Binnenlands nieuws

Wigboldus

Well-known member
Doe ik ook niet. Ik vind het ook erg wat er gebeurd is.

Maar ik erger me aan Netanyahu. Wat hij zelf of zijn bevolking allemaal flikt is 100x erger maar dat is allemaal prima. En als het andersom gebeurt dan is het een pogrom en zijn reddingsvluchten nodig.
Volgens mij zijn vele mensen daar ook kritisch over, maar daar gaat het nu helemaal niet om. Het ging nu over het gevaar wat Joden en Israeli's lopen in Amsterdam en dat dit pure antisemitisme is. Daar moet het wat mij betreft over gaan.

erka

Well-known member
Volgens mij zijn vele mensen daar ook kritisch over, maar daar gaat het nu helemaal niet om. Het ging nu over het gevaar wat Joden en Israeli's lopen in Amsterdam en dat dit pure antisemitisme is. Daar moet het wat mij betreft over gaan.

Daar gaat het ook om, dat kun je niet los van elkaar zien.

Zwammy had het over een olifant in de kamer. Nou dit is er nog één. Kritiek hebben op Israël.

JMD

Well-known member
Daar gaat het ook om, dat kun je niet los van elkaar zien.
Vreemd dat dat dan bij moslims nooit benoemd mag worden en bij Israël dat dat wel benoemd moet worden... En het mag hoor wat mij betreft, maar wel 'gelijke monniken' enz...

U.G.

Well-known member
Het zal ongetwijfeld een deel van de waarheid zijn. Die Maccabi fans zijn vast ook geen IJslanders. Maar desondanks was dit natuurlijk wel een voorbedachte gerichte actie. Dus het is heel begrijpelijk dat mensen hier woest over zijn en Halsema heeft het weer laten gebeuren.

Geen bijdehante vraag maar een oprechte, hoe weet je dat het een ‘voorbedachte gerichte actie’ was ? Ik volg geen nieuwsmedia want het boeit mij echt allemaal zoveel als golf. Want was het niet een groep Uber chauffeurs ( Marokkanen en Afghanen dus hoogstwaarschijnlijk ) die het niet konden opboksen tegen Maccabi-supporters en dat daar tóen het hele Mercator-plein op af is gekomen ? Of m’n bron zit er naast.

Anyhow, gewoon lomp gedrag van beide kanten die de stad veel schade heeft opgeleverd, maar nu simpelweg politiek wordt uitgemolken. Qua gewonden worden er 5 genoemd lees ik, 5 teveel, maar ik moest het echt even opzoeken want in Israël heeft men het over Kristalnacht 2.0. ( Destijds honderden doden en 30000 afgevoerd naar kampen). Kijk je hebt framen en je hebt framen hè.

Mario

Well-known member
Afgelopen nacht had men wellicht niet zien aankomen, maar dat het gevoelig ligt en gezien de situatie in de wereld had je wellicht kunnen bedenken om geen uitsupporters toe te laten bij deze wedstrijd. Of denk ik nu te simpel?

erka

Well-known member
Geen bijdehante vraag maar een oprechte, hoe weet je dat het een ‘voorbedachte gerichte actie’ was ? Ik volg geen nieuwsmedia want het boeit mij echt allemaal zoveel als golf. Want was het niet een groep Uber chauffeurs ( Marokkanen en Afghanen dus hoogstwaarschijnlijk ) die het niet konden opboksen tegen Maccabi-supporters en dat daar tóen het hele Mercator-plein op af is gekomen ? Of m’n bron zit er naast.

Anyhow, gewoon lomp gedrag van beide kanten die de stad veel schade heeft opgeleverd, maar nu simpelweg politiek wordt uitgemolken. Qua gewonden worden er 5 genoemd lees ik, 5 teveel, maar ik moest het echt even opzoeken want in Israël heeft men het over Kristalnacht 2.0. ( Destijds honderden doden en 30000 afgevoerd naar kampen). Kijk je hebt framen en je hebt framen hè.

Bij de Kristallnacht werden ook meer dan duizend synagoges platgebrand en tienduizenden Joodse winkels in de fik gestoken. En het een pogrom noemen met 5 gewonden. Vervolgens heb ik even opgezocht maar een beetje pogrom uit de laatste duizend jaar heeft al gauw een paar duizend vermoorde mensen (meestal Joden).

erka

Well-known member
Nogmaals, ik praat niks goed, het was echt niet goed.

Maar Israeli's zien niks meer in proportie. 1200 doden op 7 oktober door Hamas (dat mag best een pogrom heten) en vervolgens al 50.000 Gazanen dood. Hele Gazastrook verwoest en Libanon gaat er ook aan. Ze zijn daar gewoon volledig overspannen. Dat werd ook bevestigd door de VS onlangs. Als Iran nog eens een aanval op Israel uitvoert gaat Israel helemaal los en dan kunnen de VS het niet meer tegenhouden.

JMD

Well-known member
Eens ja. Maar vergeet niet dat Israël wordt omringd door landen/volkeren die niks liever willen dan Israël van de kaart vegen en alle joden vermoorden.
Kan me voorstellen dat je dan iets gevoeliger bent voor aanslagen en dreigementen...

Dat ze misstanden plegen in gaza en Libanon lijkt me duidelijk .

Joost

Well-known member
Nuance en de rol die de Israëlische supporters zelf spelen. RTL heeft nu wel een artikel geplaatst maar verwijst daarin voornamelijk naar BBC bronnen.

Dit is ook wel absurd; VVV had een autocombi naar Jong Ajax afgelopen maandag, maar de NCTV heeft geen enkele dreiging gezien in het bezoek van Maccabi aan Amsterdam. Je hoeft maar 2 minuten op internet te zoeken en je vind voorbeelden te over. Belgie speelt nota bene een interland in Hongarije en AA Gent tegen een andere Israelische tegenstander werd achter gesloten deuren gespeeld.

JMD

Well-known member
Dit is ook wel absurd; VVV had een autocombi naar Jong Ajax afgelopen maandag, maar de NCTV heeft geen enkele dreiging gezien in het bezoek van Maccabi aan Amsterdam. Je hoeft maar 2 minuten op internet te zoeken en je vind voorbeelden te over. Belgie speelt nota bene een interland in Hongarije en AA Gent tegen een andere Israelische tegenstander werd achter gesloten deuren gespeeld.
En dat is dus ook het erge. Dat de NCTV geen dreiging heeft gezien. Waar ben je dan goed voor als NCTV zijnde? Juist in een tijd dat steeds meer overheidsmaatregelen door NCTV bepaald worden (o.a. veel coronazaken), we steeds meer uit handen geven aan hen, zien ze geen dreiging in iets waarin iedereen met een beetje verstand van zaken al voor had kunnen waarschuwen.

Hoe goed zijn zij dan in het opsporen van extremisme? (of dat nou rechts, links of moslimextremisme is) Zijn ze niet teveel bezig met andere zaken?

Bovenaan