Dit soort cultuurclashes bestaan en blijf je houden. Ik kan mij voorstellen dat een groep hockeymeiden bij een hospiteeravond niet de vrome moslima of christen eruit pikken. Op het werk zie je soms ook wel een soort van indirecte uitsluiting. Borrels en feestjes van het werk draaien deels om drank en dat schrikt een bepaald deel dan af om te participeren. Anderzijds sluit men zichzelf ook buiten door alleen met andere Moslima’s te gaan lunchen in plaats van met de rest van het team. Op het HBO was ik er na een paar weken ook wel klaarmee dat je een praatje maakt en dat men vervolgens een andere Marokkaanse Nederlander van de studie treft en men van taal switcht. Op die manier raak je ook steeds minder met elkaar in gesprek.
De vraag is wat nou precies inclusiever moet worden of waar men zelf gewoon meer moet participeren. Over het algemeen past iedereen zich in zekere zin aan aan de omgeving buitenshuis. Op de Universiteit zag ik dat overigens ook veel meer mengen.
De vraag is wat nou precies inclusiever moet worden of waar men zelf gewoon meer moet participeren. Over het algemeen past iedereen zich in zekere zin aan aan de omgeving buitenshuis. Op de Universiteit zag ik dat overigens ook veel meer mengen.