Binnenlands nieuws

Unregistere

Well-known member
Reuzenpanda Wu Wen heeft gisteren een gezonde pandababy op de wereld gezet in Ouwehands Dierenpark!

Uniek!! Over enkele maanden, als moeder en kleine uit het kraamhol kruipen, weten we pas of het een jongen of meisje is.

Je kunt nu alvast een voorspelling plaatsen:

Poll: De babypanda van Wu Wen is...
[*]een jongen
[*]een meisje
[sup]Tussenstand:[/sup]
results.cgi

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]

Laat ook een naam achter die je de kleine panda zou willen geven!
 

erka

Well-known member
Ik ook, het komt echt heel anders binnen zo, eigenlijk veel indringender dan normaal.
Het lege plein symboliseert ook goed.
Wat mij betreft altijd zo doen.
 

Atreides

Well-known member
Had ook zo in het bizar nieuws gekund. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat het kan dat je kinderen niet minimaal goed leert leren lezen. Je hebt (zelfs zonder kinderopvang en de basisschool) er mininimaal 10 jaar de tijd voor. JMD en PES5 enig idee?
[h=1]Taalachterstand voor het leven: groeiende groep jongeren verlaat school laaggeletterd[/h]


Nieuwsuur
Een brief van de overheid lezen, foutloos een cv opstellen, begrijpen wat er in de krant staat; een groeiende groep Nederlanders heeft hier moeite mee omdat zij de Nederlandse taal niet voldoende beheerst. Uit nieuw onderzoek van de Stichting Lezen & Schrijven blijkt dat 34 tot 44 procent van de schoonmakers, hulpkrachten in de bouw, industrie en landbouw en keukenhulpen laaggeletterd is.
De Onderwijsinspectie constateert dat leerlingen minder goed presteren op kernvakken taal en rekenen. Een groeiende groep jongeren komt zelfs laaggeletterd van school. Een zeer zorgelijke ontwikkeling, want hierdoor daalt de kans op werk of een vervolgopleiding. De Tweede Kamer debatteert donderdag over de aanpak van laaggeletterdheid.
[h=2]Werkwoordvervoegingen[/h] "'t Kofschip? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. De d's en de t's, dat gokte ik altijd maar." De 29-jarige Petra Deltenre krijgt extra Nederlandse les tijdens haar mbo-niveau-2 opleiding 'dienstverlening helpende plus'. Want Petra heeft grote moeite met taal. Samen met docent Nederlands Astrid Eilert oefent ze werkwoordvervoegingen, het formuleren van een zin en het schrijven van een verslag.
Hulp vragen bij taalproblemen is niet gemakkelijk, weet Petra. "Om toe te geven dat je ergens moeite mee hebt, is best lastig. Ik ben hier geboren en getogen in Nederland. Waarom zou een Nederlands meisje niet eens fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven, praten of noem maar op?"











"Ik heb nog nooit van 't kofschip gehoord"


De leesproblemen starten al op jonge leeftijd, omdat scholen geen prioriteit geven aan het leren lezen in de jongste groepen. Eén op de drie basisscholen heeft het onderwijs voor technisch lezen niet op orde, aldus de Onderwijsinspectie in haar jaarverslag.
Kees Vernooy, lector leesonderwijs: "Ik ben er zelf van geschrokken dat zo'n dertig procent van de kinderen in groep 3 niet goed leert lezen. Terwijl we uit onderzoek weten dat het van groot belang is dat kinderen jong leren lezen. Kinderen die in groep 3 niet goed starten, worden zelden nog een goede lezer."
[h=2]Schande[/h] Per jaar verlaten ongeveer 3.500 leerlingen de basisschool onvoldoende taalvaardig. En dát terwijl alle kinderen kunnen leren lezen, zegt Vernooy, als er maar voldoende aandacht aan wordt besteed. "Zo'n 18 procent is laaggeletterd op 14-jarige leeftijd. Dat vind ik persoonlijk een schande. Hoe hebben we het zo ver laten komen?"
"Onze samenleving wordt alleen maar ingewikkelder. De risico's voor kinderen die onvoldoende taalvaardig zijn, zijn groot. Zij hebben een grotere kans terecht te komen in armoede of in de criminaliteit. Dus het is ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid van de overheid dat alle kinderen leren lezen", zegt Vernooy.

In totaal hebben 2,5 miljoen volwassenen in Nederland moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat is ongeveer 1 op de 6 Nederlanders. Zo'n 1,8 miljoen mensen, tussen de 16 en 65 jaar, zijn laaggeletterd en/of laaggecijferd. Deze mensen kunnen wel lezen en schrijven, maar behalen niet het gewenste niveau. Daardoor is bijvoorbeeld het lezen van brieven van de overheid of het schrijven van een sollicitatiebrief te moeilijk. De Sociaal Economische Raad (SER) vindt het kabinetsbeleid onvoldoende en roept de politiek op meer te investeren in de aanpak van laaggeletterdheid.

"Ik vind het een vorm van discriminatie," zegt Martine van Tilburg, sector-directeur op ROC Aventus. "Je ziet dat je willens en wetens jongeren de kans ontneemt om verder te ontwikkelen en door te groeien. Leesvaardigheid is studievaardigheid. Want om hoger op te komen heb je een goede taalbeheersing nodig."
Op het mbo in Apeldoorn ziet ze ook dat jongeren minder goed kunnen lezen. "Leerlingen begrijpen teksten niet en ze vermijden het lezen. Liever krijgen ze instructies via een video dan uit een boek." En dus zet de school vol in op taalonderwijs. Ze proberen leerlingen bij te spijkeren en achterstanden op taalgebied alsnog in te halen.
[h=2]Leesprofeten[/h] Van Tilburg vindt dat scholen moeten stoppen met de 'afvinkcultuur' die studenten alleen klaarstoomt voor de toetsen. Taal moet bij elk vak een rol spelen, daarom wordt taal op het ROC Aventus weer verweven in de praktische vakken. Volgens Vernooy moeten scholen taalonderwijs weer op nummer 1 zetten. "Ik zeg weleens de vrijheid van onderwijs ontaardt in slecht onderwijs. Er zijn scholen die huren leesprofeten in. Ze zeggen dat je door te bewegen beter leert lezen. Dat is wetenschappelijk natuurlijk flauwekul. Maar toch mag dat."
Student Petra Deltenre heeft haar opleiding inmiddels bijna afgerond. Daarna gaat ze aan de slag bij de particuliere zorginstelling waar ze nu al stage loopt. In de toekomst zou ze nog wel een vervolgopleiding willen doen op een hoger niveau. "Ik denk dat ik dat prima zou kunnen, een niveau 3- of een niveau 4-opleiding. Alleen op het Nederlands zou ik vastlopen en het daarom niet halen."
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/22...ep-jongeren-verlaat-school-laaggeletterd.html
 

JMD

Well-known member
O ja, genoeg ideeën hierover.

I.m.o. is de oorzaak meervoudig:
1) op de basisschool (maar ook op het VO) komen steeds meer 'andere' zaken het onderwijs in. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 40, en toen ik op de basisschool zat waren we eigenlijk elke ochtend bezig met alleen rekenen en taal (en taal dan in breedste zin des woords, ook bv opstellen maken enz). De middagen waren voor Biologie, Aardrijkskunde, Geschiedenis, tekenen en allerlei andere zaken.
Tegenwoordig is zo ongeveer bij elk maatschappelijk probleem de reactie: 'daar moet het onderwijs wat aan doen'. En dat is dus niet zo, er kunnen best wel zaken besproken worden in de klas, maar opvoeden, maatschappelijke problemen enz horen toch echt door ouders besproken te worden. Dat gebeurt niet (natuurlijk zijn er ook zat ouders die dat wel doen) en dus komt ook dat op het bordje van de ouders terecht
2) sommige zaken moet je gewoon 'stampen'. Ik kan 25 jaar na dato nog steeds complete rijtjes Duitse voorzetsels opdreunen die bij bepaalde naamvallen horen, of bijvoeglijke naamwoorden die in het Frans juist voor de zelfstandige naamwoorden komen. Net zoals tafels van vermenigvuldiging of de d/t-regels in spelling. Tegenwoordig wordt er bijna niet meer gestampt, en als het dan gebeurt staan ouders op de stoep 'dat dat tegenwoordig niet meer nodig is'. Terwijl je alleen maar goed en snel kan rekenen als je de basistafels (1x1 tot 10x10) direct paraat hebt. Ken je die niet, kan je rekenen vergeten.
3) het kennisniveau van docenten zelf neemt af. Niet bij iedereen natuurlijk, maar ook hier neemt het aantal docenten op bv de basisschool dat zelf niet goed kan rekenen toe. Ik heb letterlijk brugklasleerlingen gehad die van de juf hadden geleerd dat plus belangrijker was dan keer (dit verhaal werd door meerdere leerlingen bevestigd) of leerlingen die vanaf halverwge groep 7 geen rekenen meer hadden gehad omdat de juf het zelf niet meer snapte. Tevens gaan (imo) steeds meer studenten de PABO doen omdat ze 'iets leuks' met de kinderen willen doen. Terwijl lesgeven niet per definitie 'iets leuks doen met kinderen' is. Je leert ze dingen die ze later nodig hebben en waarvan ze dat nu nog niet weten dat dat nodig is. Dat geeft weerstand.
4) doordat passend onderwijs is afgeschaft zitten er meer kinderen in een klas die 'een rugzak' hebben. Niks mis mee, maar vroeger zaten die bij elkaar in kleine klassen met gespecialiseerde docenten en dan kwamen zij soms net zo ver als reguliere leerlingen. Nu zitten ze allemaal bij elkaar in een klas van 30 met vaak niet een docent die gespecialiseerd is in het speciaal onderwijs. Reken bv maar uit: ik heb 30 lln in een klas,mijn les duurt 50 minuten. Hoeveel tijd is dat per leerling?? Niet voor niks dat klassikaal onderwijs (oke, heet tegenwoordig expliciete directe instructie) zo'n goed iets is en steeds meer terugkomt, dan kan je veel kennis aan veel leerlingen tegelijk geven en je daarna richten op de 'zwakkeren'. Alleen vroeger had je misschien 1 of 2 zwakke leerlingen in de les, nu kan je sosm gerust 5 zwakken hebben plus nog een paar die eigenlijk op het speciaal onderwijs hadden moeten zitten.
5) die zwakste 25% lezers komen ook doordat ze zelf weinig lezen. Terwijl lezen een vaardigheid is die je moet oefenen, niet alleen in de les, maar ook thuis. Daar moeten ouders ook in steunen, maar vaak houden die zelf ook niet van lezen.

Dat was het even voorlopig... ;)

Overigens geldt hetzelfde voor rekenen, ook daar loopt het niveau keihard terug. Alleen kan je daar deels nog omheen werken via een rekenmachine.
 

JMD

Well-known member
Dus je wilt als nieuwe toekomstige omroep serieus genomen worden en vervolgens ga je via een 'medium' op jouw 'zender' Pim Fortuyn interviewen... :cab::cab:
 

Unregistere

Well-known member
Nee, Ybeltje Berkmoes (ofzo), die oud-VVDster die een boek schreef over haar jaren in de VVD-fractie.

Ah ja, dat zag ik al passeren op Twitter. Net als Kim die nog precies wist hoe ze zich als 8-jarige voelde toen Fortuyn werd vermoord.
 

JMD

Well-known member
Ah ja, dat zag ik al passeren op Twitter. Net als Kim die nog precies wist hoe ze zich als 8-jarige voelde toen Fortuyn werd vermoord.

En waarom zou dat niet kunnen? Er zijn ook 8-jarigen die nog weten wat ze voelden toen bv Kennedy werd vermoord, of bij 9/11...
 

Unregistere

Well-known member
En waarom zou dat niet kunnen? Er zijn ook 8-jarigen die nog weten wat ze voelden toen bv Kennedy werd vermoord, of bij 9/11...

Toen speelde Kim nog met haar barbies - uiteraard alleen witte - en was ze daar totaal niet mee bezig joh. Praatjes voor de bühne.
 
Bovenaan