Binnenlands nieuws

Atreides

Well-known member
O ja, genoeg ideeën hierover.

I.m.o. is de oorzaak meervoudig:
1) op de basisschool (maar ook op het VO) komen steeds meer 'andere' zaken het onderwijs in. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 40, en toen ik op de basisschool zat waren we eigenlijk elke ochtend bezig met alleen rekenen en taal (en taal dan in breedste zin des woords, ook bv opstellen maken enz). De middagen waren voor Biologie, Aardrijkskunde, Geschiedenis, tekenen en allerlei andere zaken.
Tegenwoordig is zo ongeveer bij elk maatschappelijk probleem de reactie: 'daar moet het onderwijs wat aan doen'. En dat is dus niet zo, er kunnen best wel zaken besproken worden in de klas, maar opvoeden, maatschappelijke problemen enz horen toch echt door ouders besproken te worden. Dat gebeurt niet (natuurlijk zijn er ook zat ouders die dat wel doen) en dus komt ook dat op het bordje van de ouders terecht
2) sommige zaken moet je gewoon 'stampen'. Ik kan 25 jaar na dato nog steeds complete rijtjes Duitse voorzetsels opdreunen die bij bepaalde naamvallen horen, of bijvoeglijke naamwoorden die in het Frans juist voor de zelfstandige naamwoorden komen. Net zoals tafels van vermenigvuldiging of de d/t-regels in spelling. Tegenwoordig wordt er bijna niet meer gestampt, en als het dan gebeurt staan ouders op de stoep 'dat dat tegenwoordig niet meer nodig is'. Terwijl je alleen maar goed en snel kan rekenen als je de basistafels (1x1 tot 10x10) direct paraat hebt. Ken je die niet, kan je rekenen vergeten.
3) het kennisniveau van docenten zelf neemt af. Niet bij iedereen natuurlijk, maar ook hier neemt het aantal docenten op bv de basisschool dat zelf niet goed kan rekenen toe. Ik heb letterlijk brugklasleerlingen gehad die van de juf hadden geleerd dat plus belangrijker was dan keer (dit verhaal werd door meerdere leerlingen bevestigd) of leerlingen die vanaf halverwge groep 7 geen rekenen meer hadden gehad omdat de juf het zelf niet meer snapte. Tevens gaan (imo) steeds meer studenten de PABO doen omdat ze 'iets leuks' met de kinderen willen doen. Terwijl lesgeven niet per definitie 'iets leuks doen met kinderen' is. Je leert ze dingen die ze later nodig hebben en waarvan ze dat nu nog niet weten dat dat nodig is. Dat geeft weerstand.
4) doordat passend onderwijs is afgeschaft zitten er meer kinderen in een klas die 'een rugzak' hebben. Niks mis mee, maar vroeger zaten die bij elkaar in kleine klassen met gespecialiseerde docenten en dan kwamen zij soms net zo ver als reguliere leerlingen. Nu zitten ze allemaal bij elkaar in een klas van 30 met vaak niet een docent die gespecialiseerd is in het speciaal onderwijs. Reken bv maar uit: ik heb 30 lln in een klas,mijn les duurt 50 minuten. Hoeveel tijd is dat per leerling?? Niet voor niks dat klassikaal onderwijs (oke, heet tegenwoordig expliciete directe instructie) zo'n goed iets is en steeds meer terugkomt, dan kan je veel kennis aan veel leerlingen tegelijk geven en je daarna richten op de 'zwakkeren'. Alleen vroeger had je misschien 1 of 2 zwakke leerlingen in de les, nu kan je sosm gerust 5 zwakken hebben plus nog een paar die eigenlijk op het speciaal onderwijs hadden moeten zitten.
5) die zwakste 25% lezers komen ook doordat ze zelf weinig lezen. Terwijl lezen een vaardigheid is die je moet oefenen, niet alleen in de les, maar ook thuis. Daar moeten ouders ook in steunen, maar vaak houden die zelf ook niet van lezen.

Dat was het even voorlopig... ;)

Overigens geldt hetzelfde voor rekenen, ook daar loopt het niveau keihard terug. Alleen kan je daar deels nog omheen werken via een rekenmachine.

Een genuanceerde toelichting, dank daarvoor.

ik ben drie jaar jonger dan jij dus we zitten in een vrij vergelijkbare groep. Overigens hadden wij nooit een hele duidelijke scheiding van vakken wegens het Daltononderwijs en de bijbehorende weektaak, maar rekenen en taal waren inderdaad dominant. Mij wat te dominant, maar enfin.

Wat ik een beetje mis in je betoog is dat je aanwijst dat het algemene niveau daalt. Maar niet waarom juist begrijpend lezen daalt. Terwijl het goed kunnen schrijven veel minder belangrijk is geworden (hallo spellingscorrect) terwijl het begrijpen van teksten en de complexiteit (i.e. goed begrijpend kunnen lezen) veel en veel belangrijker zijn geworden. Ik heb vroeger eindeloos mijn handschrift moeten bijschaven terwijl mijn geschreven dagelijkse leven voor 99,9999% afhangt van mijn keyboard skills.

Wat andere vragen.

2) kun jij een link plaatsen waarom stampen buiten de rijtjes zoveel zin zou hebben? Zeker op taalgebied lijkt het luisteren/lezen en overige blootstelling veel nuttiger: https://www.dvhn.nl/groningen/Taal-...html?harvest_referrer=https://www.google.com/
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-kraak-je-een-taal/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/23/een-taal-leren-na-je-veertigste-du-schaffst-das-a1593392
5) die zwakste 25% lezers komen ook doordat ze zelf weinig lezen. Terwijl lezen een vaardigheid is die je moet oefenen, niet alleen in de les, maar ook thuis. Daar moeten ouders ook in steunen, maar vaak houden die zelf ook niet van lezen.

Ja, maar we weten al een tijdje dat niet iedereen een hoogopgeleide ouder thuis heeft zitten die daar voldoende intellectuele capaciteit voor heeft.

N.B. ik merk dat je schrijft dat opvoeding geen taak is van het onderwijs, dat lijkt me een misvatting, Opvoeding kan nooit alleen door de ouders gebeuren en één van de beste plaatsen buiten het gezien is juist het onderwijs. Als je bedoelt dat onderwijs ten onrechte veel opvoeding op haar bordje heeft gekregen deel ik die visie wel.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Wat ook meespeelt is dat de drempel in de huidige maatschappij lager komt te liggen. Het moet allemaal korter/sneller/simpeler. Men wil geen moeite meer doen om goed te lezen en daarnaast lijkt multitasken tegenwoordig een pré. Maar voor lezen heb je focus nodig. Dat begint bij ouders, maar ook bij lesboeken. Teksten worden tegenwoordig flink aangapast en ingekort en komen dan in het lesboek. Lezen wordt een trucje.

Daarnaast is zoals JMD zei, lezen een vaardigheid die je keer op keer moet oefenen en heel erg samenhangt met woordenschat.
 

Atreides

Well-known member
Wat ook meespeelt is dat de drempel lager komt te liggen. Het moet allemaal korter/sneller/simpeler. Men wil geen moeite meer doen om goed te lezen. Dat begint bij ouders, maar ook bij lesboeken. Teksten worden tegenwoordig flink aangapast en ingekort. Lezen wordt een trucje.

Terwijl kinderen tegenwoordig steeds meer lezen (vooral digitaal, maar toch). Hoe kan dat?

En mijn vraag aan jou en JMD, waarin lukt het onderwijs minder te leveren op leesvaardigheid terwijl leesvaardigheid eigenlijk omhoog zou moeten gaan (vanwege de maatschappelijke eisen)? N.B. minder tijd om te leren spellen en rekenen verplaatst m.i. juist tijd naar vakken waarin lezen belangrijk is.

Daarnaast is zoals JMD zei, lezen een vaardigheid die je keer op keer moet oefenen en heel erg samenhangt met woordenschat.

Kun je toelichten waarom het woordenschat afneemt?
 

JMD

Well-known member
Ja, maar we weten al een tijdje dat niet iedereen een hoogopgeleide ouder thuis heeft zitten die daar voldoende intellectuele capaciteit voor heeft.
Klopt.Maar dat was vroeger niet anders. Sterker nog: vergeleken met 40 jaar terug zijn de ouders hogeropgeleid dan vroeger. Toen lukte het blijkbaar wel, en ook de minder intellectuele ouders.
Ze hoeven niet de teksten mee te lezen, maar wel te stimuleren om te lezen.

N.B. ik merk dat je schrijft dat opvoeding geen taak is van het onderwijs, dat lijkt me een misvatting, Opvoeding kan nooit alleen door de ouders gebeuren en één van de beste plaatsen buiten het gezien is juist het onderwijs. Als je bedoelt dat onderwijs ten onrechte veel opvoeding op haar bordje heeft gekregen deel ik die visie wel.

Eens, ik zei het idd niet helemaal goed.
 

JMD

Well-known member
Terwijl kinderen tegenwoordig steeds meer lezen (vooral digitaal, maar toch). Hoe kan dat?
Dat is niet het type lezen waar je beter van gaat lezen. Lezen leer je door een boek, krant (of voor mijn part een lang artikel op internet) te pakken, en je daarin te verdiepen, zonder 10 dingen tegelijk te willen doen. Overigens denk ik niet dat men meer leest dan vroeger hoor, vroeger las men boeken, kranten enz.. Het is hoogstens gelijk gebleven, maar wel is de kwaliteit van de teksten die ze lezen verminderd.

En mijn vraag aan jou en JMD, waarin lukt het onderwijs minder te leveren op leesvaardigheid terwijl leesvaardigheid eigenlijk omhoog zou moeten gaan (vanwege de maatschappelijke eisen)? N.B. minder tijd om te leren spellen en rekenen verplaatst m.i. juist tijd naar vakken waarin lezen belangrijk is.
Precies om de reden die jij al aangaf. Men leest steeds meer oppervlakkiger, zit veel meer achter PS4, PC, telefoon of TV. EN de teksten die ze lezen zijn vaak van basisschoolniveau, dat helpt je echt niet verder.


Kun je toelichten waarom het woordenschat afneemt?
Zie boven. Woordenschat bouw je op door te lezen, met teksten van een goed niveau.
Van mijn NL taalontwikkeling weet ik het niet meer, dat doe je gaandeweg op. Maar op mijn 25e ben ik begonnen aan diverse opleidingen/cursussen omdat ik wiskunde in het Engels ging geven. Een eis die daarbij hoort is dat je het CPE-diploma haalt, dat is het hoogst haalbare diploma over de Engelse taal voor niet-Engelsgeborenen (of die Engels als moedertaal hebben). Toen ik met de cursus CPE begon was de eerste (en belangrijkste) tip die de docent gaf: ga lezen, over allerlei onderwerpen. Koop Engelse tijdschriften, boeken, enz.. Dat deed ik, en ik merkte dat mijn woordenschat vooruit ging. Ik lees veel, en ook veel Engelse boeken, en als ik dan een woord tegenkom dat ik niet ken zoek ik de betekenis op.

Precies zo gaat het met NL taal verwerven. Als je niet leest gaat je leesvaardigheid niet vooruit en wordt je woordenschat ook niet groot genoeg, waardoor je ook moeilijkere teksten niet snapt omdat daar teveel moeilijke woorden in zitten.
 

JMD

Well-known member
Lees haar tweets, dan weet je genoeg. Of je moet ook in het tempelkamp zitten, dan vind je haar vermoedelijk geweldig. :p
Ik vind haar noch geweldig noch verschrikkelijk... Mag dat ook? Of moet je iemand met een andere mening verschrikkelijk vinden omdat hij/zij iets anders vindt dan jij? (zoals het tegenwoordig standaard schijnt te zijn... Je schijnt tegenwoordig of links of rechts te moeten zijn, of pro-EU of je haat ze, als je allochtonen graag ziet komen ben je een knuffelaar/naïeveling en als je kritiek er op hebt ben je racist, je bent of helemaal in katzwijm van die toespraak van Grunberg of je bent fascist...)
Ik zou zo graag het 'midden' weer terug zien komen waarbij we kunnen erkennen dat iemand met wie je het op 1 punt niet eens bent best wel een punt kan hebben op een ander vlak enz.
 

Unregistere

Well-known member
Ik vind haar noch geweldig noch verschrikkelijk... Mag dat ook?

Zeker, dat heb ik zelfs bij de meeste mensen. Maar van deze dame krijg ik altijd de kriebels door haar rare tweets. Dat hele verhaal over haar gedachten aan Fortuyn is ronduit lachwekkend en zo heeft ze wel meer verhalen. Op zich zou ik me er denk ik minder aan storen als haar tweets niet om onverklaarbare redenen telkens in mijn timeline opduiken, zonder dat ik haar volg. Dat zorgt misschien nog wel voor meer ergernis dan haar persoonlijkheid op zich.
 

Atreides

Well-known member
Zeker, dat heb ik zelfs bij de meeste mensen. Maar van deze dame krijg ik altijd de kriebels door haar rare tweets. Dat hele verhaal over haar gedachten aan Fortuyn is ronduit lachwekkend en zo heeft ze wel meer verhalen. Op zich zou ik me er denk ik minder aan storen als haar tweets niet om onverklaarbare redenen telkens in mijn timeline opduiken, zonder dat ik haar volg. Dat zorgt misschien nog wel voor meer ergernis dan haar persoonlijkheid op zich.

Ik heb ook regelmatig van die zeer rechtse wappies in mijn lijn.

Overigens zegt mevrouw Boon zo nu en dan ook wel zinnige dingen, maar heel genuanceerd is het allemaal niet.
 

JMD

Well-known member
Misschien zijn jullie wel rechtser als dat jullie denken, als er 'rechtse wappies' in jullie tijdlijn verschijnen... :)
Ik heb die namelijk niet (behalve idd bv Kim Boon, maar die zegt (zoals Atreides al zegt) zeker af en toe ook zinnige dingen).

En ach, twitter is sowieso niet een baken van genuanceerdheid, van welke kant dan ook... ;)
 

Atreides

Well-known member
Misschien zijn jullie wel rechtser als dat jullie denken, als er 'rechtse wappies' in jullie tijdlijn verschijnen... :)
Ik heb die namelijk niet (behalve idd bv Kim Boon, maar die zegt (zoals Atreides al zegt) zeker af en toe ook zinnige dingen).

Bekende klacht bij Twitter dat ze nogal rechtse wappies pushen. Die blok ik voortaan maar.

En ach, twitter is sowieso niet een baken van genuanceerdheid, van welke kant dan ook... ;)

Gek genoeg zie ik nooit extreem linkse wappies. Terwijl ik wel Naomi Klein Volg (wat nog een baken van nuance is naast de PVV en het FVD).
 

Unregistere

Well-known member
Je moet de oorzaak zoeken bij vrienden of accounts die je volgt en die haar account of tweets liken, volgens mij. Daar zitten dan soms wel verrassende combinaties tussen. Is op Facebook ook altijd lachen, dat je dan ineens ziet dat een vriend in zo'n uitnodiging van een bloedmooie buitenlandse is getrapt en ineens steeds wordt getagd in dubieuze filmpjes.
 

JMD

Well-known member
Het is trouwens een apart fenomeen; de jonge blondines op rechts. Ook in het buitenland komen ze op de laatste jaren. Onder andere Vrij Nederland en de Volkskrant hadden daar vorig jaar artikelen over: https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...ijden-tegen-feminisme-en-immigratie~b93fff3e/

Er zitten ook zat jonge dames op links hoor. Denk nog wel meer... Alleen is het vaak zo dat 'jongeren' wat meer links zijn en dat je hoe ouder je wordt je naar rechts opschuift.
Vond het een beetje stemming makende artikelen toen, alle rechtse blondines werden even over 1 kam geschoren... Doe je dat met andere bevolkingsgroepen dan heb je dezelfde Volkskrant en VN direct in de hoogste boom (en terecht).

Dat doet niks af aan het feit dat er idd af en toe onzin uit komt ja. Maar goed, dat praat iedereen toch zo af en toe... ;)
 
Bovenaan