JMD
Well-known member
Er zitten op twitter genoeg wappies om meerdere gestichten te vullen. Van mensen die denken dat 5G door Corona komt, tot mensen die denken dat de Illuminati de wereld willen overnemen, tot racisten en facisten tot mensen die het liefst willen dat we morgen allemaal stoppen met autorijden, vlees eten, de fabrieken slopen enz om het milieu te redden.Ik heb nogal veel klachten gehoord. En dat zit ik zelf op zijn zachtst gezegd niet in het linker spectrum.
Punt is alleen dat vroeger mensen met dit soort idiote denkbeelden geen 'bereik' hadden. Je kon wel op een dorpsplein gaan staan en je idiote theorie verkondigen, maar daar hield het dan ook mee op. Tegenwoordig kan iedereen zijn waanbeelden delen op twitter, en dat trekt dan als een magneet mensen met dezelfde denkbeelden aan (soort zoekt soort), en die gaan dan heel erg navelstaren en elkaars gelijk bevestigen. Iedereen met een andere blik wordt uitgescholden, voor gek verklaard enz...
En net zoals DoeMaar vroeger zong 'er zit een knop op je TV, die helpt je zo uit de puree', moet je op twitter hetzelfde doen met mensen die (in jouw ogen) idiote denkbeelden verspreidt: gewoon op block zetten. Simpel. En dan verder negeren. En bedenken dat dit er vroeger echt ook allemaal was, maar dat er toen niet naar die mensen geluisterd werd. Vroeger liepen er ook racisten rond, alleen, waar konden ze hun mening kwijt. Niet op werk (want dan werd je ontslagen), niet op de sportclub, misschien thuis (maar dat heeft geen echt bereik). Nu zet je het op twitter en je hebt direct flink wat mensen die luisteren (of in de boom zitten).
Dus bij mensen die klagen over andere twitteraars denk ik altijd: blokkeer ze, negeer ze. Don't feed the trolls. Dat soort mensen leeft juist van de aandacht, de ruzie enz, en je krijgt ze toch niet aan hun verstand dat hun ideeën idioot zijn.