Binnenlands nieuws

zwammy

Well-known member
In het onafhankelijke onderzoek naar de vreugdevuren zit burgemeester Krikke ook in de groep. Als dat geen vernietigend rapport wordt weet ik het ook niet meer.
 

Mario

Well-known member
Station van Zwolle is vanmiddag tot 2x toe ontruimd ... in totaal 5 mensen aangehouden, waarvan ??n met een bijl.
 

Pascallovic

Well-known member
Een deel van het extra geld zou naar een betere beloning moeten. "De hoge werkdruk maakt de huidige salarissen onaantrekkelijk. Veel mensen vertrekken door die werkdruk of vallen weg. De aantrekkingskracht van het vak moet dus groter worden gemaakt."
Wellicht ben ik te simpel, maar als je een betere beloning krijgt, wordt de werkdruk toch niet lager? Als je er 200 per maand bij krijgt, trekt dat toch niet zoveel extra studenten die de PABO gaan doen? Stel dat dit allemaal wel lukt, dan moet je de mensen nog steeds opleiden voor leraar, wat ook weer 4 jaar duurt. Je kunt er wel elk jaar 4 miljard bij doen, maar dan is het probleem binnen 2 of 3 jaar nog steeds niet opgelost.
 

JMD

Well-known member
Nationale onderwijsstaking op vrijdag 15 maart, bonden eisen miljarden - https://nos.nl/l/2266671

Dat startsalaris had ik graag gehad...

Jep. Startsalaris is ook zeker niet slecht. Wel met de kanttekening dat je in het onderwijs zo ongeveer zelf je eigen inwerkperiode betaalt. Als nieuwe docent fulltime beginnen is niet te doen, dus begint bijna elke docent met een baan van 0,6/0,8 fte. In het bedrijfsleven word je ingewerkt, en wordt er de eerste maanden rekening gehouden met het feit dat je nieuw bent. In het onderwijs is dat niet mogelijk.
 

JMD

Well-known member
Wellicht ben ik te simpel, maar als je een betere beloning krijgt, wordt de werkdruk toch niet lager? Als je er 200 per maand bij krijgt, trekt dat toch niet zoveel extra studenten die de PABO gaan doen? Stel dat dit allemaal wel lukt, dan moet je de mensen nog steeds opleiden voor leraar, wat ook weer 4 jaar duurt. Je kunt er wel elk jaar 4 miljard bij doen, maar dan is het probleem binnen 2 of 3 jaar nog steeds niet opgelost.
Deels mee eens inderdaad dat hoger loon niet per definitie de oplossing is. Maar het helpt natuurlijk wel, zeker als er (zeker in deze tijd van hoogconjunctuur) zat andere banen zijn waar jij als HBO-afgestudeerde aan de slag kan. En als daar dan het salaris net zo hoog is tegen dezelfde werkdruk, tsja, dan is de keus makkelijk natuurlijk.

Als je aan mij zou vragen wat ik wil, meer salaris of minder werkdruk kies ik overigens 100% voor het laatste.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Eens met Pascallovic.

Daarnaast denk ik overigens wel dat het beroep van docent steeds complexer en daarmee ook gewichtiger wordt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de beloning hiervoor ook gaat stijgen.

Overigens is die regeling er sinds een paar jaar wel JMD. Beginnende docenten krijgen in hun eerste jaar 100% betaald als ze 0.8 werken.
 

JMD

Well-known member
Eens met Pascallovic.

Daarnaast denk ik overigens wel dat het beroep van docent steeds complexer en daarmee ook gewichtiger wordt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de beloning hiervoor ook gaat stijgen.

Overigens is die regeling er sinds een paar jaar wel JMD. Beginnende docenten krijgen in hun eerste jaar 100% betaald als ze 0.8 werken.
Klopt ja. Maar dat is het eerste jaar, maar daarna ben je er nog niet. Dus vaak zie je dan beginnende docenten gewoon daarna 0,8 blijven werken.
En verder: ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere bedrijfstakken is, maar op de gemiddelde school werken nog maar heel weinig mensen fulltime. Toen ik 15 jaar terug begon in het onderwijs was fulltime nog 'de norm', inmiddels ben ik nog 1 van de weinige mensen die fulltime werkt.
 
Bovenaan