Binnenlands nieuws

zwammy

Well-known member
Een verkrachter een lagere straf geven omdat anders zijn verblijfsvergunning op de tocht kwam te staan. Wat een heerlijk deugende rechter :Duim:
 

Atreides

Well-known member
Een verkrachter een lagere straf geven omdat anders zijn verblijfsvergunning op de tocht kwam te staan. Wat een heerlijk deugende rechter :Duim:

Echt een schandalige beslissing. Normaal gesproken ben ik voorstander van rechters die rekening houden met de omstandigheden. Maar het gaat hier om verkrachting. Het is echt niet overdreven ingewikkeld om iemand niet te verkrachten en bovendien ??n van de zwaarste (enkelvoudige) overtreding in het strafrecht.

Doel van de rechters is mede om mensen die de vrijheid niet aankunnen soms even buiten de maatschappij de plaatsen. Dat deze knul dan definitief buien de onze was geweest lijkt me dan mooi meegenomen.

Ook onvoorstelbaar: Hij gaat in hoger beroep...

Wel een goede zaak. Hopelijk loopt hij dan alsnog tegen de bijl. Over wellicht kan de kamer ondertussen de discretionaire bevoegdheden van de staatssecretaris uitbreiden om deze knul over de grens te schoppen.
 

JMD

Well-known member
Een verkrachter een lagere straf geven omdat anders zijn verblijfsvergunning op de tocht kwam te staan. Wat een heerlijk deugende rechter :Duim:

1 van de 3 rechters heeft vroeger actie gevoerd voor onbeperkte rechten voor asielzoekers. Onbegrijpelijk dat zo iemand dan op zo'n rechtzaak gezet wordt.
 

Atreides

Well-known member

Max

Administrator
Forumleiding
De asielzoeker heeft gewoon rechtsmiddelen openstaan tegen de beslissing tot uitzetting, dus in die zin des te vreemder dat de strafrechter hiermee rekening houdt. Laat iemand op basis van de feiten en omstandigheden als bestuursrechter (valt vreemdelingenzaken toch onder?) over zijn uitzetting oordelen. Het is niet aan de strafrechter om zich met die procespositie bezig te houden.
 

Atreides

Well-known member
De asielzoeker heeft gewoon rechtsmiddelen openstaan tegen de beslissing tot uitzetting, dus in die zin des te vreemder dat de strafrechter hiermee rekening houdt. Laat iemand op basis van de feiten en omstandigheden als bestuursrechter (valt vreemdelingenzaken toch onder?) over zijn uitzetting oordelen. Het is niet aan de strafrechter om zich met die procespositie bezig te houden.

Wat ik begrijp kunnen vluchtelingen eruit worden gezet als ze een gevaar vormen voor het land of een bijzonder ernstig vergrijp hebben gepleegd. Wat ik lees in de tekst is dat een bijzonder ernstig vergrijp (verkrachting) wel heeft plaatsgevonden, maar dat de totale veroordeling klaarblijkelijk een rol speelt en de rechter heeft besloten daar een maand of wat vanaf te halen zodat meneer niet wordt uitgezet.

Lijkt me dan ook perfect dat meneer de verkrachter zelf in beroep gaat.

In art. 33 lid 2 van het VN-Vluchtelingenverdrag is bepaald dat een vluchteling mag worden uitgezet wanneer hij een gevaar vormt voor de veiligheid van het gastland of omdat hij wegens een definitieve veroordeling voor een bijzonder ernstig misdrijf een gevaar vormt voor de gemeenschap van dat land
http://verblijfblog.nl/?p=1130
 
Bovenaan