Dat er lekken in zitten. Om te beginnen dat de staatssecretaris het laatste woord heeft. Die moet bij een rechter liggen..
Dat valt toch wel mee? Hij heeft in het uiterste geval de mogelijkheid om gebruik te maken van een discretionaire bevoegdheid maar ik heb de indruk dat hij daar zelden of nooit gebruik van maakt, om daar nou een falende wet aan op te hangen vind ik persoonlijk een beetje overdreven.
Ook moet het sneller gaan. Vijf jaar moet het absolute maximum zijn. Of je kijkt af dat met wetsaanpassingen kan, of je zorgt dat er voldoende capaciteit is bij de betrokken instanties. Dat laatste zal niet gebeuren, schat ik zo in.
Dat laatste kun je idd vergeten als je ziet hoe er in de rechtspraak steeds verder wordt bezuinigd maar los hiervan denk ik dat dit niet echt een probleem is. De meeste procedures (Bezwaar bij de IND, Beroep bij de rechtbank en Hoger beroep bij de Raad van State) worden met gemak ruim binnen de 5 jaar afgedaan (ik meen dat dit nu gemiddeld op een jaar of 2, 3 zit). Alleen in een aantal gevallen waarin nader onderzoek nodig is wordt het lastig om dit soort termijnen te halen.
Verder wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een een nieuwe aanvraag obv nieuwe feiten en omstandigheden. Wat ik niet begrijp is waarom er na het voltooien van een eerste aanvraag niet direct over wordt gegaan tot uitzetting maar goed, dat is ook niet altijd even eenvoudig.