Binnenlands nieuws

Bonehead

Well-known member
Die hele vluchtelingen industrie hebben het belang van het indivdu en van Nederland niet voorop staan, heb ik heel vaak het gevoel. Lekker de zakken vullen en je baantje behouden.

Zelfde met de advocaten uitstel na uitstel en beroep na beroep aantekenen. Dat is allemaal niet in het voordeel van een gezin wat een kans zoekt in het buitenland, die worden jaren aan het lijntje gehouden en moeten dan na 5 of 10 jaar alsnog weg. M.a.w. die hebben dan gewoon 10 jaar stil gestaan.

Daar heb ik dus ook de meeste moeite mee. Er is een forse groep die er gebaat bij is om deze stroom in gang te blijven houden. Niet voor de vluchteling zelf maar voor hun eigen. En dan over de rug van die mens zielig gaan zitten doen.

Mijn bescheiden mening is dat je niet moet kijken hoe mensen gebruik maken van de rechtstaat, maar wat de politiek doet om het rechtvaardiger te maken.
De schuld ligt nooit bij de volgers, maar altijd bij degene die de macht hebben.

Ik neem de vluchteling absoluut niks kwalijk. Ik zou in die situatie misschien wel hetzelfde doen.

Uit menselijk oogpunt ben ik zeer blij dat die twee kinderen in Nederland mogen blijven. Helaas werkt het wel weer een precedent in handen en zal de vluchtelingenindustrie hier op in gaan springen. De politiek moet hier wat mee gaan doen. Het is te erg dat deze kinderen 10 jaar in onzekerheid hebben gezeten. Dat moet toch anders kunnen?
 

gevegt

Well-known member
Klopt, wat bedoel je dan precies met de falende wet?

Dat er lekken in zitten. Om te beginnen dat de staatssecretaris het laatste woord heeft. Die moet bij een rechter liggen.

Ook moet het sneller gaan. Vijf jaar moet het absolute maximum zijn. Of je kijkt af dat met wetsaanpassingen kan, of je zorgt dat er voldoende capaciteit is bij de betrokken instanties. Dat laatste zal niet gebeuren, schat ik zo in.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat er lekken in zitten. Om te beginnen dat de staatssecretaris het laatste woord heeft. Die moet bij een rechter liggen..

Dat valt toch wel mee? Hij heeft in het uiterste geval de mogelijkheid om gebruik te maken van een discretionaire bevoegdheid maar ik heb de indruk dat hij daar zelden of nooit gebruik van maakt, om daar nou een falende wet aan op te hangen vind ik persoonlijk een beetje overdreven.

Ook moet het sneller gaan. Vijf jaar moet het absolute maximum zijn. Of je kijkt af dat met wetsaanpassingen kan, of je zorgt dat er voldoende capaciteit is bij de betrokken instanties. Dat laatste zal niet gebeuren, schat ik zo in.

Dat laatste kun je idd vergeten als je ziet hoe er in de rechtspraak steeds verder wordt bezuinigd maar los hiervan denk ik dat dit niet echt een probleem is. De meeste procedures (Bezwaar bij de IND, Beroep bij de rechtbank en Hoger beroep bij de Raad van State) worden met gemak ruim binnen de 5 jaar afgedaan (ik meen dat dit nu gemiddeld op een jaar of 2, 3 zit). Alleen in een aantal gevallen waarin nader onderzoek nodig is wordt het lastig om dit soort termijnen te halen.
Verder wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een een nieuwe aanvraag obv nieuwe feiten en omstandigheden. Wat ik niet begrijp is waarom er na het voltooien van een eerste aanvraag niet direct over wordt gegaan tot uitzetting maar goed, dat is ook niet altijd even eenvoudig.
 

ALenstra

Well-known member
Ik weet niet of het aan de orde is geweest maar door de politie-akties gaan mogelijk wedstrijden in het betaalde voetbal aankomend weekend niet door.
 

JMD

Well-known member
Staatssecretaris Harbers heeft ondergedoken gezeten vanwege het 'dreigende' uitzetten van Lili en Howick.
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet of het aan de orde is geweest maar door de politie-akties gaan mogelijk wedstrijden in het betaalde voetbal aankomend weekend niet door.
Er zal nog wel meer afgelast worden dan alleen het voetbal denk ik, de politie gaat vanaf vrijdag 18.00 staken.
 

erka

Well-known member
De vriendin van die vermiste Kamphuis in Noorwegen is Ancilla van der Leest (jawel, die van de Piratenpartij).

Wat een dorp is Nederland toch ook soms :)
 

Batigoal

Well-known member
Vaag verhaal ook.

Toch weinig vaags aan? De man hielp onder meer klokkenluiders en mensen met staatsgeheimen. Hij zal de verkeerde hebben geholpen of te veel weten.

Binnenkort wordt zijn lichaam gevonden en bleek het toch een "kano-ongeluk" te zijn.
 

gevegt

Well-known member
Toch weinig vaags aan? De man hielp onder meer klokkenluiders en mensen met staatsgeheimen. Hij zal de verkeerde hebben geholpen of te veel weten.

Binnenkort wordt zijn lichaam gevonden en bleek het toch een "kano-ongeluk" te zijn.

Of hij is overgelopen, het liefst als dubbelspion.
 
Bovenaan