Beloftenteams in de piramide

Max

Administrator
Forumleiding
Die eigen jeugd is ook niet onaardig. De duels tussen Feyenoord A2 en AFC A2 zijn vaker meer verhit dan de mini klassiekers.
 

bqandy

Well-known member
De man van FC Den Bosch die vanmiddag naar Groningen kwam had nog een aardige anekdote over Jong Den Bosch - Jong De Graafschap: Elf betalende bezoekers.........

Bij Jong FC Groningen wordt geen entree geheven en je krijgt ook nog een leuk kleurig boekje. Waarschijnlijk blijft het bezoekersaaantal daarom relatief hoog. Gemiddeld zo'n dikke 250.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
De man van FC Den Bosch die vanmiddag naar Groningen kwam had nog een aardige anekdote over Jong Den Bosch - Jong De Graafschap: Elf betalende bezoekers...

Dus? Dan zijn er dus een man of 50 daadwerkelijk aanwezig. Andersom werkt het ook zo, 1500 man zijn er vaak 1000 etc. Toeschouwersaantallen zijn geen factor. Of er nou 11, 50, 200 of 1000 man zijn, amateurvoetbal is niet sfeervol. Kijk naar FOX op zaterdagmiddag 15:30, dan hoor je als je pech hebt 90 minuten een trommel en verder vooral schreeuwende supporters langs de lijn.
 

gevegt

Well-known member
Dus? Dan zijn er dus een man of 50 daadwerkelijk aanwezig. Andersom werkt het ook zo, 1500 man zijn er vaak 1000 etc. Toeschouwersaantallen zijn geen factor. Of er nou 11, 50, 200 of 1000 man zijn, amateurvoetbal is niet sfeervol. Kijk naar FOX op zaterdagmiddag 15:30, dan hoor je als je pech hebt 90 minuten een trommel en verder vooral schreeuwende supporters langs de lijn.
:cab:
 

Ceephax

New member
Volgens Henk de Goeij (voorzitter Kozakken Boys) gaan de 2e en 3e Divisie clubs een blok tegen de Beloftenteams vormen. Hij geeft aan dat alle amateurs de beloften liever kwijt dan rijk zijn. Hij is verder verbaasd dat er al wordt gesproken over instroom van nieuwe beloften voordat de 2e en 3e Divisie zijn ge?valueerd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Henk de Goeij had die evaluatie hier al lang en breed kunnen lezen.
 

JMD

Well-known member
Als de BVO's de beloftencompetitie net zo serieus hadden genomen als ze nu het meedoen aan de JL/TD/DD doen was die beloftencomp sterk genoeg geweest voor het krijgen van weerstand en was het helemaal niet nodig om die jongteams in te laten stromen.
 

Tobcoach

New member
Weerstand wordt inderdaad vaak genoemd. En ik ben met je eens dat de beloften dat in een goede beloftencompetitie ook wel krijgen.
Het wordt wat minder vaak genoemd, maar volgens mij speelt ook mee dat de beloften in de piramide voor veel toeschouwers kunnen spelen tegen clubs als Quick Boys, IJsselmeervogels enz. en dat ze nu vaker de publiciteit halen en dat ze kunnen promoveren en degraderen.

Maar als je een goede beloftencompetitie instelt met promotie en degradatie kan dat dus niet meer het argument zijn om de beloftenteams in de standaard piramide te houden. Met 35 BVO's kan je bijvoorbeeld heel goed een beloften-eredivisie samenstellen van bijvoorbeeld 12 teams. Pak de Schotse methode erbij en je hebt 38 wedstrijden per belofte-team. Doe datzelfde ook in de Eerste Divisie, en zo verder naar beneden.

Is maar een voorbeeld. Je zou ook competities met 14, 16 of 18 teams kunnen maken, zeker als ook de belofte-teams van de amateurs aan-, in- of meehaken.
 

de waan

Well-known member
Als de BVO's de beloftencompetitie net zo serieus hadden genomen als ze nu het meedoen aan de JL/TD/DD doen was die beloftencomp sterk genoeg geweest voor het krijgen van weerstand en was het helemaal niet nodig om die jongteams in te laten stromen.

Spelen tegen kerels van 25 tot 30 jaar, die misschien wat minder goed kunnen voetballen, maar wel een stuk slimmer en geslepener zijn is natuurlijk veel leerzamer dan tegen leeftijdsgenoten.
 

SanMark.

Well-known member
Het hele plaatje maakt het voor de belofte teams veel interessanter om in de eerste divisie en lager te voetballen.

De spelers van bv Jong Ajax leren veel meer van deze wedstrijden dan van een wedstrijd tegen bv Jong Volendam op de maandagavond voor 50 man.

Zo'n 0-4 nederlaag tegen VVV is denk ik bijzonder leerzaam voor de spelers van Ajax. Veel balbezit en op het fysiek en wat slimmigheden afgetroefd door een VVV wat bijna geen kans weggaf en dat jong Ajax aan de bal liet.

Daarnaast zullen de afvallige spelers van het eerste veel minder moeite mee hebben om wat wedstrijden in de eerste divisie te voetballen dan in een belofte competitie die helemaal nergens om gaat.

Uitwedstrijden waar een paar 1000 man op de tribune zit , je hebt daar als jonge speler veel meer met druk te maken dan in een beloftecompetitie waar iedereen de uitslag een uur later alweer van vergeten is.
 

SanMark.

Well-known member
Bekend is dat BVO's en hun beloften dit leuker vinden.
Vraag is hoeveel het de beloften beter maakt en of , iets aangepast ( bv tijdstip wedstrijd, meedoen oudere spelers, promotie/degradatie ) een aparte beloftencompetitie dat ook niet kan bewerkstelligen.
Nee onmogelijk zo'n competitie zal er altijd bij hangen en qua publiciteit zal het nul en geen enkele waarde hebben.

En dan speelt ook nog mee dat de grote meerderheid van de tegenstanders de beloften liever kwijt is dan rijk.
In de piramide worden de standaardteams gebruikt ( misbruikt ) om het voor de beloften leuker te maken, terwijl ze er zelf nadeel van hebben ( minder recette, minder kantine - inkomsten, kritiek op allerlei zaken bij uitwedstrijden enz. )
Het zal misschien wat tijd kosten maar ik denk dat het gewoon volwaardige teams kunnen zijn als er aan 1 belangrijke voorwaarde word voldaan. En dat is zo min mogelijk switchen tussen eerste en belofte spelers ( uitzonderingspositie voor de keeper), dat de belofte teams wel van de jeugdteams onbeperkt spelers mogen gebruiken spreekt voor zich.
Ik vrees dat met dezelfde argumenten als bij de beloften we straks bijvoorbeeld ook zien dat Vitesse '63 1 in dezelfde competitie zit als Staphorst 2, HZVV 3 en Meppel 2. En zijn uitwedstrijden tegen deze teams speelt om 12.30 uur.

Om het lekker dik aan te zetten begin je er ook al derde teams bij te zetten. Lekker overdrijven om je argumenten sterker te laten overkomen.

Als het ook hier geld dat er max 2 teams (misschien 3 op 14 teams) in een competitie dan valt het allemaal nog wel mee. Hoe vaak er nu al geoefend word tegen 2de teams , dus ze zullen het wel niet zo erg vinden.

12.30 voetballen betekend dus lekker vroeg aan het bier.
 

SanMark.

Well-known member
En je kunt als eis stellen dat de wedstrijden tussen 14.00 en 15.00 moeten beginnen. Kun je dat als grote club niet handelen omdat het hoofdveld niet voorhanden is dan kun je dus geen tweede team inschrijven
 

SanMark.

Well-known member
Nou ja, zoiets lijkt mij maar niks en ik denk ook dat de meerderheid van de amateurverenigingen er weinig voor voelt.
Mijn angst is een beetje dat de KNVB het wel leuk gaat vinden en zij samen met de grote amateurverenigingen toch iets uitbroeden.

Ze zitten in de eerste divisie mede onder het mom dat het goed is voor het Nederlands voetbal. Dat argument is bij de amateurclubs niet te gebruiken.
 

Unregistere

Well-known member
Mwah...veel leerzamer ? Niet overdrijven.
jong Volendam leert van een wedstrijd tegen bv jong Groningen niet veel minder dan van een wedstrijd tegen ODIN '59 , denk ik.
.

Van spelen tegen leeftijdsgenoten leer je minder dan van spelen tegen oudere, slimmere en sterkere voetballers. Zeker in de tweede en derde divisie waarin soms spelers lopen met 100, 200 of zelfs 300 wedstrijden in het betaalde voetbal in de bagage.

De trainers van de tien belofteteams die nu in de tweede en derde divisie spelen zullen dat vast ook wel zo zien, wellicht op de trainer van Jong AZ na.

FC Volendam heeft dit seizoen al twee spelers in de kern die via de derde divisie uitgroeiden tot vaste waarden in het eerste en dan zijn er nog twee, drie jongens die regelmatig speeltijd krijgen. Ik denk dat ze daar met alleen spelen tegen belofteteams meer tijd voor nodig zouden hebben gehad. Juist omdat de meeste belofteteams min of meer dezelfde speelstijl hanteren. In tegenstelling tot de amateurclubs.
 

Forza AZ

Well-known member
Beloftendiscussie steekt RBC: “Dan willen wij ook naar Derde Divisie”:
http://tweededivisie.org/beloftendiscussie-steekt-rbc-dan-willen-wij-ook-naar-derde-divisie/

“Toen wij na ons faillissement verzochten om in de hoofdklasse te mogen starten, weigerde de KNVB medewerking omdat men geen precedenten wilde scheppen.

Volgens mij had dit niets met precedenten scheppen te maken, maar met het feit dat RBC het financi?el niet voor elkaar kreeg om in de Hoofdklasse verder te gaan. Want dat stond wel in de reglementen als optie voor een profclub die failliet ging.
Het huidige RBC is volgens mij formeel ook een nieuwe club, dus zie niet waarom die aanspraak zouden kunnen maken op een plaats in de Derde Divisie vanwege de historie van het "oude RBC".
 

Sensini

Active member
Volgens mij had dit niets met precedenten scheppen te maken, maar met het feit dat RBC het financi?el niet voor elkaar kreeg om in de Hoofdklasse verder te gaan. Want dat stond wel in de reglementen als optie voor een profclub die failliet ging.
Het huidige RBC is volgens mij formeel ook een nieuwe club, dus zie niet waarom die aanspraak zouden kunnen maken op een plaats in de Derde Divisie vanwege de historie van het "oude RBC".

Ik heb het nog even opgezocht:
Het oude RBC zag om financi?le redenen af van een doorstart in de Hoofdklasse amateurs (http://www.vi.nl/nieuws/failliet-rbc-ziet-af-van-doorstart-in-de-hoofdklasse.htm) en stopte definitief.
In december 2011 werd het nieuwe RBC opgericht, maar die hadden volgens de KNVB teveel aan kwaliteit ingeboet om in de Hoofdklasse te kunnen starten (http://www.nu.nl/voetbal/2621339/doorstart-rbc-roosendaal-in-vijfde-klasse-amateurs.html).
 

Ceephax

New member
Volgens mij was het bij SC Veendam zo dat het financi?el niet voor mekaar kregen om in de hoofdklasse in te stromen. Maar bij RBC werd het verzoek volgens mij afgewezen omdat er te veel spelers waren vertrokken en ze te veel kwaliteit hadden ingeleverd om aan het niveau van de hoofdklasse te voldoen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nieuwkoop die nu bij Feyenoord aan het doorbreken is, heeft bij het faillisement de overstap gemaakt naar Feyenoord.
 
Bovenaan