Beloftenteams in de piramide

erka

Well-known member
Wat mij betreft geven ze alles zoveel mogelijk vrij juist. Zorg dat je een goede transparante boekhouding hebt en vanaf een bepaald niveau steeds gradueel een beetje strenger zijn op accomodatie, veld en licht etc. Maar als iemand met amateurs de Eredivisie wil bereiken, vooral doen! En als je met fullprofs lekker in de Hoofdklasse wil spelen, ook prima.

Het probleem vooral de spelersvakbond, heb ik wel eens begrepen (dacht ook van de Waan).
 

SanMark.

Well-known member
Ik vind die verplichte contracten ook onzin, maar dat zwart betalen is erger. Dat de grijze clubs dat eens helder maken. Of een contract (al is het een onkostenvergoeding), of niks. Bij zwart betalen--> 5e klasse

En stichtingen afschaffen en alles via de club doen.
 

SanMark.

Well-known member
De voorwaarden en de erbij behorende straffen zijn toch al lang geland en bekend ? Wat moet er dan nog landen ?
Of bedoel je gewoon dat de KNVB er alles aan gelegen is de geliefde weigerclubs tegemoet te komen door de straffen niet door te laten gaan en door de licentievoorwaarden sterk aan te passen of van tafel te krijgen ( en verder al die andere nadelige gevolgen van de piramide in tact te laten ) ?
Dan denk ik dat je gelijk hebt.

Wat zijn de geliefde clubs en waarom zijn ze volgens jou zo geliefd bij de KNVB ?
 

erka

Well-known member
Voor de doorsnee BVO-supporter is het toch gewoon zo dat je naast je profclub je amateurclub volgt die je het meest aan het hart ligt (bv. omdat je er nog speelt of gespeeld hebt). Ik volg naast FC Groningen bijvoorbeeld vooral NEC Delfzijl en mijn buren op de tribune volgen idem dito dergelijke clubs, zoals Viboa (nu Winsum), Drachtster Boys, GOMOS en WVV. Ik volg de 2e/3e divisie, hoofdklasse totaal niet, want mijn clubje speelt meestal 2e of 3e klasse.

Topamateurs in het algemeen interesseren de meeste mensen bij een BVO niet.
 

SanMark.

Well-known member
Dat heb je me al eens eerder gevraagd. Toen antwoordde ik clubs als AFC, Be Quick 1887, Hercules, HBS, Koninklijke HFC enz.
Waarom ? Zou je de KNVB moeten vragen. Misschien omdat het traditionele oude zondagverenigingen zijn.
Overigens zal men zoiets bij de KNVB nooit toegeven waardoor het sterke vermoeden niet bewezen kan worden.
Mijn vermoeden komt door wat ik in voetballand hoor en door wat ik opmaak uit hoe er in Zeist wordt over wordt gesproken.
Overigens prima als je geen reden hebt zo te denken. Svp niet schelden.


En toch heeft AFC altijd een discussie met de KNVB, m.a.w. ze laten hun oren niet naar hun zo geliefde club hangen.

Het zijn allemaal vage beschuldigheden die nergens op gestaafd zijn. Maar als je het natuurlijk maar vaak genoeg zegt dat moet het haast wel waar zijn.

Ik heb hier en daar gehoord dat jij de broer van Ronald bent. Maar op dit moment kan ik het nog niet hard maken.
 

SanMark.

Well-known member
Ik zou het meer vermoedens dan beschuldigingen willen noemen.
We zullen zien of de KNVB zijn geliefde AFC ook inzake de contracten tegemoet gaat komen.
Ach en zolang ik maar niet de belachelijke mening heb dat er tot en met de hoofdklasse za-zo gemixt moet worden en dat de thuisclub de speeldag mag bepalen durf ik mezelf nog in de spiegel te bekijken.


Net alsof zulke dingen zo zwaar in je leven wegen dat je anders niet meer in de spiegel durft te kijken.
 

bqandy

Well-known member
Er wordt hier weer over grijs of zwart betalen gepraat. Dat is niet de kwestie.

De KNVB wil contracten in de top van het amateurvoetbal om de amateurclubs makkelijker te laten doorstromen naar de JL. Dan zijn de clubs alvast gewend aan contracten. Dat is het voornaamste argument van de KNVB. De rest is er later bijgehaald.

@Noordooster: Je noemt clubs die de KNVB voor de rechter willen slepen als "vriendjes" van de KNVB. Hou toch eens op zeg.
De KNVB heeft jaren de oren laten hangen naar de zaterdagclubs met het frustreren van een gemengde competitie. En nu nog met "het recht op zaterdag spelen". Ook uit tegen een zondagclub. Dat zijn de vriendjes van de KNVB, dat cluppie van elf 2e en 3e divisieclubs.
En even zwart wit: Zaterdag koopt. Zondag doet aan opleiding.
 

Ceephax

New member
Jupiler League denkt aan maximum beloftenploegen
http://www.vi.nl/nieuws/jupiler-league-denkt-aan-maximum-beloftenploegen-.htm

Het is natuurlijk goed te begrijpen dat ze dit willen, ook omdat het idee was om beloften meer weerstand te bieden en dat wordt op den duur minder als er steeds meer beloften de JL halen. Maar ik ben eigenlijk verbaasd dat ze niet over de samenstelling van de selectie's klagen, want dit lost ook het bovenstaande probleem grotendeels op. En dan niet af en toe een trainer die het in de media zegt, maar dat ze met een gezamelijk statement komen, kan me niet voorstellen dat er 1 club buiten de Eredivisie is die blij is met het huidige selectie beleid.
 

Batigoal

Well-known member
Wat mij betreft geven ze alles zoveel mogelijk vrij juist. Zorg dat je een goede transparante boekhouding hebt en vanaf een bepaald niveau steeds gradueel een beetje strenger zijn op accomodatie, veld en licht etc. Maar als iemand met amateurs de Eredivisie wil bereiken, vooral doen! En als je met fullprofs lekker in de Hoofdklasse wil spelen, ook prima.

Het probleem vooral de spelersvakbond, heb ik wel eens begrepen (dacht ook van de Waan).

Voor de doorsnee BVO-supporter is het toch gewoon zo dat je naast je profclub je amateurclub volgt die je het meest aan het hart ligt (bv. omdat je er nog speelt of gespeeld hebt). Ik volg naast FC Groningen bijvoorbeeld vooral NEC Delfzijl en mijn buren op de tribune volgen idem dito dergelijke clubs, zoals Viboa (nu Winsum), Drachtster Boys, GOMOS en WVV. Ik volg de 2e/3e divisie, hoofdklasse totaal niet, want mijn clubje speelt meestal 2e of 3e klasse.

Topamateurs in het algemeen interesseren de meeste mensen bij een BVO niet.

Het is even schrikken, maar ik ben het volledig met je eens. Laat de amateurclubs op hun eigen manier groeien en als ze dat zonder contractspelers willen doen, dan moeten ze dat vooral doen. Alleen dan wel af van het zwart betalen of betalen via dubieuze baantjes bij een sponsor. Alles volledig inzichtelijk, verder wat minimumeisen qua accommodatie, maar verder succes ermee.

Ik bezoek vrijwel iedere thuiswedstrijd van mijn amateurclub, maar natuurlijk hebben profclubs een zwaardere stem. Ik snap niet waarom men daar nog over hoeft te discussi?ren.
 

Joost

Well-known member
Ik bezoek vrijwel iedere thuiswedstrijd van mijn amateurclub, maar natuurlijk hebben profclubs een zwaardere stem. Ik snap niet waarom men daar nog over hoeft te discussi?ren.

Omdat het twee verschillende onderdelen zijn die decennia lang gescheiden leefden. Nu probeert de ene tak zaken te initi?ren binnen de andere tak waar die dan weer niet zo om staat te springen.
 

Batigoal

Well-known member
Omdat het twee verschillende onderdelen zijn die decennia lang gescheiden leefden. Nu probeert de ene tak zaken te initi?ren binnen de andere tak waar die dan weer niet zo om staat te springen.

Dat de profclubs een zwaardere stem hebben komt omdat de top van een piramide altijd het grootste belang heeft. Vindt niemand leuk die daaronder zit, maar zo werkt het overal. Maar daarnaast moet de KNVB beseffen dat ze niet zo halsstarrig met de eisen moeten omgaan. Als je al een minimum aantal contracten en upgrade van de accommodatie eist, zorg dan voor een transitieperiode zoals in het buitenland.
 

De Groene Scout

Well-known member
Laat de amateurclubs op hun eigen manier groeien en als ze dat zonder contractspelers willen doen, dan moeten ze dat vooral doen. Alleen dan wel af van het zwart betalen of betalen via dubieuze baantjes bij een sponsor. Alles volledig inzichtelijk.

Dat zou inderdaad het mooiste zijn (in theorie).
Praktijk zal waarschijnlijk anders zijn. Groeien, beter worden en hoger komen te spelen is soms nog wel mogelijk, maar ambitie van clubs zal vaak zijn om dan ook hoog te blijven spelen. Met mindere lichtingen lukt dat dan niet en dan komt de verleiding van het zwarte geld, die suikeroom, de sponsor die wel baantjes heeft of in natura wil ondersteunen om de hoek.

Clubs die hoog spelen en dat ook graag willen blijven doen nu en in de toekomst zullen tegen de verleidingen aan blijven lopen.
 

Batigoal

Well-known member
Jupiler League denkt aan maximum beloftenploegen
http://www.vi.nl/nieuws/jupiler-league-denkt-aan-maximum-beloftenploegen-.htm

Het is natuurlijk goed te begrijpen dat ze dit willen, ook omdat het idee was om beloften meer weerstand te bieden en dat wordt op den duur minder als er steeds meer beloften de JL halen. Maar ik ben eigenlijk verbaasd dat ze niet over de samenstelling van de selectie's klagen, want dit lost ook het bovenstaande probleem grotendeels op. En dan niet af en toe een trainer die het in de media zegt, maar dat ze met een gezamelijk statement komen, kan me niet voorstellen dat er 1 club buiten de Eredivisie is die blij is met het huidige selectie beleid.

Die vaste selecties komen er ook nog wel. Dat onderwerp samen met een maximum aan beloftenteams in de piramide komen telkens terug in de discussie en de KNVB denkt nu in ieder geval na over ??n van die twee onderwerpen. Rijkelijk laat, maar toch. En waarom pas eind augustus evalueren? We willen toch al veel eerder duidelijkheid over waar alle beloftenteams terecht komen en waar ze voor spelen.

Ik vraag me af hoe de praktische uitvoering er uit zou komen te zien. Stel 4 Jong-teams eindigen in de Jupiler League op plaatsen 1,2, 3 en 4. En een ander beloftenteam wordt kampioen van de Tweede Divisie. Ga je dan de nummer 4 uit de Jupiler League laten degraderen, of laat je de kampioen van de Tweede Divisie niet promoveren?

Dat zou inderdaad het mooiste zijn (in theorie).
Praktijk zal waarschijnlijk anders zijn. Groeien, beter worden en hoger komen te spelen is soms nog wel mogelijk, maar ambitie van clubs zal vaak zijn om dan ook hoog te blijven spelen. Met mindere lichtingen lukt dat dan niet en dan komt de verleiding van het zwarte geld, die suikeroom, de sponsor die wel baantjes heeft of in natura wil ondersteunen om de hoek.

Clubs die hoog spelen en dat ook graag willen blijven doen nu en in de toekomst zullen tegen de verleidingen aan blijven lopen.

Je hebt gelijk hoor, ik denk ook niet dat je zwarte betaling volledig uit kunt bannen. Het zou wel het streven moeten zijn.
 

Tobcoach

New member
Ik vraag me af hoe de praktische uitvoering er uit zou komen te zien. Stel 4 Jong-teams eindigen in de Jupiler League op plaatsen 1,2, 3 en 4. En een ander beloftenteam wordt kampioen van de Tweede Divisie. Ga je dan de nummer 4 uit de Jupiler League laten degraderen, of laat je de kampioen van de Tweede Divisie niet promoveren?

Mijn voorkeur heeft de laatste optie. Je moet daar dan wel aan het begin van het seizoen glas- en glashelder in zijn: een Jong-team kan niet naar de Jupiler League promoveren als de 4 Jong-teams die er nu in spelen niet op een degradatieplaats eindigen (of aangeven een niveau lager te willen spelen maar dat kan ik me niet voorstellen).

Als je het slechtste Jong-team uit de Jupiler League zou laten degraderen (ongeacht de eindklassering) heb je pas tegen het einde van het seizoen duidelijkheid, ook als A-team in de JL die op een degradatieplek eindigt. Lijkt me niet wenselijk.

Andere optie zou kunnen zijn om twee degradatieplekken uit de JL in te stellen: eentje regulier en eentje voor het slechtste Jong-team. Die worden dan vervangen door het beste A-team uit de 2e Divisie en het beste Jong-team uit de 2e Divisie. Geeft ook duidelijkheid.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dat laatste kan erg sneu zijn, zeker als een team bij lange na niet in de buurt van degradatie komt
 

Tobcoach

New member
Dat laatste kan erg sneu zijn, zeker als een team bij lange na niet in de buurt van degradatie komt

Dat klopt, maar dat is dan de consequentie van het spelen met Jong-teams in de standaard klassen. Je zou dan een maximum kunnen gaan instellen voor alle niveaus, dus ook voor 2e Divisie, 3e Divisie, Hoofdklasse, etc. met de daaraan verbonden consequenties van degraderen als slechtste Jong-team. Dat maakt het duidelijk en wellicht trekt dat de standaard-teams wel eerder over de streep als ze weten dat hun competitie niet wordt geannexeerd door Jong-teams.
 
Bovenaan