Beloftenteams in de piramide

Satyr

Administrator
Forumleiding
Met zo'n uitspraak krijg ik steeds het gevoel dat de amateurverenigingen worden gebruikt / misbruikt door de BVO's, met toestemming van de KNVB.

Je m??nt het! Dat heb je nu pas door? Betaald voetbal gaat v??r goedwillende amateurs, dat lijkt me logisch.
 

Joost

Well-known member
Ja, dat zal heus wel zo gebeuren. Er zal wel tijdelijk een 3e divisie bijkomen gok ik.

Ik vind gewoon de ongelofelijk slappe hap waarop in Nederland competitiehervormingen worden doorgevoerd elke keer weer treurig.

In Duitsland *edit dit verhaal van mij blijkt niet te kloppen*

Om je verhaal toch even te corigeren. In Duitsland zijn lagere teams altijd al onderdeel geweest van de piramide. Ze kennen daar ook nauwelijks 3e teams of lager.

De maxima betreffende teams op bepaald niveau is er niet meer, die was er enkel tijdens het eerste jaar van de 3. Liga.

Groot verschil met Nederland is dat in de praktijk blijkt dat het niveau van de 2e teams in Duitsland rond regionalliga niveau blijft hangen. Een enkel team weet nog wel eens de stap te maken naar 3. Liga maar dat is het dan ook. In Nederland zijn de beloften een stuk sterker waardoor ze vooral de bovenkant van de piramide vervuilen.

Als het niveau van de beloftenteams rond hoofd/1e klasse niveau zou liggen dan zouden ze instromen in een veel bredere laag in het amateurvoetbal. Jong Groningen en Jong Heerenveen in de Hoofdklasse en Jong Emmen en Jong Cambuur in de 1e Klasse zou mijns inziens op een stuk minder weerstand stuiten.
 

erka

Well-known member
Als je dan toch iets wil regelen en voorkomen dat je in de 5e klasse Jong Heerenveen-De Monnik krijgt,

Waarom niet de regel invoeren dat wanneer een club (of het nou een amateur of profclub is) met een 2e team wil deelnemen aan de piramide, dat dit team dan altijd standaard 3 niveaus lager begint dan het 1e team. En dat de club dit twee seizoenen vooraf moet indienen om zodoende de PD regeling niet tijdens de rit te hoeven aanpassen. Dus stel Heerenveen wil nu alsnog een 2e team, dat begint dan in de Derde Divisie vanaf het seizoen 2018/19. Be Quick speelt in de 3e Divisie dus Be Quick 2 begint dan in de 2e Klasse.
Lijkt me wel een mooi compromis zo.

edit: en dan kun je er nog toevoegen dat er per niveau max 2 nieuwe per jaar mogen bijkomen en dat de hoogst-ge?indigde 1e teams in de reguliere competitie (of de ranking van de aparte beloftencompetitie) eerste recht hebben.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Yeuheue NAC wil ook de 3e of 2e divisie in :eek:mg: Hebben we dadelijk NAC 1 tegen NAC 2.
Dat kan niet. Als NAC1 zou degraderen naar de divisie waar NAC2 speelt degradeert NAC2 automatisch ook.

Als je dan toch iets wil regelen en voorkomen dat je in de 5e klasse Jong Heerenveen-De Monnik krijgt,

Waarom niet de regel invoeren dat wanneer een club (of het nou een amateur of profclub is) met een 2e team wil deelnemen aan de piramide, dat dit team dan altijd standaard 3 niveaus lager begint dan het 1e team. En dat de club dit twee seizoenen vooraf moet indienen om zodoende de PD regeling niet tijdens de rit te hoeven aanpassen. Dus stel Heerenveen wil nu alsnog een 2e team, dat begint dan in de Derde Divisie vanaf het seizoen 2018/19. Be Quick speelt in de 3e Divisie dus Be Quick 2 begint dan in de 2e Klasse.
Lijkt me wel een mooi compromis zo.

edit: en dan kun je er nog toevoegen dat er per niveau max 2 nieuwe per jaar mogen bijkomen en dat de hoogst-ge?indigde 1e teams in de reguliere competitie (of de ranking van de aparte beloftencompetitie) eerste recht hebben.
Goed plan inderdaad. Wij hebben Hypercube helemaal niet nodig. Bel jij de KNVB?? ;)
Even zonder gekheid, ik denk dat dit inderdaad een mooie oplossing is. In Engeland beginnen clubs ook niet altijd helemaal onderaan. AFC Wimbledon begon volgens mij op het 10e niveau ofzo (Kralinger zal dat precies weten), terwijl er volgens mij wel 16 niveaus zijn daar. Als een ploeg failliet gaat en onder een andere naam een doorstart maakt hoeven zij ook niet onderaan te beginnen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat kan niet. Als NAC1 zou degraderen naar de divisie waar NAC2 speelt degradeert NAC2 automatisch ook.


Goed plan inderdaad. Wij hebben Hypercube helemaal niet nodig. Bel jij de KNVB?? ;)
Even zonder gekheid, ik denk dat dit inderdaad een mooie oplossing is. In Engeland beginnen clubs ook niet altijd helemaal onderaan. AFC Wimbledon begon volgens mij op het 10e niveau ofzo (Kralinger zal dat precies weten), terwijl er volgens mij wel 16 niveaus zijn daar. Als een ploeg failliet gaat en onder een andere naam een doorstart maakt hoeven zij ook niet onderaan te beginnen.

In Engeland is het systeem anders. Je hebt hier geen clubs met tig teams waarvan de lagere teams "bierteams" zijn. De bierteams spelen gewoon onder een eigen naam mee en vaak delen meerdere van dat soort teams dezelfde faciliteiten. Er zijn 22 niveaus in de pyramide (afhankelijk van de regio, sommige regio's heben er 17 of iets ertusssenin). Dit is opgesplitst in "senior" en "junior. Die termen hebben niks te maken met de leeftijd van de spelers, maar senior betekent in feite prestatief, terwijl junior recreatief is. De eerste 10 niveaus zijn senior wat met een nationale structuur in elkaar zit. Een doorstart van een club, of een nieuwe "serieuze" club, begint in de praktijk op het laagste senior-niveau, niveau 10 dus. AFC Wimbledon begon overigens op niveau 9, wat toen het laagste senior-niveau in die regio was (nu is het overal 10). Ploegen als FC United of Manchester, Darlington, Scarborough e.d. begonnen ook na hun (door)start op niveau 10. Dat niveau is grofweg te vergelijken met de 2e klasse amateurs in Nederland.

Vanaf niveau 11 zijn het allemaal lokaal georganiseerde competities, vanuit niveau 11 kan je naar niveau 10 promoveren, maar dat is niet verplicht, je kan gewoon "recreatief" blijven ballen. Promotie/degradatie daaronder heb je wel (in theorie kan je op niveau 22 beginnen en in de Premier League uitkomen), maar dat is lokaal geregeld. Oranisatoren van verschillende competities maken onderling afspraken over promotie/degradatie tussen hun competities.

Overigens geldt dit alleen bij voetbal op zaterdag. Je hebt weliswaar zondagvoetbal, maar dat is uitsluitend recreatief. Wil je de overstap naar prestatief maken, dan moet je dus de switch naar de zaterdag maken. De zondagteams zitten dan ook niet in de pyramide. De meeste competities zijn een stelletje bierteams die op een plaatselijk trapveldje op zondag spelen en vaak de plaatselijke pub o.i.d. als kantine en "kleedkamer" gebruiken.
 

de waan

Well-known member
Het verhaal dat Kralinger boven jou vertelt was mij niet zo precies bekend. Dacht dat die biercompetities helemaal los stonden van de serieuze competities.
 

Unregistere

Well-known member
Vandaag zat er een man van de KNVB bij IFC - Halsteren en die suggereerde dat de plek van Haaglandia in de hoofdklasse zaterdag eventueel aan een belofteteam zou kunnen worden geschonken. Let op, hij suggereerde het alleen en zei ook dat de BVO's 'vorig jaar de kans hebben gehad'.

Lijkt me ook een vreemde oplossing, want wie ga je die plek dan geven en wat doe je met de rest?
 

de waan

Well-known member
Feitelijk komt er door het wegvallen van Haaglandia geen plek vrij in de hoofdklasse, maar in de 1e klasse.
 

bqandy

Well-known member
Volgens de trainer van Dieze West gaat de ploeg waarschijnlijk volgend seizoen verder in de 4e klasse zaterdag. Geen geld, geen spelers ect etc. Kan er mooi een beloftenteam instromen in de 1e klasse. :)
 

JMD

Well-known member
In Engeland is het systeem anders. Je hebt hier geen clubs met tig teams waarvan de lagere teams "bierteams" zijn. De bierteams spelen gewoon onder een eigen naam mee en vaak delen meerdere van dat soort teams dezelfde faciliteiten. Er zijn 22 niveaus in de pyramide (afhankelijk van de regio, sommige regio's heben er 17 of iets ertusssenin). Dit is opgesplitst in "senior" en "junior. Die termen hebben niks te maken met de leeftijd van de spelers, maar senior betekent in feite prestatief, terwijl junior recreatief is. De eerste 10 niveaus zijn senior wat met een nationale structuur in elkaar zit. Een doorstart van een club, of een nieuwe "serieuze" club, begint in de praktijk op het laagste senior-niveau, niveau 10 dus. AFC Wimbledon begon overigens op niveau 9, wat toen het laagste senior-niveau in die regio was (nu is het overal 10). Ploegen als FC United of Manchester, Darlington, Scarborough e.d. begonnen ook na hun (door)start op niveau 10. Dat niveau is grofweg te vergelijken met de 2e klasse amateurs in Nederland.

Vanaf niveau 11 zijn het allemaal lokaal georganiseerde competities, vanuit niveau 11 kan je naar niveau 10 promoveren, maar dat is niet verplicht, je kan gewoon "recreatief" blijven ballen. Promotie/degradatie daaronder heb je wel (in theorie kan je op niveau 22 beginnen en in de Premier League uitkomen), maar dat is lokaal geregeld. Oranisatoren van verschillende competities maken onderling afspraken over promotie/degradatie tussen hun competities.

Overigens geldt dit alleen bij voetbal op zaterdag. Je hebt weliswaar zondagvoetbal, maar dat is uitsluitend recreatief. Wil je de overstap naar prestatief maken, dan moet je dus de switch naar de zaterdag maken. De zondagteams zitten dan ook niet in de pyramide. De meeste competities zijn een stelletje bierteams die op een plaatselijk trapveldje op zondag spelen en vaak de plaatselijke pub o.i.d. als kantine en "kleedkamer" gebruiken.

Dank voor je uitleg over het zaterdagvoetbal. Het zondagvoetbal was me bekend. Weet jij ongeveer hoeveel % van de ploegen die vanuit 11 mogen promoveren naar 10 dat ook daadwerkelijk doen? En je an dus ook degraderen naar 11 neem ik aan.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dank voor je uitleg over het zaterdagvoetbal. Het zondagvoetbal was me bekend. Weet jij ongeveer hoeveel % van de ploegen die vanuit 11 mogen promoveren naar 10 dat ook daadwerkelijk doen? En je an dus ook degraderen naar 11 neem ik aan.

Cijfers weet ik niet, maar het komt zeer regelmatig voor dat clubs niet omhoog willen. Vooral vanwege de kosten die daarmee gepaard gaan.
 

de waan

Well-known member
Ohw? Daar 4 x 2 = 8 extra beloftenteams in ? En de rest dan ?
Ben je als ambitieuze hoofdklasser mooi klaar mee als jong Heerenveen , jong NEC of jong Feyenoord erbij in krijgt.
Of was t anders bedoeld ?

Als een ambitieuze hoofdklasser bent word je toch niet bang van een team vol tieners?
 

Forza AZ

Well-known member
Teams als jong Feijenoord en jong Heerenveen worden met 2 vingers in de neus kampioen in welke hoofdklasse dan ook.
Volgens de regels zouden ze in de 4e klasse moeten beginnen. Dan heb je dus minimaal 5 jaar achter elkaar een kampioen die al voor het seizoen vast staat in meerdere klassen.

En je kunt ze ook niet direct in de Tweede of Derde Divisie plaatsen omdat dat dan ten koste zou gaan van amateurclubs, en oneerlijk ten opzicht van andere belofte-elftallen die daar nu al spelen en dan ineens nieuwkomers uit het niets hoger zien spelen.

Waar ze ook eventueel instromen, er zitten dus altijd nadelen aan.
 

bqandy

Well-known member
Ohw? Daar 4 x 2 = 8 extra beloftenteams in ? En de rest dan ?
Ben je als ambitieuze hoofdklasser mooi klaar mee als jong Heerenveen , jong NEC of jong Feyenoord erbij in krijgt.
Of was t anders bedoeld ?

Ja, als grapje. Ik ben geen voorstander van beloftenteams in de standaardcompetities. Maar dat wist je al.
 
Bovenaan