Atletiek

JMD

Well-known member
Toptijden in Rotterdam (het kan dus toch wel!)
Waarom zou niet kunnen? Vroeger was Rotterdam het snelste parcours ter wereld. Ik weet nog dat de Erasmusbrug voor het eerst in het parcours kwam en men toen verwachtte dat het nog sneller zou kunnen (Erasmusbrug schijnt minder steil/lang enz. te zijn dan de Willemsbrug).

Wat is het verschil tussen Berlijn en Rotterdam? Kan me niet voorstellen dat Rotterdam nou zo veel meer hoogteverschil heeft dan Berlijn.
 

Pascallovic

Well-known member
Waarom zou niet kunnen? Vroeger was Rotterdam het snelste parcours ter wereld. Ik weet nog dat de Erasmusbrug voor het eerst in het parcours kwam en men toen verwachtte dat het nog sneller zou kunnen (Erasmusbrug schijnt minder steil/lang enz. te zijn dan de Willemsbrug).

Wat is het verschil tussen Berlijn en Rotterdam? Kan me niet voorstellen dat Rotterdam nou zo veel meer hoogteverschil heeft dan Berlijn.
In Rotterdam loopt men nu 2:04:10, terwijl men in Berlijn het wereldrecord van 2:01:39 heeft. Dat is best een groot verschil. De tijd van vandaag is natuurlijk mooi, maar ook niet heel bijzonder. In Amsterdam werd in oktober ook nog sneller gelopen, terwijl Amsterdam nooit echt een reputatie heeft gehad van snelste parcours ter wereld. Ja, Nijboer liep er ooit per ongeluk eentje daar.
 

JMD

Well-known member
Maar hoe kan het dan dat Rotterdam mid jaren 80 het snelste parcours ter wereld was en dat ze nu niet in de buurt komen van Berlijn. Vlakker dan in Rotterdam ga je het toch (op de Erasmusbrug na) niet krijgen?
 

Pascallovic

Well-known member
Maar hoe kan het dan dat Rotterdam mid jaren 80 het snelste parcours ter wereld was en dat ze nu niet in de buurt komen van Berlijn. Vlakker dan in Rotterdam ga je het toch (op de Erasmusbrug na) niet krijgen?
Een vlak parcours is niet alles. Je zit ook met hoeveelheid scherpe bochten, weersomstandigheden en beschutting. Rotterdam is de laatste jaren erg warm, denk dat dit bij Berlijn minder is. Die bruggen in Rotterdam zorgen er voor dat je niet beschut loopt, waardoor op bepaalde delen de wind vrij spel heeft. Dat scheelt ook weer. Ik ken de marathon van Berlijn zelf niet, maar qua parcours vind ik Rotterdam ook niet heel inspirerend, wellicht dat Berlijn wat interessanter is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Berlijn is in september. Dan train je in de warmte en loop je in minder warm. Dat is beter dan andersom ala Rotterdam. Wind en bochten heb je ook gelijk in.

Als ik nog eens een marathon doe, dan graag een in september en met een mooi parcours. Die drie uur grens kan ik niet doorbreken, dus dan maar lekker lopen en een mooi parcours. In principe buitenland dus.
 

erka

Well-known member
Stel je bent man en hebt een heel laag testoterongehalte. Mag je dan ook bij de vrouwen meedoen?
 

JMD

Well-known member
Stel je bent man en hebt een heel laag testoterongehalte. Mag je dan ook bij de vrouwen meedoen?

Dit dus inderdaad.

Het onderscheid is ooit gemaakt op de manier zoals Maasveld aangeeft in de tijd dat men ook dacht dat er alleen maar man en vrouw was. Maar ten tijde van Foekje Dillema bleek al dat dat niet helemaal klopte. Alleen had men toen nog niet de mogelijkheid te onderzoeken hoeveel testosteron iedereen heeft.
Wat mij betreft mag Semenya gewoon lopen, alleen waar leg je de grens. Want mag die man die 'een beetje' vrouw is ook bij de vrouwen meedoen? En waarom daar dan niet?
En als we Semenya zouden toestaan zou je het de 'normale vrouwen' ook moeten toestaan om testosteron bij te slikken.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik vind hem heel dubbel. Aan de ene kant hoort ze gewoon bij de vrouwen mee te kunnen doen, want zo is ze nu eenmaal geboren. Aan de andere kant heeft ze natuurlijk heel veel voordeel bij de hoogte van haar testosteron, waardoor ze iedereen naar huis loopt. Is dat eerlijk? In hoe verre wil je sport eerlijk maken? Ik zal met mijn 1 meter 60 nooit een deuk in een pakje boter kunnen slaan op een hoogspringnummer. Is ook aangeboren. Dan ga je anderen toch ook niet minder hoog laten springen, zodat ik toch nog mee kan doen?

Het is gewoon een hele lastige zaak.
 

Maasveld

Well-known member
En als we Semenya zouden toestaan zou je het de 'normale vrouwen' ook moeten toestaan om testosteron bij te slikken.

Je wilt dus doping vrijgeven?

Semenya heeft een aantal jaren geleden een geslachtstest ondergaan, daaruit bleek dat ze vrouw is. Natuurlijk heeft ze een fysiek voordeel ten opzichte van haar concurrentes, maar ze is absoluut niet de enige die dat heeft.
 

Batigoal

Well-known member
Het is geen lastige zaak. Ze is vrouw, alleen is ze zo goed omdat ze het uitzonderlijke voordeel heeft van een mannelijke bouw en dito hormoonhuishouding. Dat is geluk hebben, net als haar concurrentie de pech heeft in dezelfde generatie geboren te zijn.
 

JMD

Well-known member
Je wilt dus doping vrijgeven?
Nee

Semenya heeft een aantal jaren geleden een geslachtstest ondergaan, daaruit bleek dat ze vrouw is. Natuurlijk heeft ze een fysiek voordeel ten opzichte van haar concurrentes, maar ze is absoluut niet de enige die dat heeft.
Dat ze vrouw is ontken ik toch nergens, maar er is ook aangetoond dat ze meer testosteron heeft dan een vrouw. Wie heeft er nog meer zo'n hoog testosterongehalte dan?
 

Maasveld

Well-known member
Wat dan, alle vrouwelijke atleten toestaan doping te laten gebruiken behalve Semenya?

Dat ze vrouw is ontken ik toch nergens, maar er is ook aangetoond dat ze meer testosteron heeft dan een vrouw. Wie heeft er nog meer zo'n hoog testosterongehalte dan?

Niet specifiek testosterongehalte, wel andere fysieke voordelen. Michael Phelps heeft bijvoorbeeld extreem lange armen, Greg Lemond een extreem hoge VO2max, zo zijn er nog wel een aantal sporters met een aangeboren fysiek voordeel.
 

Pascallovic

Well-known member
Het is geen lastige zaak. Ze is vrouw, alleen is ze zo goed omdat ze het uitzonderlijke voordeel heeft van een mannelijke bouw en dito hormoonhuishouding. Dat is geluk hebben, net als haar concurrentie de pech heeft in dezelfde generatie geboren te zijn.
Als het zo makkelijk is, waarom levert het dan zoveel gezeik op?
 

Batigoal

Well-known member
Als het zo makkelijk is, waarom levert het dan zoveel gezeik op?

Omdat er alsnog een best grote groep is die genetische afwijkingen oneerlijk vindt. Het is "makkelijk" in die zin dat je ooit gekozen hebt onderscheid te maken in gender. Als dan blijkt dat ze in die ene categorie valt waarin ze al meedeed, dan heb je daar je antwoord.
 

erka

Well-known member
Geweldige race van Sifan Hassan zojuist: 3.55.93 op de 1500m in Rabat. Nieuw NR en maar net langzamer dan Dibaba.
 
Bovenaan