Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
VCA is Brabant toch?

De enige Limburgse club met zaterdagteams in de competitie is volgens mij Eendracht'30 uit Mook. Drie stuks in totaal, net als vorig seizoen.

Het is alleen geen kwestie van wel of niet "mogelijk maken", maar van "geen vraag naar".

En vooral ook geen noodzaak. Niemand hier is zondagvoetballer maar gewoon amateurvoetballer. Er worden ook genoeg potjes op zaterdagavond gespeeld als beide clubs daar zin in hebben.

Uit de krant van 25 februari;
Zelden vertoond: amateurs in Limburg die op zaterdag-middag voetballen. Omdat we verzuipen in activiteiten rond carnaval. Gelukkig is daar de ‘flexibele winterstop’.

EYS

Voetballen op zaterdag om 15.00 uur. Dat is doorgaans voorbehouden aan de oudere jeugdteams en de veteranen, die aansluitend de derde helft ingaan met snee?n zwartbrood en de nodige alcoholische versnaperingen. Ok?, op paaszaterdag gebeurt het ook, maar dan op voorschrift van de bond.

Maar sinds de KNVB vorig jaar de ‘flexibele winterstop’ introduceerde, kan het voorkomen dat ook eerste elftallen op zaterdagmiddag aftrappen. Zoals Zwart Wit’19 en Voerendaal dit weekeinde. De reden is carnaval. In Eys vindt zaterdagavond de legendarische revue plaats in het plaatselijke Caf? Sport. Die staat dit jaar in het teken van het honderdjarig bestaan van de voetbalclub. Het zou gek zijn als de hoofdrolspeler daar dan ontbreekt.

Omdat zondagmiddag dan wel heel dichtbij is, besloot Zwart Wit te bellen met de tegenstander. Die vond het geen enkel probleem een dag eerder aan te treden. Desnoods ’s middags. Want op zondag staat in Voerendaal de herenzitting op het programma.

Verkleden

Drie uur dus. Op zaterdag. ,,De revue begint om 20.11 uur, dus dan is er genoeg tijd om naar het voetbal te kijken en om daarna nog rustig te verkleden”, zegt voorzitter Jos Gilissen van Zwart Wit’19. „We proberen rond carnaval vaker wedstrijden te verzetten. Tot nu toe lukte dat altijd. Andere verenigingen zitten vaak in hetzelfde schuitje. Zoals nu ook. Beide clubs komt het goed uit, dus waarom niet?”

Angst voor tegenvallende toeschouwersaantallen is hij niet door het abnormale aanvangstijdstip. ,,Wedstrijden tegen Voerendaal kenmerken zich over het algemeen door mooi voetbal tussen twee ploegen die het beste in elkaar naar boven halen.”

Onbewust, want zo gaat het dus al jaren in de weken voor carnaval, maken Zwart Wit’19 en Voerendaal met hun keuze voor de zaterdagmiddag reclame voor de ‘flexibele winterstop’, die de KNVB vorig seizoen introduceerde, zodat teams door wedstrijden tussen 9 januari en 10 maart vooruit of achteruit te verplaatsen kunnen inspelen op vakanties, trainingskampen of carnaval. In goed onderling overleg, dat wel.

Navraag bij de bond leert dat ‘slechts incidenteel’ gebruik wordt gemaakt van de flexibele winterstop. Al heeft dat ook te maken met het feit dat in die periode ook een volledig afgelast programma moet worden ingehaald. Exacte cijfers kan de KNVB niet overleggen. Op de vraag of het initiatief uitpakt zoals gehoopt, antwoordt de bedenker: ‘Uiteraard kijken wij naar de uitwerking, maar op dit moment is het nog te vroeg voor conclusies’.

Zwart Wit’19 en Voerendaal zullen bij de evaluatie ongetwijfeld een vinkje achter ‘super geslaagd’ zetten. „In veel kerkdorpen is rond deze tijd van alles te doen. Dan moet je elkaar helpen. En zaterdagmiddag is een mooie tijd, kijk maar naar de Bundesliga. ’s Ochtends alle tijd voor de boodschappen, dan voetballen en de rest van het weekend vrij”, betoogt Voerendaal-voorzitter Jo Consten.

Loze tijd

Voerendaal heeft jaarlijks te maken met die herenzitting op een voetbalzondag. „Meestal gaat het verplaatsen van de wedstrijd gemakkelijk. We zitten in een gebied waarin carnaval veel tijd opeist. In dat kader is de flexibele winterstop zeker een uitkomst, een handvat van de KNVB.”

Consten wil zelfs een stapje verder gaan. „Waarom niet standaard op zaterdagmiddag voetballen? Tussen vier en acht is doorgaans loze tijd en het sluit mooi aan op de jeugdwedstrijden, waardoor er meer volk op de accommodatie is. Maar daar moeten we het in breder verband misschien maar eens over hebben.”
 

de waan

Well-known member
Kijk aan, weer wat geleerd. Nooit geweten dat er ook nog een stukje Limburg onder het district Oost valt. Ik dacht dat die teams, net als de zaterdagteams van JVC, Cito en VCA, werden "uitgeleend".

Maar in het stuk dat werd aangehaald ging het wel over Limburg toch?
 

de waan

Well-known member
En vooral ook geen noodzaak. Niemand hier is zondagvoetballer maar gewoon amateurvoetballer. Er worden ook genoeg potjes op zaterdagavond gespeeld als beide clubs daar zin in hebben.

Uit de krant van 25 februari;
Limburg als voorbeeld voor de rest van het land.

Wel grappig om die citaten te lezen. Kennelijk geen idee wat hierover in grote delen van het land gaande is.

Ik snap alleen niet zo goed wat dit met de flexibele winterstop te maken heeft. Dit kan toch ook gewoon in oktober of mei?
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Ben er nog niet uit waar ik vanmiddag een wedstrijd ga bezoeken.
Een optie is HHC - jong Almere .
Maar die tegenstander spreekt me niet erg aan en de wedstrijd begint op de ongunstige, zeg maar kloten- tijd van 15.30 uur.
Ergens ben ik toch ook wel benieuwd of HHC er na de afgang van vorig weekend nu wat beters van bakt.

Maar misschien ga ik ook wel een partijtje op een wat lager niveau bekijken. Ik zie nog wel.
 

SanMark.

Well-known member
Ben er nog niet uit waar ik vanmiddag een wedstrijd ga bezoeken.
Een optie is HHC - jong Almere .
Maar die tegenstander spreekt me niet erg aan en de wedstrijd begint op de ongunstige, zeg maar kloten- tijd van 15.30 uur.
Ergens ben ik toch ook wel benieuwd of HHC er na de afgang van vorig weekend nu wat beters van bakt.

Maar misschien ga ik ook wel een partijtje op een wat lager niveau bekijken. Ik zie nog wel.
waarom speelt HHC weer om 15.30 ? Bevalt de club dat beter ?
 

noordooster

Well-known member
waarom speelt HHC weer om 15.30 ? Bevalt de club dat beter ?

Schijnt voor zulke wedstrijden de verplichte aanvangstijd te zijn, waarvan alleen mag worden afgeweken met wederzijds goedvinden en wanneer Fox niet langskomt.
Almere zal wel niet om 14.30 uur hebben willen voetballen.
HHC heeft diverse keren aangegeven de tegenstanders te vragen om te kunnen starten op de normale tijd van 14.30 uur.
 

JMD

Well-known member
Schijnt voor zulke wedstrijden de verplichte aanvangstijd te zijn, waarvan alleen mag worden afgeweken met wederzijds goedvinden en wanneer Fox niet langskomt.
Almere zal wel niet om 14.30 uur hebben willen voetballen.
HHC heeft diverse keren aangegeven de tegenstanders te vragen om te kunnen starten op de normale tijd van 14.30 uur.

Apart. Want vvsb speelt al zijn thuisduels vrijwel altijd om 18.00 en daar is dus dan ook ?wederzijds goedvinden? voor nodig. Waarom zou men dan wel toestaan te verplaatsen naar 18.00 en niet naar 14.30/15.00?
 

SanMark.

Well-known member
Schijnt voor zulke wedstrijden de verplichte aanvangstijd te zijn, waarvan alleen mag worden afgeweken met wederzijds goedvinden en wanneer Fox niet langskomt.
Almere zal wel niet om 14.30 uur hebben willen voetballen.
HHC heeft diverse keren aangegeven de tegenstanders te vragen om te kunnen starten op de normale tijd van 14.30 uur.

Dus de standaard tijd voor de tweede divisie is 15.30 ?
 

noordooster

Well-known member
Apart. Want vvsb speelt al zijn thuisduels vrijwel altijd om 18.00 en daar is dus dan ook ‘wederzijds goedvinden’ voor nodig. Waarom zou men dan wel toestaan te verplaatsen naar 18.00 en niet naar 14.30/15.00?

Zondagclubs hebben in de tweede divisie eenzijdig het recht de aanvangstijd van thuiswedstrijden te zetten op 18.00 uur.
Veel clubs zouden graag eerder willen, maar dat gebeurt bij VVSB niet.
Maar voor een wedstrijd als HHC - jong Almere is , zoals ik zei, de standaard aanvangstijd helaas 15.30 uur. ( net als bij HHC - VVSB )
 

noordooster

Well-known member
Fregge, eerlijk gezegd is het niet iets wat mij erg bezighoudt.
Ik had/heb er altijd wel moeite mee (gehad) wanneer er voor geselecteerde jeugdspelers veel meer geregeld wordt dan voor de niet geselecteerde.
Zoals, extra trainingen, de betere trainers, het eerder afgelasten van wedstrijden van lagere teams enz.
Ik zie echt wel enkele voordelen in een aanpak zoals van der Zee die beschrijft en ergens sluit het ook wel aan bij het niet meer bijhouden van de standen van sommige jeugdteams.
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd hoe anderen hier over dergelijke experimenten denken.
 

gevegt

Well-known member
Vooral plezier en lekker voetballen moet voorop staan. Dus wat ze doen lijkt me prima.
Het enige nadeel kan zijn dat ouders een stem krijgen. Verstandige ouders zullen kijken of er een vriendje in dat team speelt. De andere 98% zal hun kind zo hoog mogelijk willen zien spelen.
 

Fregge

Well-known member
Ik vind de gedachte wel interessant. Ze zeggen eigenlijk dat de manier die er op dit moment gehanteerd wordt (dus doorselecteren) wel werkt, maar dit doen we al voor het ontstaan van een za/zo-scheiding dus of het ook de meest effici?nte is, is een tweede.
 
Bovenaan