Amateurvoetbal algemeen

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik snap niet waar je heen wilt, maar om voor mijn regio te spreken, zowel de zo HB als de za 1C waren beide prima mooie competities.
Waarbij in HB zo mooi op zondag om 14.00 of 14.30 uur werd afgetrapt en in 1C za gewoon op za. om 14.30 uur.
En toen hoorde ik in deze regio niemand erover, dat er za-zo gemengd moest worden.

Ja, maar daar speelden ook mindere goden in. Daar had je ook 8 van de 14 ploegen die halverwege nergens om speelden.
 

Joost

Well-known member
Ik snap niet waar je heen wilt, maar om voor mijn regio te spreken, zowel de zo HB als de za 1C waren beide prima mooie competities.
Waarbij in HB zo mooi op zondag om 14.00 of 14.30 uur werd afgetrapt en in 1C za gewoon op za. om 14.30 uur.
En toen hoorde ik in deze regio niemand erover, dat er za-zo gemengd moest worden.

Je snapt niet waar ik heen wil?

Een van de argumenten die ontzettend vaak als negatief punt over de Tweede Divisie wordt genoemd is dat clubs helemaal nergens meer om spelen na de winterstop. In de oude opzet met nog drie hoogste eerste/hoofdklassen was die spanning er ook niet en bleek het nooit een probleem.

Kijk eens naar Zondag B in de eindstand die ik plaats, toen speelden de nummers 4 tm 10 ook al maanden nergens meer om.
 

JMD

Well-known member
En toen hoorde ik in deze regio niemand erover, dat er za-zo gemengd moest worden.
Sorry, maar dat is echt een onzinargument...

Trek het eens verder door (naar bv een jaar of 60 terug): toen hoorde je er ook niemand over dat een vrouw moest stoppen met werken als ze ging trouwen

Tijden veranderen, dingen die 20 jaar terug gangbaar waren, hoeven dat nu niet meer per s? te zijn. Zaken dus alleen tegenhouden 'omdat het 20 jaar terug misschien zo goed ging'(wat overigens al blijkt uit de door Joost aangehaalde standen van toen) is echt onzin.
 

noordooster

Well-known member
Een van de argumenten die ontzettend vaak als negatief punt over de Tweede Divisie wordt genoemd is dat clubs helemaal nergens meer om spelen na de winterstop. In de oude opzet met nog drie hoogste eerste/hoofdklassen was die spanning er ook niet en bleek het nooit een probleem.
Kijk eens naar Zondag B in de eindstand die ik plaats, toen speelden de nummers 4 tm 10 ook al maanden nergens meer om.

Ik weet niet precies wanneer in het amateurvoetbal de periodekampioenschappen kwamen, maar ik denk dat de nrs 4 tm 10 in alle competities in het amateurvoetbal , ook in de 5e en 6e klassen, niet meer speelden om promotie of degradatie.

Maar het is mi een misvatting om te denken, dat er voor een club niets meer aan is als die niet meer speelt om promotie of degradatie.

Ook ik heb in het verleden regelmatig wedstrijden gespeeld waarbij geen promotie of degradatie op het spel stond.
Desondanks vonden we onze wedstrijden belangrijk en wilden we per se winnen.

Neem bv ook HHC, daar vindt men het wel degelijk belangrijk op welke plek men eindigt en of men een wedstrijd wel of niet wint, ondanks dat men weet dat men noch zal degraderen, noch zal promoveren.
 

SanMark.

Well-known member
Deze man heeft op veel punten gewoon gelijk.

Het meedoen van de beloftenteams in de standaardcompetities is een ramp.
Waarom moeten amateursclubs worden opgeofferd om beloften van BVO's op te leiden, om daarmee ook hun eigen competities om zeep te helpen ?

Idiote aanvangstijden. van Peenen geeft terecht aan, dat 15.30 uur voor HHC - Barendrecht een idiote tijd is, alleen maar omdat Fox dat zo graag wil.
En als men het zogenaamde weekendvoetbal wil invoeren krijg je allemaal van die idiote aanvangstijden , waarmee het publiek nog meer wordt weggejaagd.

De man wil ere- en eerste divisie scheiden van het amateurvoetbal.
Met gewoon, net als voorheen een algemeen amateurkampioen.
Wat mij betreft hoeft zo'n strikte scheiding er niet te komen, en als de amateurkampioen vrijwillig wil overstappen, naar de eerste divisie lijkt me er weinig op tegen.

Maar een verplichting als je daarmee bewerkstelligt dat een club liever niet dan wel kampioen wil worden zou natuurlijk belachelijk zijn.
Net zo als dat sommigen hier enkele amateurklassen onder het betaald voetbal willen laten vallen , opdat die aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen als de BVO's.
.

Wat een godverdommese ego?stische lul is het ook. Totaal niet verder kijken dan zijn eigen cluppie.

Gewoon die hele piramide open gooien en zulke hufters voor het leven schorsen.

Wie niet mee wil haakt af, en willen clubs niet mee dan haken die af. Geen ondersteuning meer van de KNVB op alle niveaus en spelers die toch bij zulke clubs spelen gelijk voor 2 jaar schorsen.



Iets verdere integratie lijkt me alleen mogelijk, als de voorwaarden voor clubs in de eerste divisie verregaand versoepeld worden

Hier ben ik het volledig mee eens,maar dan niet iets verdere intergratie maar volledige.
 

JMD

Well-known member
Maar het is mi een misvatting om te denken, dat er voor een club niets meer aan is als die niet meer speelt om promotie of degradatie.
Precies. Dus geldt dat ook voor de huidige clubs in de 2e divisie...

Het kan niet zo zijn dat het in de HK geen probleem is om niet te spelen om Prom of Deg en in de 2e divisie wel.
 

noordooster

Well-known member
De hoofdklassers konden niet tot een plan komen voor gemengde competities. Daarvoor waren de verschillen van inzicht te groot, terwijl bovendien een groot deel van de clubs geen gemengde competities wil.

Men heeft de KNVB opdracht gegeven om met een plan te komen.
Waarom duurt het zo lang voordat van der Zee en co met iets komen ?
Zo moeilijk is dat toch niet. Ik zou in een dag zo'n plan kunnen opstellen.

Van een "insider" hoorde ik dat er voor komend seizoen geen veranderingen te verwachten zijn. Klopt dat ?
Weet iemand hier wanneer van der Zee met een plan/idee komt ?
Weet iemand of hier dan ook nog over wordt gestemd en door wie ?
 

noordooster

Well-known member
Precies. Dus geldt dat ook voor de huidige clubs in de 2e divisie...

Het kan niet zo zijn dat het in de HK geen probleem is om niet te spelen om Prom of Deg en in de 2e divisie wel.

Dat er in de tweede divisie clubs zijn die op een gegeven moment nergens meer om spelen, speelt voor mij geen rol in mijn appreciatie daarvan.
Ik vind het een waardeloze competitie, omdat het een onnodige tussenlaag is, met idiote aanvangstijden, wedstrijden verspreid over het hele weekend en met ongewenste beloftenteams. Een tussenlaag die er vooral ook gekomen is vanwege die beloften.

Bovendien had die tweede divisie tot gevolg, dat de derde divisies en vooral ook de hoofdklassen minder interessant werden.
Dat laatste vooral ook omdat daar de reisafstanden groter werden en de tegenstanders oninteressanter.

Bovendien leidde die tweede divisie tot allerlei problemen in de derde divisies.
Anderen zullen zeggen, dat die daarom ook maar verspreid over het weekend ingedeeld moeten worden, maar ik ben daarvan geen voorstander.
En overigens hebben onlangs de derde divisieclubs aangegeven niets te zien in een mix met allemaal wedstrijden op zaterdagavond of-namiddag

En overigens zie ik ook nog steeds het idee dat zaterdagploegen die niet onder het convenant vallen of die niet in de statuten hebben staan, dat ze een principi?le zaterdagclub zijn, maar verplicht op zondag moeten voetballen.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
De hoofdklassers konden niet tot een plan komen voor gemengde competities. Daarvoor waren de verschillen van inzicht te groot, terwijl bovendien een groot deel van de clubs geen gemengde competities wil.

Men heeft de KNVB opdracht gegeven om met een plan te komen.
Waarom duurt het zo lang voordat van der Zee en co met iets komen ?
Zo moeilijk is dat toch niet. Ik zou in een dag zo'n plan kunnen opstellen.

Van een "insider" hoorde ik dat er voor komend seizoen geen veranderingen te verwachten zijn. Klopt dat ?
Weet iemand hier wanneer van der Zee met een plan/idee komt ?
Weet iemand of hier dan ook nog over wordt gestemd en door wie ?

https://voetbalindebollenstreek.nl/nieuwe-regionale-hoofdklasse-voorlopig-nog-fake-news/
Toevallig lees ik net dit artikel in vidb .
Ik was in de veronderstelling dat in Nijkerk alle 64 hoofdklassers vertegenwoordigd waren, maar dat bleken er maar 36 te zijn.
Was die 75 % die graag wilde dat de KNVB met een plan zou komen 75 % van die aanwezige 36 of van alle 64 ?
Ook hier wordt weer aangegeven, dat lang niet alle van de 36 clubs zich konden vinden in het gepresenteerde plan.
 

noordooster

Well-known member
Praat je nu met jezelf?

Ik vroeg me oa af waarom de KNVB nog niet met zo'n plan voor de hoofdklassen kwam.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?

Een uurtje later zag ik het artikel op vidb en dat leek me een aardige aanvulling op de vorige bijdrage over de hoofdklassen.
Daarin stonden ook zaken die ik nog niet eerder las.
 

JMD

Well-known member
Dat er in de tweede divisie clubs zijn die op een gegeven moment nergens meer om spelen, speelt voor mij geen rol in mijn appreciatie daarvan.
Ik kom het toch aardig vaak tegen als argument tegen de 2e divisie. O.a. in dat (door jou veelvuldig aangehaalde) rapport over de evaluatie van de 2e divisie.

Ik vind het een waardeloze competitie, omdat het een onnodige tussenlaag is, met idiote aanvangstijden, wedstrijden verspreid over het hele weekend en met ongewenste beloftenteams. Een tussenlaag die er vooral ook gekomen is vanwege die beloften.
Bij verspreid over het hele weekend denk ik aan een duel op vrijdag, wat op zaterdag, wat op zondag en eventueel wat op maandag. Dat is dus echt niet zo. Ja, idd wel verschillende tijden, maar bijna altijd minimaal 7 duels op zaterdag, regelmatig 8, en soms zelfs allemaal op zondag, zoals bv dit weekend. En als er een duel op zondag is, is dat tussen 2 zondagploegen onderling. So what dat die op zondag spelen? Ik wil het liefst ook dat de hele eredivisie op 1 moment speelt, maar dat gaat ook niet (meer) gebeuren, voor zover daar ooit al sprake van was. Misschien moet je de oude situatie gewoon laten rusten, en bedenken dat dat nooit meer terugkomt. Net zoals andere zaken nooit meer terugkomen: zondag zonder dat winkels open zijn, pubers zonder continue afleiding van telefoons, een werkdag zonder files in Nederland, enz...
Tijden veranderen nou eenmaal, dat vinden we niet altijd leuk, maar je hebt er mee te leven.

En overigens zie ik ook nog steeds het idee dat zaterdagploegen die niet onder het convenant vallen of die niet in de statuten hebben staan, dat ze een principi?le zaterdagclub zijn, maar verplicht op zondag moeten voetballen.
Het lijkt mij dat als je dat 'zaterdag spelen' als club zo belangrijk vindt dat je dat in je statuten opneemt. Als je het niet in je statuten hebt staan vind je het als club blijkbaar niet zo heel belangrijk, dus kan je dan best af en toe op zondag voetballen.
 

noordooster

Well-known member
Er zijn diverse redenen waarom ik die tweede divisie onnodig, oninteressant en waardeloos vind.
Ik noemde er enkele.
Daar hoort niet een eventueel gebrek aan spanning bij.
Wat niet wegneemt, dat je best kunt nadenken over maatregelen om meer spanning te cre?ren, als het doel maar niet is om te promoveren als clubs dat liever niet dan wel willen.

En ja, ik vind een competitie met wedstrijden op verschillende speeldagen en met verschillende aanvangstijdstippen minder aantrekkelijk.
Zonder gemengde competities is dat ook minder het geval.

Ik vind, dat je nooit zaterdagverenigingen moet dwingen op zondag te voetballen.
 
Bovenaan