Amateurvoetbal algemeen

noordooster

Well-known member
Vanavond de halve finales van het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi in 5 volle sporthallen.
Dit toernooi, dat zijn 41e editie beleeft, is in Zuid Drenthe en Noord Overijssel ontzettend populair.
Ze zijn als altijd begonnen met 100 teams en voor de halve finales zijn er nog 25 over.
6 Ervan plaatsen zich voor de finale in Emmen .
De kampioen van vorig seizoen, Noordscheschut, is ook nu weer een kanshebber.
HHC , dat het toernooi 4x won, kan helaas niet meedoen, vanwege de veldcompetitie.
 

SanMark.

Well-known member
HHC , dat het toernooi 4x won, kan helaas niet meedoen, vanwege de veldcompetitie.

Volgens mij is het zo dat de organisatie vind dat de tweede divisie niet meer bij het amateur voetbal hoort en daarom mogen ze niet meedoen.

Tenminste dat was vorig jaar wel de reden.
 

noordooster

Well-known member
Volgens mij is het zo dat de organisatie vind dat de tweede divisie niet meer bij het amateur voetbal hoort en daarom mogen ze niet meedoen.

Tenminste dat was vorig jaar wel de reden.

Ja, dat heb ik ook gelezen.
Het schijnt ermee te maken te hebben dat HHC tijdens 1 van de vorige edities niet met zijn sterke , eerste team kwam opdagen. Ook vanwege competitieverplichtingen. En daar baalde de organisatie toen van.
 

SanMark.

Well-known member
Ja, dat heb ik ook gelezen.
Het schijnt ermee te maken te hebben dat HHC tijdens 1 van de vorige edities niet met zijn sterke , eerste team kwam opdagen. Ook vanwege competitieverplichtingen. En daar baalde de organisatie toen van.

Dat hebben in een verleden wel meer teams gedaan, ook een Hoogeveen heeft er wel eens mee te maken gehad omdat er een inhaalprogramma erin werd gezet. Organisatie zal HHC wel zien als een BVO, en daar staan ze natuurlijk niet alleen in.

En trainingskampen willen ook nog wel eens roet in het eten gooien om met het sterkste team op te komen dagen.
 

SanMark.

Well-known member
En dan wordt er natuurlijk al gauw gezegd, waar ligt de grens.
Bij clubs als, pak 'm beet MSC, Hoogeveen en Nieuw Buinen wordt ook betaald.

Voor Protos dus op het tweede divisie niveau, en ik denk opzich dat het niet zo heel onlogisch is.

Ik denk dat de meeste spelers in de 2de divisie er inclusief premies tussen de 1500 en 3000 bij pakken. Dan mag je zelf toch een aardige (semi) prof noemen. En zo'n club mag je dan ook wel scharen onder een semi prof club.

ITT tot 80 a 90 % van de hoofdklasse teams.
 

noordooster

Well-known member
Voor Protos dus op het tweede divisie niveau, en ik denk opzich dat het niet zo heel onlogisch is.

Ik denk dat de meeste spelers in de 2de divisie er inclusief premies tussen de 1500 en 3000 bij pakken. Dan mag je zelf toch een aardige (semi) prof noemen. En zo'n club mag je dan ook wel scharen onder een semi prof club.

ITT tot 80 a 90 % van de hoofdklasse teams.

Het maakt mij niet uit wat clubs op welk niveau dan ook, of aan welke spelers dan ook, betalen.
Wat dat betreft ben ik het eens met wat de waan gisteren zei:
Wat maakt het uit trouwens of die spelers goed betaald krijgen? Die verschillen zijn tussen de "amateurclubs" toch ook gigantisch?
Welke clubs je semi-profs zou willen noemen vind ik dan ook een beetje arbitrair.
Voorlopig houd ik het voor het gemak maar bij het onderscheid tussen profs en amateurs dat de KNVB maakt, wetend dat er ook bij de amateurs vergoedingen plaatsvinden en dat je dat nooit zult voorkomen.
 

SanMark.

Well-known member
Ik had het dus over Protos, dat die vind dat HHC niet welkom is omdat ze die club zien als een verkapte BVO. Die maken het onderscheid dus bij de 2de divisie.

En jij vraagt mij dus om MIJN mening waar je de grens moet trekken, en je moet wel ontzettend veel boter op je hoofd hebben als je een HHC geen semi profclub wilt noemen. Je draait als een Kuzu om de hete brij heen. Zowel nu als in het andere topic.
 

noordooster

Well-known member
Ik had het dus over Protos, dat die vind dat HHC niet welkom is omdat ze die club zien als een verkapte BVO. Die maken het onderscheid dus bij de 2de divisie.

En jij vraagt mij dus om MIJN mening waar je de grens moet trekken, en je moet wel ontzettend veel boter op je hoofd hebben als je een HHC geen semi profclub wilt noemen. Je draait als een Kuzu om de hete brij heen. Zowel nu als in het andere topic.

Dan heeft ook de KNVB boter op het hoofd. Of zijn ze Kuzu. De tweede divisie wordt gerekend tot de amateurs en valt ook onder van der Zee. Ik wil maar aangeven dat betalingen overal bij de amateurs, soms in de lagere klassen nog meer dan in de tweede divisie.
Het maakt mij verder ook geen zak uit welke clubs jij wel of niet semi-profs wilt noemen. Waar ligt de grens ....
Niet afhankelijk van het niveau, want ik denk maar zo dat de spelers van tweede klasser Pelikaan S. meer betaald krijgen dan die van tweede divisionist AFC

En inderdaad sinds de 2e divisie bestaat doet HHC niet meer mee.
In 2016 nog wel, terwijl ze toen ook al aardig betaalden.
En omdat voor HHC op de 13e de competitie alweer begint neem ik aan dat in ieder geval de trainers er niet rouwig om zijn dat ze niet aan PWZ meedoen.
 

SanMark.

Well-known member
Dan heeft ook de KNVB boter op het hoofd. Of zijn ze Kuzu. De tweede divisie wordt gerekend tot de amateurs en valt ook onder van der Zee. Ik wil maar aangeven dat betalingen overal bij de amateurs, soms in de lagere klassen nog meer dan in de tweede divisie.
Het maakt mij verder ook geen zak uit welke clubs jij wel of niet semi-profs wilt noemen. Waar ligt de grens ....
Niet afhankelijk van het niveau, want ik denk maar zo dat de spelers van tweede klasser Pelikaan S. meer betaald krijgen dan die van tweede divisionist AFC

En inderdaad sinds de 2e divisie bestaat doet HHC niet meer mee.
In 2016 nog wel, terwijl ze toen ook al aardig betaalden.
En omdat voor HHC op de 13e de competitie alweer begint neem ik aan dat in ieder geval de trainers er niet rouwig om zijn dat ze niet aan PWZ meedoen.

Dus dan klopt je eerste stelling niet , dat HHC niet meedoet omdat ze competitie moeten voetballen, maar ze mogen niet meedoen omdat ze in de tweede divisie voetballen.

En je kan altijd uitzonderingen bedenken ten opzichte van Pelikaan en bv een AFC, maar dat zal altijd zo blijven. Dat doet niets af aan die andere 90% van de clubs.
 

noordooster

Well-known member
Dus dan klopt je eerste stelling niet , dat HHC niet meedoet omdat ze competitie moeten voetballen, maar ze mogen niet meedoen omdat ze in de tweede divisie voetballen.

En je kan altijd uitzonderingen bedenken ten opzichte van Pelikaan en bv een AFC, maar dat zal altijd zo blijven. Dat doet niets af aan die andere 90% van de clubs.

Zoals ik al zei, ik heb beide argumenten gehoord bij HHC . Maar whatever ook.
En welke club jij nou wel of niet semi prof wil noemen maakt me ook niet veel uit.
Ik vroeg me slechts af waar dan de grens ligt. Maar dat zei ik al. Dus pas ik hierop verder.
 

Unregistere

Well-known member
3 Niveaus lager en toch overstappen. Moeite zo 1 in de benen te houden ? Reisafstanden ? Aantrekkelijkheid tegenstanders ?
Nu het voetbal toch op de schop gaat, zouden zulke clubs moeten kunnen overstappen met behoud van niveau.

Hier kun je een fragment beluisteren waarin een bestuurslid uitleg geeft: https://omroepzuidplas.nl/artikel/2...erk-stapt-over-naar-zaterdag-prestatievoetbal Ik neem aan dat dit verhaal ook h?t verhaal is, maar ken helaas momenteel niet direct iemand binnen Nieuwerkerk die daar meer over zou kunnen vertellen.
 

TukkerVoetbal

New member
Een deel vd clubs die nu van zo naar za overstappen denken hun bestaansrecht daarmee veilig te stellen. Clubs met veel problemen op het terrein van jeugdbeleid, vrijwilligers, terugloop ledenaantal, tekort aan inkomsten etc etc. Dit wreekt zich op den duur. Echter bestaansrecht ontleen je echt niet alleen aan de speeldag van je prestatieve 1e en het niveau. Dat ontleen je aan het cre?ren van een prettig, veilig en saamhorig sportklimaat. Voor alle leeftijden, man/vrouw en voor elk niveau.
Grote clubs met veel leden kunnen dam in potentie het verst komen. Kleine verenigingen kost dat meer moeite.

Een slecht draaiende zondagclub is er niet met louter een speeldagwissel. Maar daar gaan ze nog wel achterkomen.
 

noordooster

Well-known member
Hier kun je een fragment beluisteren waarin een bestuurslid uitleg geeft: https://omroepzuidplas.nl/artikel/2...erk-stapt-over-naar-zaterdag-prestatievoetbal Ik neem aan dat dit verhaal ook h?t verhaal is, maar ken helaas momenteel niet direct iemand binnen Nieuwerkerk die daar meer over zou kunnen vertellen.

Precies dezelfde argumenten heb ik in Noord ook gehoord van clubs als Wolvega en Joure.
Met name het punt dat zo 1 alleen maar betaalde spelers van buitenaf had, woog ook daar zwaar.
 

de waan

Well-known member
Die betaalde spelers komen toch niet als natuurverschijnsel, dat hebben ze toch zelf gedaan?

Ik heb niet zo'n zin om 5,5 minuut naar een fragment te luisteren, maar ik las elders dat het vooral te maken heeft met talentvolle overkomende jeugdspelers die het liefst op zaterdag spelen en dat dat de belangrijkste reden is. https://vvnieuwerkerk.blog/2017/12/...aar-het-gebeurt-moet-je-als-club-willen-zijn/ Alleen zou je dan verwachten dat de meeste teams al op zaterdag spelen, maar dat is niet zo. Ze hebben veel meer teams op zondag (11 om 6). Zijn dat dan allemaal (veredelde) veteranenteams?
 

noordooster

Well-known member
Die betaalde spelers komen toch niet als natuurverschijnsel, dat hebben ze toch zelf gedaan?

Uiteraard. Maar als sponsoren teveel macht krijgen, of gaan vertrekken, kan het deste meer gaan knellen dat je veel betaalde spelers van buitenaf hebt.
Bij vv Appingedam ging men naar de zaterdag vooral vanwege financi?le problemen bij een dure spelershuishouding.
 

TukkerVoetbal

New member
Die betaalde spelers komen toch niet als natuurverschijnsel, dat hebben ze toch zelf gedaan?

Ik heb niet zo'n zin om 5,5 minuut naar een fragment te luisteren, maar ik las elders dat het vooral te maken heeft met talentvolle overkomende jeugdspelers die het liefst op zaterdag spelen en dat dat de belangrijkste reden is. https://vvnieuwerkerk.blog/2017/12/...aar-het-gebeurt-moet-je-als-club-willen-zijn/ Alleen zou je dan verwachten dat de meeste teams al op zaterdag spelen, maar dat is niet zo. Ze hebben veel meer teams op zondag (11 om 6). Zijn dat dan allemaal (veredelde) veteranenteams?

Tja, jarenlang met huurlingen gewerkt, het eerste elftal verder vd club vervreemd en een bak geld uitgegeven aan de verkeerde zaken.
 

noordooster

Well-known member
Ik heb niet zo'n zin om 5,5 minuut naar een fragment te luisteren, maar ik las elders dat het vooral te maken heeft met talentvolle overkomende jeugdspelers die het liefst op zaterdag spelen en dat dat de belangrijkste reden is. https://vvnieuwerkerk.blog/2017/12/...aar-het-gebeurt-moet-je-als-club-willen-zijn/ Alleen zou je dan verwachten dat de meeste teams al op zaterdag spelen, maar dat is niet zo. Ze hebben veel meer teams op zondag (11 om 6). Zijn dat dan allemaal (veredelde) veteranenteams?

Ook de punten dat de jeugd liever op zaterdag wil voetballen en dat er veel buurtclubs op zaterdag spelen hoor je nogal eens.
Daarom zijn bv Bakhuizen en Harkema Opeinde onlangs overgestapt.
Ook hoor ik wel dat clubs zouden willen overstappen, maar dat de duikeling in niveau hen weerhoudt ( bij MSC een belangrijk punt ) of dat ze toch maar de ontwikkelingen in de piramide afwachten.
Uiteraard zijn er ook heel veel zondagverenigingen die geen enkele reden zien om te veranderen van speeldag.
Wat aantallen overige veteranenteams betreft kom je allerlei verdelingen tegen.
Ook zijn er meerdere zondagdivisionisten die meer teams op zaterdag hebben dan op zondag. ( zoals oa Lienden, de Treffers , AFC en VVSB )
 

Bonehead

Well-known member
Zo arbitrair is de term semi-professioneel voetbal toch niet? Als je betaald krijgt in welke vorm dan ook dan hou je je bezig met semi-professioneel voetbal. Er vanuit gaande dat de voetballer in kwestie er een baan bij naast heeft. Dit geldt ook voor de zogenaamde vrijwilligersvergoeding. Deze term klopt toch al van geen kant naar mijn mening.

En ja er zijn een heleboel betaald voetbalverenigingen in Nederland.
 

noordooster

Well-known member
Ik ken zat amateurverenigingen die beslist geen spelers willen halen en betalen en die het het liefst met spelers uit het eigen dorp doen.
En dat men daarom 2 klassen lager speelt is dan helemaal geen punt. Prima, uitstekend.

Anderzijds zijn er ook clubs die het liefst wel zo hoog mogelijk spelen als kan. Die daarvoor ook spelers halen en betalen.
Soms ook met als argument dat daardoor eigen spelers niet weggaan, maar juist blijven.
Wat mij betreft ook prima, uitstekend, uiteraard zolang de leden achter het beleid staan.

En dan vind ik het daarnaast ook nog wel een punt in hoeverre je een "soort belang" dient.
Bij bv HHC en ook in de regio Hardenberg is men trots op het niveau waarop de club speelt en komen er toch ook om de 2 weken veel toeschouwers kijken.
Daarentegen zijn er ook verenigingen met duurbetaalde spelers waarbij ik me, bv gezien het aantal toeschouwers, afvraag wie daar eigenlijk belang bij hebben. ( Maar ook daar beslissen uiteindelijk de leden )
En voor degenen die het over zwart geld willen hebben : Natuurlijk moet alles wel volgens de wettelijke regels gaan.
 
Bovenaan