Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
Via een heuse twitterruzie tussen Voetbalprof en Kees Duijst kwam ik op de site van Voetbalprof dit verhaal tegen:

https://www.voetbalprof.com/persoonlijk-stukje-prive-soms-is-en-gaat-alles-even-makkelijk/

Toch wel een pittig inkijkje in het niet al te eenvoudige bestaan van de eigenaar van een amateurvoetbalsite. Volgens mij zijn er al meer websites om die reden uiteindelijk gestopt.

Eigenlijk gaan al die sites aan hun eigen succes ten onder, en ik spreek dan uit ervaring. Het zijn allemaal liefhebberssites die op een gegeven moment te groot worden. Er is geen verdienmodel om zulke sites onbeperkt in de lucht te houden.
 

Unregistere

Well-known member
Dat geloof ik ook wel. Zijn er maar weinig die het langere tijd volhouden. Voetbal op Zaterdag lukt het wel, maar of die er wat aan verdienen weet ik ook niet.

De eigenaren van VoetbalRotterdam werken er ook nog naast en ik vermoed dat Voetbal in de Bollenstreek ook nog niet winstgevend is, al timmeren die flink aan de weg.
 

Joost

Well-known member
Dat geloof ik ook wel. Zijn er maar weinig die het langere tijd volhouden. Voetbal op Zaterdag lukt het wel, maar of die er wat aan verdienen weet ik ook niet.

De eigenaren van VoetbalRotterdam werken er ook nog naast en ik vermoed dat Voetbal in de Bollenstreek ook nog niet winstgevend is, al timmeren die flink aan de weg.

VoZ was een voorloper en doet het met veel vrijwilligers volgens mij. Die site is ook in elkaar getimmerd door vrijwilligers.
Achter Vidb ziet iets van lokale media dacht ik.
 

de waan

Well-known member
VoZ is dacht ik ook begonnen omdat Trouw stopte met de verslaggeving over het zaterdagvoetbal. Aad van der Graaf komt volgens mij van Trouw af.

VIDB doet wel erg haar best met sponsordingetjes en lidmaatschappen om er wat aan over te houden, maar dat zal ook best lastig zijn.

De vervelende waarheid is dat je alleen met een clickbait-site geld kunt verdienen, maar daar moet je dan wel na?eve freelancers voor 7 uur per uur voor willen uitknijpen. En met de knoet erover als ze niet minimaal zes berichtjes per uur tikken.
 

Unregistere

Well-known member
VoZ was een voorloper en doet het met veel vrijwilligers volgens mij. Die site is ook in elkaar getimmerd door vrijwilligers.
Achter Vidb ziet iets van lokale media dacht ik.

Klopt van VoZ. Die drijven op de correspondenten voor alle statische info en nieuws over transfers, trainers, blessures etcetera. Blijft knap dat het ze lukt om toch bij elke club wel iemand te vinden die dat wil doen, de ??n wat fanatieker dan de ander. De verslaggevers zijn volgens mij ook allemaal vrijwilligers en dat merk je af en toe wel. Maar kennelijk kunnen ze genoeg inkomsten genereren om de kosten eruit te halen. Kan inderdaad goed kloppen dat Aad, een van de oudgedienden in het verslaggeversteam, van Trouw afkomstig is.

VidB is volgens mij een initiatief van Bram Meurs (ex-speler van o.a. Noordwijk), maar inmiddels ondersteund door diverse anderen. Niet direct verbonden aan lokale media zo te zien, maar er liggen wel lijntjes: https://voetbalindebollenstreek.nl/wie-zijn-wij/

Eigenlijk hetzelfde principe als VoetbalRotterdam, maar dan inmiddels wel veel uitgebreider met eigen verslagen (dus niet van clubsites geplakt) en ook achtergrondartikelen.
 

noordooster

Well-known member
Ik ben 1 van de weinige Zondagsupporters. Ik zit tussen alleen maar noord-oosters die zeggen dat het zondagvoetbal maar kapot moet vallen.

Hier moet ik even ingrijpen Fregge.
Wat je nu zegt is helemaal niet waar. Ongenuanceerd zelfs.

Ik zei het laatst ook in reactie op JMD:
Laat zondagvoetbal vooral zondagvoetbal blijven .
Zolang er clubs zijn die het liefst op zondag willen voetballen. Veel succes. Niets aan veranderen.
En laat zaterdagvoetbal vooral zaterdagvoetbal blijven.
 

noordooster

Well-known member
Ik zit in 1 van die groepsapps waar ze het zelf over hebben (die met die 3 psychopaten) en daar lachen we hem uit haha. Heerlijke groepsapp wel, enige nadeel is dat er veel uit de zaterdagkliek komt ;)

"zaterdagkliek". Als ik jou was zou ik daarmee niet graag in 1 competitie zitten.....
 

noordooster

Well-known member

noordooster

Well-known member
...Voetbal in de Bollenstreek ook nog niet winstgevend is, al timmeren die flink aan de weg.

Het blijft veelal liefhebberij. Welke inkomstenbron behalve reclame hebben ze nog meer ?
( NB: Ik zie nu dat de waan er ook iets over schreef )
Bij VidB moest ik mijn adblocker wel uitzetten om iets te kunnen lezen trouwens.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Het blijft veelal liefhebberij. Welke inkomstenbron behalve reclame hebben ze nog meer ?
( NB: Ik zie nu dat de waan er ook iets over schreef )
Bij VidB moest ik mijn adblocker wel uitzetten om iets te kunnen lezen trouwens.

Reclame inderdaad. Maar hoe meer bezoekers, hoe meer de adverteerders willen neerleggen en in dat opzicht zijn ze wel goed bezig met filmpjes, vaste rubrieken e.d. Ze hebben al ontzettend veel volgers, dus het is een site die behoorlijk leeft.
 

de waan

Well-known member
Ze zijn wel een voorbeeld voor andere regionale sites met allemaal eigen verslaggeving van een goed niveau. Het reclamegehalte ligt er soms wel erg dik bovenop, zoals die flutfilmpjes met kampioen open deuren Willem van Zuilen, maar goed, daar ontkom je dan niet aan.
 

Joost

Well-known member
Reclame inderdaad. Maar hoe meer bezoekers, hoe meer de adverteerders willen neerleggen en in dat opzicht zijn ze wel goed bezig met filmpjes, vaste rubrieken e.d. Ze hebben al ontzettend veel volgers, dus het is een site die behoorlijk leeft.

De kracht van zowel VidB als VoZ is natuurlijk ook dat ze een zeer kleine groep clubs volgen en dat er ook nog eens grote verenigingen tussen zitten. VidB volgt maar 16 clubs en VoZ was voornamelijk Hoofdklassegericht, dat zijn ook maar 21 wedstrijden in een weekend.

VoZ heeft daarnaast altijd een hele duidelijke opbouw gehad en veel informatie overzichtelijk op de pagina, eigenlijk raar dat geen enkele andere site die opbouw hebben gekopieerd.
 

de waan

Well-known member
Klopt. Iedere regiosite is al blij als ze ??n hoogspelende club hebben, de Bollenstreek is ongeveer 50% topclubs en 50% gezellige clubjes. Prettige mix voor een site.
 

Unregistere

Well-known member
Klopt. VoetbalRotterdam mag op zich ook niet klagen, al komt dat vooral doordat ze heel de regio Rijnmond meetrekken uiteraard. Daardoor hebben ze ook clubs uit de tweede en derde divisie om over te berichten. Als het alleen Rotterdam zou zijn, was het anders.

Overigens heeft Amateurvoetbal op Zondag wel geprobeerd om de opzet van VoZ te kopi?ren, in elk geval met de info. Alleen konden zij uiteindelijk te weinig correspondenten vinden en werd het te druk. Hielp ook niet dat een van de initiatiefnemers emigreerde naar Aruba.
 

noordooster

Well-known member
Op voetblah las ik een column met kritiek op de vrij wijd verbreide mening dat spelen op kunstgras een van de oorzaken is van de voetbalcrisis waarin Nederland verkeert. " Onderbuikgevoelens"
http://voetblah.nl/de-godwin-van-onze-voetbalcrisis/

Eenzelfde soort gevoel krijg ik nogal eens wanneer ik voorstanders van het laten meedoen van beloften in de voetbalpiramide en het za-zo mixen van competities pleidooien hoor houden alsof dat de Nederlandse voetbalcrisis zal oplossen.
Of dat het ontbreken ervan heeft geleid tot die crisis.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Eenzelfde soort gevoel krijg ik nogal eens wanneer ik voorstanders van het laten meedoen van beloften in de voetbalpiramide en het za-zo mixen van competities hoor beweren dat dat de Nederlandse voetbalcrisis zal oplossen.
Of dat het ontbreken ervan heeft geleid tot die crisis.

Heb je ook een voorbeeld van die bewering op dit forum?
 

SanMark.

Well-known member
Op voetblah las ik een column met kritiek op de vrij wijd verbreide mening dat spelen op kunstgras een van de oorzaken is van de voetbalcrisis waarin Nederland verkeert. " Onderbuikgevoelens"
http://voetblah.nl/de-godwin-van-onze-voetbalcrisis/

Eenzelfde soort gevoel krijg ik nogal eens wanneer ik voorstanders van het laten meedoen van beloften in de voetbalpiramide en het za-zo mixen van competities hoor beweren dat dat de Nederlandse voetbalcrisis zal oplossen.
Of dat het ontbreken ervan heeft geleid tot die crisis.

Argument wat ik het meest lees, is dat het een open piramide moet worden met een goede verplichte doorstroom van de eerste divisie naar de tweede divisie. Jij bent degene die continue over het oplossen van de 'voetbalcrisis' heeft.
 
Bovenaan