Amateurvoetbal algemeen

JMD

Well-known member
Zolang statutaire zaterdagverenigingen niet op zondag voetballen is dat prima. Anders is het natuurlijk een kansloze missie. Maar dat snapt iedereen.

Eens. Maar veel zaterdagclubs zijn dat statutair niet. Heb jij een lijst van welke clubs die nu op zaterdag spelen ook statutair zaterdagclub zijn?

JMD

Well-known member
En dan zaterdagclubs die dat niet in de statuten hebben staan verplichten op zondag te voetballen, als die club ( de leden ) dat niet wil ?
Kon nog wel eens ongewenste gevolgen hebben....
Bij alle andere sporten is dat niet meer dan normaal. Heb het voorbeeld al eens eerder gegeven, mijn ouders hebben jarenlang volleybal gespeeld, mijn moeder op nog een best redelijk niveau, hun thuisduel was altijd op woensdagavond, maar uitduels konden op elke dag/avond zijn. Doordat ze in augustus hun schema wisten konden ze dat perfect vooruit plannen. En ze wisten dat ook al aan de hand van de pouleindeling: Zandvoort was altijd zaterdagavond, IJmuiden vrijdagavond, Spaarndam zaterdagmiddag, Heemstede maandagavond enzovoort.

Verder: als je iets echt wel of niet wil neem je dat toch in je statuten op? Als je dat al die jaren nog niet gedaan hebt is het ook niet een onoverkomelijk probleem.

En nog verder: het zal echt om (bij een klasse van 12-14 ploegen) een duel of 3-4 op jaarbasis gaan, want je thuisduel speel je altijd op zaterdag en een deel uitduels ook.

Bonehead

Well-known member
Eens. Maar veel zaterdagclubs zijn dat statutair niet. Heb jij een lijst van welke clubs die nu op zaterdag spelen ook statutair zaterdagclub zijn?

Nee, dat heb ik niet. Er zijn deze eeuw veel clubs overgestapt naar de zaterdag om allerlei redenen. Geloof zal daar vermoedelijk geen rol in hebben gespeeld. Mocht dat wel zo zijn dan neem ik aan dat die clubs hun statuten hebben gewijzigd. Het is onverkoopbaar dat je tot voor kort op zondag speelde en dat nu incidenteel niet meer wilt.

Lijkt me praktisch prima in te passen. Zo doen tig andere sporten het immers ook.

Klopt. Bij korfbal en volleybal is het geen probleem. En ik vind dat je als zaterdagclub tot een bepaald niveau ook niet moeilijk moet doen om uitwedstrijden op de zaterdagavond te spelen als de thuisclub dat wenst. Het is immers geven en nemen in het leven. Ik heb veel meer problemen dat dit gebeurd in het recreatievoetbal.

SanMark.

Well-known member
Bij alle andere sporten is dat niet meer dan normaal. Heb het voorbeeld al eens eerder gegeven, mijn ouders hebben jarenlang volleybal gespeeld, mijn moeder op nog een best redelijk niveau, hun thuisduel was altijd op woensdagavond, maar uitduels konden op elke dag/avond zijn. Doordat ze in augustus hun schema wisten konden ze dat perfect vooruit plannen. En ze wisten dat ook al aan de hand van de pouleindeling: Zandvoort was altijd zaterdagavond, IJmuiden vrijdagavond, Spaarndam zaterdagmiddag, Heemstede maandagavond enzovoort.

Verder: als je iets echt wel of niet wil neem je dat toch in je statuten op? Als je dat al die jaren nog niet gedaan hebt is het ook niet een onoverkomelijk probleem.

En nog verder: het zal echt om (bij een klasse van 12-14 ploegen) een duel of 3-4 op jaarbasis gaan, want je thuisduel speel je altijd op zaterdag en een deel uitduels ook.

Waarom ga je het nogmaals uitleggen ? Alles staat al meerdere malen in dit topic .

Je moet wel een combinatie van Alzeheimer en Korsakov hebben wil je continue de zelfde vragen stellen, en verwachten dat je er nog antwoord op krijgt ook.

JMD

Well-known member
Nee, dat heb ik niet. Er zijn deze eeuw veel clubs overgestapt naar de zaterdag om allerlei redenen. Geloof zal daar vermoedelijk geen rol in hebben gespeeld. Mocht dat wel zo zijn dan neem ik aan dat die clubs hun statuten hebben gewijzigd. Het is onverkoopbaar dat je tot voor kort op zondag speelde en dat nu incidenteel niet meer wilt.
Precies.

Klopt. Bij korfbal en volleybal is het geen probleem. En ik vind dat je als zaterdagclub tot een bepaald niveau ook niet moeilijk moet doen om uitwedstrijden op de zaterdagavond te spelen als de thuisclub dat wenst. Het is immers geven en nemen in het leven. Ik heb veel meer problemen dat dit gebeurd in het recreatievoetbal.
Denk dat dat laatste ook niet gaat gebeuren. Of je behoudt daar de za/zo-scheiding of je 'gooit het op een hoop' maar laat de clubs wel kiezen op welke dag ze willen spelen. Dan kan het dus best zo zijn dat er 10 zaterdagklassen komen en 5 zondag op 1 bepaald niveau, en dat het het jaar erop anders kan zijn. Er zullen neem ik aan ook wel clubs zijn die het niet veel uitmaakt als ze een keer op zaterdag (of juist op zondag) moeten spelen.

Ik verwacht dat er ongewenste gevolgen zullen komen wanneer je zaterdagploegen gaat verplichten op zondag te voetballen.
Overigens lijkt me die 3 a 4 een slag in de lucht.
Clubs die statutair op zaterdag willen spelen moet je niet op zondag laten voetballen, maar bij de rest mag dat weinig problemen geven (zeker bij de ploegen die de laatste jaren zijn overgestapt).

Stel dat je 14 teams hebt, dan heb je 26 duels. 13 ervan speel je thuis op zaterdag. Dan hou je 13 uitduels over, en gezien de huidige verdeling za/zo (ongeveer 50-50 landelijk gezien) heb je dus 6-7 uitduels op zaterdag. Van de overige duels zullen er best een aantal clubs zijn die hun duel willen verplaatsen, dus hou je 3-4 duels over.
En nogmaals: clubs die statutair op zaterdag spelen laat je op zaterdag staan.

Overigens: waarom mag er statutair niet op zondag gespeeld worden, maar wel op 2e Paasdag, 2e Pinksterdag en Hemelvaartsdag??? Dat verbaast me altijd.

JMD

Well-known member
Waarom ga je het nogmaals uitleggen ? Alles staat al meerdere malen in dit topic .

Je moet wel een combinatie van Alzeheimer en Korsakov hebben wil je continue de zelfde vragen stellen, en verwachten dat je er nog antwoord op krijgt ook.

De post die je quoot bevat geen vraag...
En die vraag over de lijst met statutaire zaterdagclubs heb ik volgens mij nog niet eerder gesteld.

Bonehead

Well-known member
Voor het recreatievoetbal is er ook geen enkele noodzaak om dat te doen wat mij betreft.

Dat gebeurt al op grote schaal. Ook bij het recreatievoetbal is er een grote trek naar de zaterdag. Deze spelen doorgaans op de meest onmogelijke tijden. Zo heb ik jaren geleden al een keer rond een uur of zes op het veld gestaan bij HSC'21 als leider. Uiteraard wordt door die clubs aangegeven dat dat dit komt omdat er anders geen veld beschikbaar is. Vreemd is wel dat je ook tijdens beker/inhaaldagen op die tijden speelt. De voetbalbeleving, wat bij recreanten zo belangrijk is, wordt hierbij totaal verkracht. Ik denk dat er niemand problemen mee heeft als teams van zondagclubs die zo graag op zaterdagavond willen spelen bij elkaar in de competitie worden ingedeeld. Ook op presentatief niveau is dat al gaande. Zo speelt ons tweede elftal wedstrijden om 15:30, 16:30 en 16:45. Bij de standaardteams is dat niet aan de orde. Daar mogen de wedstrijden niet later dan 15:00 beginnen

Denk dat dat laatste ook niet gaat gebeuren. Of je behoudt daar de za/zo-scheiding of je 'gooit het op een hoop' maar laat de clubs wel kiezen op welke dag ze willen spelen. Dan kan het dus best zo zijn dat er 10 zaterdagklassen komen en 5 zondag op 1 bepaald niveau, en dat het het jaar erop anders kan zijn. Er zullen neem ik aan ook wel clubs zijn die het niet veel uitmaakt als ze een keer op zaterdag (of juist op zondag) moeten spelen.

Clubs die statutair op zaterdag willen spelen moet je niet op zondag laten voetballen, maar bij de rest mag dat weinig problemen geven (zeker bij de ploegen die de laatste jaren zijn overgestapt).

Je zou van te voren moeten inventariseren welke club gelooftechnisch niet op zondag kan en wil spelen. ik denk dat clubs die in de vorige eeuw op zaterdag spelen zo'n 80% op geloofsovertuiging doet. Maar nogmaals: Exact cijfers heb ik daar niet van. Inventariseren dus

Overigens: waarom mag er statutair niet op zondag gespeeld worden, maar wel op 2e Paasdag, 2e Pinksterdag en Hemelvaartsdag??? Dat verbaast me altijd.

Naar ik vernomen heb is dat een interpretatie van de bijbel. Zo wordt in de hele regio op 1ste paasdag het paasvuur ontstoken. Behalve in Rijssen. Daar doen ze het tweede paasdag.

Ps. Prima voorbeeld dat volleybal maar bij Rivo in Rijssen spelen ze niet op zondag. Althans ik heb op hun site laatst geen zondagwedstrijd kunnen vinden en dat lijkt me geen toeval.

Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
De post die je quoot bevat geen vraag...
En die vraag over de lijst met statutaire zaterdagclubs heb ik volgens mij nog niet eerder gesteld.

Je hebt het al eens eerder uitgelegd, en die uitleg is uitstekend. Dus als degene het toen niet snapte( of wil snappen) dan zal hij het nu ook niet snappen.

JMD

Well-known member
Ps. Prima voorbeeld dat volleybal maar bij Rivo in Rijssen spelen ze niet op zondag. Althans ik heb op hun site laatst geen zondagwedstrijd kunnen vinden en dat lijkt me geen toeval.
Jep, maar dat zal dan ook vanwege geloofsovertuiging zijn.

Unregistere

Well-known member
De genomineerden voor de Rinus Michels Award voor de beste amateurtrainer zijn bekend:

Fred de Boer (ACV), Dennis van Toor (AZSV), Sander Middelbeek (Volendam), Paul van der Zwaan (Quick), Reinald Boeren (Rood Wit W) en Bertran Kreekels (OSS '20).

Laat je stem horen en leg vooral ook uit waarom je op diegene hebt gestemd!

Poll: De Rinus Michels Award voor beste amateurtrainer moet naar..
[*]Fred de Boer
[*]Reinald Boeren
[*]Bertran Kreekels
[*]Sander Middelbeek
[*]Dennis van Toor
[*]Paul van der Zwaan
[sup]Tussenstand:[/sup]
results.cgi

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]

Unregistere

Well-known member
Het is natuurlijk altijd een beetje natte vinger werk, maar in Zuid I en West II had ik wellicht toch een andere nominatie verwacht. Maar goed, dat is elk jaar zo. Daarom zou ik nu zeggen Van der Zwaan. Promotie met Quick en een topklassering in het eerste seizoen in de derde divisie.

Joost

Well-known member
Wat voor speciaals heeft Kreekels eigenlijk gepresteerd?

De genomineerde uit Zuid 1 snap ik best. Heeft in een periode bij Roosendaal en nu bij Rood Wit W toch heel knap gepresteerd en staat komend seizoen aan het roer in Gemert.

Unregistere

Well-known member
Ze lopen volgens mij wel altijd een seizoen achter. In die zin is het wel vreemd om voor Kreekels te gaan, want die gaat nu kampioen worden. En geen idee in hoeverre ze verleden en toekomst nou eigenlijk meenemen bij de beoordeling.

JMD

Well-known member
Wat is de reden dat in Drenthe de verschuiving juist de andere kant (naar zondag) op gaat? Opvallend.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Opvallend vind ik het bericht over Westlandia waar men ooit 27 seniorenteams op zondag had en nu nog maar 1 + een veteranenteam.

Kleine correctie: 2 + een veteranenteam. En alleen prestatief zo te zien, aangezien Westlandia 2 bovenaan staat in de hoofdklasse zondag. Maar verder opvallend inderdaad, helemaal omdat er "slechts" 11 teams op zaterdag zijn. Buurman vv Naaldwijk heeft overigens nog maar 1 zondagteam over, waar de zondagafdeling daar vroeger meerdere teams had.

Misschien hebben beiden op de zaterdag ook wel voetballers verloren aan FC 's-Gravenzande, wat een fusie is van 2 clubs die al decennia lang op zaterdag voetbalden (al was 1 van de 2, vv 's-Gravenzande, van oorsprong een zondagclub, die zijn op zaterdag gaan voetballen omdat de gemeente 's-Gravenzande voetbal op zondag verbood). FC 's-Gravenzande heeft maar liefst 22 seniorenteams op zaterdag.

Bovenaan