Amateurvoetbal algemeen

Forza AZ

Well-known member
En dit schema is alleen voor competities met 14 of 12 clubs, dus vanaf 1e klasse. Daar is idd ruimte genoeg, maar hoe zit het met de Hoofdklasse (16) en 2e/3e divisie (18)?
Toch maar even hier neerzetten ook, voor het overzicht.

Hogere klassen beginnen ook wel later, maar niet zo laat als de 1e-5e klasse. Hoofdklasse begint dus op 2 september, wanneer de lagere klassen met de districtsbeker beginnen. 2e en 3e divisie beginnen 1 week eerder.
 

Forza AZ

Well-known member
Voor het amateurvoetbal zeker een goed besluit. Hopelijk doen ze dit echter niet ook voor de Eredivisie zoals door iemand eerder werd voorgesteld (Eredivisie begint komend seizoen al wel 1 week later dan normaal). De zomerstop vind ik nu al lang genoeg, en ga liever in augustus naar wedstrijden dan midweeks in de winter.
 

de waan

Well-known member
Eind september pas beginnen met de competities vind ik wel rijkelijk laat. Dan zou ik eerder kiezen voor een wat langere winterstop. Maar goed, de divisies en hoofdklasse beginnen wel op een redelijk normaal tijdstip.

De start van de divisies, medio augustus, was dit jaar echt te vroeg. Laatste weekend van augustus is prima.
 

Forza AZ

Well-known member
Eind september pas beginnen met de competities vind ik wel rijkelijk laat.
De clubs beginnen natuurlijk wel op 2 september met de groepsfase van de districtsbeker. Met alle wedstrijden daarvan in weekenden wordt dat misschien wat serieuzer genomen door alle clubs en niet als oefenwedstrijden beschouwd.
 

Ceephax

New member
Groepsfase van de districtsbeker mogen ze van mij part afschaffen. Bekervoetbal moeten gewoon allemaal knock-out rondes zijn.
Van mij part mogen ze de districtsbeker ook afschaffen en dat alle clubs gewoon aan de KNVB-Beker mee mogen doen, zoals ze dat in Frankrijk doen.
 

de waan

Well-known member
En Engeland.

Ik heb daar al eens een ballonnetje over opgelaten. Niet meer vindbaar helaas.

Best simpel eigenlijk:
Voorronde - circa 132 clubs (30 augustus)
1e ronde: 2.368 clubs (2/3 september)
2e ronde: 1.184 clubs (9/10 september)
3e ronde: 592 clubs (13 september)
4e ronde: 296 clubs (16/17 september)
5e ronde: 212 clubs (148 winnaars+ 64 hoofdklassers) (27 september)
6e ronde: 150 clubs (106 winnaars + 44 2e en 3e divisionisten) (11 oktober)
7e ronde: 92 clubs (75 winnaars + 17 1e divisionisten) (25 oktober)
8e ronde: 64 clubs (46 winnaars + 18 eredivisionisten) (november)
9e ronde: 32 clubs (december)
10e ronde: 16 clubs (januari)
Kwartfinale: 8 clubs (februari)
Halve Finale: 4 clubs (maart)
Finale: 2 clubs (april)

Ronde 1/4 wordt vooruit "geloot" volgens tennisschema in 74 regionale clusters van 32 clubs waarvan er 2 over blijven
Ronde 5 en 6 loting binnen districten
Vanaf ronde 7 open loting
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Groepsfase van de districtsbeker mogen ze van mij part afschaffen. Bekervoetbal moeten gewoon allemaal knock-out rondes zijn.
Van mij part mogen ze de districtsbeker ook afschaffen en dat alle clubs gewoon aan de KNVB-Beker mee mogen doen, zoals ze dat in Frankrijk doen.

Ik vind de huidige opzet van de districtsbeker helemaal niet zo verkeerd.
De poulewedstrijden worden inderdaad vaak gebruikt als oefenwedstrijden . Maar is dat een probleem ?
En voor de clubs is het wel handig dat ze dan niet zelf oefenwedstrijden hoeven te regelen.
Overigens zie ik ook vaak verderop in het toernooi van de districtsbeker, in de knock-out-fase dat er door clubs wordt ge?xperimenteerd, door bv standaard de 2e keeper in te zetten enz.
Ik zou er ook geen voorstander van zijn om de districsbekerwedstrijden af te schaffen.
Voor amateurclubs is het gewoon een mooie prijs die je kunt winnen, zoals Staphorst deed ( districts- en landelijke beker ) in het afgelopen seizoen.
 

Joost

Well-known member
Mijn probleem met de poulefase is dat je als kleine club heel weinig kans hebt om door te stoten. Uit een poule van 4 gaat er maar 1 ploeg door. Als 4e klasser in een poule met 3e klassers weet je bij voorbaat al dat je vrij kansloos bent en daar handelen de clubs dan ook naar.

Bij een knock-out fase is de sportieve uitdaging een stuk groter.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En Engeland.

Ik heb daar al eens een ballonnetje over opgelaten. Niet meer vindbaar helaas.

Best simpel eigenlijk:
Voorronde - circa 132 clubs (30 augustus)
1e ronde: 2.368 clubs (2/3 september)
2e ronde: 1.184 clubs (9/10 september)
3e ronde: 592 clubs (13 september)
4e ronde: 296 clubs (16/17 september)
5e ronde: 212 clubs (148 winnaars+ 64 hoofdklassers) (27 september)
6e ronde: 150 clubs (106 winnaars + 44 2e en 3e divisionisten) (11 oktober)
7e ronde: 92 clubs (75 winnaars + 17 1e divisionisten) (25 oktober)
8e ronde: 64 clubs (46 winnaars + 18 eredivisionisten) (november)
9e ronde: 32 clubs (december)
10e ronde: 16 clubs (januari)
Kwartfinale: 8 clubs (februari)
Halve Finale: 4 clubs (maart)
Finale: 2 clubs (april)

Ronde 1/4 wordt vooruit "geloot" volgens tennisschema in 74 regionale clusters van 32 clubs waarvan er 2 over blijven
Ronde 5 en 6 loting binnen districten
Vanaf ronde 7 open loting

Ziet er goed uit, bel jij de KNVB even?
 

Unregistere

Well-known member
De Zwerver wist ik, als bijeffect van het molentjes kijken. ;)

Haha, ja, dat is een mooi herkenningspunt.

Gezamenlijk he. En in overleg.

Ja, heel veel betrokkenen hebben meegedacht!

Eind september pas beginnen met de competities vind ik wel rijkelijk laat. Dan zou ik eerder kiezen voor een wat langere winterstop. Maar goed, de divisies en hoofdklasse beginnen wel op een redelijk normaal tijdstip.

De start van de divisies, medio augustus, was dit jaar echt te vroeg. Laatste weekend van augustus is prima.

De KNVB Beker begint wel al een week voor de competitiestart, met mogelijk zelfs een dubbel programma voor enkele clubs.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
De KNVB Beker begint wel al een week voor de competitiestart, met mogelijk zelfs een dubbel programma voor enkele clubs.
1e voorronde is wel in het weekend (19-20 augustus). Dat is wel een verbetering. 2e voorronde wel midweeks (22-24 augustus), tenzij clubs uit de Hoofdklasse of lager tegen elkaar spelen, dan is dat ook in het weekend (26-27 augustus).
 

noordooster

Well-known member
Mijn probleem met de poulefase is dat je als kleine club heel weinig kans hebt om door te stoten. Uit een poule van 4 gaat er maar 1 ploeg door. Als 4e klasser in een poule met 3e klassers weet je bij voorbaat al dat je vrij kansloos bent en daar handelen de clubs dan ook naar.

Bij een knock-out fase is de sportieve uitdaging een stuk groter.

Maar bij dat poulesysteem ben je wel verzekerd van 3 (oefen)wedstrijden aan het begin van het seizoen, tegen tegenstanders die in het algemeen niet zo erg met jou van kracht verschillen.
Bovendien speel je op deze manier nog eens tegen clubs ( bv van 2 klassen hoger ) die geen oefenwedstrijden tegen jou zouden willen spelen.
Zoiets vond ik in ieder geval in mijn actieve periode wel mooi.
Bij knock out is gemiddeld genomen de kans dat je na 3 wedstrijden nog "leeft" ook 50 % van 50 % van 50 % = 12,5 %.
Maar maakt verder niet uit, ieder zijn voorkeuren...
 

Ceephax

New member
En Engeland.

Ik heb daar al eens een ballonnetje over opgelaten. Niet meer vindbaar helaas.

Best simpel eigenlijk:
Voorronde - circa 132 clubs (30 augustus)
1e ronde: 2.368 clubs (2/3 september)
2e ronde: 1.184 clubs (9/10 september)
3e ronde: 592 clubs (13 september)
4e ronde: 296 clubs (16/17 september)
5e ronde: 212 clubs (148 winnaars+ 64 hoofdklassers) (27 september)
6e ronde: 150 clubs (106 winnaars + 44 2e en 3e divisionisten) (11 oktober)
7e ronde: 92 clubs (75 winnaars + 17 1e divisionisten) (25 oktober)
8e ronde: 64 clubs (46 winnaars + 18 eredivisionisten) (november)
9e ronde: 32 clubs (december)
10e ronde: 16 clubs (januari)
Kwartfinale: 8 clubs (februari)
Halve Finale: 4 clubs (maart)
Finale: 2 clubs (april)

Ronde 1/4 wordt vooruit "geloot" volgens tennisschema in 74 regionale clusters van 32 clubs waarvan er 2 over blijven
Ronde 5 en 6 loting binnen districten
Vanaf ronde 7 open loting

Ziet er prima uit, wat mij betreft mogen de 2eD, 3eD en HKL clubs tegelijk instromen en een rondje later alle profs als dat een ronde zou kunnen schelen.
 

noordooster

Well-known member
KNVB: Amateurclubs rooien het niet

Twee derde van de amateurvoetbalclubs heeft organisatorisch en financieel moeite het hoofd boven water te houden. Daarvoor waarschuwt Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij de KNVB. Hij luidt de noodklok bij politieke partijen.

http://www.ad.nl/sport/knvb-amateurclubs-rooien-het-niet~a3d42f1b/

Ik las ergens hierop een reactie die erop neerkwam dat dit een bewuste voorbode van de KNVB is op een volgend bericht " KNVB wil toe naar grotere stabielere clubs ".
En dat de achterliggende gedachte is , dat de bond af wil van de kleintjes.
Dat ze de dorpsclubjes op " humane wijze" de nek om wil draaien door binnen nu en afzienbare tijd tweede elftallen toe te laten in het standaard amateurvoetbal. De rest gaat dan vanzelf..

Het is op zijn minst een interessante invalshoek. Maar het valt natuurlijk niet te bewijzen dat de KNVB zo'n vooropgezet plan heeft.
De toekomst zal het uitwijzen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
De angst regeert. Hoe heet de toekomstversie van het Mandela effect? Gewoon doemdenken?

Daar heeft NO last van
 
Bovenaan