Wielrennen

Friesland

Well-known member
Het reglement van de Tour van dit jaar is gepubliceerd. Drie wijzigingen vallen op:
* De strijdlustigste renner krijgt geen rode rugnummers meer maar "gouden" rugnummers.
* De tijdslimiet voor tijdritten is verhoogd van 25% naar 33%
* Er is een nieuwe titel in het leven geroepen: "de ploeggenoot van de week," die iedere week wordt gekozen.
 

Friesland

Well-known member
Op de officiële website onder "Tour Culture" (Culture Tour) en dan "Sporting Stakes" (Enjeux Sportifs).
 

Joost

Well-known member
Dank... Ik had al zitten zoeken, maar had niet onder Tour Culture gezocht...

Nu nog het routeboek vinden...
Die prijzengelden in de Tour zijn echt absurd laag. Dat is natuurlijk bekend maar als je het nog eens op papier ziet staan van valt het echt op.
Voor de ploegen met de echte toppers is er echt wel wat te halen maar voor kleinere ploegen is het echt sprokkelen naar kruimels van 300 tot 500 euro.
 

JMD

Well-known member
https://nos.nl/artikel/2478512-wiel...-franse-rittenkoers-gaan-ons-leven-niet-wagen
Lekker dan

Die prijzengelden in de Tour zijn echt absurd laag. Dat is natuurlijk bekend maar als je het nog eens op papier ziet staan van valt het echt op.
Voor de ploegen met de echte toppers is er echt wel wat te halen maar voor kleinere ploegen is het echt sprokkelen naar kruimels van 300 tot 500 euro.
Is sowieso een probleem in het wielrennen, en daar proberen de ploegen al jaren wat aan te doen...
 

Maasveld

Well-known member
Gisteren zijn in de laatste afdaling van de 5de etappe van de Ronde van Zwitserland enkele renners zwaar ten val gekomen. Magnus Sheffield kwam er van af met een hersenschudding en wat kneuzingen. Gino Mäder had minder geluk. Hij lag bewegingloos in het water en moest zelfs gereanimeerd worden. Zijn toestand is gelukkig wel weer stabiel, verder is er nog niets bekend over de schade.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Wat triest zeg en wat blijft het ongelofelijk dat in deze tijd die parcours soms letterlijk levensgevaarlijk zijn.
 

JMD

Well-known member
(Te) gevaarlijke afdaling plus dat renners veel risico nemen in de afdaling.
Tsja, maar in bergritten zijn eigenlijk slechts 3 opties mogelijk, of bergop finishen of bergaf of dat de finish een km op 40 vanaf de laatste top ligt.
DOe je alleen optie 1 dan is dat zeer voordelig voor de klimmers, doe je optie 3 dan gaan klimmers nooit vol in de aanval (want het vlakke einde doet alle klimwinst vaak teniet), dan hou je optie 2 over. Zolang als ik wielrennen volg (en dat is al heel lang) is er in de Tour altijd in de bergen een mix tussen optie 1 en 2, je kan toch nu niet alle optie2-etappes niet doen?

En zeggen dat men te hard gaat of te gevaarlijk rijdt is toch aan de renners? Je gaat zo hard als je je veilig voelt, we zien altijd in afdalingen grote verschillen ontstaan tussen de goede dalers (die gemakkelijk de 100 km/u aantikken) en de mindere (die als een 'oud wijf' dalen). Zo'n afdaling van een goede rijder is toch ook fantastisch om te zien?

Punt is gewoon dat je als wielrenner gewoon niet goed beschermd kan 'worden'. Een autocoureur zit tegenwoordig zo flink ingesnoerd (met allerlei beveiliging om je heen) dat zelfs een Grosjean na die crash en fik 'gewoon' vrolijk verder kan. Er zijn freakaccidents nodig (als Bianchi of Hubert( als er nog dodelijke slachtoffers vallen. Als wielrenner heb je die bescherming gewoon niet, en is ook onmogelijk te maken... Het is denk ik inmiddels de gevaarlijke sport die er bestaat.
 

JMD

Well-known member
Ik lees nu dat de renners voortaan na een afdaling 3 km vlak willen voordat de finish is, dan zouden zaken als vandaag voorkomen kunnen worden... Daar geloof ik dus helemaal niks van. Een renner die bovenop met zeg 30 sec achterstand op de leider bovenkomt zal alles geven in de afdaling, daar gaat die 3 km echt geen ene moer aan veranderen.

Leuk om nu ook twitter te lezen, er zijn serieus mensen die een maximum snelheid in een afdaling willen....
 

JMD

Well-known member
Overigens ben ik wel 100% voor dat bij potentiële sprintetappes wel op vlak of stijgend gefinisht wordt...
 
Bovenaan