Wielrennen

Maasveld

Well-known member
Ehm nee, totaal niet.

In tegendeel, door de aanwezigheid van al die buitenlandse kopmannen moeten Nederlanders zich wegcijferen.. als ze al het geluk hebben om opgesteld te worden.
En dat is geen kritiek, Jumbo is niet de Nederlandse wielerbond dus als zij puur voor succes en Tourwinst gaan moeten ze dat zelf weten, maar ik hoef ze ook zeker niet te supporteren omdat het toevallig een Nederlands bedrijf is. Of Roglic nu de Tour wint (of niet) bij Jumbo of bij Ineos maakt voor mij 0,0 verschil. Ik zie liever Taco vd Hoorn een Giro rit winnen bij een Belgisch ploegje.
Jumbo stopt flink wat geld in de ploeg, mede en ik meen ook vooral omdat ze willen groeien in België. Dan is de wielersport met Wout van Aert als boegbeeld natuurlijk een uitstekende investering. Dat geld wordt voor een deel ook besteed aan de jeugd/opleiding. Ze hebben weer een eigen opleidingsploeg, geven door het hele land clinics om de jeugd te enthousiasmeren voor de wielersport. Daarnaast denk ik dat een sterke Nederlandse ploeg sowieso wel bijdraagt aan de populariteit van de wielersport in dit land. Ik zie natuurlijk over het algemeen ook het liefst een landgenoot winnen, maar zie ook wel de meerwaarde van de buitenlanders bij Jumbo in.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Jumbo stopt flink wat geld in de ploeg, mede en ik meen ook vooral omdat ze willen groeien in België. Dan is de wielersport met Wout van Aert als boegbeeld natuurlijk een uitstekende investering. Dat geld wordt voor een deel ook besteed aan de jeugd/opleiding. Ze hebben weer een eigen opleidingsploeg, geven door het hele land clinics om de jeugd te enthousiasmeren voor de wielersport. Daarnaast denk ik dat een sterke Nederlandse ploeg sowieso wel bijdraagt aan de populariteit van de wielersport in dit land. Ik zie natuurlijk over het algemeen ook het liefst een landgenoot winnen, maar zie ook wel de meerwaarde van de buitenlanders bij Jumbo in.

Dit dus. En daarnaast maakt het mij ook niet uit of Jorgensen voor Feyenoord de winnende scoort of Berghuis. Juich ik niet minder hard om.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik zit er een beetje tussen in. Als van Aert voor Jumbo en vd Poel voor Alpecin om de winst strijden, dan ga ik voor de Nederlandse renner en niet voor de Nederlandse ploeg.

Maar als Ineos, UAE en Jumbo voor een leiderstrui strijden, dan hoop ik wel dat Jumbo wint. En dan nog hoop ik dat de beste het wint, al was die verloren trui van Roglic in de Tour wel heel klote hoor.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik zit er een beetje tussen in. Als van Aert voor Jumbo en vd Poel voor Alpecin om de winst strijden, dan ga ik voor de Nederlandse renner en niet voor de Nederlandse ploeg.

Maar als Ineos, UAE en Jumbo voor een leiderstrui strijden, dan hoop ik wel dat Jumbo wint. En dan nog hoop ik dat de beste het wint, al was die verloren trui van Roglic in de Tour wel heel klote hoor.

Ja precies dat heb ik ook.
 

Maasveld

Well-known member
Dit dus. En daarnaast maakt het mij ook niet uit of Jorgensen voor Feyenoord de winnende scoort of Berghuis. Juich ik niet minder hard om.
In het voetbal ligt dat wel anders. Uiteindelijk staat er bij het wielrennen een individu op de erelijst en bij het voetbal een team.
 

Batigoal

Well-known member
Ik herken ook wel het gevoel wat Satyr heeft, maar Jumbo heeft de laatste jaren wel aan klantenbinding gedaan. In de jaren van Blanco en Belkin had ik veel minder met de ploeg dan nu.

In het voetbal ligt dat wel anders. Uiteindelijk staat er bij het wielrennen een individu op de erelijst en bij het voetbal een team.

Het speelveld van ploegen in het wielrennen verandert ook vaker dan in het voetbal. Kleur- en naamswisselingen, nieuwe clubs komen, anderen verdwijnen, sommige ploegen hebben nul binding met het land waaruit ze officieel komen. Dan ga je automatisch wat sneller af op individuele renners.
 
D

Deleted member 2709

Guest
Ja, dat verhaaltje kennen we nog wel van Rabobank, ik geloof er niks van dat Roglic het wielrennen in Nederland populairder maakt. In tegendeel, net als destijds met Menchov en Leipheimer gingen mensen juist een beetje een hekel krijgen aan het Rabobank waar alles om de buitenlanders draaide en de Nederlanders een bijrol speelden. Zeker in de Leipheimer periode was dat gevoel erg sterk. Mensen zagen veel liever Nederlanders zoals in de jaren daarvoor mee gaan in ontsnappingen en voor ritzeges gaan.
Dat Jumbo in België scoort met Van Aert geloof ik ook wel, maar dat is nog geen reden voor mij om fan van Jumbo te worden. In tegendeel, het is juist slecht voor het Nederlandse wielrennen dat de grootste concurrent van Mathieu van der Poel een goede knecht krijgt.
Het is eigenlijk ook juist veel enger en chauvinistischer dat mensen wel gaan juichen om Sepp Kuss en Tobias Foss figuren, alleen omdat ze betaald worden door een Nederlands bedrijf. Ik was ook erg blij dat het oersaaie Jumbo dat Sky probeerde na te doen vorig jaar het deksel op zijn neus kreeg en de veel leukere Pogacar won.

Sowieso fan van wielerploegen zijn vind ik maar iets heel erg raars. Het is totaal onvergelijkbaar met voetbalclubs waar je van kleins af aan mee opgroeit en die er (hopelijk) je hele leven zijn. De spelers zijn daar maar passanten.
Bij het wielrennen gaat het juist om de renners en zijn de ploegen maar passanten.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Verschil met Leipheimer en Menchov is dat Roglic goed is, sympathiek is en wint/presteert.
 
D

Deleted member 2709

Guest
Ik vind Roglic niet sympathiek, Menchov was ook goed en als het om winnen gaat dan ben je niets meer dan een gloryhunter.
Ik zie veel liever Roglic de Tour winnen voor een andere ploeg, Kruijswijk voor zichzelf rijdend 4e worden en Gesink en Oomen een paar keer mee gaan in een ontsnapping, dan Roglic de Tour winnen voor Rabobank, Kruijswijk zichzelf wegcijferend 9e worden, Gesink alleen maar op kop van het peloton rijden en Oomen niet eens geselecteerd zien worden.

edit. en dan heb ik het nog niet eens gehad over Groenewegen. Als die Sloveen niet bij Jumbo had gereden, dan had Groenewegen gewoon de Tour kunnen rijden en 3 ritten kunnen winnen. Dát is pas goed voor het Nederlands wielrennen.
En dan had hij ook niet in Polen gereden en was dat hele gedoe daar ook niet gebeurd, maar dat is natuurlijk slechts een stom toeval.
 

Batigoal

Well-known member
Ja, dat verhaaltje kennen we nog wel van Rabobank, ik geloof er niks van dat Roglic het wielrennen in Nederland populairder maakt. In tegendeel, net als destijds met Menchov en Leipheimer gingen mensen juist een beetje een hekel krijgen aan het Rabobank waar alles om de buitenlanders draaide en de Nederlanders een bijrol speelden. Zeker in de Leipheimer periode was dat gevoel erg sterk. Mensen zagen veel liever Nederlanders zoals in de jaren daarvoor mee gaan in ontsnappingen en voor ritzeges gaan.

Weet niet of je dit specifiek naar mij bericht n.a.v. van mijn eigen post. Ik kan natuurlijk ook alleen voor mezelf spreken.

Maar voor mij persoonlijk is dat wat te kort door de bocht. Het is niet zo zwart/wit. Zelf vind ik Roglic een nogal duffe vogel, alleen de teameffort vorig jaar van Jumbo vond ik geweldig om te zien. Denk bijvoorbeeld aan de prestaties die Kuss heeft geleverd, dat was prachtig. Dat Roglic dan de man is die het moet afmaken, ja dan duim je voor Roglic. Maar waarom alleen over Roglic hebben, als er de afgelopen jaren fantastische Nederlandse rijders zoals Kruijswijk, Gesink, Mollema, Groenewegen e.a. zijn geweest bij Jumbo? Het is toch niet zo gek dat Jumbo als Nederlandse ploeg bij veel wielerfans een streepje voor heeft.

Voor mij komt bij het wielrennen het gevoel van 'voor of tegen iemand of een ploeg zijn' het meest in de buurt van in het voetbal voor een ploeg zijn die leuk voetbalt. Je bent dan ook niet gelijk fan van die club, maar je kunt er wel sympathie voor krijgen. En dat is niet afhankelijk van wel of niet winnen.
 
D

Deleted member 2709

Guest
Kelderman weer 4e, het begint een running gag te worden hoe vaak hij top 10 rijdt zonder ooit te winnen (met afstand recordhouder op WT niveau).
 

Joost

Well-known member
Ik zag die tabel eerder deze week ook voorbijkomen op Twitter. Sam Oomen stond er ook aardig hoog in.
 
Bovenaan