Weekendvoetbal

Baggio

Active member
in ons district was Henk Bolhaar een goed regionaal ingevoerd lid van de ledenraad. Die kwam overal en had een goed netwerk. Ik zal m eens vragen hoe hij naar de kansen van een rechtszaak kijkt. Ik denk dat Henk gaat aangeven dat de zondagclubs hebben zitten slapen in 2013, achteraf is mooi wonen natuurlijk. In 2013 kon een zondagclub niet vermoeden dat er een overeenkomst werd gesloten tussen een kleine minderheid en de KNVB in de vorm van lidmaatschap +. Een overeenkomst in beton gegoten, zonder einddatum of duur. Kortom: tot in de eeuwigheid. Dát zou overigens wel een punt kunnen worden waarop een rechter kan zeggen: dit gaat te ver, het toenmalige bestuur handelt hiermee in strijd met redelijkheid en billikheid.

de waan

Well-known member
Met daarbij ook nog de aantekening dat elke club zich kon aansluiten bij dat convenant. Ze hoefden niet eens zaterdagclub te zijn en dat is toch wel bijzonder.

noordooster

Well-known member
Toch zullen er neem ik aan ook wel zaterdagverenigingen zijn die nooit met een team op zondag voetbalden, maar juist niet onder dat convenant vielen.
Zij worden ook gezien als principiële zaterdagclubs.

noordooster

Well-known member
Een overeenkomst in beton gegoten, zonder einddatum of duur. Kortom: tot in de eeuwigheid. Dát zou overigens wel een punt kunnen worden waarop een rechter kan zeggen: dit gaat te ver, het toenmalige bestuur handelt hiermee in strijd met redelijkheid en billikheid.
En stel dat een rechter zegt dat het onredelijk is...
Moet de KNVB daarna alle zaterdagclubs verplichten op zondag te voetballen?
Dat gaat niet lukken .

Baggio

Active member
En stel dat een rechter zegt dat het onredelijk is...
Moet de KNVB daarna alle zaterdagclubs verplichten op zondag te voetballen?
Dat gaat niet lukken .
Dan ontstaat er een nieuwe situatie waarin de ongelijkheid is komen te vervallen.
En dan dus chaos want ik zie inderdaad niet gebeuren dat sprookjesboek-clubs op zondag gaan ballen.

Fregge

Well-known member
Die zaterdagclubs worden door de KNVB gezien als niet-principieel, waardoor ze bij uitwedstrijden soms op zondag moeten opdraven.
Ja maar als die scheiding door de rechter als ongegrond wordt aangemerkt, dan hoeft bijvoorbeeld een Gemert (een van die clubs) niet tegen ASWH (bijvoorbeeld) op zaterdag te spelen

noordooster

Well-known member
Dan ontstaat er een nieuwe situatie waarin de ongelijkheid is komen te vervallen.
En dan dus chaos want ik zie inderdaad niet gebeuren dat sprookjesboek-clubs op zondag gaan ballen.
In dat geval voorzie ik een afsplitsing, waarbij, zo vermoed ik, ook vele andere zaterdagclubs zich graag aansluiten bij de principiële.

Maar. ... wat gaan de zondag-rebellen doen als hun eisen door de KNVB niet worden ingewilligd ?
Afsplitsen en een eigen zondagbond beginnen?
Overigens is 1 van hun belangrijkste eisen het buitensluiten van principiële zaterdagclubs.
Daar zullen de andere zaterdagclubs niet blij van worden omdat ze daardoor nog vaker op zondag moeten opdraven.

Misschien is het een oplossing gewoon verder te gaan met zaterdagvoetbal en zondagvoetbal , zoals we dat tot enkele jaren geleden hadden.
Het zaterdagvoetbal zal zich prima redden en is dan mooi verlost van dat oninteressante, verliesgevende zaterdagavond-voetbal.
(ja verliesgevend voor de uitclub omdat oa bij thuiskomst de eigen kantine verlaten is )
En de zgn niet-principiëlen kunnen dan mooi uit en thuis op zaterdagmiddag voetballen.
(Ook de TD redt zich prima zonder AFC, HFC en Treffers)

Laatst bewerkt:

Baggio

Active member
In dat geval voorzie ik een afsplitsing, waarbij, zo vermoed ik, ook vele andere zaterdagclubs zich graag aansluiten bij de principiële.

Maar. ... wat gaan de zondag-rebellen doen als hun eisen door de KNVB niet worden ingewilligd ?
Afsplitsen en een eigen zondagbond beginnen?
Overigens is 1 van hun belangrijkste eisen het buitensluiten van principiële zaterdagclubs.
Daar zullen de andere zaterdagclubs niet blij van worden omdat ze daardoor nog vaker op zondag moeten opdraven.

Misschien is het een oplossing gewoon verder te gaan met zaterdagvoetbal en zondagvoetbal , zoals we dat tot enkele jaren geleden hadden.
Het zaterdagvoetbal zal zich prima redden en is dan mooi verlost van dat oninteressante, verliesgevende zaterdagavond-voetbal.
(ja verliesgevend voor de uitclub omdat oa bij thuiskomst de eigen kantine verlaten is )
En de zgn niet-principiëlen kunnen dan mooi uit en thuis op zaterdagmiddag voetballen.
Een afsplitsing dus een eigen bond met alles wat daarbij komt kijken is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik ben het met je eens dat dit zo maar eens kan gebeuren.

Overigens kan het nog zo zijn dat onder druk van een rechtszaak er toch nog wat beweging komt vanuit de KNVB richting de Kerngroep Weekendvoetbal, en een rechtsgang wordt afgeblazen. En mocht het toch zover komen: dan verwacht ik niet veel succes voor de Kerngroep.

JMD

Well-known member
En dan natuurlijk met de SGP, FVD en PVV als sponsor. Zeg maar de 'laten we alles weer doen zoals in de jaren 50' groepen. Maar dan ook vrouwen uit de commissies en alleen nog maar achter het aanrecht natuurlijk, want modernisering moeten we niet willen.

De KNVB is er niet om de clubs te sponsoren. Clubs kunnen ook zonder dat het eerste thuisspeelt omzet draaien, sterker nog: dat zou het moeten.

Wat let al die zaterdagclubs om dat nu al te doen? Ze kunnen toch nu al afsplitsen? Bij de hogere divisies is men over het algemeen gewoon tevreden over hoe het nu gaat. Misschien eens open staan voor verandereing, beetje meebewegen, beetje kijken of je dan zaken niet anders kan inrichten.

noordooster

Well-known member
En dan natuurlijk met de SGP, FVD en PVV als sponsor. Zeg maar de 'laten we alles weer doen zoals in de jaren 50' groepen. Maar dan ook vrouwen uit de commissies en alleen nog maar achter het aanrecht natuurlijk, want modernisering moeten we niet willen.
Niet elke verandering is een verbetering. Dat zou jij als onderwijsman moeten weten.

De KNVB is er niet om de clubs te sponsoren. Clubs kunnen ook zonder dat het eerste thuisspeelt omzet draaien, sterker nog: dat zou het moeten.
Mijn ervaring is dat er in eigen kantine nog leuk doorgefeest kan worden als het eerste 's middags om een uur of 5 terug komt van een (gewonnen) uitwedstrijd.
Bij de hogere divisies is men over het algemeen gewoon tevreden over hoe het nu gaat.
Is dat zo? Is daar bewijs van ?
Of is ook hier de wens de vader van de gedachte?

Bovenaan