Weekendvoetbal

de waan

Well-known member
Ja, maar dat geldt voor vrijwel al die clubs. Met DFO wel als meest extreme voorbeeld. Clubs die vanuit Gelderland en Brabant naar Amsterdam moeten zullen er vast niet tussen staan.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Joost

Well-known member
Ja, maar dat geldt voor vrijwel al die clubs. Met DFO wel als meest extreme voorbeeld. Clubs die vanuit Gelderland en Brabant naar Amsterdam moeten zullen er vast niet tussen staan.
DFO '20, de club die afgelopen juni twee nacompetitiefinales tegelijkertijd kon huisvesten!

Maar zoals ik het lees zijn ze vooral een spreekbuis voor de hele regio. Het is een fijne club met goede mensen aan het roer dus ik begrijp wel dat ze die rol hebben genomen/gekregen. Zaterdagvoetbal is daar nog niet bijzonder ver weg hoor, zij zitten qua locatie dusdanig dat indelingen in Eindhoven en omgeving niet uitgesloten zijn.

Joost

Well-known member
Ik ben wel blij dat de zaak voor de rechter komt. Weekendvoetbal (wat haat ik die term ondertussen) is echt de weg vooruit maar de uitzonderingspositie van zaterdagclubs moet echt besproken worden.

De principiële clubs hebben ooit een recht verworven maar de redenen erachter zijn inmiddels ontzettend achterhaalt. Clubs die altijd op zondag hebben gespeeld hebben nooit noodzaak gehad om dat zondagsrecht vast te leggen. Nu ze worden samengevoegd ontstaat er daardoor een situatie waarbij de ene helft van de clubs misbruik maakt van dat verworven recht, laat dat maar eens stoppen.

Fregge

Well-known member
Nu ze worden samengevoegd ontstaat er daardoor een situatie waarbij de ene helft van de clubs misbruik maakt van dat verworven recht, laat dat maar eens stoppen.
Hardop lachen als dat verworven recht van destijds helemaal niet rechtsgeldig blijkt te zijn

JMD

Well-known member
Hardop lachen als dat verworven recht van destijds helemaal niet rechtsgeldig blijkt te zijn
Dan breekt echt de pleuris uit.

Ik verwacht eerder dat de rechter gaat zeggen dat de KNVB de organisator van de competitie is en dus de regels bepaalt. (en dat het clubs vrijstaat om zelf iets te beginnen als ze het daar niet mee eens zijn)

noordooster

Well-known member
Hadden ze destijds mee moeten komen in de hogere amateurklassen .
Dan was dat weekendvoetbal er helemaal nooit gekomen.
Wat ik begrijp, is de inzet van de rebellen, dat ze thuis niet op zaterdag hoeven te voetballen.
Dus dat ze niet tegen principiële zaterdagclubs hoeven te voetballen ( tenzij de afstanden anders te groot worden??).
En dat ze wel tegen de andere zaterdagclubs willen spelen, want die kunnen ze dwingen om op zondag te spelen.
Maar misschien spelen die zgn niet-principiële zaterdagclubs liever wel tegen de zgn principiële zaterdagclubs zodat ze gewoon ook uit op zaterdagmiddag kunnen voetballen.
Daarbij zijn er ook meerdere regio's waar zondagclubs het weekendvoetbal volgens de huidige regels wel zien zitten.

Baggio

Active member
Hadden ze destijds mee moeten komen in de hogere amateurklassen .
Dan was dat weekendvoetbal er helemaal nooit gekomen.
Wat ik begrijp, is de inzet van de rebellen, dat ze thuis niet op zaterdag hoeven te voetballen.
Dus dat ze niet tegen principiële zaterdagclubs hoeven te voetballen ( tenzij de afstanden anders te groot worden??).
En dat ze wel tegen de andere zaterdagclubs willen spelen, want die kunnen ze dwingen om op zondag te spelen.
Maar misschien spelen die zgn niet-principiële zaterdagclubs liever wel tegen de zgn principiële zaterdagclubs zodat ze gewoon ook uit op zaterdagmiddag kunnen voetballen.
Daarbij zijn er ook meerdere regio's waar zondagclubs het weekendvoetbal volgens de huidige regels wel zien zitten.
ik ben zelf heel benieuwd naar de juridische grond(en) waarop de dagvaarding wordt opgesteld.
Wellicht wil men bepleiten dat het bestuur van de KNVB niet bevoegd was om een dergelijk convenant te ondertekenen. Ik ben geen jurist maar volgens mij zijn besluiten die direct het competitiereglement raken alleen te nemen als er ook een ledenraadpleging is geweest. De KNVB zal aanvoeren dat eea in de Ledenraad is besloten en daarmee aan dat criterium is voldaan. De kerngroep zal wellicht aanvoeren dat dit niet of onvoldoende het geval is geweest.

Hoe dan ook: ik denk dat het heel goed is dat eea nu door een rechter wordt bekeken en er daarmee duidelijkheid wordt gecreëerd.

Joost

Well-known member
ik ben zelf heel benieuwd naar de juridische grond(en) waarop de dagvaarding wordt opgesteld.
Wellicht wil men bepleiten dat het bestuur van de KNVB niet bevoegd was om een dergelijk convenant te ondertekenen. Ik ben geen jurist maar volgens mij zijn besluiten die direct het competitiereglement raken alleen te nemen als er ook een ledenraadpleging is geweest. De KNVB zal aanvoeren dat eea in de Ledenraad is besloten en daarmee aan dat criterium is voldaan. De kerngroep zal wellicht aanvoeren dat dit niet of onvoldoende het geval is geweest.

Hoe dan ook: ik denk dat het heel goed is dat eea nu door een rechter wordt bekeken en er daarmee duidelijkheid wordt gecreëerd.

Dat standpunt van de KNVB is heel eenvoudig te verwerpen. De ledenraad vertegenwoordigd de clubs uit een district maar daarin kunnen de meningen heel divers zijn zoals bij dit punt duidelijk blijkt.

noordooster

Well-known member
Er zijn in het verleden meer controversiele besluiten genomen via (een stemming in) de ledenraad'.
Oa de invoering van het zgn weekendvoetbal in de hogere amateurcompetities.
Ook toen werd betwijfeld of die ledenraad de KNVB-leden goed vertegenwoordigde, gezien de uitslagen van diverse raadplegingen.
Van meerdere kanten hoorde je, dat clubs hun ledenraadslid nooit had gesproken of zelfs had gezien.
Hoe zullen ze dan weten hoe de leden in hun rayon ergens over denken?
Maar ja, in de politiek gaat het ook ongeveer zo.

Baggio

Active member
Dat standpunt van de KNVB is heel eenvoudig te verwerpen. De ledenraad vertegenwoordigd de clubs uit een district maar daarin kunnen de meningen heel divers zijn zoals bij dit punt duidelijk blijkt.
Ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat je denkt dat de KNVB gemakkelijk kan aantonen dat men bevoegd was omdat de Ledenraad akkoord is gegaan? Of juist het tegenovergestelde?
Er is trouwens juridisch ook nog een belangrijk verschil tussen beroepen op redelijkheid en billijkheid én de vraag of de KNVB bevoegd is geweest. Die eerste juridische grond lijkt mij op voorhand kansloos, de 2e grond( was het bestuur bevoegd?) lijkt mij kansrijker.

Joost

Well-known member
Ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat je denkt dat de KNVB gemakkelijk kan aantonen dat men bevoegd was omdat de Ledenraad akkoord is gegaan? Of juist het tegenovergestelde?
Er is trouwens juridisch ook nog een belangrijk verschil tussen beroepen op redelijkheid en billijkheid én de vraag of de KNVB bevoegd is geweest. Die eerste juridische grond lijkt mij op voorhand kansloos, de 2e grond( was het bestuur bevoegd?) lijkt mij kansrijker.

Ik bedoel dat je in deze casus kunt zeggen dat het een beslissing is die groter is dan wat de ledenraad aan kan. In principe vertegenwoordigd de clubs binnen de sectie amateurvoetbal. Maar omdat de belangen van de clubs in deze zo ver uit elkaar liggen kan één lid nooit de belangen van beide clubs goed behartigen.

Je komt dan ook aan het democratisch principe; de meerderheid beslist met oog voor de belangen van de minderheid.

noordooster

Well-known member
Ik bedoel dat je in deze casus kunt zeggen dat het een beslissing is die groter is dan wat de ledenraad aan kan. In principe vertegenwoordigd de clubs binnen de sectie amateurvoetbal. Maar omdat de belangen van de clubs in deze zo ver uit elkaar liggen kan één lid nooit de belangen van beide clubs goed behartigen.

Je komt dan ook aan het democratisch principe; de meerderheid beslist met oog voor de belangen van de minderheid.
Daar hoorde ik je niet over toen van der Zee samen met diezelfde ledenraad het zgn weekendvoetbal in de hogere amateurklassen er door drukte.

Baggio

Active member
in ons district was Henk Bolhaar een goed regionaal ingevoerd lid van de ledenraad. Die kwam overal en had een goed netwerk. Ik zal m eens vragen hoe hij naar de kansen van een rechtszaak kijkt. Ik denk dat Henk gaat aangeven dat de zondagclubs hebben zitten slapen in 2013, achteraf is mooi wonen natuurlijk. In 2013 kon een zondagclub niet vermoeden dat er een overeenkomst werd gesloten tussen een kleine minderheid en de KNVB in de vorm van lidmaatschap +. Een overeenkomst in beton gegoten, zonder einddatum of duur. Kortom: tot in de eeuwigheid. Dát zou overigens wel een punt kunnen worden waarop een rechter kan zeggen: dit gaat te ver, het toenmalige bestuur handelt hiermee in strijd met redelijkheid en billikheid.

de waan

Well-known member
Met daarbij ook nog de aantekening dat elke club zich kon aansluiten bij dat convenant. Ze hoefden niet eens zaterdagclub te zijn en dat is toch wel bijzonder.

noordooster

Well-known member
Toch zullen er neem ik aan ook wel zaterdagverenigingen zijn die nooit met een team op zondag voetbalden, maar juist niet onder dat convenant vielen.
Zij worden ook gezien als principiële zaterdagclubs.

noordooster

Well-known member
Een overeenkomst in beton gegoten, zonder einddatum of duur. Kortom: tot in de eeuwigheid. Dát zou overigens wel een punt kunnen worden waarop een rechter kan zeggen: dit gaat te ver, het toenmalige bestuur handelt hiermee in strijd met redelijkheid en billikheid.
En stel dat een rechter zegt dat het onredelijk is...
Moet de KNVB daarna alle zaterdagclubs verplichten op zondag te voetballen?
Dat gaat niet lukken .

Bovenaan