Weekendvoetbal

bqandy

Well-known member
De zaterdag en/of zondag discussie

Op TweeNul staat al een tijd een poll over deze discussie:
Poll
De meningen lopen uiteen om de scheiding tussen de zaterdag en zondag hoofdklasse vanaf volgend seizoen op te heffen. Levert het plan een meerwaarde op voor het amateurvoetbal?
Ja - 68% (621 stemmen)
Nee - 32% (288 stemmen)

Het "volk" heeft gesproken. Invoeren maar. :)

JMD

Well-known member
Op TweeNul staat al een tijd een poll over deze discussie:
Poll
De meningen lopen uiteen om de scheiding tussen de zaterdag en zondag hoofdklasse vanaf volgend seizoen op te heffen. Levert het plan een meerwaarde op voor het amateurvoetbal?
Ja - 68% (621 stemmen)
Nee - 32% (288 stemmen)

Het "volk" heeft gesproken. Invoeren maar. :)

Was ook te verwachten natuurlijk: zondag zal grotendeels voor stemmen, dus hoeft er maar een deel van zaterdag ook voor te zijn om een meerderheid te hebben voor mixen.

JMD

Well-known member
Als dit nog 2 jaar zo doorgaat (meer zondag degraderen uit de 2e divisie dan zaterdag) dan worden die 3e divisies vanzelf gemengd...

Verder (lees je even goed mee NO, of lees je hier weer overheen omdat je dit niet uitkomt...): als je als zaterdagclub in de zondag 3e divisie moet spelen (zal gezien het tekort aan zaterdagploegen niet zo snel gebeuren, maar toch) dan zou je wat mij betreft thuis gewoon om 14.30 mogen spelen. In de 2e divisie moeten ze dat ook...

JMD

Well-known member
Volgens de KNVB woordvoerder die op voetbal 247 wordt aangehaald, kan de situatie zich voordoen oa vanwege een evenredige verdeling van de beloftenteams .
En volgens diezelfde woordvoerder worden dan alle wedstrijden van die club gespeeld op zaterdag om 18.00 uur.
De tweede divisie is een gemengde competitie en de zo 3e divisie is een zondagcompetitie met kennelijk eventueel voor 1 jaar een zaterdagclub erin.

Maar er komen toch meer zondagploegen in de 3e divisie dan zaterdagploegen? Dan worden toch (Als je de beloften evenredig verdeelt) de zondagploegen bij de zaterdag gevoegd en niet andersom?

Joost

Well-known member
Volgens hebben ze de quote omgedraaid, zondagteams op zaterdag. Of het is een heel oude quote van voor het begin van de competitie.

Het is in ieder geval volstrekt onrealistisch om te denken dat er komend seizoen een zaterdagclub in de zondag derde divisie komt. Tenzij er regionaal wordt ingedeeld.

Overigens kun je dit wel een hoofdpijndossier blijven noemen maar dat is natuurlijk flauwekul, de regels zijn duidelijk en laten geen enkele ruimte voor problemen.

de Kok

Member
Wie weet, misschien is er wel een zaterdag derde divisionist die dat een goed idee vindt.
Unregistere en ASWH wellicht ?

Er zijn er die graag naar de zondag willen omdat ze denken dan sneller te kunnen terugkeren. Je leest toch vaker dat de zaterdag 3e divisie sterker is.

JMD

Well-known member
Er zijn er die graag naar de zondag willen omdat ze denken dan sneller te kunnen terugkeren. Je leest toch vaker dat de zaterdag 3e divisie sterker is.

Conclusie: gewoon mixen dus, ben je van al deze ongein af. Dan komen vanzelf de sterkste ploegen boven water. En als we dat mixen een paar jaar volhouden spreekt niemand meer over een 'zaterdag' of een 'zondag' club.

Unregistere

Well-known member
Beetje oud nieuws allemaal hoor. Heeft hier in het piramide topic dik anderhalve week geleden ook al gestaan. De KNVB heeft alle clubs benaderd met de vraag of ze vrijwillig willen overstappen. Als daar geen vrijwilligers voor zijn, zal de ranglijst bepalend worden. En wat betreft de speeltijd, daarvan mag in onderling overleg altijd worden afgeweken.

Maar goed, zoals het nu lijkt, zal het vooral gaan om zondagclubs die mee moeten doen op zaterdag. Of, misschien beter, clubs uit de derde divisie B die moeten meedoen in de derde divisie A.

Het wordt ook even afwachten wat er gebeurt. Jong Almere City FC en Jong FC Volendam (tenzij DVS '33 hen nog achterhaalt in de derde periode, meer smaken zijn er niet) maken kans op promotie, Jong Vitesse promoveert zo goed als zeker en Jong De Graafschap zou kunnen degraderen. Dus misschien zijn er niet eens zo heel veel belofteteams meer over in de derde divisie. In het gekste geval zijn het er vijf en als de KNVB die evenredig zal gaan verdelen, dan is er dus eerder behoefte aan een zondagclub die overstapt dan aan een zaterdagclub.

Ik verwacht ook geen vrijwilligers van zaterdag naar zondag. Andersom ook niet, op wellicht De Dijk en Achilles '29 na. Maar die komen volgens de regels sowieso als eerste in aanmerking.

Fregge

Well-known member
Beetje oud nieuws allemaal hoor. Heeft hier in het piramide topic dik anderhalve week geleden ook al gestaan. De KNVB heeft alle clubs benaderd met de vraag of ze vrijwillig willen overstappen. Als daar geen vrijwilligers voor zijn, zal de ranglijst bepalend worden.

Hoe dan? Ranglijst bepalend?

Joost

Well-known member
Even afgezien van het feit of er ook een regel bestaat voor een zaterdagteam in een zondag derde divisie, ik zou het niet weten.
Maar ik zou jouw zinnetje haast willen wijzigen in : de regels zijn duidelijk en zorgen vaak voor problemen. :eek:mg:

Een hoofdpijndossier is iets waarvoor niet direct een oplossing beschikbaar is, hier is die panklaar.

Ook jij weet hoe het komende zomer zal gaan, je kunt nu al uittekenen dat er vanuit de clubs weer een hoop onzin de media in wordt gegooid, gewoon omdat ze het niet willen snappen.

Joost

Well-known member
Hoe dan? Ranglijst bepalend?

Als er geen vrijwilligers zijn dan zullen de degradanten uit de 2e Divisie ingedeeld worden op de speeldag die niet hun voorkeur heeft. Te beginnen met de laagst geeindigde ploeg. Je kunt dus nu al zeggen dat zowel Achilles 29 als ASV De Dijk komend seizoen in de 3e divisie zaterdag speelt.

Fregge

Well-known member
Als er geen vrijwilligers zijn dan zullen de degradanten uit de 2e Divisie ingedeeld worden op de speeldag die niet hun voorkeur heeft. Te beginnen met de laagst geeindigde ploeg. Je kunt dus nu al zeggen dat zowel Achilles 29 als ASV De Dijk komend seizoen in de 3e divisie zaterdag speelt.

Ah op die manier. Dat ze juist dan niet regionaal kijken. Kijk bijvoorbeeld naar Be Quick. Die moeten dit seizoen al voor hun uitwedstrijden minimaal 100km reizen. Dan zou je zeggen dat volgend jaar slim is om Be Quick (mochten ze er in blijven) en SJC naar de zaterdag te verplaatsen. Aangezien er in het noorden nog Zaterdagploegen zitten in de Derde Divisie.

Joost

Well-known member
Ik zou dit willen veranderen in:
De kans is aanwezig dat er komende zomer vanuit de clubs kritiek gaat komen.
En dan vooral omdat men niet blij is met wat de KNVB heeft besloten. Omdat men vindt dat de regels niet goed zijn toegepast en/of omdat men het niet eens is met bestaande regels.

Je hebt het over regels die door de clubs zelf zijn opgesteld. Dat is zoiets als 5 scheppen suiker in je thee doen en dan gaan klagen dat je thee te zoet is.

Joost

Well-known member
Zoals ik zelf al zei bij plaatsing van dat artikel: Het bevat niet echt veel nieuwe info.
Mij viel wel nog extra de info op over zaterdagclubs in de zondag derde divisie.

Maar ik zag in de daarop volgende discussie juist enkele nieuwe elementen, oa van de kok en JMD.

Nu weet ik dat je rijk in fantasie bent maar ik zie echt helemaal niets relevants hier (sorry de Kok en JMD...)

Als dit nog 2 jaar zo doorgaat (meer zondag degraderen uit de 2e divisie dan zaterdag) dan worden die 3e divisies vanzelf gemengd...

Verder (lees je even goed mee NO, of lees je hier weer overheen omdat je dit niet uitkomt...): als je als zaterdagclub in de zondag 3e divisie moet spelen (zal gezien het tekort aan zaterdagploegen niet zo snel gebeuren, maar toch) dan zou je wat mij betreft thuis gewoon om 14.30 mogen spelen. In de 2e divisie moeten ze dat ook...

Maar er komen toch meer zondagploegen in de 3e divisie dan zaterdagploegen? Dan worden toch (Als je de beloften evenredig verdeelt) de zondagploegen bij de zaterdag gevoegd en niet andersom?

Conclusie: gewoon mixen dus, ben je van al deze ongein af. Dan komen vanzelf de sterkste ploegen boven water. En als we dat mixen een paar jaar volhouden spreekt niemand meer over een 'zaterdag' of een 'zondag' club.

Joost

Well-known member
Zo'n beetje alle regels in Nederland die na stemmingen in de Tweede Kamer, Eerste Kamer, Gemeenteraden enz zijn vastgesteld, zijn door ons zelf via onze vertegenwoordigers vastgesteld.
Het zou idioot zijn als we daar geen kritiek meer op zouden mogen hebben.

Niet alle clubs zijn het eens met alle regels van de KNVB .
Vaak worden besluiten genomen met meerderheid van stemmen, maar ook met tegenstemmen
Vanwege de werkbaarheid kan dat ook vaak niet anders.
Maar wat mij betreft betekent het dan niet, dat je geen kritiek mag hebben op genomen besluiten.

Je mag best kritiek hebben, prima zelfs. Maar noem je zoiets als dit: https://voetbalindebollenstreek.nl/...aatregelen-bij-handhaven-competitie-indeling/ kritiek?

Bovenaan