Kijk ik naar de clubs waar ik vaak of regelmatig kom:
Bij ON niet, bij VVG niet, bij PKC'83 niet, bij Forward ook niet, bij Groninger Boys niet, GRC komt ook nauwelijks een kop kijken, die paar uit een lager team tel ik als niet of nauwelijks, bij Mamio niet, bij Velocitas ook niet (jij bent 1x bij Velo wezen kijken dit seizoen, toen konden ze kampioen worden, niet echt representatief). Tuurlijk zullen er vast wel een aantal naar het eerste kijken (en dan heb ik het niet over de lagere elftallen die in de kantine zitten, maar over mensen die daawerkelijk langs het veld staan), maar over het algemeen zitten ze hun derde helft in de kantine te houden.
Maar ik kom wel eens bij clubs als GVAV, GRC en Helpman op zondag en daar staan wel spelers van de lagere elftallen langs de lijn. Ouderwetse zondag. Eerst zelf spelen en met een biertje naar het eerste kijken.
Bij die clubs kom ik ook (en bovendien veel vaker dan jij met je BQ1887scc
) Bij GVAV staan ook hooguit 100 man langs de kant, de helft is uitpubliek, daarnaast wat familie en oudere mensen en danheel misschien nog een paar spelers uit lagere teams. TKB is de enige echte uitzondering (al staan ze daar ook massaal voor de kantine op het terras te zuipen, maar okay, ze staan er), want ook Groen Geel trekt nauwelijks publiek, misschien als ze nacompetitie spelen (waarschijnlijk afgelopen seizoen ook jouw enige wedstrijden bij Groen Geel), maar voor de rest spelen die meestal gewoon voor anderhalve man en een paardenkop en no way dat daar hele elftallen langs de kant staan.
Vanaf 2007 controleert de KNVB streng op het gebruik van alcohol langs de zijlijn bij amateurvoetbal. Een biertje in de kantine en op het terras rondom de kantine is geen probleem, maar daarbuiten worden de goudgele versnaperingen niet getolereerd.
Sowieso, met een biertje naar het eerste kijken mag dus niet eens meer, want je mag langs de kant geen bier drinken, krijgen clubs een boete voor. Dus dat romantische ouderwetse zondag beeld wat jij schetst bestaat niet eens. Vanuit de kantine bier drinkend een blik werpen, veel verder komen die lagere teams niet.
Er kan niemand blijven hangen bij BQ1887, want zondag 1 is vaak het enige elftal dat thuis speelt.
Ze hebben een tijdje heel vaak op zaterdag gespeeld, bleef niemand hangen waar wel op gehoopt werd. Klaagde jij ook wel eens over.
En ook dat er op zondag geen jeugd komt kijken.