Weekendvoetbal

Abubakari

Well-known member
Wordt er bij BQ1887 betaald aan spelers met als gevolg dat de nauwelijks eigen kweek in het 1e elftal speelt ?
In tegendeel juist. BQ1887 betaalt niet en heeft vaak veel eigen jeugd in de ploeg.
Maar dan bekijk je het als neutrale fan. En niet als club er naar. Clubgenoten komen toch wel kijken. Neutrale ook als het een interessant potje is
Klopt, maar feit is dat clubgenoten bij de clubs in Stad Groningen niet of nauwelijks komen kijken. Zijn voornamelijk oudere clubmensen en neutrale fans.
 
Laatst bewerkt:

Baggio

Active member
In tegendeel juist. BQ1887 betaalt niet en heeft vaak veel eigen jeugd in de ploeg.

Klopt, maar feit is dat clubgenoten bij de clubs in Stad Groningen niet of nauwelijks komen kijken. Zijn voornamelijk oudere clubmensen en neutrale fans.
Akkoord. Vreemd fenomeen daar in Stad Groningen. Is dat bij clubs als Bedum en Winschoten anders dan ?
 

bqandy

Well-known member
In tegendeel juist. BQ1887 betaalt niet en heeft vaak veel eigen jeugd in de ploeg.

Klopt, maar feit is dat clubgenoten bij de clubs in Stad Groningen niet of nauwelijks komen kijken. Zijn voornamelijk oudere clubmensen en neutrale fans.
Hoe kom je daar bij? :confused:
 

Fregge

Well-known member
Overigens heb ik dinsdag iets nagevraagd waar @noordooster vaak over klaagde hier. En hij kan rustig slapen.

Als een principiële zaterdagclub fuseert met een zondagclub en ze schrijven geen zondagteam in, ziet de KNVB de nieuwe fusieclub als een principiële zaterdagclub.
 

bqandy

Well-known member
Ik sta wel eens bij clubs in Groningen langs de lijn.

En wat BQ1887 betreft, daar heb ik jou meermaals over gehoord. Dat er weinig clubgenoten of jeugdleden blijven hangen dus.
Er kan niemand blijven hangen, want zondag 1 is vaak het enige elftal dat thuis speelt. Misschien zondag 2 nog een keer diep in de ochtend.
Ik heb het waarschijnlijk regelmatig over de jeugd gehad. Want die zie ik de laatste jaren bijna helemaal niet meer bij de zondagclubs. Of je moet het mobiliseren zoals twee seizoenen geleden tussen Be Quick en Hoogeveen toen er 1000 mensen waren.
Maar de afwezigheid van jeugd geldt bv ook voor Oranje Nassau. Een jaar of tien geleden stond er altijd een groepje met fakkels het eerste op te wachten. Maar ja. ON heeft ook al jaren geen eigen jeugd meer. Wel wat via OJC Coendersborg. (Samen met Blauw Geel en Amicitia)

Maar ik kom wel eens bij clubs als GVAV, GRC en Helpman op zondag en daar staan wel spelers van de lagere elftallen langs de lijn. Ouderwetse zondag. Eerst zelf spelen en met een biertje naar het eerste kijken.
En dan zaterdag in de stad. Op Velocitas na hebben de zaterdagclubs nauwelijks een jeugdopleiding. Maar wel lagere elftallen, vrouwenteams, The Knickerbockers, Groen Geel.... Ik zie er genoeg langs de lijn staan bij wedstrijden van het eerste elftal.
 

Abubakari

Well-known member
Kijk ik naar de clubs waar ik vaak of regelmatig kom:
Bij ON niet, bij VVG niet, bij PKC'83 niet, bij Forward ook niet, bij Groninger Boys niet, GRC komt ook nauwelijks een kop kijken, die paar uit een lager team tel ik als niet of nauwelijks, bij Mamio niet, bij Velocitas ook niet (jij bent 1x bij Velo wezen kijken dit seizoen, toen konden ze kampioen worden, niet echt representatief). Tuurlijk zullen er vast wel een aantal naar het eerste kijken (en dan heb ik het niet over de lagere elftallen die in de kantine zitten, maar over mensen die daawerkelijk langs het veld staan), maar over het algemeen zitten ze hun derde helft in de kantine te houden.
Maar ik kom wel eens bij clubs als GVAV, GRC en Helpman op zondag en daar staan wel spelers van de lagere elftallen langs de lijn. Ouderwetse zondag. Eerst zelf spelen en met een biertje naar het eerste kijken.
Bij die clubs kom ik ook (en bovendien veel vaker dan jij met je BQ1887scc :)) Bij GVAV staan ook hooguit 100 man langs de kant, de helft is uitpubliek, daarnaast wat familie en oudere mensen en danheel misschien nog een paar spelers uit lagere teams. TKB is de enige echte uitzondering (al staan ze daar ook massaal voor de kantine op het terras te zuipen, maar okay, ze staan er), want ook Groen Geel trekt nauwelijks publiek, misschien als ze nacompetitie spelen (waarschijnlijk afgelopen seizoen ook jouw enige wedstrijden bij Groen Geel), maar voor de rest spelen die meestal gewoon voor anderhalve man en een paardenkop en no way dat daar hele elftallen langs de kant staan.

Vanaf 2007 controleert de KNVB streng op het gebruik van alcohol langs de zijlijn bij amateurvoetbal. Een biertje in de kantine en op het terras rondom de kantine is geen probleem, maar daarbuiten worden de goudgele versnaperingen niet getolereerd.
Sowieso, met een biertje naar het eerste kijken mag dus niet eens meer, want je mag langs de kant geen bier drinken, krijgen clubs een boete voor. Dus dat romantische ouderwetse zondag beeld wat jij schetst bestaat niet eens. Vanuit de kantine bier drinkend een blik werpen, veel verder komen die lagere teams niet.

Er kan niemand blijven hangen bij BQ1887, want zondag 1 is vaak het enige elftal dat thuis speelt.
Ze hebben een tijdje heel vaak op zaterdag gespeeld, bleef niemand hangen waar wel op gehoopt werd. Klaagde jij ook wel eens over.
En ook dat er op zondag geen jeugd komt kijken.
 
Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Clubs worden/werden het er wel over eens, dat de prestatieteams op zaterdag komen, maar vaak blijven/bleven er nog 1 of 2 reserveteams in een kelderklasse op zondag over
Je bent geen principiële zondagclub als je wel teams op zondag inschrijft inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Fregge

Well-known member
Dat is iets wat je zou moeten vragen aan clubs als Buitenpost, VVOG en Rijnvogels.
En ik denk dat er ook als niet-principieel bestempelde zaterdagclubs zijn die daar geen moeite mee hebben.
Die zijn er vast ook wel bij de wel als principieel beschouwde zaterdagclubs.

Bij zaterdagclubs ontstaan uit een za-zo fusie kan ik me het bezwaar tegen voetballen op zondag nog beter voorstellen dan in bovengenoemde gevallen.
Terug naar het topic waar het hoort

Luister, ze hadden hier al voor op kunnen sorteren door het convenant te tekenen. Hebben ze niet gedaan. Gevalletje "Well well well. If it isn't the consequences of my own actions"

Over dat laatste heb je al antwoord. Want dat heb ik voor je gevraagd toen ik dinsdag bij een bespreking met de KNVB zat.
 

Fregge

Well-known member
dat laatste was geen vraag van mij en verder had ik jou 3 reacties hierboven al geantwoord
Dan was het geen vraag, maar je jankte er wel maanden over. En nogmaals: Je bent geen principiële zaterdagclub als je teams op zondag inschrijft. Heel simpel.
De door de KNVB bedachte regels over principiële zaterdagclubs ( welke zijn het en wat zijn de gevolgen) kwamen pas veel later.
De bedachte regels die je hier benoemt zijn voorgelegd aan de ledenraad. Die hebben daar mee ingestemd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

de Kok

Member
ik kijk wel eens bij andere clubs in de stad en daar is de belangstelling niet veel groter of zelfs vaak nog minder.
amateurkijkers zijn een uitstervend ras.
BQ hoor ik vandaag gaat waarschijnlijk alle thuiswedstrijden van de zondag 1 tegen zaterdagclubs (principieel en niet principieel) inplannen om 16.15 uur. Eerder kan niet vanwege ook selectiejeugd van tegenstanders die van verre moet komen in een paar divisies. en die willen ze niet al om bv 07.00 uur uit de randstad laten vertrekken. programma jeugddivisies laat nog even op zich wachten.
Ik begreep dat Buitenpost zeer verguld was met dit standpunt van BQ
 

de Kok

Member
dat laatste was geen vraag van mij en verder had ik jou 3 reacties hierboven al geantwoord

Ik weet niet waarom die clubs dat convenant in 2013 ? niet hebben getekend.
Ik denk dat ze toen geen lid waren van de belangenvereniging BZV.
En die waren er wel meer.
Maar als geen lid en geen team ooit in een zondagcompetitie ga je vrijuit.
Vraag is natuurlijk in hoeverre toen de uiteindelijke consequenties duidelijk waren.
De door de KNVB bedachte regels over principiële zaterdagclubs ( welke zijn het en wat zijn de gevolgen) kwamen pas veel later.
Tot en met afgelopen seizoen kon je ervan uitgaan, dat bij het weekendvoetbal elke zaterdagclub het recht had niet op zondag te hoeven spelen ( zie Lisse in de tweede divisie)
De discussie over gemengde competities is al begonnen voor de invoering van de topklassen op een bijeenkomst in Zeist als een uiteindelijk mogelijke ontwikkeling in de piramide vorming.
dus het komt niet maar zo uit de lucht vallen.
een aantal van de zaterdagclubs die nu niets wisten hebben in de loop der jaren dus bestuurlijk onder een steen gelegen. Buitenpost speelde bv altijd op laag niveau maar hebben nu met Olijve een groot financier.
 

de waan

Well-known member
Dit besluit is volgens mij in de najaarsvergadering van 2021 al aangekondigd. En in mei 2022 definitief vastgesteld.
 

de waan

Well-known member
In 1960 speelde Buitenpost 'gewoon' op zondag. Maar kennelijk zijn ze daar de laatste 40 jaar ineens allemaal heel vroom geworden.
 

bqandy

Well-known member
ik kijk wel eens bij andere clubs in de stad en daar is de belangstelling niet veel groter of zelfs vaak nog minder.
amateurkijkers zijn een uitstervend ras.
BQ hoor ik vandaag gaat waarschijnlijk alle thuiswedstrijden van de zondag 1 tegen zaterdagclubs (principieel en niet principieel) inplannen om 16.15 uur. Eerder kan niet vanwege ook selectiejeugd van tegenstanders die van verre moet komen in een paar divisies. en die willen ze niet al om bv 07.00 uur uit de randstad laten vertrekken. programma jeugddivisies laat nog even op zich wachten.
Ik begreep dat Buitenpost zeer verguld was met dit standpunt van BQ
Niet alleen Buitenpost. Op sociale media reageerden meer zaterdagclubs positief.

 
Bovenaan