Weekendvoetbal

Sjorro

Active member
In Wijchen zijn ze ook niet blij met het nieuwe weekendvoetbal:

De voetballers van Woezik spelen komend seizoen meer dan de helft van hun wedstrijden niet op zondag. De ploeg uit Wijchen is in de eerste klasse G ingedeeld met liefst zeven zaterdagclubs. Dat blijkt uit de indeling van de competities.

Vandaag staat er een stukje in de digitale krant hierover. Komt erop neer dat zaterdag voor zo'n vereniging niet de fijnste speeldag is.
 

Joost

Well-known member
In Wijchen zijn ze ook niet blij met het nieuwe weekendvoetbal:

De voetballers van Woezik spelen komend seizoen meer dan de helft van hun wedstrijden niet op zondag. De ploeg uit Wijchen is in de eerste klasse G ingedeeld met liefst zeven zaterdagclubs. Dat blijkt uit de indeling van de competities.

Vandaag staat er een stukje in de digitale krant hierover. Komt erop neer dat zaterdag voor zo'n vereniging niet de fijnste speeldag is.
Staat er ook een echte reactie van Woezik want in de digitale editie staat enkel de constatering en verder geen reactie.
 

Sjorro

Active member
Onderstaand zoals in de Gelderlander staat:

Woezik furieus om 'absurde indeling'


Woezik is boos op én teleurgesteld in de KNVB. De zondagclub uit Wijchen is voor het nieuwe seizoen in de eerste klasse bij liefst zeven zaterdagploegen ingedeeld en overweegt vervolgstappen.

Dominique Pichel

Wijchen

Woezik ondervindt direct de gevolgen van het nieuwe beleid van de KNVB. De voetbalbond heeft voor het eerst zaterdag- en zondagverenigingen bij elkaar ingedeeld in de derde divisie, vierde divisie én eerste klasse. ,,Dit is een absurde indeling die geen recht doet aan onze eigen uitgangspunten", zegt Wijnand Giesbers namens de technische commissie van Woezik. Hij is een paar dagen na de competitie-indeling nog altijd furieus.

En dat is logisch ook. Woezik mag komend seizoen meer dan de helft van de wedstrijden niet op zondag spelen. De ploeg treft in de eerste klasse G in Bennekom, DTS Ede, DUNO, NSC Nijkerk, SDC Putten, asv Dronten en csv Apeldoorn clubs die de zaterdag als vaste speeldag hebben. Alleen De Bataven, Bemmel, RKHVV, Voorwaarts T. en WSV zijn net als Woezik zondagteams.

In het zogenaamde weekendvoetbal bepaalt de thuisclub de speeldag, behalve als de uitploeg een principiële zaterdagvereniging is. Dan moet de wedstrijd altijd op zaterdag worden gespeeld. Giesbers: ,,Er wordt op deze manier druk gezet op de zaterdag, zowel wat betreft bezetting van de accommodatie als die van de vrijwilligers. Daar komt bij dat we ook een prestatief zaterdagelftal hebben, dat we spelers hebben die op zaterdag werken en dat we zo geen jeugdspelers kunnen inpassen. De jeugd speelt ook zaterdagmiddag."

Woezik gaat dan ook niet zomaar akkoord met de huidige indeling. ,,Er zijn genoeg zondagverenigingen in Brabant en in onze directe omgeving waarbij wij ingedeeld kunnen worden", beweert Giesbers. ,,We vragen ons hardop af of we niet met alle andere zondagverenigingen kunnen optrekken richting de KNVB."
 

Sjorro

Active member
Bovenstaande hadden ze natuurlijk ook in Wijchen al kunnen weten. Maar daar zijn ze gewend aan de zondag en daar is zo'n (grote) vereniging dan ook helemaal op ingericht. Woezik is, volgens mij, geen vereniging die ten koste van alles zo hoog mogelijk willen spelen en bijvoorbeeld Divisie niveau nastreven.
 

Joost

Well-known member
Bovenstaande hadden ze natuurlijk ook in Wijchen al kunnen weten. Maar daar zijn ze gewend aan de zondag en daar is zo'n (grote) vereniging dan ook helemaal op ingericht. Woezik is, volgens mij, geen vereniging die ten koste van alles zo hoog mogelijk willen spelen en bijvoorbeeld Divisie niveau nastreven.
Dank voor het delen van het bericht.

De KNVB kan de brief aan Buitenpost zo te zien kopiëren en richting Wijchen sturen.
 

de waan

Well-known member
Bovenstaande hadden ze natuurlijk ook in Wijchen al kunnen weten. Maar daar zijn ze gewend aan de zondag en daar is zo'n (grote) vereniging dan ook helemaal op ingericht. Woezik is, volgens mij, geen vereniging die ten koste van alles zo hoog mogelijk willen spelen en bijvoorbeeld Divisie niveau nastreven.
Maar ze doen net alsof dit uit de lucht komt vallen. Die hebben toch gewoon niet op zitten letten dan.

Moet Duno eigenlijk ook op zondag spelen? Het is geen convenantclub in ieder geval.
 

Fregge

Well-known member
Bovenstaande hadden ze natuurlijk ook in Wijchen al kunnen weten. Maar daar zijn ze gewend aan de zondag en daar is zo'n (grote) vereniging dan ook helemaal op ingericht. Woezik is, volgens mij, geen vereniging die ten koste van alles zo hoog mogelijk willen spelen en bijvoorbeeld Divisie niveau nastreven.
Dat probleem hebben wij ook. Al accepteren wij wel dat er op zaterdag om 18:00 gespeeld gaat worden. Na de jeugd.
 

JMD

Well-known member
Het is eerder belachelijk dat clubs met teams op zondag proberen te eisen dat ze niet op zondag hoeven te spelen...
Precies. Voor de echte zaterdagclubs die dat zijn wegens hun geloof ben ik het helemaal mee eens dat ze het recht hebben om op zaterdag te spelen. Maar als je op zondag ook teams hebt spelen (of vroeger wel gehad hebt) dan heb je geen principiële bezwaren tegen spelen op zondag dus kan je gewoon op zondag spelen. De zondag heeft al veel water bij de wijn gedaan (en dat moeten ze naar de principiële zaterdagploegen), men mag ze ook vanuit zaterdag eens tegemoet komen.
 

Fregge

Well-known member
Wanneer zijn die overleggen over speeldagen?
Morgenavond voor Derde Divisie B in ieder geval.

Mochten er nog vragen zijn om direct aan de KNVB te vragen: Ik ben bij die van de Derde Divisie B
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Morgenavond voor Derde Divisie B in ieder geval.

Mochten er nog vragen zijn om direct aan de KNVB te vragen: Ik ben bij die van de Derde Divisie B
Ik zou het leuk vinden om te horen hoe dat dan gaat. Zitten jullie met 18 vertegenwoordigers bij elkaar en dan kijken wanneer er gespeeld kan worden? Dus dat je samen met een andere club overlegt over de speeldag enz?
 

Fregge

Well-known member
Ik ga uit van wel. Zoals ik begreep hebben clubs afgelopen jaren steeds een paar weken van te voren afgesproken wanneer een wedstrijd verzet gaat worden. Nu de mogelijkheid om deze van te voren af te spreken zodat communicatie onderling komend jaar een stuk minder wordt. Ik weet ook niet hoe definitief die afspraken dan al zijn zeg maar.
 

de waan

Well-known member
Beter om het vooraf te doen ook. Met het vele wisselen van speeldag is het wel prettig om voor het seizoen al het hele seizoen vast te hebben staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Pieros

Active member
Ook zondag derdedivisionist DEM zou op die manier van een probleem verlost zijn.
Dan zouden ze alle wedstrijden op zaterdag kunnen spelen wat ze het liefst doen, zie onder:

DEM is voornemens de wedstrijden zoveel mogelijk op zaterdag te voetballen. Zondag blijft echter de vaste speeldag. „Omdat we ook een zaterdag 1 hebben, kunnen we op dit moment nog niet overstappen naar de zaterdag”, zegt interim-voorzitter Rudy van der Kolk. „Tegen traditionele zondagclubs zijn we dus verplicht om op zondag te voetballen. Bij thuiswedstrijden kunnen we voorstellen om op zaterdag te gaan voetballen.”

Bij DEM heeft het bestuur de afgelopen seizoenen gemerkt dat het voetbal op zaterdag meer leeft dan op zondag. „We hebben nog maar een team op zondag. Naar de wedstrijden op zaterdag komen meer mensen kijken, helemaal als we dat combineren met een thuiswedstrijd van zaterdag 1 en muziek na afloop.”


Maar ja, het is zo'n mooi voordeel dat zondagclubs hebben, 2 teams in de standaardklassen!
Huh, in jouw stuk over DEM wordt het door de club toch als een nadeel gezien nu.
 

Fregge

Well-known member
Beter om het vooraf te doen ook. Met het vele wisselen van speeldag is het wel prettig om voor het seizoen al het hele seizoen vast te hebben staan.
Op dit moment is onze visie dat jeugd voor senioren gaat op zaterdag. Daarom 1 om 18:00 als het een normale speeldag is voor de jeugd. Maar met inhaaldagen willen we eventueel om 3 uur wel spelen. Zodat het makkelijker te managen is voor de jeugd en die ook niet zo laat hoeven.
 
Bovenaan