Weekendvoetbal

SanMark.

Well-known member
Bij onze club is het ook totaal geen issue. Wil je prestatievoetbal spelen? Dan betekent dat spelen op zondag. Als je elke zaterdag tot diep in de nacht wilt stappen, ben je sowieso niet geschikt lijkt me.

Bah, of ik NO hoor praten.

Bonehead

Well-known member
Wat een treurnis daar weer in Oldenzaal.
Dat zaterdag 1 belangrijker wordt gezien dan zondag 2 wordt nog eens extra benadrukt door komend seizoen Tim Engers als trainer van de zaterdag-tak aan te stellen.
Tim is god in Oldenzaal, dus die zal zeker inbreng hebben gehad in het besluit. Mannetje of 10 van zondag 2 zal ook de overstap maken naar zaterdag 1.

Zaterdag 1 mag niet op hoofdveld voetballen. Ze mogen geen spelers pakken van JO19-1 of die daar vorig seizoen speelden. Er is geen bestuur aanwezig en er komt van Quick kant uit zo'n 10 man kijken waaronder Nico Jan Hoogma omdat zijn zoon in dat team voetbalt. Dat zijn de feiten en dat alles telt niet voor Zondag 2. Trainer Exel was bijzonder blij op de wijze dat hem een loer is gedraaid als tussenpaus zodat Engbers het stokje nu kan overwegen en Zat. 1 als springplank kan gebruiken maar dit geheel terzijde.

Ja, het lijkt me niet verkeerd iets te verzinnen voor de reserveklassen. Ik heb nooit begrepen waarom er niet standaard om twaalf of ??n uur wordt gespeeld of desnoods half drie als je niet tegelijk met het 1e thuis speelt. Maar inderdaad lijkt het zaterdagteam nu een soort "paard van troje" te zijn.

Ik heb mij er altijd erg over verbaasd als ik zondag bij een amateurclub kom dat er behalve op het hoofdveld om half drie op geen ander veld wordt gevoetbald. Het lijkt mij geen pretje op zondag zo vroeg te voetballen. Je kunt natuurlijk je tweede team, net als op zaterdag, voor je eerste aan laten voetballen...

Je moet met je tijd meegaan. Vroeger ging men tot 12 uur stappen. Nu tot 7 uur in de morgen. Zie hier het succes van zaterdagvoetbal.

Dat is wel heel erg kort door de bocht, he. In heel district Oost stappen drie clubs over voor zover ik weet, waarvan twee clubs uit lagere regionen, die het heel moeilijk hebben. Het zijn in veel regio's nog steeds uitzonderingen. Los daarvan, als je op prestatieniveau speelt, en dat het tweede elftal van een Derde Divisionist in mijn ogen, dan moet dat helemaal niet uitmaken. Bij onze club is het ook totaal geen issue. Wil je prestatievoetbal spelen? Dan betekent dat spelen op zondag. Als je elke zaterdag tot diep in de nacht wilt stappen, ben je sowieso niet geschikt lijkt me.

Ik zal ook wel een oude fossiel zijn. Als je je tot zeven 's-morgens laat vollopen dan ben je niet geschikt voor prestatievoetbal. Op zaterdag of zondag. Als je daar behoefte aan hebt doe je dat maar op respectievelijk op zaterdag of vrijdag. Maar het zijn wel elk seizoen dat er clubs overstappen. Dat wordt op een gegeven moment wel een probleem. Je ogen daarvoor sluiten noem ik na?ef

Deathprod

Well-known member
Dat is wel heel erg kort door de bocht, he. In heel district Oost stappen drie clubs over voor zover ik weet, waarvan twee clubs uit lagere regionen, die het heel moeilijk hebben. Het zijn in veel regio's nog steeds uitzonderingen. Los daarvan, als je op prestatieniveau speelt, en dat het tweede elftal van een Derde Divisionist in mijn ogen, dan moet dat helemaal niet uitmaken. Bij onze club is het ook totaal geen issue. Wil je prestatievoetbal spelen? Dan betekent dat spelen op zondag. Als je elke zaterdag tot diep in de nacht wilt stappen, ben je sowieso niet geschikt lijkt me.

Als je van jongs af aan heel je leven op zaterdag hebt gevoetbald, is je leventje daar toch een beetje op ingericht. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je dan liever gewoon op de zaterdag blijf als je de keuze hebt. Misschien willen ze ook niet elke zaterdag opstap, maar wel eens in de zoveel tijd zonder dat je je voetbal prestaties daar onder leiden. t blijft natuurlijk amateurvoetbal, je kan ze moeilijk verplichten elk weekend thuis te blijven.

de waan

Well-known member
Ik zal ook wel een oude fossiel zijn. Als je je tot zeven 's-morgens laat vollopen dan ben je niet geschikt voor prestatievoetbal. Op zaterdag of zondag. Als je daar behoefte aan hebt doe je dat maar op respectievelijk op zaterdag of vrijdag. Maar het zijn wel elk seizoen dat er clubs overstappen. Dat wordt op een gegeven moment wel een probleem. Je ogen daarvoor sluiten noem ik na?ef

Ik sluit mijn ogen daar ook zeker niet voor. Ik ben een groot voorstander van het samenvoegen van beide piramides en dan maar eens een keer een beetje tweezijdig flexibel zijn voor wat betreft de speeltijden. Dat kan in iedere sport, dus dat moet ook in het voetbal kunnen. Het was een reactie op Deathprod die voorstelde al het prestatievoetbal dan maar naar zaterdag te doen. Dat lijkt me nogal overdreven op een moment dat nog altijd ruim meer dan de helft van de teams op zondag speelt.

Als je van jongs af aan heel je leven op zaterdag hebt gevoetbald, is je leventje daar toch een beetje op ingericht. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je dan liever gewoon op de zaterdag blijf als je de keuze hebt. Misschien willen ze ook niet elke zaterdag opstap, maar wel eens in de zoveel tijd zonder dat je je voetbal prestaties daar onder leiden. t blijft natuurlijk amateurvoetbal, je kan ze moeilijk verplichten elk weekend thuis te blijven.

Als je zo inflexibel bent dat je daarvan al in de war raakt ga je als 19-jarige nog een moeilijk leven tegemoet. Let wel, ik heb het over prestatievoetbal. Dat een talentloze JO19-3 in zijn geheel verder wil gaan als Zaterdag 4, logisch. En prima.

Deathprod

Well-known member
Als je zo inflexibel bent dat je daarvan al in de war raakt ga je als 19-jarige nog een moeilijk leven tegemoet. Let wel, ik heb het over prestatievoetbal. Dat een talentloze JO19-3 in zijn geheel verder wil gaan als Zaterdag 4, logisch. En prima.

Het heeft weinig met inflexibel te maken omdat dat de talenten gewoon de keuze hebben tussen zaterdag en zondag, en dan liever op de zaterdag voetballen en daarvoor zelfs liever naar een andere club verhuizen. Er zijn best veel clubs met problemen het het 2e zondag team. Als de trend is dat de jeugdspelers liever op zaterdag blijven spelen, wat heeft het dan voor zin voor clubs om in de toekomst op zondag te blijven voetballen?

de waan

Well-known member
Dat is net zoiets als Thierry Baudet tot premier benoemen omdat de trend is dat zijn partij groeit.

Ondanks de keuzevrijheid kiest op dit moment nog steeds een kleine 60% ervoor om op zondag te spelen. Waarom zou je dan alles naar zaterdag doen, alleen omdat die tak relatief groeit?

De oplossing moet mijns inziens veel meer worden gezocht in meer flexibiliteit in het aanbod. Ergo: standaardteams onderbrengen in ??n piramide en mogelijk maken dat het eerste team kan putten uit alle andere seniorenteams, ongeacht op welke dag die spelen.

Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
Een argument dat ik laatst hoorde was dat die jongens van 16, 17 een bijbaantje hebben op zondag. Dat was tot 15 jaar terug natuurlijk ook niet het geval.
Ik denk dat er meer jongeren een bijbaantje op zaterdag hebben dan op zondag. Waren er genoeg bij ons die op zaterdagmorgen werkten en daarna gingen voetballen.

Bonehead

Well-known member
Zaterdagclubs kunnen doorgaans niet putten uit die teams omdat ze (vrijwel) gelijktijdig spelen. Geldt ook voor JO19.

Wat is die reden dat die regel bestaat?

de waan

Well-known member
Weet ik niet eerlijk gezegd.

Dat nadeel zou ondervangen kunnen worden met een regel dat je alleen in het eerste mag spelen als je niet in hetzelfde weekend ook in een reserveteam speelt.

Bovenaan