(Voetbal) stadions

erka

Well-known member
volgens Wiki zeker niet. Daar is het stadion van Noord Korea het grootst met 114000 toeschouwers. En volgens mij was die tot een paar jaar terug ergens in de 200K.

150.000 ooit volgens mij...Azteca schijnt inderdaad teruggebracht te zijn naar 86.000.

Dat LA Stadium, dat is een stadion wat je altijd ziet in SF-films....

la-stadium.jpg
 

erka

Well-known member
Strahov, ben ik ook geweest. Worden geen wedstrijden meer gespeeld en dat lijkt me ook heel verstandig, gezien de bouwkundige toestand.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik ben er ook geweest. Nog een stukje training van de belogten van Sparta Praag gezien.

Dat moet best indrukwekkend geweest zijn, toen al die mensen daar zaten tijdens de Communistische spelen.
 

Mario

Well-known member
Mmabatho Stadion (59.000) Zuid Afrika

Opvallend stadion vanwege de vorm, let ook op de bouw van de tribunes ...

mmabatho_stadium01.jpg

mmabatho_stadium07.jpg

DZ4EahFXUAEMo_a.jpg
 

Batigoal

Well-known member
X00950731699.jpg


De capaciteit van het Azadistadion is in de loop van de jaren helaas ook teruggebracht naar 'slechts' 78,116 toeschouwers. Bespeler Persepolis is wel ??n van de clubs met de hoogste gemiddelde toeschouwersaantallen wereldwijd.
 

erka

Well-known member
Konden lange tijd 100.000 in. Het Azadi stadion moet je eigenlijk van bovenaf bekijken. Ik vind het wel wat hebben.

Azadi_Stadium._Tehran%2C_Iran.jpg


Het plaatje van Batigoal is trouwens geschoten tijdens Persepolis-Esteghlal. De rooien tegen de blauwen zeg maar. De Derby van Teheran werd tot 2008 altijd gefloten door een Europese scheidsrechter overigens, vanaf 2008 zijn het weer Iraanse scheidsen.

tehran-derby.jpg
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Croke Park mag natuurlijk niet ontbreken in dit topic, het derde stadion van Europa qua capaciteit, met 82.300. Alleen Camp Nou en Wembley zijn groter.

qfs-590.jpg

foto van de offici?le website

Voor altijd verbonden aan 21 november 1920, oftewel Sunday Bloody Sunday. Dit vond in dit stadion plaats. Daarom ligt het zo gevoelig om er non-Gaelic sporten te spelen. Toch werd het toegestaan vanwege de verbouwing van Lansdowne Road, de eerste wedstrijd was de Sixnations Ierland-Frankrijk (rugby = niet gaelic!). Twee weken later was het Ierland-Engeland en toen hield men wel de adem in. Hoe zou het publiek reageren? Nou, het publiek was fantastisch. Toen was de spanning er wel af. Maar sinds 2010 heeft er geen rugby of voetbalwedstrijd meer plaatsgevonden.

Zijspoortje: het toeschouwersrecord voor een rugbywedstrijd voor clubs staat sinds 2016 op naam van...... ..Camp Nou (99.000, de Heineken Cup Final, zeg maar de CL van rugby). Voor landen is het 110.000 in Australi?.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Een van de meest imposante waar ik ooit was ligt in Mlebourne; de Melbourne Cricket Ground maar vooral de thuishaven van Australian Football.
De capaciteit is vergelijkbaar aan Camp Nou.

Wat het zo bijzonder maakt is dat het ??n geheel is maar in verschillende fases ontwikkeld is en allerlei bijzondere tribunetjes heeft. Het ademt historie.

afl-day-event-banner.jpg
 

JMD

Well-known member
Croke Park mag natuurlijk niet ontbreken in dit topic, het derde stadion van Europa qua capaciteit, met 82.300. Alleen Camp Nou en Wembley zijn groter.

qfs-590.jpg

foto van de offici?le website

Voor altijd verbonden aan 21 november 1920, oftewel Sunday Bloody Sunday. Dit vond in dit stadion plaats. Daarom ligt het zo gevoelig om er non-Gaelic sporten te spelen. Toch werd het toegestaan vanwege de verbouwing van Lansdowne Road, de eerste wedstrijd was de Sixnations Ierland-Frankrijk (rugby = niet gaelic!). Twee weken later was het Ierland-Engeland en toen hield men wel de adem in. Hoe zou het publiek reageren? Nou, het publiek was fantastisch. Toen was de spanning er wel af. Maar sinds 2010 heeft er geen rugby of voetbalwedstrijd meer plaatsgevonden.

Zijspoortje: het toeschouwersrecord voor een rugbywedstrijd voor clubs staat sinds 2016 op naam van...... ..Camp Nou (99.000, de Heineken Cup Final, zeg maar de CL van rugby). Voor landen is het 110.000 in Australi?.
Paar keer geweest met leerlingen en een rondleiding gehad, en ook een 1/2 finale Gaelic Football daar gezien. Fantastisch.
Het stadion behoort tot de GAA, een amateurassociatie, dus geen professionele organisatie.
Het stadion is idd de 3e van Europa, maar als ze Hill1916 zouden uitbreiden (gebouwd op de rotzooi dat overbleef in de stad na de 1916 Rising) zou het de grootste van Europa worden. Enige nadeel is de spoorlijn die er achter ligt.
 

JMD

Well-known member
Mmabatho Stadion (59.000) Zuid Afrika

Opvallend stadion vanwege de vorm, let ook op de bouw van de tribunes ...

mmabatho_stadium01.jpg

mmabatho_stadium07.jpg

DZ4EahFXUAEMo_a.jpg

Wat is de reden dat die tribunes zo gebouwd zijn? Het lijkt me nl niet echt makkelijk voetbal kijken.
 

Batigoal

Well-known member
Konden lange tijd 100.000 in. Het Azadi stadion moet je eigenlijk van bovenaf bekijken. Ik vind het wel wat hebben.

Het plaatje van Batigoal is trouwens geschoten tijdens Persepolis-Esteghlal. De rooien tegen de blauwen zeg maar. De Derby van Teheran werd tot 2008 altijd gefloten door een Europese scheidsrechter overigens, vanaf 2008 zijn het weer Iraanse scheidsen.

Tof Erka, ik kon even zo gauw geen betere plaatjes vinden. :duim:

Ik heb een tijdje terug een Engels artikel gelezen over Persepolis en hoe groot die club is. Nu wonen er uiteraard veel mensen in Iran en dan zijn de aantallen al gauw groot, maar er spelen daar echt wel hele grote clubs. Esteghlal is ook nog wel bekend, maar Teraktor Sazi bijvoorbeeld veel minder. Maar die hebben sinds in het buitenland wonende Iraanse investeerders zich met die club zijn gaan bemoeien ook gewoon zo'n grote bak met 80.000 man.

yadegar-e-emam-stadium-41410.jpg
 

erka

Well-known member
In Nederland zie je ze nooit op TV maar Zuid-Afrika heeft een paar hele mooie rugby stadions.

Zoals Kings Park in Durban. Al die bouwfases. Ik stel me zo voor dat als je begint met een stadion zonder eindplan dan eindig je met zoiets.
De grote tribune rechts is zeer steil.

King%27s_Park_Stadium%2C_Durban.jpg


maxresdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Indoor stadions mogen ook neem ik aan.

Zoals bekend volg ik basketbal ook en in Europa heb je als hoogste niveau de Euroleague. De clubs daarin spelen in NBA-waardige hallen.

Zoals hieronder Zalgiris Vilnius, in Litouwen, in de Zalgiris Arena, elke wedstrijd 16.000 stijf uitverkocht.

1280px-%C5%BDalgiris_Arena_interior_18_Aug_2011_2.jpg
 
Bovenaan