(Voetbal) stadions

SanMark.

Well-known member
Foto's van grote of bijzondere stadions of gebouwen boeien mij enorm.

Dus kom je bijzondere stadions tegen post ze hier please. ( Erka kom er maar in)

Ik was wat aan het rondkijken en ik kwam het stadion van Mogadisu tegen.

800px-2012_01_12_MGD_Stadiums_k_%288393531229%29.jpg
 

erka

Well-known member
Nou, dan begin ik maar met een van mijn favoriete grote stadions (114.000) buiten Europa. Ooit hoop ik hier nog heen te gaan.

20170610-mnt-azteca-stadium.jpg


Gevolgd door een van de lelijkste grote stadions, de Big House in Ann Arbor Michigan (107.000).

1280px-MichStadium_Renovation1.jpg
 

SanMark.

Well-known member
Opvallende van die Amerikaanse stadions is dat ze zulke oncomfortabele zitplaatsen heeft . Tenminste zo lijkt het.

En alle grote stadions zijn van American football college teams zijn.
 

erka

Well-known member
Opvallende van die Amerikaanse stadions is dat ze zulke oncomfortabele zitplaatsen heeft . Tenminste zo lijkt het.

En alle grote stadions zijn van American football college teams zijn.

Qua grote stadions staat de VS eenzaam aan de top. American football stadions (college+NFL):
8x 100.000+
4x 90.000+
11x 80.000+
17x 70.000+
38x 60.000+
20x 50.000+
In totaal dus bijna 100 stadions boven de 50.000. Het Giants Stadium is het grootste NFL stadion maar die komt pas op plaats 17. De eerste 16 zijn college. De meeste college stadions zijn van een oorverdovende lelijkheid maar er zijn ook wel een paar pareltjes bij.

Ohio Stadium in Columbus bijvoorbeeld

1920_stadium_3_osu_library.jpg


Er zijn trouwens maar 2 honkbal stadions boven de 50.000....
 

erka

Well-known member
Estadio Azteca inderdaad. Ik dacht dat die wel zo bekend was,....valt dan toch weer tegen.
 

Ska P 187

Well-known member
Estadio Azteca inderdaad. Ik dacht dat die wel zo bekend was,....valt dan toch weer tegen.

Die stond ook altikd hoog op mijn lijstje, maar is met de laatste verbouwing toch wel redelijk verkracht. Ik denk ook niet dat hij nog een 114.000 cap heeft, maar het zou kunnen.
 

SanMark.

Well-known member
Die stond ook altikd hoog op mijn lijstje, maar is met de laatste verbouwing toch wel redelijk verkracht. Ik denk ook niet dat hij nog een 114.000 cap heeft, maar het zou kunnen.

volgens Wiki zeker niet. Daar is het stadion van Noord Korea het grootst met 114000 toeschouwers. En volgens mij was die tot een paar jaar terug ergens in de 200K.
 

JMD

Well-known member
Estadio Azteca inderdaad. Ik dacht dat die wel zo bekend was,....valt dan toch weer tegen.

Dat was ook mijn eerste gedachte ja, maar ik dacht dat daar altijd een 'gek ding' boven hing (zie de gekke schaduwen van het WK 1986), vandaar dat die voor mij weg viel.
 
Bovenaan