Voetbal op de schop/Super League

JMD

Well-known member
Ook de NOS had dit weekend ook een bericht geplaatst over de Beneliga:

Ik vraag mij altijd af waar die onderzoeksbureaus het geld vandaan toveren die een Beneliga of een Eredivisie met 16 clubs zouden opleveren.
Dat is wat ze hopen dat er gaat gebeuren (en ze brengen het met 'dat het gaat gebeuren'), en aangezien het in dat soort werkgroepen vaak ontbreekt aan mensen met een realistische en/of kritische blik is er niemand die tegengas geeft.
ZIe bv ook de playoffs die in 2005 ingevoerd werden, die zouden NL terug aan de Europese top brengen. Het ironische was juist dat het laatste seizoen voor de PO er 2 NL clubs (PSV, AZ) op het randje van de CL/UEFA Cupfinale stond en we daarna tot 2017 moesten wachten (toen de PO allang weer verdwenen waren, althans, het idiote deel, want die PO EL is wel leuk en goed) voor er weer een NL ploeg aan een Europese prijs rook (Ajax in 2017 en 2019)...
Verder toonde dat eerste seizoen al aan dat het publiek er niet op zit te wachten, de Klassiekers van de playoffs toen zijn de enige 2 uit de 21e eeuw die niet uitverkocht waren...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nou de sentimenten gaan het toch wel weer in de soep laten lopen:


Bondsvoorzitter België: ‘Belgische voetbal staat boven Nederlandse’


Qua begrotingen zou 9/9 overigens ook logischer zijn. Qua bevolking klopt die 8/10 wel.
 
Laatst bewerkt:

Atreides

Well-known member
Nou de sentimenten gaan het toch wel weer in de soep laten lopen:


Bondsvoorzitter België: ‘Belgische voetbal staat boven Nederlandse’


Feitelijk correct.

Maar ik heb toch wel de indruk dat België in de lift naar beneden zit en Nederland in de lift omhoog.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Feitelijk correct.

Maar ik heb toch wel de indruk dat België in de lift naar beneden zit en Nederland in de lift omhoog.

Als je de tendens ziet in de coëfficiënten topic dan is het een kwestie van tijd voordat we de Belgische clubs weer gaan inhalen. Ook qua nationaal elftal denk ik dat wij de toekomst hebben.
 

Forza AZ

Well-known member
Feitelijk correct.
Nu zeggen die coëfficiënten natuurlijk alleen iets over de top 5, en niet over de nummers 6-10. Wants die laatsten spelen immers geen Europees voetbal. De top 5 van België doet het inderdaad (iets) beter in Europa. Maar is de nummer 9 van België beter dan de nummer 10 van Nederland?

En de nationale teams erbij halen is natuurlijk onzin, want het grootste deel van die spelers speelt niet in de Nederlandse en Belgische competitie.
 

Ska P 187

Well-known member
Nou de sentimenten gaan het toch wel weer in de soep laten lopen:


Bondsvoorzitter België: ‘Belgische voetbal staat boven Nederlandse’


Qua begrotingen zou 9/9 overigens ook logischer zijn. Qua bevolking klopt die 8/10 wel.
11/7 of 12/8 bedoel je.
en laten we het maar niet over begrotingen en bezoekersaantallen hebben.

Op basis van inwonersaantal

11.500.000 België
plus
17.500.000 Nederland
is
28.6000.000

11.500.000/28.600.000 x 100% = 40.2%
40,2% van 18 = 7,2
40,2% van 20 = 8,0
 
Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Je kan het ook wel hebben over UEFA-ranglijsten e.d., maar die hebben het alleen over de top. Als het gaat over hoeveel clubs er in een eventuele Beneliga zouden moeten, moet je middenmotors vergelijken. Wie is bijvoorbeeld de sterkste tussen SC Heerenveen en Excelsior Moeskroen (beiden nummers 10 in hun land toen de competities afgebroken werden)? Ik denk dat het vrij duidelijk is dat Heerenveen de grotere is van die 2.
 

Joost

Well-known member
Je kan het ook wel hebben over UEFA-ranglijsten e.d., maar die hebben het alleen over de top. Als het gaat over hoeveel clubs er in een eventuele Beneliga zouden moeten, moet je middenmotors vergelijken. Wie is bijvoorbeeld de sterkste tussen SC Heerenveen en Excelsior Moeskroen (beiden nummers 10 in hun land toen de competities afgebroken werden)? Ik denk dat het vrij duidelijk is dat Heerenveen de grotere is van die 2.
Als je de ranglijst van Nederland en België exact naast elkaar legt dan zal vrijwel altijd de Nederlandse club groter zijn. Gent/AZ, Standard/Willem II, Vitesse/Genk en Heracles/Anderlecht zullen in Belgisch voordeel uitpakken.

Maar of het Moeskroen van afgelopen seizoen sportief minder is dan Heerenveen vind ik allerminst duidelijk.
 

Batigoal

Well-known member
Ach, van mij hoeft het niet zo, maar een soort playoffs/toernooi na beide reguliere competities lijkt me nog wel aardig. Ik zou er alleen geen Europese tickets aan verbinden, maar puur een (flinke) geldprijs. Toch mooi om als toetje na de competitie nog een mini-toernooi te hebben met wedstrijden als Ajax-Club Brugge, Feyenoord-Anderlecht en Standard-PSV zonder dat je daarvoor iets in eigen land hoeft op te offeren?

Een gedeeld bekertoernooi náást beide landelijke bekers vind ik ook nog wel een leuk idee. Dan verklein je de Eredivisie maar naar 16 clubs om wat meer ruimte te creëren in de kalender.
 

Sensini

Well-known member
Volgens Hélène Hendriks willen de Eredivisie CV en de Coöperatie Eerste Divisie zich losmakane van de KNVB:
 

JMD

Well-known member
Eigenlijk gewoon het Premier Leaguemodel, de KNVB mag dan de scheidsrechters leveren voor de eredivisie en tuchtzaken enz maar de rest regelt de organisatie zelf.

En eigenlijk is het zeker in NL niet eens zo gek, met die vallei die er tussen de 1e en 2e divisie ligt.
 

Sensini

Well-known member
Er zal inderdaad een band met de KNVB moeten blijven, want die is lid van de UEFA. Anders gaan niet de eredivisieclubs Europees spelen maar de Tweede Divisieclubs...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan