Dat is wat ze hopen dat er gaat gebeuren (en ze brengen het met 'dat het gaat gebeuren'), en aangezien het in dat soort werkgroepen vaak ontbreekt aan mensen met een realistische en/of kritische blik is er niemand die tegengas geeft.Ook de NOS had dit weekend ook een bericht geplaatst over de Beneliga:
![]()
Crisis of geen crisis, de BeNeLiga is weer serieus in het vizier
Het voetbal stond stil, maar op verzoek van topclubs is Deloitte serieus doorgegaan met het onderzoek naar de BeNeLiga. Komende weken horen clubs de nieuwste plannen.nos.nl
Ik vraag mij altijd af waar die onderzoeksbureaus het geld vandaan toveren die een Beneliga of een Eredivisie met 16 clubs zouden opleveren.
Nou de sentimenten gaan het toch wel weer in de soep laten lopen:
Bondsvoorzitter België: ‘Belgische voetbal staat boven Nederlandse’
![]()
De Belgische bondsvoorzitter Mehdi Bayat is geen voorstander van een BeneLiga. Hij vindt dat België ondergewaardeerd wordt in de conceptplannen die er liggen.www.ad.nl
Feitelijk correct.
Maar ik heb toch wel de indruk dat België in de lift naar beneden zit en Nederland in de lift omhoog.
Nu zeggen die coëfficiënten natuurlijk alleen iets over de top 5, en niet over de nummers 6-10. Wants die laatsten spelen immers geen Europees voetbal. De top 5 van België doet het inderdaad (iets) beter in Europa. Maar is de nummer 9 van België beter dan de nummer 10 van Nederland?Feitelijk correct.
11/7 of 12/8 bedoel je.Nou de sentimenten gaan het toch wel weer in de soep laten lopen:
![]()
De Belgische bondsvoorzitter Mehdi Bayat is geen voorstander van een BeneLiga. Hij vindt dat België ondergewaardeerd wordt in de conceptplannen die er liggen.www.ad.nl
Qua begrotingen zou 9/9 overigens ook logischer zijn. Qua bevolking klopt die 8/10 wel.
Als je de ranglijst van Nederland en België exact naast elkaar legt dan zal vrijwel altijd de Nederlandse club groter zijn. Gent/AZ, Standard/Willem II, Vitesse/Genk en Heracles/Anderlecht zullen in Belgisch voordeel uitpakken.Je kan het ook wel hebben over UEFA-ranglijsten e.d., maar die hebben het alleen over de top. Als het gaat over hoeveel clubs er in een eventuele Beneliga zouden moeten, moet je middenmotors vergelijken. Wie is bijvoorbeeld de sterkste tussen SC Heerenveen en Excelsior Moeskroen (beiden nummers 10 in hun land toen de competities afgebroken werden)? Ik denk dat het vrij duidelijk is dat Heerenveen de grotere is van die 2.
Je verwacht het niet he!De onderzoekers zijn er nu ook achter gekomen dat een BeNe-league voor niet deelnemende clubs absoluut niet gunstig zal uitpakken: https://www.vi.nl/nieuws/topclubs-bekennen-snel-kleur-over-beneliga
Iets wat iedere leek natuurlijk al lang wist.
www.voetbal247.nl
Volgens mij niet. Enkel de competitie zal uit de KNVB worden genomen, voor alle andere zaken blijven ze afhankelijk van de KNVB. Scheidsrechters, jeugdvoetbal etc.Dat is een behoorlijke bom onder de KNVB.