Voetbal op de schop/Super League

SanMark.

Well-known member
Hoezo ellenlang? Als ze de zuivere speeltijd instellen op wat nu de gemiddelde zuivere speeltijd is, dan duren de wedstrijden net zo lang als nu. Maar ben je wel grotendeels af van de irritatie over gesimuleerde blessures, zeer langzame wissels vlak voor tijd, en vaak op het oog arbitraire aantal minuten blessuretijd.

En krijg je dus op lange termijn in dezelfde tijd meer voetbal te zien omdat spelers het gaan inzien dat tijdrekken niet (meer) loont.
 

Sensini

Active member
Verwacht maar niet de blessures voorwenden zal stoppen, want het blijft wel een middel om je tegenstander uit z'n ritme te krijgen.
 

JMD

Well-known member
1. Harder optreden tegen spelers die de scheidsrechter belagen (vaker een gele kaart trekken). Eens. Maar dat moet dan wel consequent gebeuren.
2. Alleen de aanvoerder mag op de scheidsrechter afstappen bij een controversi?le beslissing. Eens.
3. Boetes of puntenaftrek voor teams die de scheidsrechter belagen. Op zich eens, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Of alleen bij de kleine clubs.
4. Gele/rode kaart voor teambegeleiding zodat er meerder duidelijkheid is. Die snap ik niet.
5. Verplicht handenschudden tussen de coaches en de scheidsrechter. Ook voor het duel tijdens de ontmoeting tussen aanvoerders? Beetje overdreven maatregel, gebeurt nu eigenlijk ook vaak wel.
6. Rood voor een wisselspeler = een wissel minder inbrengen. En wat als een wisselspeler rood krijgt en alle wissels al verbruikt zijn? Op zich geen slechte regel.
7. Strikter omgaan met blessuretijd, al het oponthoud meenemen. Eens.
8. Strikter handhaven van de "zessecondenregel". Eens. Maar dat wordt elke zoveel jaar gezegd, en verwatert dan weer.
9. Wisselspeler moet via de kortste weg het veld verlaten. Lijkt me een heel goed plan.
10. Effectieve speeltijd voor de laatste 5 of 10 minuten. En wat nou als de tijd op is en een speler op rand 16 recht op de keeper afgaat. Misschien zuivere speeltijd + tot de bal het spel uit is.
11. Effectieve speeltijd voor de gehele wedstrijd, waarbij de speeltijd wordt teruggebracht van 90 naar 60 minuten. Idem. Wel dan ook treuzelen aanpakken.
12. Stadionklokken mogen blessuretijd aangeven. Goed plan.
13. Zelfpass bij doeltrap, vrijetrap en hoekschop. Goed plan.
14. Bal mag bewegen bij een doeltrap. Goed plan.
15. Doeltrap op willekeurige plaats in het doelgebied. Goed plan.
16. Eerlijker verloop strafschoppenseries. Zoals Tiebreak bij tennis toch? Lijkt me goed.
17. Bal hoeft het strafschopgebied niet uit bij een doeltrap of vrije trap in het strafschopgebied. Goed plan.
18. Rode kaart als je opzettelijk scoort met je arm. Waarom?
19. Strafschop ipv indirecte vrije trap als een keeper een terugspeelbal met de handen aanneemt. Lijkt me wel erg streng gestraft. Zovaak is er al geen vrije-trap-vanwege-terugspeelbal-in-handen meer, en als dat dan gebeurt is het vaak ook een dubieuze beslissing. (want was het een expresterugspeelbal) Dan is een strafschop ipv vrije trap wel erg zwaar. Misschien een directe vrije trap?
20. Doelpunt toekennen als een zeker doelpunt wordt voorkomen, bij hands op de doellijn. Goed plan. Scheelt een rode kaart. Een verdediger zal er dan ook alles aan doen om een goal te voorkomen, terwijl die nu moet uitkijken dat hij geen hands maakt.
21. Eerste helft/tweede helft pas be?indigen als de bal uit het spel is. Zie 10 en 11
22. Doeltrap als een strafschop niet rechtstreeks in de goal gaat. Geen 'Cruijffpenalty' meer dus? Of bedoelen ze wat anders?

Veel goede dingen lijkt me.
 

JMD

Well-known member
Ik neem aan dat ze bedoelen geen rebound als de bal van paal/lat/doelman terugkomt.

Zoals SanMark al aangeeft: paal/lat mocht sowieso al niet, en waarom zou je als de bal via de keeper terugkomt de bal er niet in mogen schieten? Dan wordt een penalty in een duel eigenlijk hetzelfde als een penalty in een penaltyserie.
 

Friesland

Well-known member
3. Boetes of puntenaftrek voor teams die de scheidsrechter belagen. Op zich eens, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Of alleen bij de kleine clubs.
Daar ben ik ook bang voor.

4. Gele/rode kaart voor teambegeleiding zodat er meerder duidelijkheid is. Die snap ik niet.
Het idee is dat iemand een gele kaart krijgt ipv een waarschuwing en dat er daadwerkelijk een rode kaart wordt gegeven. Nu zie je vaak dat het onduidelijk is wat er moet gebeuren. Krijgt iemand van de staf daadwerkelijk een rode kaart, dan is duidelijk dat hij weg moet zijn. Waarschijnlijk zal het betekenen dat ook de staf rugnummers moet hebben, zoals bij honkbal ook het geval is.

5. Verplicht handenschudden tussen de coaches en de scheidsrechter. Ook voor het duel tijdens de ontmoeting tussen aanvoerders? Beetje overdreven maatregel, gebeurt nu eigenlijk ook vaak wel.
Nee, gaat specifiek om de trainers.

6. Rood voor een wisselspeler = een wissel minder inbrengen. En wat als een wisselspeler rood krijgt en alle wissels al verbruikt zijn? Op zich geen slechte regel.
Er staat dat het dan mogelijk gevolgen heeft voor het aantal wissels in de volgende wedstrijd. Beetje ingewikkeld, eerlijk gezegd.

18. Rode kaart als je opzettelijk scoort met je arm. Waarom?
Ernstig spelbederf, zou k denken.

19. Strafschop ipv indirecte vrije trap als een keeper een terugspeelbal met de handen aanneemt. Lijkt me wel erg streng gestraft. Zovaak is er al geen vrije-trap-vanwege-terugspeelbal-in-handen meer, en als dat dan gebeurt is het vaak ook een dubieuze beslissing. (want was het een expresterugspeelbal) Dan is een strafschop ipv vrije trap wel erg zwaar. Misschien een directe vrije trap?
Een directe vrije trap in het strafschopgebied is een strafschop. Verder is een terugspeelbal vanuit een inworp wel vrij duidelijk. Bij een pass is dat inderdaad minder duidelijk. Verder ben ik het met je eens dat het wel een hele zware straf is.

20. Doelpunt toekennen als een zeker doelpunt wordt voorkomen, bij hands op de doellijn. Goed plan. Scheelt een rode kaart. Een verdediger zal er dan ook alles aan doen om een goal te voorkomen, terwijl die nu moet uitkijken dat hij geen hands maakt.
Ghana zou dan in 2010 in de halve finale hebben gestaan in plaats van Uruguay en ik herinner mij nog een rode kaart voor De Zeeuw bij Ajax - AZ, de bal zat er toen daadwerkelijk in, maar de scheidsrechter zag dat anders. Goed plan, derhalve.

21. Eerste helft/tweede helft pas be?indigen als de bal uit het spel is. Zie 10 en 11
Het zal wel zoiets als bij rugbyvoetbal zijn. Een inworp, een doeltrap of een doelpunt lijken mij logische moment om een wedstrijd te be?indigen, een vrije trap op de helft van de tegenstander of een hoekschop lijken mij geen logische moment om een wedstrijden af te fluiten.

22. Doeltrap als een strafschop niet rechtstreeks in de goal gaat. Geen 'Cruijffpenalty' meer dus? Of bedoelen ze wat anders?
Dat kon ik niet uit de tekst halen, maar daar lijkt het wel op. Het gaat er vooral om, dat de spelers niet voortijdig het strafschopgebied betreden.
 

Makanaky

Well-known member
Hoezo ellenlang? Als ze de zuivere speeltijd instellen op wat nu de gemiddelde zuivere speeltijd is, dan duren de wedstrijden net zo lang als nu. Maar ben je wel grotendeels af van de irritatie over gesimuleerde blessures, zeer langzame wissels vlak voor tijd, en vaak op het oog arbitraire aantal minuten blessuretijd.

Dan krijg je allerlei irritante reclames tussendoor. Commercie duikt in gaten.
 

Makanaky

Well-known member
De time-out blokken in Amerikaanse sporten, daar doel ik op. Basketbal is een mooie sport maar om dat live te kijken is verschrikkelijk, vooral het 4e kwart. Een stop-start dynamiek met allerlei reclame-tierelantijnen, daar pas ik voor.
 

Makanaky

Well-known member
Iets soortgelijks zie ik dan in voetbal wel ontstaan => meer ruimte voor reclame en andere ongein, dat hoeft natuurlijk niet per se een time-out te zin.
Bovendien ben ik wel een beetje uitgekeken op interessante nieuwlichterij en Marco van Basten met z'n proefballonetjes.
Breng ons het lederen monster terug, verdulleme!
 

Joost

Well-known member
De enige aanpassingen die wellicht het overwegen waard zijn, zijn die waardoor er meer snelheid in het spel komt. Dat zorgt tevens voor minder gemekker bij de scheidsrechter.

Dus, laten we maar eens testen met de zelfpass bij een vrije trap en vergeet heel snel al die andere hersenspinsels.
 
Bovenaan