3. Boetes of puntenaftrek voor teams die de scheidsrechter belagen. Op zich eens, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Of alleen bij de kleine clubs.
Daar ben ik ook bang voor.
4. Gele/rode kaart voor teambegeleiding zodat er meerder duidelijkheid is. Die snap ik niet.
Het idee is dat iemand een gele kaart krijgt ipv een waarschuwing en dat er daadwerkelijk een rode kaart wordt gegeven. Nu zie je vaak dat het onduidelijk is wat er moet gebeuren. Krijgt iemand van de staf daadwerkelijk een rode kaart, dan is duidelijk dat hij weg moet zijn. Waarschijnlijk zal het betekenen dat ook de staf rugnummers moet hebben, zoals bij honkbal ook het geval is.
5. Verplicht handenschudden tussen de coaches en de scheidsrechter. Ook voor het duel tijdens de ontmoeting tussen aanvoerders? Beetje overdreven maatregel, gebeurt nu eigenlijk ook vaak wel.
Nee, gaat specifiek om de trainers.
6. Rood voor een wisselspeler = een wissel minder inbrengen. En wat als een wisselspeler rood krijgt en alle wissels al verbruikt zijn? Op zich geen slechte regel.
Er staat dat het dan mogelijk gevolgen heeft voor het aantal wissels in de volgende wedstrijd. Beetje ingewikkeld, eerlijk gezegd.
18. Rode kaart als je opzettelijk scoort met je arm. Waarom?
Ernstig spelbederf, zou k denken.
19. Strafschop ipv indirecte vrije trap als een keeper een terugspeelbal met de handen aanneemt. Lijkt me wel erg streng gestraft. Zovaak is er al geen vrije-trap-vanwege-terugspeelbal-in-handen meer, en als dat dan gebeurt is het vaak ook een dubieuze beslissing. (want was het een expresterugspeelbal) Dan is een strafschop ipv vrije trap wel erg zwaar. Misschien een directe vrije trap?
Een directe vrije trap in het strafschopgebied is een strafschop. Verder is een terugspeelbal vanuit een inworp wel vrij duidelijk. Bij een pass is dat inderdaad minder duidelijk. Verder ben ik het met je eens dat het wel een hele zware straf is.
20. Doelpunt toekennen als een zeker doelpunt wordt voorkomen, bij hands op de doellijn. Goed plan. Scheelt een rode kaart. Een verdediger zal er dan ook alles aan doen om een goal te voorkomen, terwijl die nu moet uitkijken dat hij geen hands maakt.
Ghana zou dan in 2010 in de halve finale hebben gestaan in plaats van Uruguay en ik herinner mij nog een rode kaart voor De Zeeuw bij Ajax - AZ, de bal zat er toen daadwerkelijk in, maar de scheidsrechter zag dat anders. Goed plan, derhalve.
21. Eerste helft/tweede helft pas be?indigen als de bal uit het spel is. Zie 10 en 11
Het zal wel zoiets als bij rugbyvoetbal zijn. Een inworp, een doeltrap of een doelpunt lijken mij logische moment om een wedstrijd te be?indigen, een vrije trap op de helft van de tegenstander of een hoekschop lijken mij geen logische moment om een wedstrijden af te fluiten.
22. Doeltrap als een strafschop niet rechtstreeks in de goal gaat. Geen 'Cruijffpenalty' meer dus? Of bedoelen ze wat anders?
Dat kon ik niet uit de tekst halen, maar daar lijkt het wel op. Het gaat er vooral om, dat de spelers niet voortijdig het strafschopgebied betreden.