Voetbal op de schop/Super League

Forza AZ

Well-known member
De laatste hervorming in Belgi? betreft enkel het tweede niveau en lager.
Voor het hoogste niveau is er ook een aanpassing gedaan. Vorig seizoen ging play-off II tussen de nummers 7-14 in 2 groepen van 4. Nu doen ook de nummer 15 en 3 clubs van het 2e niveau mee en wordt er gespeeld in 2 groepen van 6. En in de 2 knock-out rondes die daarna nog volgen ging het eerste in heen en terug wedstrijden, en nu nog slechts over ??n wedstrijd.
 

JMD

Well-known member
Onderstaand plan is veruit het populairst onder de clubs in Belgi? voor het seizoen 18/19. Ze willen verder inkrimpen naar een voormalig Zwitsers systeem.
Echt hilarisch slecht dat voorstel... Dus je kan dan beter 9e worden in de comp (van de 12...) dan 5e t/m 8e. Zit je nl in die eerste groep dan kom je sterke tegenstanders tegen in de strijd om Europees voetbal, zit je in de 2e groep dan gaat alsnog 1 iemand Europa in, maar de tegenstand is minder. Overigens mag volgens mij niet eens iemand Europa in van het 2e niveau (behalve via de beker)...


http://nos.nl/artikel/2163655-blind-pleit-voor-introductie-play-offs-eredivisie.html
Blind pleit ook voor PO. Logisch, die hebben er voor gezorgd dat zijn tijd als trainer van Ajax niet als een nachtkaars uitging...
 

Forza AZ

Well-known member
Echt hilarisch slecht dat voorstel... Dus je kan dan beter 9e worden in de comp (van de 12...) dan 5e t/m 8e. Zit je nl in die eerste groep dan kom je sterke tegenstanders tegen in de strijd om Europees voetbal, zit je in de 2e groep dan gaat alsnog 1 iemand Europa in, maar de tegenstand is minder. Overigens mag volgens mij niet eens iemand Europa in van het 2e niveau (behalve via de beker)...
Volgens mij gaat het in dat voorstel van het voormalige Zwitserse systeem in de 2e groep alleen om promotie/degradatie en staat er geen EL-ticket meer op het spel. En al zou dat op het spel staan, dan zal er vast nog een play-off volgen tussen de winnaar van groep 2 en de nummer 4 of 5 van groep 1.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij gaat het in dat voorstel van het voormalige Zwitserse systeem in de 2e groep alleen om promotie/degradatie en staat er geen EL-ticket meer op het spel. En al zou dat op het spel staan, dan zal er vast nog een play-off volgen tussen de winnaar van groep 2 en de nummer 4 of 5 van groep 1.
Dan heeft die 2e groep dus nog minder om voor te spelen en gaat die uit als een nachtkaars....
Dus die PO's gaan nergens over, en de gewone competitie zal dus ook minder nut (en spanning) opleveren en dan heb je echt niet meer weerstand en TV-gelden...
 

Friesland

Well-known member
Dan heeft die 2e groep dus nog minder om voor te spelen en gaat die uit als een nachtkaars....
De tweede groep speelt juist op leven en dood: acht clubs die strijden om vier plaatsen op het hoogste niveau.
Het is de derde groep waar niet veel te winnen valt: acht clubs die strijden om zes plaatsen op het hoogste niveau.

Als ze dezelfde methode gebruiken als in Zwitserland het geval was, dan heeft de reguliere competitie inderdaad geen invloed op het vervolg.
Voor de tweede groep is dat niet onlogisch aangezien het clubs betreft, die in het eerste deel van de competitie in een andere groep zaten.
 

JMD

Well-known member
De tweede groep speelt juist op leven en dood: acht clubs die strijden om vier plaatsen op het hoogste niveau.
Het is de derde groep waar niet veel te winnen valt: acht clubs die strijden om zes plaatsen op het hoogste niveau.
Maar als het 4 clubs voor 8 plaatsen zijn is dat vrij snel ook al wel ten dele beslist. Dan zijn er al 2 clubs zeker van handhaving en 2 van degradatie.
 

Ceephax

New member
Het maakt denk ik niet zoveel uit welke competitie opzet je ook verzint, je kan het toch nooit spannend houden tot aan het eind voor alle clubs. Dit seizoen is het bijvoorbeeld spannend onderin, maar waren de plekken voor de play-offs vlak na de winterstop al zo goed als bekend, en was het waarschijnlijk spannender geweest als de subtopclubs voor plek 4 moesten strijden. Maar dat kan volgend seizoen natuurlijk weer heel anders zijn. Ik denk dat je aan al die play-offs sowieso niet moet beginnen, je maakt daarmee de standaard competitie totaal oninteressant. Gewoon een round robin competitie blijft toch altijd het mooist vind ik, en het aantal clubs maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
 

Forza AZ

Well-known member
Het maakt denk ik niet zoveel uit welke competitie opzet je ook verzint, je kan het toch nooit spannend houden tot aan het eind voor alle clubs. Dit seizoen is het bijvoorbeeld spannend onderin, maar waren de plekken voor de play-offs vlak na de winterstop al zo goed als bekend, en was het waarschijnlijk spannender geweest als de subtopclubs voor plek 4 moesten strijden. Maar dat kan volgend seizoen natuurlijk weer heel anders zijn. Ik denk dat je aan al die play-offs sowieso niet moet beginnen, je maakt daarmee de standaard competitie totaal oninteressant. Gewoon een round robin competitie blijft toch altijd het mooist vind ik, en het aantal clubs maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
Zonder play-offs had je inderdaad een spannende strijd om plek 4, maar nu met de play-offs is er nog een spannende strijd om plek 9. Maakt dus weinig verschil qua totale spanning in de Eredivisie.
 

Maasveld

Well-known member
Ik lees vaak als argument tegen play-offs dat ploegen dan 34 wedstrijden zo goed als voor Jan Joker hebben gespeeld. Voetbal is echter doorgaans 1 van de enige teamsporten waarbij het kampioenschap niet via play-offs wordt beslist. Zijn ze bij die andere sporten dan zo belachelijk bezig of wat is de reden van deze afkeer?
 

ALenstra

Well-known member
Een redacteur van het Duitse ijshockeytijdschrift Eishockey News zei ooit dat voetbal de enige sport is waar playoffs niet werken.
 

Ceephax

New member
Bij andere sporten zie je dat de competitie wordt opgedeeld in groepen/regio's, aan het eind van de competitie krijg je dan play-offs tussen de beste clubs uit de groepen. Maar zoals ze het in Belgi? doen is niet interessant omdat het eigenlijk gewoon weer een extra competitie is en geen afvalronde, de clubs spelen dus weer tegen de zelfde clubs uit de zelfde groep. Daarom gaf ik eerder al aan dat als je de Eredivisie zou opsplitsen in bijvoorbeeld 2 groepen het wellicht wel kan werken. Dan spelen bijvoorbeeld de beste 4 in een afval ronde om het kampioenschap. Maar ik ben persoonlijk de play-offs liever kwijt dan rijk, en de supporters van de betreffende clubs ook want er zelden echt meer toeschouwers op af dan in de reguliere competitie.
 

Ceephax

New member
Vaak zijn die play-offs dan wel een best of 5 of 7.

Door de vele wisselmogelijkheden tijdens wedstrijden bij andere sporten kunnen clubs makkelijk 100+ wedstrijden per seizoen spelen, dat is bij het voetbal nou eenmaal onmogelijk.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik lees vaak als argument tegen play-offs dat ploegen dan 34 wedstrijden zo goed als voor Jan Joker hebben gespeeld. Voetbal is echter doorgaans 1 van de enige teamsporten waarbij het kampioenschap niet via play-offs wordt beslist. Zijn ze bij die andere sporten dan zo belachelijk bezig of wat is de reden van deze afkeer?

Voetbal is traditioneler. Daarnaast speel je in het voetbal niet alleen om de titel, maar ook om een aantal Europese plaatsen. In de meeste andere teamsporten zou zonder play-offs alleen plaats 1 wat opleveren, dus dan spelen veel clubs al snel om spek en bonen. Toch wel wat anders.
 

ALenstra

Well-known member
Uit de nieuwste VI begrijp ik dat acht clubs in de eredivisie voorstander zijn van een playoff-model naar Belgisch voorbeeld. Dat zouden Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, SC Heerenveen, FC Utrecht, Vitesse en FC Twente zijn. Absoluut tegen zijn NEC, Willem II, Sparta en Excelsior. De overige clubs zouden nog niet echt een standpunt hebben.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat een toeval de ploegen die in het linkerrijtje horen zijn voor en die uit het rechterrijtje vooral tegen.
 

JMD

Well-known member
Ik lees vaak als argument tegen play-offs dat ploegen dan 34 wedstrijden zo goed als voor Jan Joker hebben gespeeld. Voetbal is echter doorgaans 1 van de enige teamsporten waarbij het kampioenschap niet via play-offs wordt beslist. Zijn ze bij die andere sporten dan zo belachelijk bezig of wat is de reden van deze afkeer?

Heeft er denk ik ook mee te maken dat de voetbalkalender ook gewoon overvol zit, dus veel ruimte voor PO's zijn er niet. Bij andere sporten is de kalender gewoon leger.
 

JMD

Well-known member
Ik denk dat ze bij andere sporten vaker spelen.

Dat dus ook ja... Heeft er mee te maken dat de kalender daar minder vol is, en er bij de meeste sporten kortere rusttijd zit tussen de wedstrijden. Hockey speelde bv vroeger een compleet Europacuptoernooi in een Paas/Pinksterweekend, dat waren volgens mij 4 of 5 duels per club.
 
Bovenaan