Als prof is twee rustdagen toch voldoende? Oke, het is even kut als je op donderdag in Rostov speelt en zondag half 1 aan de bak moet in Friesland of Limburg. Maar dat komt zelden voor. Dat je na een donderdag-wedstrijd het liefst zondag op 14.30 of 16.30 uur speelt is logisch.
Ik vind de huidige regeling al ruimhartig. In principe zou 1 rustdag voldoende moeten zijn. De KNVB stelt het minimum op 2 rustdagen.
Ik zou voor deze regel pleiten:
Wedstrijden binnen een straal van 500km --> minimaal 1 rustdag
Wedstrijden binnen een straal van 3000km --> minimaal 2 rustdagen
Wedstrijden buiten een straal van 3000km --> minimaal 3 rustdagen (Isra?l, Kazachstan, Azerbeidzjan, Armeni?, Oost-Georgi?, Canarische Eilanden, Centraal- en Oost-Rusland)
Vladikavkaz (3100km) en Machatsjkala (3300km) vallen net buiten de straal van 3000km, maar Rostov is 2500km, Krasnodar 2600km, Kazan 2850km en Samara is precies 3000km, en die vallen dus allemaal binnen die straal van 3000km.
Ook Madeira valt erbinnen met een afstand 2850km. Cyprus valt ook bijna volledig binnen een straal van 3000km, maar ik zou voor het kleine deel dat er net buiten valt geen uitzondering maken.
Voor de volgende Europese uitwedstrijd moet Ajax naar Gelsenkirchen. Dan zou je zonder problemen op de zaterdag erna alweer kunnen spelen.
En verder, waarom mag AZ/Vitesse (wie de beker dan ook wint) dat dan niet?
Waarom zouden ze dat willen? Daarmee zouden ze zichzelf toch alleen maar in de vingers snijden?
Waarom denk je dat bekerwedstrijden moeilijk uitverkocht raken?