Voetbal op de schop/Super League

Deathprod

Well-known member
Ik snap niet waarom ze niet eerst een gezamelijk bekertoernooi willen organiseren. Aan de hand daarvan kan je kijken of er belangstelling is vanuit de supporters en sponsoren. Zomaar die competitie's samenvoegen lijkt me heel riskant.

erka

Well-known member
En bovendien, het bekertoernooi is nu al in zowel Nederland als Belgi? tot aan de halve finales amper populair. Zelden volle stadions.

Deathprod

Well-known member
Als je de winnaar minimaal 5 miljoen geeft, dan nemen de clubs het wel serieus denk ik. Een dergelijk bedrag moet wel bij elkaar te sprokkelen zijn door beide bonden plus FOX/Proximus en wat grote sponsoren.

Ik denk dat er totaal geen interesse is voor een gezamelijke competitie bij de supporters.

JMD

Well-known member
Ik denk dat er totaal geen interesse is voor een gezamelijke competitie bij de supporters.
Dat denk ik ook niet nee...

Maar voor een gezamenlijke beker al helemaal niet.

Overigens denk ik (gezien de ligging) dat een gezamenlijke eredivisie voor clubs als PSV natuurlijk wel aantrekkelijk is, gezien de regio waar het speelt, het zou reiskilometers schelen. Maar voor clubs als Groningen en Heerenveen is dit natuurlijk niet echt aantrekkelijk.

Deathprod

Well-known member
De play-offs op rapport

* Slechts drie keer ging het Europese ticket naar de ploeg die na 34 wedstrijden daadwerkelijk als hoogste eindigde. Met een 8-3 score voor de lager geklasseerde ploegen is duidelijk dat niet altijd de sterkste clubs Europa ingaan.
* Alles aan gedaan om Ajax optimaal aan de start te krijgen in de CL. Gezien die beleidslijn is het niet logisch de ploeg die voor Nederland als eerste moet scoren in Europa, als langste te laten doorspelen.

Sportief en financieel heeft het weinig meerwaarde, meestal gaan niet de sterkste ploegen Europa in, de publieke opkomst is matig, het zorgt niet voor een grotere uitstraling van de Eredivisie, trainers en spelers uiten al jaren kritiek en de spanningstoename in de competitie is beperkt. Wie doet de ECV er eigenlijk een plezier mee? Vooral een beperkte groep FOX-abonnees. Ten opzichte van de nadelen is dat onvoldoende. Conclusie: afschaffen dus. Gaat dat gebeuren? Uiteraard niet.

https://www.vi.nl/pro/analyse/de-play-offs-op-rapport-dit-is-een-gecastreerd-systeem

Kan me goed vinden in deze uitgebreide analyse.

Forza AZ

Well-known member
Kan me goed vinden in deze uitgebreide analyse.

Alleen zeggen ze min of meer dat het op ??n keer na niet bereiken van de groepsfase EL ook komt omdat vaak niet de hoogst ge?indigde club meedoet. Het lijkt me dat dat niet beter wordt als je wel de hoogst ge?indigde club laat meedoen, want alle subtoppers krijgen in de latere voorrondes sterke tegenstanders. En dan lijkt het me niet dat het verschil maakt of je nu Vitesse, Utrecht, Groningen of welke subtopper dan ook laat meedoen.

Forza AZ

Well-known member

Alleen met slechts 3 wedstrijden is er wel het risico dat je door een heel zwak land te treffen op doelsaldo de volgende ronde haalt, terwijl je concurrenten niet zo'n zwak land treffen.

In de CONCACAF hebben ze voor de indeling van de 1e editie van de Nations League dit systeem gespeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/2019?20_CONCACAF_Nations_League_qualifying

Daar zie je bijvoorbeeld een hele reeks landen die 9 punten haalden. Loting tegen een heel zwak land kan je van die groep dan de beste maken, wat erg arbitrair is.

Deathprod

Well-known member
Wel mooi om te zien dat we zonder al die gekke aanpassingen met 16 clubs en play-offs in de competitie ineens weer naar behoren gaan presteren. Zowel het clubvoetbal als het Nationale elftal.

Bovenaan