UEFA-ranking

Joost

Well-known member
De 4e CL-plaats van EN/SP/DU/IT wordt n.a.w. vergeven aan de ploeg met het hoogste teamco?ffici?nt in dat land. Dit om er voor te zorgen dat het 100% zeker is dat bv Man Utd, Bayern, Barcelona nooit meer de CL missen

Dat was het gerucht maar daarvan is in de communicatie van de UEFA niets terug te vinden. Daar staat letterlijk; 'the top four teams of the top four ranked countries will automaticly qualify'.
 

Forza AZ

Well-known member
De 4e CL-plaats van EN/SP/DU/IT wordt n.a.w. vergeven aan de ploeg met het hoogste teamco?ffici?nt in dat land. Dit om er voor te zorgen dat het 100% zeker is dat bv Man Utd, Bayern, Barcelona nooit meer de CL missen
Zover ik begrepen heb was dat alleen maar een gerucht. In de gelekte documenten is daar in ieder geval niets over te lezen geweest. Ik ga er dus vooralsnog van uit dat het gewoon de top 4 van de competities van landen 1-4 zijn die zich voor de CL gaan plaatsen.
 

JMD

Well-known member
Dat was het gerucht maar daarvan is in de communicatie van de UEFA niets terug te vinden. Daar staat letterlijk; 'the top four teams of the top four ranked countries will automaticly qualify'.

Zover ik begrepen heb was dat alleen maar een gerucht. In de gelekte documenten is daar in ieder geval niets over te lezen geweest. Ik ga er dus vooralsnog van uit dat het gewoon de top 4 van de competities van landen 1-4 zijn die zich voor de CL gaan plaatsen.
Oke. Maar dan snap ik dus die extra bonussen niet voor behaalde bekers in grijze verledens... Zeker zolang de UEFA blijft vasthouden aan de huidige regeling dat de kampioenen van land 1 t/m 7 of 8 (al naar gelang de CL-winnaar zich wel of niet ook als landskampioen plaatst voor het toernooi) in pot 1 komen, maken extra bonuspunten niet uit. Tevens heb je als CL/EL-winnaar al op de normale weg heel veel punten gehaald, simpelweg omdat als je het toernooi wint je al een karrevracht aan punten binnenhaalt.
 

Joost

Well-known member
Oke. Maar dan snap ik dus die extra bonussen niet voor behaalde bekers in grijze verledens... Zeker zolang de UEFA blijft vasthouden aan de huidige regeling dat de kampioenen van land 1 t/m 7 of 8 (al naar gelang de CL-winnaar zich wel of niet ook als landskampioen plaatst voor het toernooi) in pot 1 komen, maken extra bonuspunten niet uit. Tevens heb je als CL/EL-winnaar al op de normale weg heel veel punten gehaald, simpelweg omdat als je het toernooi wint je al een karrevracht aan punten binnenhaalt.

Dat zal in de toekomst vast nog wel van pas komen om de Leicesters van deze wereld het poulehoofdschap te kunnen ontnemen.
 

Forza AZ

Well-known member
Oke. Maar dan snap ik dus die extra bonussen niet voor behaalde bekers in grijze verledens...
Als zo'n club in Europa wat mindere jaren heeft zullen ze alsnog in een hoge Pot komen bij de loting.
En zoals al gezegd, het zou best kunnen dat Pot 1 vanaf 2018 niet meer uit de kampioenen van landen 1 t/m 7 (of 8) bestaat, maar gewoon weer naar coefficient wordt ingedeeld.

Ook wordt er in de 1/8e finales waarschijnlijk gebruikt gemaakt van het coefficient bij de lotingen, om daar de "toppers" uit elkaar te houden ook al zijn sommigen daarvan slechts 2e geworden in hun groep.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Ook wordt er in de 1/8e finales waarschijnlijk gebruikt gemaakt van het coefficient bij de lotingen, om daar de "toppers" uit elkaar te houden ook al zijn sommigen daarvan slechts 2e geworden in hun groep.

Dan is de 5de en 6de wedstrijd in een poule meestal helemaal niet interessant meer. Daar kun je dus een aardige competitievervalsing van krijgen.
 

Joost

Well-known member
De EPFL, de organisatie van de competities in een flink aantal landen, is het niet eens met de nieuwe opzet. Mocht de UEFA toch doorzetten dan zeggen zij het akkoord op waarbij er geen competitieduels worden gespeeld op dagen dat er CL of EL is.

Ik zou zeggen, doorduwen UEFA!
 

Batigoal

Well-known member
Kijk, nu wordt het interessant. Al zal het wel met een sisser aflopen en ook hier de grote clubs hun zin krijgen.
 

JMD

Well-known member
Kijk, nu wordt het interessant. Al zal het wel met een sisser aflopen en ook hier de grote clubs hun zin krijgen.

Dat denk ik ook ja, maar aan de andere kant profiteren hier 4 landen van, en heeft de rest er alleen maar nadeel van... Dus het is te hopen dat de 'mindere' landen gewoon hun poot stijf houden.

@Joost: dat akkoord was toch gewoon opgelegd door de UEFA, dat je alleen mee mag doen als je geen competitieduels speelt op die dagen? Ik hoop eigenlijk op iets meer actie.
 

Forza AZ

Well-known member
Dan is de 5de en 6de wedstrijd in een poule meestal helemaal niet interessant meer. Daar kun je dus een aardige competitievervalsing van krijgen.
Je kunt natuurlijk ook 4 Potten maken bij de loting van de 1/8e finales, waarbij de 4 groepswinnaar met hoogste co?fficienten tegen de 4 nummers 2 met de laagste co?fficienten spelen, en de groepswinnaars met de laagste co?fficienten tegen de nummers 2 met de hoogste co?fficienten.
Dan blijft het belangrijk om groepswinnaar te worden, om zo de andere groepswinnaars te ontlopen.
 

Forza AZ

Well-known member
@Joost: dat akkoord was toch gewoon opgelegd door de UEFA, dat je alleen mee mag doen als je geen competitieduels speelt op die dagen? Ik hoop eigenlijk op iets meer actie.
Het gaat hierbij ook alleen om wedstrijden die live op TV zijn volgens mij. Maar dat geldt tegenwoordig natuurlijk wel voor bijna alle wedstrijden in de hoogste divisies van de top en subtoplanden.
 

JMD

Well-known member
Het gaat hierbij ook alleen om wedstrijden die live op TV zijn volgens mij. Maar dat geldt tegenwoordig natuurlijk wel voor bijna alle wedstrijden in de hoogste divisies van de top en subtoplanden.

Ja, oke. Maar dan alsnog. Denken ze nou echt dat de UEFA het erg zou vinden als de competities van NL, Rusland, Belgi? e.d. ook duels gaan plannen op een CL-avond?? Lijkt me niet, de CL is een veel sterker merk dan die competities. Alleen de PL en La Liga is misschien bijna net zo sterk, maar die profiteren juist van de aanpassingen, dus zullen niet gaan plannen op die avonden. En voor bv de NL deelnemer, als die zou moeten spelen in de eredivisie op een CL-avond gaan ze echt CL spelen. Verder zullen er ook minder toeschouwers naar die nationale competities komen op die avonden, dus hebben de bonden uiteindelijk hun eigen clubs er mee.

Vandaar dat ik dit geen sterk dreigement vind.

Vraag me sowieso af hoe zoiets beslist wordt, heeft elk land 1 stem in de aanpassingen?
 

de waan

Well-known member
Verder zullen er ook minder toeschouwers naar die nationale competities komen op die avonden, dus hebben de bonden uiteindelijk hun eigen clubs er mee.

Kan me niet voorstellen dat er veel supporters thuisblijven omdat er CL op tv is.
 

SanMark.

Well-known member
Kan me niet voorstellen dat er veel supporters thuisblijven omdat er CL op tv is.

Ik denk dat er elk jaar minder supporters thuis zullen blijven omdat er CL op tv is. De verhoudingen zijn zo scheef getrokken dat het niet echt interessant is om het te volgen als je eigen club ook moet voetballen.
 
G

Gast

Guest
Ook ik kijk liever naar een Napoli vs Bayern Munchen ipv Olympiakos vs Astra.

Gaat de UEFA dit straks ook doen voor de EK? Landen als Wales, Noord Ierland albanie hebben zich eerlijk geplaatst en Nederland heeft het gewoon verneukt. Laat dan maar standaard de top 12 landen gelijk meedoen, 2 jaar lang oefenwedstrijden spelen tegen elkaar en de overige 12 mogen dan officiele qual duels spelen. Zo voorkom je ook dat spelers doordeweeks naar Kazahtstan of Azerbeijdjan moeten
 

Joost

Well-known member
Ook ik kijk liever naar een Napoli vs Bayern Munchen ipv Olympiakos vs Astra.

Gaat de UEFA dit straks ook doen voor de EK? Landen als Wales, Noord Ierland albanie hebben zich eerlijk geplaatst en Nederland heeft het gewoon verneukt. Laat dan maar standaard de top 12 landen gelijk meedoen, 2 jaar lang oefenwedstrijden spelen tegen elkaar en de overige 12 mogen dan officiele qual duels spelen. Zo voorkom je ook dat spelers doordeweeks naar Kazahtstan of Azerbeijdjan moeten

Volgens mij is dat wel een beetje het onderdeel van het plan met die Nations League. Daarin worden vier divisies gevormd waarbij je een winnaar per divisie krijgt.
Pas na de Nations League voorronde is de EK Kwalificatie, die is als vanouds. Maar als de winnaar van de Divisie zich ook op de reguliere manier plaatst voor het EK dan gaat de plaats van de Divisiewinnaar naar het beste land in die Divisie dat zich nog niet had geplaatst.

Was dat principe voor het laatste EK ook gehanteerd dan was Nederland daar de grote profiteur van geweest.
 

Joost

Well-known member
Dat denk ik ook niet. Maar als dat betekend dat er meer midweeks competitie gespeeld gaat worden, zal dat misschien wel toeschouwers gaan kosten.

Het geeft in ieder geval een hoop ruimte op de kalender. Je zou speelrondes in de JL kunnen plannen op een dinsdagavond in een maand met beter weer in plaats van de troosteloze maandagavond in januari.
 
G

Gast

Guest
Zorg dan voor een landelijke competitie met minder teams en een internationale competitie met meer.

-Engeland: Maak er 18 van en stop met die extra bekers.
-Spanje: het verschil tussen Barca/Real en nummer 17/18 is echt te groot. Is net alsof je naar een 1e ronde bekerwedstrijd zit te kijken

Je krijgt door wat mindere landelijke competitie en onnodige bekerwedstrijden veel meer ruimte voor internationale wedstrijden. Dat willen ze toch uiteindelijk. Hoe wil je ooit doordeweeks naar China om 2/3 dagen later tegen Valencia te moeten spelen. en een paar dagen erna een interland wedstrijd in verweggistan.
 

Forza AZ

Well-known member
Het geeft in ieder geval een hoop ruimte op de kalender. Je zou speelrondes in de JL kunnen plannen op een dinsdagavond in een maand met beter weer in plaats van de troosteloze maandagavond in januari.
Volgens mij gelden de huidige regels alleen voor de hoogste nationale divisies, dus in de Eerste Divisie zou je nu ook al wedstrijden op dinsdag/woensdag kunnen laten spelen gelijk met de CL.
 
Bovenaan