UEFA-ranking

Forza AZ

Well-known member
Begin seizoen 2015/16

8.Oekra?ne 35,083 (+5,270) 5/5 32,0
9.Belgi? 32,600 (+2,787) 5/5 17,0
---------------------------------
10.Nederland 29,813 (0,000) 6/6
11.Zwitserland 28,475 (-1,338) 5/5 7,0
12.Turkije 28,000 (-1,813) 5/5 9,5

aantal clubs nog actief/totaal aantal clubs
aantal punten dat Nederland moet inhalen
aantal punten dat de landen op Nederland moeten inhalen

Verschil tussen 8e/9e plaats en 10e/12e plaats: 3e EL-team begint respectievelijk in 3e voorronde/2e voorronde
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Bonuspunten groepsfase CL

Dinamo Kiev (0,800 bonus)
AA Gent (0,800 bonus)
PSV (0,667 bonus)
Galatasaray (0,800 bonus)

8.Oekra?ne 35,883 (+5,403) 5/5 32,5
9.Belgi? 33,400 (+2,920) 5/5 18,0
---------------------------------
10.Nederland 30,480 (0,000) 6/6
11.Turkije 28,800 (-1,680) 5/5 8,5
12.Zwitserland 28,475 (-2,005) 5/5 10,5

aantal clubs nog actief/totaal aantal clubs
aantal punten dat Nederland moet inhalen
aantal punten dat de landen op Nederland moeten inhalen

Verschil tussen 8e/9e plaats en 10e/12e plaats: 3e EL-team begint respectievelijk in 3e voorronde/2e voorronde
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Punten 2 juli

Go Ahead Eagles (0,083)

8.Oekra?ne 35,883 (+5,320) 5/5 32,0
9.Belgi? 33,400 (+2,837) 5/5 17,5
---------------------------------
10.Nederland 30,563 (0,000) 6/6
11.Turkije 28,800 (-1,763) 5/5 9,0
12.Zwitserland 28,475 (-2,088) 5/5 10,5

aantal clubs nog actief/totaal aantal clubs
aantal punten dat Nederland moet inhalen
aantal punten dat de landen op Nederland moeten inhalen

Verschil tussen 8e/9e plaats en 10e/12e plaats: 3e EL-team begint respectievelijk in 3e voorronde/2e voorronde
 

Friesland

Well-known member
Waar de FP plaats de vorige keer een bonus was, is het dit keer een straf. De "straf" zal (hopelijk) zwaarder uitvallen, dan de bonus een paar jaar geleden.
 

Forza AZ

Well-known member
Punten 9 juli

Go Ahead Eagles (0,000) uitgeschakeld

8.Oekra?ne 35,883 (+5,320) 5/5 32,0
9.Belgi? 33,400 (+2,837) 5/5 17,5
---------------------------------
10.Nederland 30,563 (0,000) 5/6
11.Turkije 28,800 (-1,763) 5/5 9,0
12.Zwitserland 28,475 (-2,088) 5/5 10,5

aantal clubs nog actief/totaal aantal clubs
aantal punten dat Nederland moet inhalen
aantal punten dat de landen op Nederland moeten inhalen

Verschil tussen 8e/9e plaats en 10e/12e plaats: 3e EL-team begint respectievelijk in 3e voorronde/2e voorronde
 

delmaestro

Well-known member
Misschien een hele stomme vraag, maar:

Stel dat we zo ver afzakken dat we straks inderdaad met 3 teams in ronde 2 starten i.p.v. in ronde 3: betekent dat dan niet dat we 3x2 is 6 wedstrijden extra hebben om punten te vergaren, daar waar de clubs die ons ingehaald hebben dit dan juist niet hebben? Met andere woorden: een ronde eerder instromen levert (er vanuitgaande dat we punten pakken door te winnen en een ronde verder te komen) meer punten op? Want in dat geval is het een beetje stuivertje wisselen: degene die lager staat speelt meer wedstrijden en kan degene die net boven hen staat inhalen, en het jaar erop is het weer vice versa...
 

de waan

Well-known member
Ja, zo werkt het wel ja, al leveren die voorrondepotjes maar de helft van de punten op. Zelfde geldt voor het aantal deelnemers. Hoe minder deelnemers, hoe makkelijker het is om een goede score te behalen.
 

erka

Well-known member
Als Nederland minder clubs krijgt, gaan we normaal gesproken meer punten per club halen. Waardoor we vanzelf weer stijgen. Andersom ook, je ziet af en toe landen opduiken na een heel goed seizoen met 4 clubs (Tsjechi?, Roemeni? en Griekenland bv. paar jaar terug) die vervolgens door vijf/zes clubs moeten delen, en dan ook net zo hard weer naar beneden kukelen.

Uiteindelijk staat Nederland nu volgens mij al bijna 30 jaar onafgebroken in de top10, na de echte dip in de eerste helft van de jaren '80.
 

Joost

Well-known member
Misschien een hele stomme vraag, maar:

Stel dat we zo ver afzakken dat we straks inderdaad met 3 teams in ronde 2 starten i.p.v. in ronde 3: betekent dat dan niet dat we 3x2 is 6 wedstrijden extra hebben om punten te vergaren, daar waar de clubs die ons ingehaald hebben dit dan juist niet hebben? Met andere woorden: een ronde eerder instromen levert (er vanuitgaande dat we punten pakken door te winnen en een ronde verder te komen) meer punten op? Want in dat geval is het een beetje stuivertje wisselen: degene die lager staat speelt meer wedstrijden en kan degene die net boven hen staat inhalen, en het jaar erop is het weer vice versa...

Het zelfregulerende karakter van de UEFA ranglijst is inderdaad erg groot.
Maar met 3 teams in de 2e voorronde gaat niet gebeuren.

Nederland is nu 8e, tot en met plaats 12 is het aantal plekken in de Europacup niet verschillend. Alleen moet bij de nummers 10, 11 en 12 de laatste deelnemer aan de Europa league 1 kwalificatieronde eerder starten en dus 2 rondes overleven voor de poulefase. Dat moet voor geen enkele Nederlandse deelnemer een probleem vormen. Al kun je soms ook gewoon pech hebben in de loting.
 

delmaestro

Well-known member
Ik heb juist het idee dat we de laatste 4 jaar behoorlijk veel pech hebben met de lotingen... Eagles nu bijvoorbeeld weer hebben de sterkst mogelijke tegenstander getroffen...
 

Pascallovic

Well-known member
Ik heb juist het idee dat we de laatste 4 jaar behoorlijk veel pech hebben met de lotingen... Eagles nu bijvoorbeeld weer hebben de sterkst mogelijke tegenstander getroffen...
Ik vind het doorgaans wel meevallen met de loting, alleen we presteren gewoon niet. Onz? ploegen worden in de laatste 5 jaar naar huis gestuurd door Anzhi, Petrolul, Aberdeen, Steaua, Differdange, Ferencvaros, RedBull Salzburg, Djnpr, FK Qarabag, Zenith, AS Roma, Benfica, Omonia Nicosia, Kuban Krasnodar, (Zagreb, Odessa, Ludogorets in EL poule), AA Gent en Sparta Praag. Dat zijn doorgaans gewoon pure middelmaat tot niksploegen. Ik zie echt niet wat hier nu zwaar aan is.
 

delmaestro

Well-known member
Niet zozeer zwaar an sich, maar vaak min of meer de zwaarste, of minst makkelijke, van alle mogelijke tegenstanders die ze konden hebben. Maar ik bedoelde het in zowel EL als CL verband. Moet je eens kijken welke tegenstanders Ajax lootte de afgelopen 4 jaar in de poulefase. Daar had ik vaak het idee dat het nou niet echt een gelukkige loting was...
 

Pascallovic

Well-known member
Niet zozeer zwaar an sich, maar vaak min of meer de zwaarste, of minst makkelijke, van alle mogelijke tegenstanders die ze konden hebben. Maar ik bedoelde het in zowel EL als CL verband. Moet je eens kijken welke tegenstanders Ajax lootte de afgelopen 4 jaar in de poulefase. Daar had ik vaak het idee dat het nou niet echt een gelukkige loting was...
Ajax in de CL vaak pech, maar in de EL hebben ze dan weer vaak gunstige lotingen met Steaua, Salzburg, Legia en Djnpr. Al met al denk ik dat het per saldo wel meevalt met de zware lotingen in verhouding tot de andere lotingen.
 

delmaestro

Well-known member
Ajax in de CL vaak pech, maar in de EL hebben ze dan weer vaak gunstige lotingen met Steaua, Salzburg, Legia en Djnpr. Al met al denk ik dat het per saldo wel meevalt met de zware lotingen in verhouding tot de andere lotingen.

Je opsomming van clubs beaamt dat je gelijk hebt denk ik.
 

erka

Well-known member
Ik vind het doorgaans wel meevallen met de loting, alleen we presteren gewoon niet. Onz? ploegen worden in de laatste 5 jaar naar huis gestuurd door Anzhi, Petrolul, Aberdeen, Steaua, Differdange, Ferencvaros, RedBull Salzburg, Djnpr, FK Qarabag, Zenith, AS Roma, Benfica, Omonia Nicosia, Kuban Krasnodar, (Zagreb, Odessa, Ludogorets in EL poule), AA Gent en Sparta Praag. Dat zijn doorgaans gewoon pure middelmaat tot niksploegen. Ik zie echt niet wat hier nu zwaar aan is.

Hallo? Dnepr, Zenit, AS Roma, Benfica? Pure middelmaat tot niks?

Ben het voor de rest trouwens wel met je eens hoor, aan de loting ligt het niet.
 

ALenstra

Well-known member
In de CL kunnen we niet op tegen het grote geld maar in de EL kunnen we veel beter. Maar we zakken vooral mentaal door het ijs.
 

Eresd?g?

Banned
Mentaal, fysiek, voetballend... We leggen t op zoveel gebieden af. Nederland is in een zeer rap tempo ingehaald door de zogenaamde B landen. Conclusie is dat Nederland nu een C land is....
 

Pascallovic

Well-known member
Hallo? Dnepr, Zenit, AS Roma, Benfica? Pure middelmaat tot niks?

Ben het voor de rest trouwens wel met je eens hoor, aan de loting ligt het niet.
De ploegen die jij noemt horen daar niet bij natuurlijk, heb ze erbij gezet om de zware lotingen wel mee te nemen natuurlijk, anders wordt het erg onevenwichtig.
 
Bovenaan