JMD
Well-known member
Leijten zit toch wel goed bij de SP?Zou mij niks verbazen als Renske Leijten ineens bij Omtzigt opduikt.
Leijten zit toch wel goed bij de SP?Zou mij niks verbazen als Renske Leijten ineens bij Omtzigt opduikt.
Jep, maar dan ga je er toch niet opnieuw in? Ze leek me vooral te vertrekken om het werk zelf, niet vanwege de partij. Als dat het geval was, dan zou het wel een logische stap zijn.Ze is weg uit de TK he.
Mij wel. Renske bij een rechtste partij?Zou mij niks verbazen als Renske Leijten ineens bij Omtzigt opduikt.
Jep. OMtzigt benoemde dat gisteren ook letterlijk in een interview met 1Vandaag.Ik heb juist de indruk dat Omtzigt niet de fouten van LPF en FVD wil maken. Hetzelfde geld voor de BBB.
Dit is 1x gebeurd wat je schetst, alleen met de LPF. De rest van de nieuwe partijen heeft nooit meegeregeerd en is dan ook nooit 'ineens' weer in elkaar geklapt.Het worden weer typische Nederlandse verkiezingen. Iedereen stemt op de nieuwe partij, die het vervolgens niet aan kan om te regeren. Al zo vaak gezien de laatste 20 jaar.
Die hebben niet geregeerd. En zijn ook niet echt ingestort, hebben nog steeds 8 zetels in de Kamer en behaalden in de Senaat 2 zetels, wat omgerekend 4 in de Kamer zou zijn.FvD...
Binnen twee maanden waren daar al weer drie vertrokken.Die hebben niet geregeerd. En zijn ook niet echt ingestort, hebben nog steeds 8 zetels in de Kamer en behaalden in de Senaat 2 zetels, wat omgerekend 4 in de Kamer zou zijn.
De LPF ging van 26 naar 8 naar 0, dat is instorten.
Even een klein feitje tussendoor: de LPF, in 2006, is vooralsnog de laatste partij die uit de Kamer is weggestemd, sindsdien zijn er enkel partijen bijgekomen. Dit is alweer 5 Kamerverkiezingen geleden.De LPF ging van 26 naar 8 naar 0, dat is instorten.
SGP stemmers zijn zeer trouw idd, die gaan altijd stemmen. Misschien dat in de peiling is meegenomen dat als Omtzigt meedoet er meer mensen gaan stemmen en dat de SGP daar dan de dupe van wordt omdat de kiesdeler groter wordt?Zijn twee verkozen en een afsplitsing die een goeie kans hebben niet meer terug te keren. Valt mij ook op dat SGP een zetel inlevert ten koste van Omtzigt. Die hebben net zoals CU de meest vaste aanhang.
Zou zomaar BIJ1 bij kunnen komen in november...Even een klein feitje tussendoor: de LPF, in 2006, is vooralsnog de laatste partij die uit de Kamer is weggestemd, sindsdien zijn er enkel partijen bijgekomen. Dit is alweer 5 Kamerverkiezingen geleden.
Demografische ontwikkelingen kunnen ook meespelen. Wat is de leeftijd van de SGP kiezer en hoeveel hebben er sinds de laatste verkiezingen het loodje gelegd?SGP stemmers zijn zeer trouw idd, die gaan altijd stemmen. Misschien dat in de peiling is meegenomen dat als Omtzigt meedoet er meer mensen gaan stemmen en dat de SGP daar dan de dupe van wordt omdat de kiesdeler groter wordt?
Overigens staat de SGP altijd op 2 of 3 zetels, dus een keer weer terug naar 2 is normaal.