Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

Ik stem op

  • BBB

  • PVDA / GL

  • VVD

  • PVV

  • D66

  • PVDD

  • SP

  • CDA

  • JA21

  • Volt

  • FVD

  • Christenunie

  • SGP

  • DENK

  • BVNL

  • BIJ 1

  • 50 Plus

  • Iets anders

  • Nieuw Sociaal Contract

  • Aant Jelle Soepboer


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

JMD

Well-known member

Als dit het wordt zal men er snel uit zijn: VVD met NSC en PVV...

Opvallend dat PVV/NSC/VVD sinds eind oktober nog zetels gewonnen hebben.

Ben benieuwd in welke mate PvdA/GL nog strategische stemmers gaat trekken, ook D66 zet zich bij monde van Jetten nu neer als alternatief voor rechts (en in de basis klopt dat ook, zij zijn de meest rechtse linkse partij.

Ook opvallend: 4 partijen flink in de 20 zetels en de rest komt niet boven de 10 uit...
En zelfs als PvdA/GL de grootste wordt, hoe gaan die in hemelsnaam een Kabinet maken. VVD zal niet willen, NSC staat ook niet te springen (en andersom ook, NSC vinden ze in sommige gevallen te conservatief (homorechten, abortus enz), ... De PvdA/GL zal niet een beetje water bij de wijn moeten doen, maar een sloot (om NSC of VVD mee te krijgen), en dan gaan andere linkse partijen afhaken.

Eigenlijk zou met deze verdeling alleen VVD/NSC/PVV mogelijk zijn, want zonder PVV krijgen zij geen fatsoenlijke meerderheid, want dan valt FVD ook weg natuurlijk.

Verder met dit aantal krijgt VD Plas wel wat ze wil, de kans om gestaag te groeien, 4 zetels ipv de ene nu. Tijd voor een reset bij die partij.
 

JMD

Well-known member
Even indeling op rechts/links/midden
PVV 28 rechts
VVD 27 rechts
PvdA/GL 27 links
NSC 21 midden/rechts
D66 9 midden/links
SP 6 links
BBB 5 rechts
PvdD 5 links
FVD 4 rechts
CDA 4 midden/rechts
CU 3 midden/links
Volt 3 midden/links
DENK 3 links
SGP 3 rechts
JA21 1 rechts
BVNL 1 rechts

Tellen we midden/rechts als rechts en midden/links als links dan heb je dus 94 rechts en 56 links... Partijen als DENK, FVD, JA21, BVNL vallen al af als potentiële regeringskandidaat, dan hou je 141 zetels over, 88 rechts en 53 links... Haal je SP (redt het vaak ook niet om compromissen te sluiten) weg hou je 135 zetels over (47 links)...

Succes met formeren, want zelfs met NSC kom je er dan niet over links. En CDA gaat niet in zo'n kneiterlinks kabinet zitten.
Maar zonder PVV wordt het over rechts ook lastig (60 zetels...)
 

Friesland

Well-known member
In zetels geeft I&O een zetel meer aan de PVV, maar in percentages staan de PVV en GL-PvdA beide op 17,7%.
 

Friesland

Well-known member
Ik dacht dat die van gisteren de laatste van I&O zou zijn, maar ik was dus te vroeg

Volledige slotpeiling I&O:
PVV 28 (17,7 %)
GL-PvdA 27 (17,7 %)
VVD 27 (17,4 %)
NSC 21 (13,8 %)
D66 9 (6,0 %)
SP 6 (4,0 %)
BBB 5 (3,3 %)
PvdD 5 (3,2 %)
FvD 4 (2,8 %)
CDA 4 (2,6 %)
CU 3 (2,4 %)
Volt 3 (2,2 %)
Denk 3 (2,2 %)
SGP 3 (2,0 %)
JA21 1 (0,9 %)
BVNL 1 (0,8 %)
50+ - (0,5 %)
Bij1 - (0,3 %)
Overig - (0,3 %)
 

Jef400

Well-known member
We gaan het morgen allemaal zien. Ik kan niet zoveel met peilingen met zo'n lage kieszekerheid.
 
Bovenaan