Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

Ik stem op:


  • Totaal aantal stemmers
    31

Joost

Well-known member
Hahaha mooi voor Sylvania zeg, toch geen Zetel. Na afloop van haar speech gisteren moest er afgesloten worden met het scanderen van BLM
Sylvana gaat het wel redden.

Er zijn 13.1 miljoen stemgerechtigden.
Daarvan is ongeveer 82,5 gekomen.
Ongeveer 78% is nu geteld.

In absolute aantallen heeft ze nu 60.000 stemmen gekregen.
Dan moeten er nog 10.000 stemmen bij. Dat betekend in percentage zo'n 3,2% in Rotterdam, vorige keer haalde ze daar als 1,3 dus dat lukt wel.
 

erka

Well-known member
Ik snap niet hoe ze die prognoseberekening precies doen.
Tellen ze nou simpelweg het aantal na zoveel % getelde stemmen?
Of doen ze ook voor het niet-getelde deel een aanname/berekening en nemen ze die mee in prognose.

Ik mag toch hopen dat laatste.
 

JMD

Well-known member
Ik snap niet hoe ze die prognoseberekening precies doen.
Tellen ze nou simpelweg het aantal na zoveel % getelde stemmen?
Of doen ze ook voor het niet-getelde deel een aanname/berekening en nemen ze die mee in prognose.

Ik mag toch hopen dat laatste.
Ja, dat vroeg ik me ook af.

De exitpoll gaat altijd op dezelfde manier, en dat die dit jaar (vanwege briefstemmers/corona) anders zou zijn (en onnauwkeuriger) dat was al aangegeven en is logisch. Maar het komt op mij nu over dat ze idd voor die prognoses alleen kijken naar wat er al geteld is. En dat klopt natuurlijk niet, want je kan de ene plaats niet met de andere vergelijken.
 

Marinos

Well-known member
Wat loop je nou te zeuren? Ik zag haar 's ochtends op TV en zag haar naam en vroeg me af of ze dochter van Youp/Debby was. Heb toen opgezocht op internet of dat zo was en dat bleek nee te zijn. Heeft dus niks met ontkrachten te maken...
Is ze niet een beetje jong voor je?
 

Makanaky

Well-known member
VVD-CDA-D66 dus nu op 74 zetels... CU erbij en ze zijn weer klaar voor 4 jaar...
Of de PvDD, Ouwehand sloot dat enkele dagen geleden niet uit. D66 wil liever niet meer met CU ivm voltooid leven-discussie en andere ethische (geloofs)kwesties.
 

SanMark.

Well-known member
Ja, dat vroeg ik me ook af.

De exitpoll gaat altijd op dezelfde manier, en dat die dit jaar (vanwege briefstemmers/corona) anders zou zijn (en onnauwkeuriger) dat was al aangegeven en is logisch. Maar het komt op mij nu over dat ze idd voor die prognoses alleen kijken naar wat er al geteld is. En dat klopt natuurlijk niet, want je kan de ene plaats niet met de andere vergelijken.
Ik heb op geen stijl gekeken en daar zat de Hond met nog iemand van zijn bedrijf en die had een prognose gemaakt voor elke gemeente en als een gemeente de uitslag doorgaf en die was hoger of lager dan in zijn prognose dan paste die dat na ratio ook aan voor de nog komende gemeentes.

Dus na een gemeente of 15 was daar al de tendens dat 27 veel te hoog was voor D66 en dat Bij1 toen al zeker in de tweede kamer zou komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Ik vraag me af wat GL nu denkt... Hadden 4 jaar terug de kans om het kabinet in te gaan, maar deden dat niet. Ze zien dat D66 wel wint na kabinetsdeelname (volgens een eerste analyse zijn veel GL-stemmers naar hen overgestapt)... Je bent toch zichtbaarder in een kabinet dan erbuiten, en zeker bij het afgelopen kabinet op de linkerflank, waar SP, GL, PvdA, PvdD en DENK zich stonden te verdringen.

Ik denk niet dat GL dat uit een kabinet kwam het nu slechter had gedaan...
 

JMD

Well-known member
Opkomst lijkt toch onder de 80% uit te komen. 4 jaar terug was dat 81%, men meldde om 21.45 gisteren bijna 82%, maar is toch iets minder.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Niet de eerste SP'er die compleet wereldvreemd is toch? Sinds wanneer denken mensen dat D66 links is? Sinds wanneer bepaald de SP wat de term 'eerlijk' inhoudt? En de belangrijkste: Wanneer hebben SP kiezers ooit op hun partij kunnen rekenen? Vort, terug je communistische grot in!

Tsja, dat tekent de SP helaas, echt helemaal niks meer die partij. D'66 nam tenminste verantwoordelijkheid, dat heeft de SP nog nooit gedaan of willen doen.

Wat dat betreft vind ik het ook goed dat de CU toch op 5 zetels blijft. Ze hebben verantwoordelijkheid gedaan en een goede invloed gehad op het kabinet. Laat dezelfde partijën maar verder gaan.
 

Joost

Well-known member
Wat zijn ze in een gemeente als Heiloo aan het doen?

24.000 inwoners waarvan 19.000 stemgerechtigd.
8 stembureaus.

En na 15 uur tellen nog steeds geen uitslag?

Al is Ameland ook bijzonder. Daar wonen 2900 stemgerechtigden, opkomst 98,6, 4 stembureaus.
Dat is dus iets meer dan 700 stemmen per bureau. En er dan 13 uur over doen...
 
Bovenaan