Logisch toch dat Volt wel houd van wat spanning.Volt is voor kernenergie.
Hup Volt!
Dit was dus een onderzoekje onder 88 FvD stemmers. Fijne sample om zo'n kop erbij te maken.Hup Baudet!
Helft FvD-kiezers: 'Corona is ontwikkeld om burgers te onderdrukken'
De helft van de kiezers die op Forum voor Democratie willen stemmen, gelooft ook dat corona een biologisch wapen is dat in een laboratorium is gefabriceerd.nos.nl
Het was een groot onderzoek onder een representatieve groep Nederlanders....Dit was dus een onderzoekje onder 88 FvD stemmers. Fijne sample om zo'n kop erbij te maken.
Maar dan nog kun je niet zeggen dat de helft van de FvD stemmers deze mening heeft, als in je onderzoek er maar 88 mensen waren die op FvD stemmen.Het was een groot onderzoek onder een representatieve groep Nederlanders....
Dat is toch gewoon statistiek?Maar dan nog kun je niet zeggen dat de helft van de FvD stemmers deze mening heeft, als in je onderzoek er maar 88 mensen waren die op FvD stemmen.
3000 is idd een representatieve groep. Dan noemen we de steekproef voldoende groot. Maar 88 is dat zeker niet... Dus er mag wel een conclusie worden getrokken uit dingen over die 3000 (dat een x aantal % op FVD stemt (of welke partij dan ook)). Maar een deelonderzoek doen, separaat naar de partijen (alhoewel ik me kan voorstellen dat de VVD-stemmers bv wel een voldoende grote groep vormen) dat lijkt me niet houdbaar...Dat is toch gewoon statistiek?
De disclaimer staat er nota bene onder;
Waarom deze enquête?
Nieuwsuur doet voor dertien speciale verkiezingsuitzendingen onderzoek naar de standpunten van de kiezers van de grootste Nederlandse politieke partijen. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos tussen 17 februari en 23 februari onder een representatieve groep van 3.009 stemgerechtigde Nederlanders. Afwijkingen ten opzichte van de hele Nederlandse stemgerechtigde bevolking op leeftijd, geslacht, opleiding, regio, werkzaamheid en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017, zijn door middel van een weging gecorrigeerd. Lees de volledige verantwoording, en na de uitzending het volledige rapport, via de website van Ipsos.
Klopt, maar door het kleine aantal mensen wel met een heel grote marge in betrouwbaarheid. Dus om daar dan de conclusie uit te trekken dat de helft van alle FvD-kiezers ook dat standpunt heeft is niet juist.Dat is toch gewoon statistiek?
Klopt, maar door het kleine aantal mensen wel met een heel grote marge in betrouwbaarheid. Dus om daar dan de conclusie uit te trekken dat de helft van alle FvD-kiezers ook dat standpunt heeft is niet juist.
Of lager.In werkelijkheid ligt dat percentage natuurlijk hoger.
3000 is idd een representatieve groep. Dan noemen we de steekproef voldoende groot. Maar 88 is dat zeker niet... Dus er mag wel een conclusie worden getrokken uit dingen over die 3000 (dat een x aantal % op FVD stemt (of welke partij dan ook)). Maar een deelonderzoek doen, separaat naar de partijen (alhoewel ik me kan voorstellen dat de VVD-stemmers bv wel een voldoende grote groep vormen) dat lijkt me niet houdbaar...
In dit geval hoger.Of lager.
Want zo werken 95%-betrouwbaarheidsintervallen...
Nee, zo werkt dat niet. De kans dat het hoger ligt of lager ligt is (in dit geval echt) precies 50%... Want als je denkt dat het voornamelijk hoger zou liggen klopt het gemiddelde niet en had dat hoger moeten liggen...In dit geval hoger.