Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

Ik stem op:


  • Totaal aantal stemmers
    31

Joost

Well-known member
Maar dan nog kun je niet zeggen dat de helft van de FvD stemmers deze mening heeft, als in je onderzoek er maar 88 mensen waren die op FvD stemmen.
Dat is toch gewoon statistiek?

De disclaimer staat er nota bene onder;

Waarom deze enquête?
Nieuwsuur doet voor dertien speciale verkiezingsuitzendingen onderzoek naar de standpunten van de kiezers van de grootste Nederlandse politieke partijen. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos tussen 17 februari en 23 februari onder een representatieve groep van 3.009 stemgerechtigde Nederlanders. Afwijkingen ten opzichte van de hele Nederlandse stemgerechtigde bevolking op leeftijd, geslacht, opleiding, regio, werkzaamheid en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017, zijn door middel van een weging gecorrigeerd. Lees de volledige verantwoording, en na de uitzending het volledige rapport, via de website van Ipsos.
 

JMD

Well-known member
Dat is toch gewoon statistiek?

De disclaimer staat er nota bene onder;

Waarom deze enquête?
Nieuwsuur doet voor dertien speciale verkiezingsuitzendingen onderzoek naar de standpunten van de kiezers van de grootste Nederlandse politieke partijen. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos tussen 17 februari en 23 februari onder een representatieve groep van 3.009 stemgerechtigde Nederlanders. Afwijkingen ten opzichte van de hele Nederlandse stemgerechtigde bevolking op leeftijd, geslacht, opleiding, regio, werkzaamheid en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017, zijn door middel van een weging gecorrigeerd. Lees de volledige verantwoording, en na de uitzending het volledige rapport, via de website van Ipsos.
3000 is idd een representatieve groep. Dan noemen we de steekproef voldoende groot. Maar 88 is dat zeker niet... Dus er mag wel een conclusie worden getrokken uit dingen over die 3000 (dat een x aantal % op FVD stemt (of welke partij dan ook)). Maar een deelonderzoek doen, separaat naar de partijen (alhoewel ik me kan voorstellen dat de VVD-stemmers bv wel een voldoende grote groep vormen) dat lijkt me niet houdbaar...
 

Forza AZ

Well-known member
Dat is toch gewoon statistiek?
Klopt, maar door het kleine aantal mensen wel met een heel grote marge in betrouwbaarheid. Dus om daar dan de conclusie uit te trekken dat de helft van alle FvD-kiezers ook dat standpunt heeft is niet juist.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Klopt, maar door het kleine aantal mensen wel met een heel grote marge in betrouwbaarheid. Dus om daar dan de conclusie uit te trekken dat de helft van alle FvD-kiezers ook dat standpunt heeft is niet juist.

Eens ja, ik heb niks met FvD, maar met zo'n klein aantal ondervraagden kan je het gewoon niet representatief noemen. Het zou best kunnen dat dit blijkt te kloppen, maar dat kan je niet hiermee vaststellen, daarvoor moet je gewoon meer FvD-kiezers ondervragen.
 

Friesland

Well-known member
3000 is idd een representatieve groep. Dan noemen we de steekproef voldoende groot. Maar 88 is dat zeker niet... Dus er mag wel een conclusie worden getrokken uit dingen over die 3000 (dat een x aantal % op FVD stemt (of welke partij dan ook)). Maar een deelonderzoek doen, separaat naar de partijen (alhoewel ik me kan voorstellen dat de VVD-stemmers bv wel een voldoende grote groep vormen) dat lijkt me niet houdbaar...

Ook bij een relatief kleine steekproef heb je natuurlijk foutmarges, maar dan heb je het wel over 10% naar boven en naar beneden. Als je het dan hebt over een uitkomst van 50%, dan kun je uitgaan van een daadwerkelijke waarde tussen de 40 en 60%. Daarmee blijft de conclusie die het onderzoek trekt, staan. Want zelfs als je de lage waarde neemt, dan is dat nog altijd een veelvoud van de 11% onder alle kiezers.

En is de uitslag van deze steekproef zo opvallend? Baudet en Van Haga hebben de gekste dingen gezegd mbt corona, is het dan zo vreemd dat hun aanhangers daar ook rare ideeën over hebben? Het werkt beide kanten op.
 

Friesland

Well-known member

Zou mooi zijn. Bijna 80 procent wil stemmen + 13 procent die nog twijfelt. Het zou bijzonder zijn als het percentage van 2017 wordt gehaald, maar het zou wel in de trend passen:

Europese parlementsverkiezingen 2019, opkomst 41,93%, hoogste opkomst sinds 1989 (47,48%)
Provinciale Statenverkiezingen 2019, opkomst 56,16%, hoogste opkomst sinds 1987 (66,32%)
Tweede Kamerverkiezingen 2017, opkomst 81,57%, hoogste opkomst sinds 1986 (85,76%)

Gemeenteraadsverkiezingen zijn nu goed met elkaar te vergelijken vanwege alle herindelingen die ervoor zorgen dat niet alle gemeentes gelijktijdig naar de stembus gaan.
 

JMD

Well-known member
In dit geval hoger.
Nee, zo werkt dat niet. De kans dat het hoger ligt of lager ligt is (in dit geval echt) precies 50%... Want als je denkt dat het voornamelijk hoger zou liggen klopt het gemiddelde niet en had dat hoger moeten liggen...

@Friesland: nee hoor, het resultaat verbaast me niet, alleen vind ik een 95%-betrouwbaarheidsinterval van in totaal 20% (+ 10 en -10) gewoon veel te groot.
 

zwammy

Well-known member
Als Wilders het rapport over de kosten van de immigratie inbrengt in het debat zal het voor Rutte niet zo goed uitkomen lijkt me.
 
Bovenaan