Tweede Divisie 2018/19

Unnekuukse

Active member
( Behalve de eerste 2 ) in ieder geval niet in het rijtje dat Deathprod laat zien.
Overigens las ik onlangs een interview terug van eerder dit kalenderjaar van een speler van JVC Cuijk (Ritzen), die aangaf dat JVC Cuijk wel mee kan komen in de tweede divisie.
Ik denk van niet.

Dat denk ik ook niet, maar wat is de relevantie van deze toevoeging? :confused:

Unregistere

Well-known member
Overigens geven de grote sponsoren van Lienden mede de schuld aan de licentievoorwaarden, die hen veel geld kosten.
Aan de voorwaarden m.b.t. de jeugd voldoet Lienden ook niet , ze hebben bv geen B-junioren.
Belachelijk dat een club gestraft wordt omdat ze te weinig jeugd heeft, in tegenstelling tot grote stadsclubs die toevallig wel bulken van de jeugd.
Die kunnen volop selecteren en met de contributie van de A3, B3, B4, C6 enz. mooie zaken betalen.
( En zeg niet dat dat niet zo is, want dat bv een club als Lac Frisia zegt een behoorlijk begrotingstekort te hebben als gevolg van dalende aantallen jeugdspelers vind ik veelzeggend )
Ze zouden juist beloond moeten worden, als het ondanks onvoldoende jeugd wel lukt op niveau te spelen.

Dat clubs uit kleinere dorpen er niet altijd iets aan kunnen doen dat ze niet in elke leeftijdscategorie een jeugdteam hebben, ben ik nog wel met je eens.
Maar dat het een beloning zou moeten opleveren, lijkt mij dan weer niet. Als je maar genoeg geld kunt investeren, heb je in theorie immers niet eens jeugd nodig om op niveau te spelen. Maar dan gaat het dus alleen maar om geld en dan krijg je dus de voorbeelden van clubs die in rap tempo zijn opgeklommen en na het wegvallen van de suikeroom(s) weer keihard naar beneden vallen of zelfs niet meer bestaan.

Deathprod

Well-known member
Lekker generaliserend weer! Zondagclubs als Koninklijke HFC, VVSB, TEC, Dongen, HBS, OJC Rosmalen, Westlandia, UNA, HSC'21, EVV, JVC Cuijk, om er maar eens een paar te noemen, doen al jaren verdienstelijk mee op hoog amateurniveau. Maar ja, die zullen waarschijnlijk niet zo goed in jouw rijtje passen...

Ja die clubs doen het de laatste jaren prima inderdaad. Maar ik doelde meer op clubs die al pak 'm beet 20 jaar in de top meedraaien. Zoals AFC, De Treffers en HSC '21en Quick '20 in principe ook wel. Dan zie je dat de zaterdag top wel een stuk stabieler is gebleken.

Unregistere

Well-known member
Toch heeft de zaterdag ook wel wat dingetjes gehad hoor. Van het einde van het roemruchte Zwart-Wit '28 en TOGR tot clubs die zich ineens even meldden, zoals DOTO, Deltasport, VVA '71, Young Boys.

En als je kijkt naar de laatste twintig jaar, is menig zaterdagclub in de tweede of derde divisie ook wel eens gedegradeerd. Tot enkele jaren geleden had je de ranglijst aller tijden, die gaf wel een aardig beeld van de stabiliteit. Nu is dat moeilijker te bepalen. Want welke clubs zou je nu als volledig stabiele topclubs kunnen betitelen?

Unnekuukse

Active member
Ja die clubs doen het de laatste jaren prima inderdaad. Maar ik doelde meer op clubs die al pak 'm beet 20 jaar in de top meedraaien. Zoals AFC, De Treffers en HSC '21en Quick '20 in principe ook wel. Dan zie je dat de zaterdag top wel een stuk stabieler is gebleken.

Om er nog eens vijf te noemen: OJC Rosmalen (2300 leden!) speelt al sinds 1999 in de hoofdklasse en later 3e Divisie. JVC Cuijk al sinds 2000, UNA sinds 2001, Westlandia sinds 2002 en HBS sinds 2009. Clubs ook met een goede jeugdafdeling. We hebben het hier over de nummers 6, 11, 17, 21 en 23 van de top 200 van De Voetbaltrainer.
Ziet er toch tamelijk stabiel uit... :duim:

de waan

Well-known member

Daar is denk ik wel een logische verklaring voor. De natuurlijke top van de zondagclubs (al heette dat toen nog niet zo) ging in 1954 namelijk profvoetbal spelen. En ook later stroomden nog veel clubs door: in de eindstand van de hoofdklasse C van 1981 vormden RKC, RBC en TOP de top 3. Zaterdagclubs hebben nooit de behoefte gehad naar de profs te gaan, dus in zekere zin zijn clubs als IJsselmeervogels, Quick Boys en Kozakken Boys het Ajax, Feyenoord en PSV van de zaterdag.

Om daar conclusies over stabiliteit aan te verbinden gaat wel erg ver. Zie ook de al genoemde lijst van De Voetbaltrainer, waar heel wat stabiele clubs in staan die al decennia heel goed werk leveren, ook zonder dat ze met hun eerste altijd in de top spelen. Hooguit kun je zeggen dat de meeste gebakken lucht-clubs op zondag spelen, maar ja, dat zegt ook niet zoveel verder.

SanMark.

Well-known member
Daar is denk ik wel een logische verklaring voor. De natuurlijke top van de zondagclubs (al heette dat toen nog niet zo) ging in 1954 namelijk profvoetbal spelen. En ook later stroomden nog veel clubs door: in de eindstand van de hoofdklasse C van 1981 vormden RKC, RBC en TOP de top 3. Zaterdagclubs hebben nooit de behoefte gehad naar de profs te gaan, dus in zekere zin zijn clubs als IJsselmeervogels, Quick Boys en Kozakken Boys het Ajax, Feyenoord en PSV van de zaterdag.

Om daar conclusies over stabiliteit aan te verbinden gaat wel erg ver. Zie ook de al genoemde lijst van De Voetbaltrainer, waar heel wat stabiele clubs in staan die al decennia heel goed werk leveren, ook zonder dat ze met hun eerste altijd in de top spelen. Hooguit kun je zeggen dat de meeste gebakken lucht-clubs op zondag spelen, maar ja, dat zegt ook niet zoveel verder.

M.a.w. de clubs zonder ambitie blijven boven in het amateurvoetbal hangen.

de waan

Well-known member
Zoals het nu gaat wel ja. Onnatuurlijke verstopping van het systeem. De grote zaterdagclubs kunnen in veel opzichten (financieel, organisatorisch en qua achterban) best concurreren met de categorie Helmond Sport en Telstar, maar pronken liever met 36 sterren van alle amateurkampioenschappen.

Joost

Well-known member
Ik denk dat Telstar en Dordrecht best op zaterdag om 14:30 bij Quick Boys willen spelen als ze promoveren.

Maar wat is er nu precies niet mooi aan Telstar?

SanMark.

Well-known member
Wat wel ?

Maar ik ga hier verder niet vertellen waarom top amateurploegen onder de huidige regels niet willen promoveren naar de eerste divisie.
Dat doen ze zelf wel.

Persoonlijk zie ik top amateurploegen liever in een leuke top amateurcompetitie dan, om diverse redenen, op maandag- of vrijdagavond bij Telstar of Dordrecht.
En zo zag ik Achilles '29 ook liever in de topklasse zondag dan in de eerste divisie.

Er gaat zoveel geld in om dat je het geen amateurvoetbal meer kan noemen.

Unnekuukse

Active member
Ook vorig seizoen had een club die 8e eindigt in de derde divisie zondag niks te zoeken in de tweede divisie.
En wanneer er hier een opmerking wordt gemaakt, die je wellicht liever niet ziet, betekent het niet per definitie, dat die niet relevant zou zijn.

Mocht het je echt interesseren: dat ik ?de opmerking liever niet zie? is een onjuiste aanname.

JMD

Well-known member
Ik denk dat zo'n poging tot mislukken is gedoemd, maar laat hem het maar proberen en dan natuurlijk met een representatieve selectie, zodat er niet al te veel competitievervalsing komt tussen de clubs die voor en die na de doorstart tegen Lienden speelden.
HHC speelde ongelukkig gelijk tegen Lienden en zou een beetje kunnen profiteren van het wegvallen van de club.
Eens. Maar het mooie is dat omdat we bijna op de helft van de competitie zijn iedereen nog 1x tegen Lienden speelt. Alleen VVSB speelt nog 2x tegen Lienden en zou dus profijt kunnen hebben te spelen tegen Lienden 'nieuwe stijl'

Joost

Well-known member
Wat wel ?

Maar ik ga hier verder niet vertellen waarom top amateurploegen onder de huidige regels niet willen promoveren naar de eerste divisie.
Dat doen ze zelf wel.

Persoonlijk zie ik top amateurploegen liever in een leuke top amateurcompetitie dan, om diverse redenen, op maandag- of vrijdagavond bij Telstar of Dordrecht.
En zo zag ik Achilles '29 ook liever in de topklasse zondag dan in de eerste divisie.

Ho.
Wacht.

Geen tegenvraag gaan stellen, gewoon antwoord geven op een heel eenvoudige vraag;

Wat is er beter aan;
Quick Boys v Barendrecht/HHC/Spakenburg/GVVV/Excelsior Maassluis/Scheveningen op zaterdag om 14:30
ten opzichte van;
Quick Boys v Telstar (of omgekeerd) op zaterdag om 14:30

Bovenaan