Tweede Divisie 2018/19

De Groene Scout

Well-known member
Ik zag op twitter langskomen dat er zo'n 700 man aanwezig was bij de laatste wedstrijd van AFC tegen Katwijk, dan gaat het wel aardig de goede kant op toch? Volgens mij was het altijd maar een man of 300 voorheen.

Dat is natuurlijk wel eenvoudig te verklaren.
- deel neutrale voetballiefhebbers die een keer de top van NL an het werk wil zien
- deel successupporters van AFC
- deel uit Katwijk.

Bij een AFC dat anoniem in de middenmoot speelt komen doorgaans 150 man kijken. Amateurvoetbal leeft niet in grote steden.
 

Unregistere

Well-known member
Wat verwacht je dan te horen, noord-ooster? Ben ik wel benieuwd naar.

De kans is vrij groot dat het een lofzang wordt op de huidige koppositie of denk je dat hij met kritische noten richting de bond komt.

Er schijnen al enkele passages te zijn uitgelekt:

Wij zijn ontzettend trots dat we als koploper de eerste helft van de mooiste competitie van Nederland hebben afgesloten. Een competitie waarin de beste amateurclubs spelen, plus enkele belofteteams van mooie BVO's als Sparta en Vitesse. Clubs met een rijke traditie. Tevens is daar het fris voetballende talententeam van Almere City FC aan toegevoegd. Geweldig toch, dat we met AFC ruim boven de toekomstige profs van ons land staan? Hoe mooi deze competitie is, blijkt ook wel uit de toeschouwersaantallen bij onze topper tegen Katwijk. Heerlijk om ons te mogen meten met deze historische amateurgrootmachten en ondanks het feit dat wij niets betalen toch op de eerste plaats te staan! Ook is het westerse aandeel vrij groot, er zijn bijna geen boerenploegen meer over in de afdeling. Fijn, want dan spreek je tenminste allemaal dezelfde taal.

Je hoort weleens zeggen dat de mogelijkheid om tussentijds spelers aan te trekken competitievervalsing in de hand zou werken. Daarmee ben ik het pertinent oneens. Dankzij deze fantastische regel konden wij Raily Ignacio overhalen om het plezier in het voetbal bij ons te hervinden. Dat lukte hem. En hoe, we bleven mede dankzij zijn doelpunten in de tweede divisie!

Wel is het jammer dat we afscheid moesten nemen van FC Lienden. Hoewel, deze club werd al jaren kunstmatig aan de top gehouden door twee sponsoren, die veel geld uitgaven aan de selectie. Medelijden heb ik dus niet. Aan zulke zaken doen wij niet mee, driewerf hoera voor AFC. Die Teijsse-tweeling, geen idee welke Yordi is en welke Kenny heet, maar who cares als ze voor nop komen en scoren bij de vleet? Een huisje hier, een auto daar, er kraaijt geen enkel haantje naar.

Er schijnt in de hoofdklasse te worden gesproken over mixen. Natuurlijk heb ik daar een mening over. Het kan mij namelijk niets schelen, dat gepeupel in de marge! Wij staan bovenaan, wij staan bovenaan. Al onze leden een gelukkig nieuwjaar. Kom op Van Gelder, geef me een sigaar.

Geen idee of dit klopt hoor.
 

Unregistere

Well-known member
Een combinatie van ergerniswekkend uit de hoogte doen en wat spijkers die op de kop worden geslagen.

Wat jij schreef kan er inderdaad zomaar in voor komen.
Natuurlijk de trots op de huidige eerste plek, waarmee ze toch maar even die verderfelijke zaterdagploegen voor blijven.
Inderdaad over de vele versterkingen en dat die jongens alleen maar komen voor de gezelligheid en de sfeer bij AFC.
En wat er verder wordt gezegd over de KNVB, spelerscontracten, de piramide, beloften, gemengde competities enz.
In voorgaande jaren kwam hij toch wel regelmatig met wat spraakmakends.

Okee, helder. Vroeg het me al af. Nou ja, we gaan het vast lezen van je als de toespraak is geweest!!
 

de waan

Well-known member
Westerhof is ook de man die altijd maar roept dat de KNVB er van alles doordrukt zonder medeweten van de clubs terwijl er nauwelijks praatgroepjes, commissies, tekentafels, werkgroepen en brainstormsessies zijn waar hij NIET bij aanschuift.
 

de Kok

Member
Waan moet maar eens even shoppen bij oud voorzitter Sticker van HSC21. Die kan ongetwijfeld bevestigen dat Westerhof een uitstekend voorzitter is. Een man die breder kijkt dan alleen AFC of zaterdag en zondag. Hij was ook altijd net als zijn voorganger een sterke tegenstander van de gekozen lijn van piramidevorming. Wat AFC betreft hadden de 6 hoofdklassen mogen blijven bestaan.
Westerhof is altijd duidelijk en uitgesproken in zijn mening.
En.... hij mag ook heel trots zijn op AFC, wat al jaren volgens de lijstjes gewoon de beste amateurclub van Nederland is.
 

JMD

Well-known member

Vooral dit stukje is leuk: 'Het gaat als volgt:
Ons eerste team speelt in een competitie waar je wel Kampioen kan worden maar niet kan promoveren, terwijl er wel vier clubs kunnen degraderen!!'
Tsja, dat niet kunnen promoveren dat wilden de clubs toch echt zelf. Toen er alleen HK was vonden ze dat ook geen probleem. Toen hoorde je ook niemand dat er niet gepromoveerd kon worden en was men dolblij als men kampioen van een hoofdklasse werd.

Gelukkig geeft deze voorzitter wel aan dat 2e divisie gewoon semiprofniveau is, en dat de 2e divisie eigenlijk 'beter' is dan de eerste divisie. Tijd om e.e.a. gelijk te trekken dus.
 

de Kok

Member
Ik vind het een prima speech van Westerhof. Ook heel respectvol naar de leden en duidelijk over de Amsterdamse situatie in de sport.
Transparant over hun invulling van het top amateurvoetbal.
En dat niet promoveren naar de 1e divisie? Ik meen te weten dat de betreffende clubs dat niet zonder meer nog wilden gelet op de daar gelden licentie eisen.
Terecht, want je gaat je club niet opofferen zoals A'29.
Volgens mij is dat aspect wel op te lossen door promotie open te stellen, maar als je niet kunt voldoen aan de eisen blijf je gewoon in de 2e divisie.
 

SanMark.

Well-known member
Volgens mij is dat aspect wel op te lossen door promotie open te stellen, maar als je niet kunt voldoen aan de eisen blijf je gewoon in de 2e divisie.

Niks geen vrijblijvendheid. Eisen een stuk soepeler maken in principe voor elke club maar als dat te veel voeten in de aarde heeft , zou je kunnen zeggen dat een promovendus 2 of 3 jaar de tijd heeft op zich aan te passen aan de eerste divisie.
 
Bovenaan