Tweede Divisie 2018/19

SanMark.

Well-known member
De zoveelste keer dat je dat zegt en ik antwoord maar weer, dat de KNVB de ere- en de eerste divisie rekent tot het Betaald Voetbal en wat daar onder zit valt voor de KNVB onder het amateurvoetbal.
Je zou inderdaad ook alle clubs die materi?le of immateri?le vergoedingen geven aan hun spelers kunnen rekenen tot het betaald voetbal. Mag om mij. Maar wat schiet je daarmee op ? Het wordt er ook niet overzichtelijker van.


Divisies gewoon tot het betaalde voetbal gaan rekenen.

Dan kan de KNVB er ook gewoon veel meer door heen drukken daar word het alleen maar beter van.

Als het gaat om begrotingen van meer dan een miljoen, en randzaken die uitstekend geregeld zijn, dan kun je onmogelijk van amateurvoetbal spreken. Daar horen zowel rechten als plichten bij.
 

SanMark.

Well-known member
Ik ken genoeg hoofdklassers die het financieel beter geregeld hebben dan clubs uit de derde divisie.
Ik betwijfel of het beter wordt als je als KNVB er van alles doordrukt wat de clubs niet willen.
Of je het nou wel of niet betaald voetbal noemt.

Je kunt ook voor de 2de en 3de divisie dan een betere transferperiode afspreken die aansluit bij de twee hogere betaalde divisies. Zelfde gaat dan op voor transfersommen e.d.

Schorsingen zullen lager zijn, en zo zullen er nog wel wat voordelen zijn.

Maar er zullen ook plichten tegen over staan. En uiteraard zal er in de diverse hoofdklasse teams ook prima betaald worden maar die worden niet zo gerund als 80% van de tweede divisie clubs, en de derde divisie zit er dan net wat tussen in.
 

Unregistere

Well-known member
Daar is denk ik wel een logische verklaring voor. De natuurlijke top van de zondagclubs (al heette dat toen nog niet zo) ging in 1954 namelijk profvoetbal spelen. En ook later stroomden nog veel clubs door: in de eindstand van de hoofdklasse C van 1981 vormden RKC, RBC en TOP de top 3. Zaterdagclubs hebben nooit de behoefte gehad naar de profs te gaan, dus in zekere zin zijn clubs als IJsselmeervogels, Quick Boys en Kozakken Boys het Ajax, Feyenoord en PSV van de zaterdag.

Om daar conclusies over stabiliteit aan te verbinden gaat wel erg ver. Zie ook de al genoemde lijst van De Voetbaltrainer, waar heel wat stabiele clubs in staan die al decennia heel goed werk leveren, ook zonder dat ze met hun eerste altijd in de top spelen. Hooguit kun je zeggen dat de meeste gebakken lucht-clubs op zondag spelen, maar ja, dat zegt ook niet zoveel verder.

Ook waar. En daarbij, wat is dan stabiel? Barendrecht en HHC Hardenberg zijn er sinds de start van de topklasse en daarna de invoering van de tweede divisie als enige altijd bij geweest op het hoogste niveau. Maar niet lang voor die topklasse werd ingevoerd, speelde Barendrecht nog in de eerste klasse.

En als je de historische zaterdaggrootmachten bekijkt, zie je ook niet direct 'stabiliteit'. Katwijk is na een landstitel in de topklasse nog een keer gedegradeerd naar de hoofdklasse. Quick Boys heeft de tweede divisie nog nooit bereikt. IJsselmeervogels en Rijnsburgse Boys misten de start van de tweede divisie. Spakenburg degradeerde direct uit de tweede divisie. DOVO speelde zelfs nog enige tijd in de eerste klasse in de afgelopen jaren. Noordwijk ook nooit in de tweede divisie gespeeld. ACV ook maar een jaartje derde divisie en direct gedegradeerd. Kozakken Boys miste aanvankelijk de boot toen de topklasse werd ingevoerd.

En Excelsior Maassluis, die zijn er redelijk stabiel bij de laatste jaren, maar hadden ook nog tijd nodig om uit de derde divisie te komen en eindigen op een geweldige uitzondering na nooit heel hoog.

Kortom, ook genoeg zaterdagclubs die pieken en dalen kennen. Zal elkaar echt niet veel ontlopen.

Nogmaals, over welk probleem hebben we het eigenlijk ?
Die enkele clubs op de duizenden waarbij er niets aan de hand is.
Net als in het bedrijfsleven heb je ook in de voetballerij slechte bestuurders en dat levert wel eens "dingetjes" of faillissementen op.
Terwijl je bij voetbalverenigingen ook nog zoiets hebt als de ledenvergadering , die erop zou moeten toezien of de bestuurders hu werk goed doen.

Volgens mij over geen enkel probleem. Ik reageerde op de stelling van Deathprod dat er minder 'stabiliteit' zou zijn bij zondagclubs ten opzichte van zaterdagclubs door enkele voorbeelden te noemen van zaterdagclubs die zijn verdwenen of na een vlotte opmars ineens wegzakten of zelfs ophielden te bestaan.

Omdat het in mijn ogen niet zo gek veel verschil maakt.

De opmerking van die beloning sloeg ook op de gedachte dat clubs met toevallig veel jeugd het voordeel hebben van veel inkomsten en veel mogelijkheden om te selecteren, waardoor ze veel gemakkelijker kunnen voldoen aan die licentie-eisen, dan kleinere verenigingen.

Ik zie dit toch anders. Clubs met weinig jeugd en een eerste elftal op hoog niveau, hoeven ook minder geld in die jeugd te investeren. Bovendien komen die doorgaans met gemak aan de verplichte contracten, dus hoeft de jeugdopleiding niet met alle geweld op hoog niveau te zijn.

Veel jeugd hoeft ook niet altijd te betekenen dat je veel inkomsten hebt. Neem Spartaan '20, de top in de regio Rotterdam als het om jeugd opleiden gaat. Maar dat brengt ook veel kosten met zich mee. Duurdere jeugdtrainers, veel busreizen naar uitwedstrijden door heel het land - soms zelfs voor niet selectie-elftallen - en nog diverse andere dingen.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Ik heb helemaal niks met Telstar. Dat eerste rijtje clubs zegt mij veel meer.
Maar in feite zou je zo'n vraag moeten voorleggen aan mensen van Quick Boys.
Het gaat ook niet om 1 incidentele wedstrijd.

En ik zie bij HHC bijv. liever GVVV, Quick Boys, Spakenburg, Kozakken Boys, IJsselmeervogels, Harkemase Boys of Staphorst spelen dan Telstar of jong Sparta.

Dat laatste heb ik maar even verwijderd aangezien dat volstrekt irrelevant is voor de vraag die ik stelde.

Ik heb het in de vraagstelling overigens niet over Jong Sparta maar enkel over Telstar. Dat is de club uit Velsen met dit seizoen ruim 2200 mensen op de tribune. Dat is overigens meer dan elke zaterdagclub gemiddeld heeft als je het effect van de Spakenburgse derby eventjes buiten beschouwing laat.

Mooi rijtje noem je trouwens;
HHC - GVVV; eerste ontmoeting in 11/12
HHC - Quick Boys; nog nooit gebeurt
HHC - Spakenburg; voor het eerst in 07/08 om de algehele titel, eerste competitieontmoeting in 10/11
HHC - Kozakken Boys; eerste ontmoeting in 12/13
HHC - IJsselmeervogels; voor het eerst in 06/07 om de algehele titel, eerste competitieontmoeting in 10/11
HHC - Harkema; eerste ontmoeting 04/05
HHC - Staphorst; 4x gespeeld 01/02, 07/08, 08/09, 09/10

Dus nog een keertje; wat is er beter aan clubs waartegen HHC ook pas recent een kleine geschiedenis heeft opgebouwd en Telstar.
 

de waan

Well-known member
Jij bent fan, he?

EDIT: Tussenbalans Tweede Divisie en dan zeven keer ik, mij en mijn schrijven in de eerste alinea. :heinz:

EDIT2: Beste citaat: "Maar goed, dat is natuurlijk voetbal, je moet er altijd een meer scoren dan de tegenstander. Doe je dat niet verlies je of speel je gelijk."

Ik ben inmiddels ook fan.
 
Laatst bewerkt:

Unnekuukse

Active member
Ik betwijfel het. Volgens mij zit daar geen spoortje ironie bij.

Hij moet vooral doen wat hij niet laten kan, maar het kan onmogelijk goed voor je gezondheid zijn als je voortdurend zo rancuneus en zo boos op iedereen bent.
Overigens heb ik de indruk dat zijn kennis van het amateurvoetbal zwaar overschat wordt. Lees zijn tweets en herken zijn trucje: schrijven dat je iets weet maar dat je het niet wilt verklappen en als het dan bekend wordt schrijven dat je het al lang wist.
Opvallend ook hoe vaak hij schrijft dat aanwinsten van Spakenburg geweldig zijn, om ze vervolgens binnen een paar maanden tot de grond toe af te branden. Zo makkelijk...
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Van De Bondt, Misidjan en Van der Sande is hij inderdaad beduidend minder gecharmeerd dan bij hun komst. Al had ik dat over die laatste ook al kunnen vertellen toen ze hem haalden.

Halverwege nog even een overzichtje met de doelpuntenmakers per club. Zoek uw favoriet(en) zelf maar op!

AFC: Ignacio 15, K. Teijsse 9, Y. Teijsse 9, Linthorst 3, Belarbi 2, Kwee 2, Bosma 1, Grootfaam 1, Hoek 1, van den Houten 1, Jesse 1, Richard 1, eigen doelpunten tegenstanders 1

Barendrecht: Navajas Sanchez 6, Martijn 3, ? Cohen 2, Dorst 2, Mourits 2, Bakour 1, Biekman 1, Samsey 1

Excelsior Maassluis: Blij 9, van den Berg 5, Afaker 3, Kruithof 2, Kurt 2, Smith 2, Dercks 1, van der Ende 1, da Fonseca 1, Sylla 1, eigen doelpunten tegenstanders 2

GVVV: de Graaf 9, Terschegget 5, Grot 4, Hulsbos 3, Hofman 2, Adnane 1, Blasman 1, Brouwer 1, van Eck 1, Segers 1

HHC Hardenberg: van der Leij 9, Hemmink 8, Mannes 4, Gouriye 3, van Benthem 2, Junte 1, Kobussen 1, Metaj 1, Reinders 1

Jong Almere City FC: Goselink 4, Bensabouh 3, Adoma 2, Balker 2, van Hilten 2, Krant 2, Ahannach 1, Francis 1, Meijer 1, eigen doelpunten tegenstanders 2

Jong Sparta Rotterdam: dos Santos 6, El Kachati 5, Tavsan 5, Boukhari 4, Dervisoglu 4, Alhaft 3, van Hoeven 3, de Winter 3, Ache 1, van Beek 1, Martis 1, Ringeling 1, Tahiri 1

Jong Vitesse: de Beer 4, Mercan 4, Aktas 3, Acheffay 2, Agrafiotis 2, Schuurman 2, ten Teije 2, Buitink 1, Musaba 1, Vroegh 1

Katwijk: Mengerink 10, Susan 4, Aslanyan 3, Sanchez Angulo 3, Hilterman 2, Jongman 2, van Dam 1, Sinteur 1, Tesselaar 1

Koninklijke HFC: Tadmine 8, Boer 7, Eindhoven 3, van der Linden 2, van der Slot 2, Weistra 2, Glim 1, Volkert 1, eigen doelpunten tegenstanders 1

Kozakken Boys: El Azzouti 10, Bot 3, Rijsdijk 3, Stout 3, van Eijma 2, Monteiro 2, Vicento 2, van Huijgevoort 1

FC Lienden: Hemmen 4, Intezar 4, de Baar 2, Bendadi 2, Wiafe-Danquah 2, Wilsterman 2, Bellahsan 1, Hak 1, Mijland 1, Versteeg 1, de Vos 1, N. Willems 1

Rijnsburgse Boys: Tervoert 7, Tillema 7, Goeman 3, Hudepohl 3, Jongeneelen 3, Artien 2, Parami 2, Spruijt 2, Knol 1, Magan 1, Ros 1

Scheveningen: Peters 6, Aldogan 3, Donald 3, Gomez Nieto 3, Rog 2, J. de Jong 1, Roeleveld 1

Spakenburg: Ties 6, Bitter 4, van der Sande 4, Arg. Selimi 4, Vreekamp 3, Beijer 2, Gravenbeek 1, Koelewijn 1, Misidjan 1, Sterling 1, Will 1, eigen doelpunten tegenstanders 1

De Treffers: Ars 5, Jankovic 5, Balkestein 4, Havar 2, Maertzdorf 2, van de Beek 1, Khalouta 1, Wouters 1

VVSB: Bekooij 7, Martins 4, Brands 3, Dijkstra 3, Bakker 2, Batist 2, Arroyo 1, Felicia 1, Theuns 1

IJsselmeervogels: van den Meiracker 9, Olijfveld 5, M. de Harder 4, Zsch?sschen 4, van de Laar 3, Moro 3, Justiana 2, Buitenhuis 1, Nejmi 1, van Riel 1
 

Unregistere

Well-known member
Anderhalve maand geleden trok Barendrecht Warry van Wattum aan als nieuwe assistent voor de inmiddels ontslagen trainer Albert van der Dussen. Hij stopt er nu echter al weer mee, dus Jack van den Berg heeft ??n assistent minder. Mogelijk keert clubicoon Frans Brienen, die eerder dit jaar stopte, weer terug als assistent. Dat was hij vroeger immers ook jarenlang onder Jack.
 

Deathprod

Well-known member
Ik zag op twitter langskomen dat er zo'n 700 man aanwezig was bij de laatste wedstrijd van AFC tegen Katwijk, dan gaat het wel aardig de goede kant op toch? Volgens mij was het altijd maar een man of 300 voorheen.
 
Bovenaan