Tweede Divisie 2018/19

Joost

Well-known member
Vooral dit stukje is leuk: 'Het gaat als volgt:
Ons eerste team speelt in een competitie waar je wel Kampioen kan worden maar niet kan promoveren, terwijl er wel vier clubs kunnen degraderen!!'
Tsja, dat niet kunnen promoveren dat wilden de clubs toch echt zelf. Toen er alleen HK was vonden ze dat ook geen probleem. Toen hoorde je ook niemand dat er niet gepromoveerd kon worden en was men dolblij als men kampioen van een hoofdklasse werd.

Gelukkig geeft deze voorzitter wel aan dat 2e divisie gewoon semiprofniveau is, en dat de 2e divisie eigenlijk 'beter' is dan de eerste divisie. Tijd om e.e.a. gelijk te trekken dus.

AFC speelde sinds 1961 slechts 3 seizoenen niet in een klasse waaruit niet gepromoveerd kon worden.
 

JMD

Well-known member
AFC speelde sinds 1961 slechts 3 seizoenen niet in een klasse waaruit niet gepromoveerd kon worden.
Thanks voor deze aanvulling.

Dan is het dus makkelijk scoren nu, door mee te huilen met de wolven in het bos, maar ze zijn het dus al jaaaaaarenlang gewend.
 

De Groene Scout

Well-known member
Dat niet kunnen promoveren snap ik alleen niet zo goed. Dat kan toch gewoon als je kampioen wordt en aan de KKD-eisen wilt voldoen?
 

de Kok

Member
Ditmaal kan ik me goed vinden in je laatste woorden de Kok.

De speech vind ik ditmaal wat tegenvallen. Bepaald geen vuurwerk.
Indirect wordt de reden van de huidige hoge klassering genoemd. Een groep nieuwe sponsoren die ervoor gezorgd heeft dat AFC dit seizoen flink heeft kunnen investeren in spelers van buitenaf.
Natuurlijk wordt genoemd, dat AFC de beste jeugdafdeling van Nederland heeft. Terecht, zou ik ook doen.
Wel passen hierbij de gebruikelijke kanttekeningen, die ik al enkele malen bij dergelijke lijstjes naar voren bracht en die natuurlijk ook op de 2e club van onze hoofdstad van toepassing zijn.
Zouden bij die honderden afgewezen jeugdspelers ook spelers zitten die mee kunnen doen in A1, B1 en C1 ?
Rest me nog te zeggen, dat ik " daar wordt je vanzelf trots van " een dissonant in het verhaal vind.

De jeugdafdeling van AFC staat in de volle breedte op hoog niveau. Daaraan wordt bij de club hard gewerkt door vele vrijwilligers naast vele professionals. Het harde werken heeft zich alle vele jaren vertaald in kwaliteit en dat zorgt voor aantrekkingskracht.
En er worden niet kinderen afgewezen, maar de organisatie zit aan een maximum, zodat ze niet meer jeugd kunnen opnemen. Daarvoor een wachtlijst, dus geen afwijzing. en daar kunnen heel wel top talentjes bij zijn.
 

JMD

Well-known member
Nee, dit seizoen is er helemaal geen promotie mogelijk naar de Eerste Divisie.

Klopt. En vorig en volgend seizoen toch ook niet?
Maar dat was ook op verzoek van de 2edivisionisten volgens mij, die wilden onder de huidige licentie-eisen niet promoveren.
 

de Kok

Member
Ik citeerde verkeerd, niet afgewezen maar een wachtlijst.
Waarbij ik me niet kan voorstellen dat jongens van elders die een toegevoegde waarde zijn voor A1 en B1 ook op die wachtlijst komen.

Verder , uitstekend hoe AFC en andere clubs het met de jeugd doen.
Maar het is niet alleen maar een verdienste van de club, de trainers en de begeleiders.

Persoonlijk vind ik, dat de trainer van een dorpsclub die de jongens van de enige A1 prima traint en wat bijbrengt minstens evenveel lof verdient als een trainer van AFC A1. Zo'n kunst is dat ook weer niet met zulke gemotiveerde en geselecteerde talenten.

Natuurlijk zijn de dorpsverenigingen die de opleidingen serieus nemen prima bezig. en dus verdienen allen die zich daar voor een goede opleiding inspannen ook lof. dat is toch ook nooit een discussiepunt. of is dat een beetje frustratie?
De gecertificeerde opleidingen worden overigens niet alleen beoordeeld op hoe ze met selectiejeugd omgaan maar ook hoe ze met de breedte teams omgaan.

Overigens is het zo dat heel veel talent uit de opleiding van AFC naar profclubs gaat en ook uitstroomt naar regioclubs op allerlei niveau.
 

de Kok

Member
Ik denk dat de huishouding van clubs met een gecertificeerde opleiding door de gestelde eisen aardig duurder uit dan clubs zonder certificering. Dus is reden van hogere contributie.
Dat vooral als de sponsor inkomsten zouden tegenvallen.
Ik denk dat een alv toch zal eisen dat er transparant met de middelen zal worden om gegaan en dat er weinig leden zullen accepteren dat spelers uit contributies worden betaald.

Ik persoonlijk vind dat punt in mindering ook belachelijk. Het zijn de regels, maar het systeem klopt al niet. Maar heel veel clubs reageerden vorig jaar ook dat het terecht was dat de 14 protestclubs een punt (eerst zelfs 3) in mindering kregen.
 

de Kok

Member
Opmerkelijke wending. Zoals ik het ook het lijstje 'contractloze' spelers bij FC Lienden opvallend vind. Michiel Hemmen bijvoorbeeld. En van Jawad Bellahsan kan ik me ook bijna niet voorstellen dat die alleen voor een onkostenvergoeding loopt te ballen, maar het kan...

Volgens mij kunnen alleen de spelers die een bij de KNVB geregistreerd contract hebben worden getransfereerd.
 

Unregistere

Well-known member
Volgens mij kunnen alleen de spelers die een bij de KNVB geregistreerd contract hebben worden getransfereerd.

Klopt, maar het gaat mij meer om de zes namen die volgens het artikel slechts voor een onkostenvergoeding spelen. Vind ik een opmerkelijk lijstje.
 

de waan

Well-known member
En al die spelers die dan naar Lienden gaan spelen nu niet voor een club? Hoe moet ik dat zien, want ik snap er niet zoveel van eerlijk gezegd.
 

Unregistere

Well-known member
Hoe dat met dat gebeuren van Wooter zit, weet ik niet exact. De Peter Barendse Academy bestaat uit een mix van spelers die clubloos zijn en die wel ergens voetballen, maar daar extra trainingen volgen. Die clubloze jongens zouden in theorie ingeschreven kunnen worden, al zal FC Lienden toch ook aan de contracteisen moeten voldoen.

Of ze nemen alle punten die ze in mindering krijgen voor lief, om maar gewoon het seizoen af te maken.
 

de waan

Well-known member
Misschien trekken Nico en Adrie met de komst van een nieuwe sponsor nog ??n keer de poeplap.
 

JMD

Well-known member
Tsja, Lienden is zondag h?.

Was het een zaterdagploeg geweest dan was het 100% de schuld van de KNVB en werkt die de club enorm tegen.


Nu definitief bevestigd: Lienden blijft in de 2e divisie.
 
Bovenaan