Tweede Divisie 2016-2017

Joost

Well-known member
Ben ik helemaal met je eens.
Op iets kleinere en lagere schaal zie je hetzelfde bij Be Quick 1887. Ook bulkend van de leden, maar daarvan komen maar zeer weinigen bij het eerste kijken en ook de andere Groningers komen er nauwelijks op af.
En inderdaad, de contributie bij AFC is echt schrikbarend hoog. Dat kunnen arme mensen nauwelijks betalen en het zou mij niet verbazen als anderen zich daar juist door aangetrokken voelen.
Maar ik blijf het opvallend vinden dat de tweede club van Amsterdam zo weinig publiek trekt.
Ook bij een club als HHC wordt er nog op een stuk of 5 andere velden gespeeld als het eerste thuis speelt.

In Hardenberg is verder niets te beleven op zaterdagmiddag, in tegenstelling tot Amsterdam ;)
 

Joost

Well-known member
Oorzaak bekend. Probleem opgelost. Dank je Joost :eek:mg:

Misschien wat bot gezegd maar het is denk ik wel de helft van de oorzaak. Stadsmensen zijn gewoonweg minder geinteresseerd in voetbal op lager niveau, mede doordat er veel meer andere activiteiten.

De andere helft zit in de sociale structuur. In een dorp heeft de sportvereniging een sociale functie. Dat is een stad veel minder. Aantal leden zegt ook helemaal niets over het aantal toeschouwers, veel jeugdleden willen gewoon zelf spelen en zijn helemaal niet geinteresseerd in het eerste team. En als er dan mensen zijn die wel eens bij het eerste gaan kijken dan is de kans in een stad veel kleiner dat ze ook een bij de buurman gaan kijken. AFC is mijns inziens niet de 2e club van Amsterdam maar slechts de hoogst spelende amateurvereniging.

Wat ik veel opvallender vond was dat recent een beslissingsduel om een plek in de 2e Klasse slechts 250 toeschouwers trok.
 

noordooster

Well-known member
Die oorzaken die je noemt zullen allemaal best meespelen.
Ik denk inderdaad dat de verbondenheid van de leden en de supporters uit de regio met de club in plaatsen als Hardenberg vele malen groter is dan bij een club als AFC.
Aan het voetbal zal het niet liggen, want volgens mij speelt AFC goed en aantrekkelijk voetbal.
Ik blijf het desondanks gewoon opvallend vinden dat de hoogst spelende amateurclub in Amsterdam ( waar je ook nog maar 1 BVO hebt ), met zoveel leden maar zo weinig toeschouwers trekt.
Ik heb AFC 2 maal zien spelen bij WKE in Emmen. Als toeschouwers waren alleen aanwezig Jack van Gelder met een dikke sigaar in de mond en een stuk of 4 oude mannen met prachtige colberts met daarop een rood embleem en met grijze pantalons. Ongetwijfeld bestuursleden. Met enkele deftige dames ook nog.
Met Hercules hetzelfde beeld.
Nu zul je misschien zeggen: De afstand. Maar de supporters hadden gemakkelijk mee gekund in de half lege spelersbus.
Dan vraag ik me af wie er eigenlijk behalve trainer en spelers ge?nteresseerd is in hoe het eerste team het doet.
Een gemiddelde 4e of 3e klasser in deze regio neemt meer toeschouwers mee naar uitwedstrijden.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Hoeveel supporters nam WKE mee naar een gewone competitiewedstrijd in het westen van het land?
 

noordooster

Well-known member
Daar was ik zelf nooit bij, het zullen er ook niet veel zijn geweest.
Ook bij thuiswedstrijden van WKE was het nooit erg druk.
WKE beschikte over een kleine vaste kern van supporters, vele voetballiefhebbers uit Emmen e.o. waren nooit zo ge?nteresseerd in de club.
Eerder toen WKE lager speelde en uitkwam tegen clubs in de regio zoals Hoogeveen, SVBO en Sc Erica namen ze toch al gauw een man/vrouw of 50 tot 100 mee naar uitwedstrijden.
Ik vermoed dat vanwege de afstanden en vanwege het feit dat er geen " eigen jongens" meer in het eerste zaten er in de topklasse wat minder supporters mee gingen.
 

de waan

Well-known member
Ik heb toch altijd wel het idee dat bij AFC altijd wel een mannetje of 30 bij zich heeft. Niet dat dat het nou zo imposant is, maar in verhouding tot de thuisschare wel relatief veel.
 

noordooster

Well-known member
Ik heb toch altijd wel het idee dat bij AFC altijd wel een mannetje of 30 bij zich heeft. Niet dat dat het nou zo imposant is, maar in verhouding tot de thuisschare wel relatief veel.

Nou die waren er de laatste 2 keer in Emmen bij WKE beslist niet, om welke reden dan ook.
 

Unregistere

Well-known member
Ik hoorde zaterdag in Zeist ook dat er wat afspraken zijn gemaakt omtrent de bandbreedte voor toegangsprijzen. De clubs in de tweede divisie willen 8 tot 10 euro vragen. Dat lijkt me ook nog wel iets dat meespeelt. Mensen die geen echte binding hebben met de club, zullen vast niet heel snel bedenken dat ze even een middagje naar het voetbal willen voor 8 euro exclusief versnaperingen en drankjes. Ik ben dan ook benieuwd of Barendrecht wel vast zal houden aan de verlaagde prijzen van 5 euro (en 7 euro voor de tribune) of dat zij onder druk van de collectieve afspraken ook weer omhoog moeten.
 

noordooster

Well-known member
Ik hoorde zaterdag in Zeist ook dat er wat afspraken zijn gemaakt omtrent de bandbreedte voor toegangsprijzen. De clubs in de tweede divisie willen 8 tot 10 euro vragen. Dat lijkt me ook nog wel iets dat meespeelt. Mensen die geen echte binding hebben met de club, zullen vast niet heel snel bedenken dat ze even een middagje naar het voetbal willen voor 8 euro exclusief versnaperingen en drankjes. Ik ben dan ook benieuwd of Barendrecht wel vast zal houden aan de verlaagde prijzen van 5 euro (en 7 euro voor de tribune) of dat zij onder druk van de collectieve afspraken ook weer omhoog moeten.

Ik denk met jou, unregistere, dat met dergelijke prijzen een bepaalde groep ge?nteresseerden thuis blijft.
10 Euro entree voor een amateurwedstrijd vind ik veel geld.
 

Jef400

Well-known member
Ik hoorde zaterdag in Zeist ook dat er wat afspraken zijn gemaakt omtrent de bandbreedte voor toegangsprijzen. De clubs in de tweede divisie willen 8 tot 10 euro vragen. Dat lijkt me ook nog wel iets dat meespeelt. Mensen die geen echte binding hebben met de club, zullen vast niet heel snel bedenken dat ze even een middagje naar het voetbal willen voor 8 euro exclusief versnaperingen en drankjes. Ik ben dan ook benieuwd of Barendrecht wel vast zal houden aan de verlaagde prijzen van 5 euro (en 7 euro voor de tribune) of dat zij onder druk van de collectieve afspraken ook weer omhoog moeten.
Hmm wat ik zo rond google is 8 tot 10 euro ook een normale prijs voor de Topklasse geweest. Bij GVVV betaalde ik ook een tientje afgelopen seizoen. Ik vind het het wel waard. Zoveel minder dan de JL is het ook weer niet.
 

noordooster

Well-known member
Hmm wat ik zo rond google is 8 tot 10 euro ook een normale prijs voor de Topklasse geweest. Bij GVVV betaalde ik ook een tientje afgelopen seizoen. Ik vind het het wel waard. Zoveel minder dan de JL is het ook weer niet.

Ik dacht dat ik het afgelopen seizoen bij WKE 7 euro betaalde en het seizoen daarvoor hadden ze de prijzen verlaagd naar 6 euro.
HHC zat op 8 euro, wat volgens mij de meeste topklassers vroegen.
Wat een verschil dan als ze dan bij GVVV en ik dacht ook bij IJsselmeervogels 10 euro vroegen.
En het gekke is dat je bij sommige clubs zo'n 20 a 30 minuten na aanvang mensen zo zonder te betalen naar binnen ziet lopen.
En ik ken geen enkele club waar je in de rust nog entree moet betalen.
 

noordooster

Well-known member
Zouden ze wel eens hebben uitgezocht welke invloed een prijsverhoging of -verlaging op het aantal toeschouwers en op de omzet heeft ?
Er zijn vast wel onderzoeksbureaus die dat willen uitzoeken.
Toen WKE en Barendrecht op zeker moment hun toegangsprijzen verlaagden, zullen ze vast en zeker gedacht hebben daarmee meer toeschouwers te trekken.
En 600 toeschouwers die 6 euro betalen brengen evenveel geld op dan 450 die 8 euro betalen, maar dan zou ik liever die 600 toeschouwers hebben , ook al omdat men vaak ook nog wel 1 of meer consumpties neemt.
 

De Groene Scout

Well-known member
Zullen er echt mensen thuis blijven omdat ze 8 euro moeten betalen ipv 6 euro ?

Voor ??nmalig bezoek niet. Moet je echter 8 of 10 euro betalen en je krijgt als dagjesmens een zaadpot te zien, dan ga je misschien wel denken dat je voor dat geld voorlopig niet weer gaat.
5 euro voor een amateurpotje moet in mijn ogen ook wel genoeg zijn. Zo veel spektakel krijg je nu ook weer niet geboden.
 

de waan

Well-known member
Bij HSC'21 zijn op een gegeven moment de prijzen ook teruggebracht van 8 naar 6 euro. Er was wel een summiere stijging waar te nemen, maar zeer beperkt. Overigens is het aantal verkochte kaarten maar een klein deel van de aanwezige toeschouwers. De meesten zijn uiteindelijk toch leden, sponsors.

Persoonlijk vind ik 8 euro wel aardig aan de prijs voor een potje amateur c.q. semi-amateurvoetbal.
 

bqandy

Well-known member
Zullen er echt mensen thuis blijven omdat ze 8 euro moeten betalen ipv 6 euro ?

In m'n eentje niet, maar ik zou er geen gezins of familieuitje van maken.
Prijs bij Be Quick 1887 in het jaar topklasse was vijf euro en eventueel 50 cent extra voor een programmaboekje. Ik neem aan dat die prijs ook volgend seizoen weer gehanteerd wordt.
 
Bovenaan