Toekomst landentoernooien

Kielse Rat

Well-known member
De UEFA heeft beide Russische bids resoluut naar de prullenbak verwezen. De bids brengen de UEFA in diskrediet en zijn daarmee ongeldig. Bovendien is het nog maar de vraag of de schorsing van de Russische teams tegen die tijd (2028 en 2032) opgeheven zal zijn. Een bond waarvan de teams geschorst zijn, kan geen toernooi organiseren, zo redeneert de UEFA.
Wat een nobele organisatie is de UEFA toch.
 

JMD

Well-known member
Volgens de VI gaat de Nations League miv 2024 op de schop en komen de 10 landen van de CONMEBOL (z.amerika) erbij. Nou was dat al bekend, ook dat er een aantal ploegen in A komen, en een aantal in B, maar nu stond er ook in hoe dat naw gaat gebeuren.

Het aantal duels in de NL gaat toenemen van 6 naar 10 en dat gaat men bewerkstelligen door de kwalificatiepoules voor EK/WK voortaan kleiner te maken. Dus dan zou je groepen van 4 krijgen (zoals zeg maar tot begin jaren 90). Nadeel is dan wel dat 1 uitglijder duurder kan zijn, zeker bij WK-kwalificatie als Europa geen 24 maar maar iets van 17 tickets heeft te verdelen (voor het WK met 48 landen). Tevens zouden er geen kleine poules komen in de NL, maar een soort systeem als bij de CL waarin je tegen maar een beperkt aantal tegenstanders speelt, de VI had het over 8 duels. (de 2 extra duels (om aan die 10 te komen) zal dan de PO of finaleduels zijn. Verder spelen de Zuidamerikaanse ploegen maar een beperkt deel van hun duels in Zuid Amerika, en zullen de Europese landen altijd in Europa spelen. Voor Zuid Amerika misschien niet eens zo heel nadelig, want veel Zuidamerikaanse sterren spelen in Italië, Spanje enz... Scheelt voor hen dus ook in reistijd.

Aan de ene kant wordt dit een heel mooie competitie zo, maar ik moet zeggen dat de NL in de huidige vorm (groepjes van 4) me ook wel aanspreekt.
 

Makanaky

Well-known member
Afrika en Azië er ook bij graag. Noemen we het WK de Nations League-editie. Alle wedstrijden op Mars.
 
  • Haha
Waarderingen: JMD

Max

Administrator
Forumleiding
Nou ja, een tegenstander is Griekenland, Egypte en Saudi Arabië. Dat is een toernooi georganiseerd door leden van drie verschillende continentale bonden. Ook niet per se de meest logische combinatie.

Met Argentinië, Chili, Paraguay en Uruguay heb je op zich een redelijk overzichtelijk geheel als je van de laatste drie de hoofdsteden pakt en van Argentinië Rosario en Buenos Aires. Historisch gezien is een finale in Montevideo inderdaad mooi.
 
Laatst bewerkt:

De Wolf

Well-known member
Systeem zoals het EK2020 lijkt mij ook wel leuk. In principe doen ze dat ook al met WK2026.
 

Mario

Well-known member
Nou ja, een tegenstander is Griekenland, Egypte en Saudi Arabië. Dat is een toernooi georganiseerd door leden van drie verschillende continentale bonden. Ook niet per se de meest logische combinatie.

Kanloos natuurlijk, al is het maar omdat de UEFA geen WK wil organiseren met andere continentale bonden
Om dezelfde reden mocht Marokko niet deelnemen aan het Spanje / Portugal bid.
 

Forza AZ

Well-known member
Kanloos natuurlijk, al is het maar omdat de UEFA geen WK wil organiseren met andere continentale bonden
Om dezelfde reden mocht Marokko niet deelnemen aan het Spanje / Portugal bid.
De FIFA organiseert het WK. Dan maakt het toch niet uit wat de UEFA er van vindt. Die moeten alleen de kwalificatie-opzet voor de UEFA-spots organiseren.
 

Mario

Well-known member
Naar wat ik begrijp beslist de UEFA welk Europese bid zich aanmeld voor het WK. Ze zullen zich toch ook op 1 kandidaat willen richten om te promoten.

Volgens mij heeft de UEFA een voorkeur voor een bid van Groot Brittannië. Maar dat is volgens mij nog niet concreet.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Naar wat ik begrijp beslist de UEFA welk Europese bid zich aanmeld voor het WK. Ze zullen zich toch ook op 1 kandidaat willen richten om te promoten.

Volgens mij heeft de UEFA een voorkeur voor een bid van Groot Brittannië. Maar dat is volgens mij nog niet concreet.

Lift Griekenland dan lekker mee op Afrika en Azië.
 

JMD

Well-known member
Behalve de beslissing dat de WK2026 12 poules van 4 gaat hebben is ook besloten dat miv van 2026 de internationale break van september én oktober gaat verdwijnen en vervangen wordt door een langere periode (waarin dan 4 duels gespeeld kunnen worden) eind september/begin oktober. De overige internationale breaks blijven waar ze zijn, in maart, juni en november
 

JMD

Well-known member
Later dit jaar wordt bekend gemaakt waar EURO 2028 en EURO 2032 gehouden gaat worden. Vwb beide toernooien lijkt het sinds vandaag beslist. Er waren voor 2028 2 kandidaten: Turkije en een gemengd bid van Engeland, Schotland, Wales, Ierland en Noord Ierland. Turkije heeft vandaag aangegeven bij de UEFA zich voor 2032 kandidaat te stellen samen met Italië, dus dan zou alleen het bid van het vijftal overblijven.

Voor 2032 waren er bids van Italië en Turkije apart, die hebben dus nu aangegeven dat samen te gaan doen, en zijn nu dus nog de enige kandidaat. Rusland was ook voor 2028 en 2032 in de running, maar om bekende redenen is dat bid niet toegestaan.

Voor Turkije wordt het dan 'eindelijk' dat het een toernooi mag organiseren. Sinds 2008 (muv 2020, het gezamenlijke EK) doen zij al een poging om het EK te krijgen.
 

JMD

Well-known member
Vreemde combinatie qua geografie: Turkije en Italië.
Ach, we kijken nergens meer van op toch tegenwoordig? Griekenland had een WK-bid met Saoedi Arabië.

En de afstanden bij het WK in Rusland waren denk ik groter dan de langste afstand tussen Italië en Turkije.


Over afstanden gesproken: NL heeft samen met België en Duitsland een bid gedaan op WK2027 bij de dames. In NL zou dan gespeeld worden in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Enschede en Heerenveen. In Duitsland wil men dan in Duisburg, Düsseldorf, Köln en Dortmund spelen. Dat zou dan echt allemaal heel dicht bij elkaar liggen. Dat is ook waar het bid op wijst: alles is met de trein bereikbaar.
Andere kandidaten zijn Zuid Afrika, Brazilië en USA/Mexico. De laatste lijkt me af te vallen, die krijgen het mannen WK al. Zuid Afrika zou de eerste keer zijn dat de dames WK in Afrika is.
 

Joost

Well-known member
Lecce is hemelsbreed net zover van Istanbul als Milaan.

Dat toernooi in 2032 zou wellicht ook 32 teams hebben. Dan kun het best wel makkelijk splitsen zonder dat je supporters vaak van het ene naar het andere land laat vliegen.
 

JMD

Well-known member
Lecce is hemelsbreed net zover van Istanbul als Milaan.

Dat toernooi in 2032 zou wellicht ook 32 teams hebben. Dan kun het best wel makkelijk splitsen zonder dat je supporters vaak van het ene naar het andere land laat vliegen.
Serieus. Gaat het EK misschien naar 32???

Splitsen klinkt mooi, maar dan krijg je 2 separate toernooien die elkaar pas in de finale tegen kunnen komen. Dat was bv op WK 2002 en EK 2008 het geval, en ook nu bij het WK Vrouwen. NL kan bijvoorbeeld Frankrijk pas in de finale tegenkomen. Lijkt me allemaa niet ideaal.

Maar als het naar 32 gaat, dan neem ik aan dat de top 10 landen zich direct plaatsen ofzo? :)
Kunnen we dan niet beter direct naar 55 teams gaan?
 
Bovenaan