Toekomst Europese competities

PES5

Administrator
Forumleiding
Money matters.

Terwijl zo'n Final Four of zelfs Final Eight heel goed werd ontvangen door het publiek. Jammer.
 

JMD

Well-known member
In de VI van vandaag een groot artikel over de toekomst CL. Het lijkt niet meer de vraag of die vanaf 2024 naar 36 clubs gaat, maar alleen nog wanneer er gespeeld gaat worden (midweek of weekend) en hoe de tickets verdeeld worden.

Met die 36 ploegen zou je zeggen dat de 'kleine' landen wat meer tickets krijgen, maar nee. Jacco Swart (voorzitter ECV en van de Europese versie daarvan) geeft in een bijzin aan dat de grote landen zomaar 5 tickets zouden kunnen krijgen...

Het was al bekend dat elke ploeg 10 duels ging spelen en dat men een algemene stand op maakt. Ook al dat de top 8 dan rechtstreeks doorgaat naar de 1/8e finale en ploeg 9 t/m 24 tegen elkaar gaat spelen om een plek in de 1/8 finale.
Nieuw is dat men denkt aan een soort 'tennisschema' waarbij de nummer 1 dan tegen de nummer 16 speelt in de 1/8 finale enz.. Dit om ervoor te zorgen dat clubs die zich al vroeg plaatsen voor de volgende ronde er alles aan doen om zo hoog mogelijk te eindigen.
In de EL en ECL zou men ook in deze vorm willen gaan werken aldus het artikel.
 

JMD

Well-known member
Schijtgeld.

Zo jammer.
Jep. Het gaat de NL clubs die mag deelnemen 70-90 miljoen(!!!!) opleveren. Dus dit gaat de nationale competities nog meer uit elkaar trekken... En aangezien de grote clubs nog meer gaan verdienen tov de NL club wordt dat gat natuurlijk nog groter tussen zeg Barcelona en Ajax.

En met 10 duels zijn natuurlijk ook clubs eerder zeker van de volgende ronde en heeft men die noodgreep nodig dat bv de 1e plek meer oplevert dan de 2e (alhoewel dat natuurlijk ook niet zeker is, want wie weet is de nummer 15 beter dan de nummer 16). Tevens hangt dit dus heel erg af van de loting, want je gaat dus maar 10 tegenstanders hebben van de 36...

Momenteel zijn die CL-poules van veel spanning ontdaan, want je weet vaak wel zeker dat Bayern, Barcelona, Real, City, PSG, Juve sowieso doorgaan... Ipv dat de UEFA daar nou eens wat aan doet...

EN doordat de clubs meer geld krijgen worden de spelers ook weer duurder, waardoor men weer meer geld nodig heeft.


Ik vind dit al helemaal niks, maar mag toch hopen dat men iig kan afhouden dat deze duels naar het weekend gaan en denationale competities naar midweek.
 

JMD

Well-known member
Wat meer info over de vernieuwde CL (die in die vorm tot 2033 zou lopen)

De 4 extra plaatsen worden dus als volgt verdeeld:
2 via de UEFA Coëfficiënt rankings (of dit van tevoren is of na de kwalificatieronde staat er niet. ik denk dat ze de 2 hoogstgeplaatste ploegen op die lijst pakken die zich niet rechtstreeks geplaatst hebben, als dat bv 2 Engelse ploegen zijn dan doen er 6 Engelse ploegen mee) (en die kans is erg groot want er staan veel Engelse ploegen in de bovenkant van de coefficientenranglijst en maar 4 kunnen er natuurlijk de CL in)
1 extra ticket voor Frankrijk (die gaat naar 3)
1 voor de beste competitie zonder deelnemers (ook hier, of dit van tevoren is of na kwalificatie staat er niet)

Verder worden de duels van september tot en met januari gespeeld. Met op 4 speelrondes ook CL-duels op donderdag. Vraag me af wanneer ze dat doen, want de ECL en EL gaan ook naar dit schema. In januari dus ook speelrondes. Daar zullen de competities blij mee zijn, want veel nationale competities hebben dan 1 of meer competitierondes midweeks en sowieso bekerduels... Ben benieuwd hoe de competities dat gaan inlopen, en dat klopt dus ook niet met wat de UEFA wilde bereiken (volgens dit artikel) dat competities niet kleiner hoefden te worden...
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Wat meer info over de vernieuwde CL (die in die vorm tot 2033 zou lopen)

De 4 extra plaatsen worden dus als volgt verdeeld:
2 via de UEFA Coëfficiënt rankings (of dit van tevoren is of na de kwalificatieronde staat er niet. ik denk dat ze de 2 hoogstgeplaatste ploegen op die lijst pakken die zich niet rechtstreeks geplaatst hebben, als dat bv 2 Engelse ploegen zijn dan doen er 6 Engelse ploegen mee) (en die kans is erg groot want er staan veel Engelse ploegen in de bovenkant van de coefficientenranglijst en maar 4 kunnen er natuurlijk de CL in)
1 extra ticket voor Frankrijk (die gaat naar 3)
1 voor de beste competitie zonder deelnemers (ook hier, of dit van tevoren is of na kwalificatie staat er niet)

Verder worden de duels van september tot en met januari gespeeld. Met op 4 speelrondes ook CL-duels op donderdag. Vraag me af wanneer ze dat doen, want de ECL en EL gaan ook naar dit schema. In januari dus ook speelrondes. Daar zullen de competities blij mee zijn, want veel nationale competities hebben dan 1 of meer competitierondes midweeks en sowieso bekerduels... Ben benieuwd hoe de competities dat gaan inlopen, en dat klopt dus ook niet met wat de UEFA wilde bereiken (volgens dit artikel) dat competities niet kleiner hoefden te worden...

Dat ticket is niet per se voor Frankrijk, maar voor het land wat 5e staat op de ranking. De kans is wel groot dat Frankrijk daar voorlopig blijft staan natuurlijk.
Ik neem aan dat ze clubs niet eerst kwalificatie laten spelen voordat ze bepalen welke extra clubs mogen meedoen, want anders kom je in de problemen met clubs die verliezen in de voorronde en verder gaan in de EL of CoL.
De 2 clubs met het hoogste coëfficient moeten waarschijnlijk wel geplaatst zijn voor de EL of CoL, zodat niet een club die in de nationale competitie ergens onderin eindigt alsnog CL kan gaan spelen.

Waar lees je dat de EL en CoL ook naar een groepsfase van 10 speelrondes gaan? Met 4x CL op donderdag lijkt het me juist logisch dat dat alleen op de 4 speeldagen is dat er geen EL en CoL is.
 

JMD

Well-known member
Dat ticket is niet per se voor Frankrijk, maar voor het land wat 5e staat op de ranking. De kans is wel groot dat Frankrijk daar voorlopig blijft staan natuurlijk.
Ik neem aan dat ze clubs niet eerst kwalificatie laten spelen voordat ze bepalen welke extra clubs mogen meedoen, want anders kom je in de problemen met clubs die verliezen in de voorronde en verder gaan in de EL of CoL.
De 2 clubs met het hoogste coëfficient moeten waarschijnlijk wel geplaatst zijn voor de EL of CoL, zodat niet een club die in de nationale competitie ergens onderin eindigt alsnog CL kan gaan spelen.

Waar lees je dat de EL en CoL ook naar een groepsfase van 10 speelrondes gaan? Met 4x CL op donderdag lijkt het me juist logisch dat dat alleen op de 4 speeldagen is dat er geen EL en CoL is.
Dat laatste kwam ik in een ander artikel tegen...

Overigens zijn de Nationale Bonden (en dan met name de competitieleiders) niet tevreden hier mee, die verliezen 4 speelrondes. De UEFA gaf aan dat dit nieuwe schema past in het huidige, maar de competitieleiders twijfelen daaraan.

Je hebt idd gelijk vwb Frankrijk, maar door de huidige Catch22 zal dat naw nooit een ander land worden. Net als dat die 2 plaatsen voor hoogstgeplaatste ploegen zonder CL-ticket naw altijd naar Engeland zal blijven gaan. Want de hoogstaande ploegen op die lijst uit Spa/Ita/Dui zijn er maar een paar (Barca, Real, Bayern, Juve) en die plaatsen zich altijd wel voor de CL. In Engeland daarentegen heb je gewoon meer ploegen die om die CL-tickets strijden. We praatten altijd over de Big 6, maar waar bv Arsenal nu lijkt weg te vallen komt dan City erbij, dus veel kanshebbers voor die 4 tickets, dus de kans dat een Man U of Liverpool er een keer uit valt is groot. En nee, die ploegen hoeven zich niet te plaatsen voor EL of ECL volgens de laatste berichten. Dus als Man U 15e eindigt dan mogen ze gewoon CL spelen. Daar is dit plan ook voor bedoeld, zodat de grote ploegen altijd zeker zijn van de CL.

Op diezelfde manier is dat 4e ticket, dat gaat naar de hoogstgeplaatste landskampioen die niet rechtstreeks geplaatst is. Dat zou afgelopen seizoen Ajax zijn geweest.
 

ALenstra

Well-known member
Ik meen dat vorige week in de VI ook stond dat EL en CoL dezelfde opzet krijgen. Ook zouden vier exclusieve speeldagen ingepland worden. Op deze speeldagen mogen geen andere wedstrijden ingepland worden.
 

JMD

Well-known member
Ik meen dat vorige week in de VI ook stond dat EL en CoL dezelfde opzet krijgen. Ook zouden vier exclusieve speeldagen ingepland worden. Op deze speeldagen mogen geen andere wedstrijden ingepland worden.
Nee, dat laatste was dat er tijdens de Europese duels absoluut geen andere duels ingepland mogen worden. Maar goed, die rgeel is nu ook al het geval (vandaar dat de inhaalduels in de eredivisie vandaag om 16.30 en 18.45 staan), alleen Engeland heeft daar schijt aan, die laten inhaalduels deze weken gewoon om 21.00 beginnen.
 

Forza AZ

Well-known member
Overigens zijn de Nationale Bonden (en dan met name de competitieleiders) niet tevreden hier mee, die verliezen 4 speelrondes. De UEFA gaf aan dat dit nieuwe schema past in het huidige, maar de competitieleiders twijfelen daaraan.
De UEFA is niet helemaal fout, want dit seizoen waren er vanaf september ook al 3 extra speelrondes in de CL en EL dan normaal. Dus in principe zou het nog allemaal net moeten passen. Maar dan is er wel nauwelijks ruimte meer om afgelaste wedstrijden in te halen.
 

JMD

Well-known member
De UEFA is niet helemaal fout, want dit seizoen waren er vanaf september ook al 3 extra speelrondes in de CL en EL dan normaal. Dus in principe zou het nog allemaal net moeten passen. Maar dan is er wel nauwelijks ruimte meer om afgelaste wedstrijden in te halen.
Ja klopt. Maar dit is dan ook een uitzonderlijk seizoen... En de nationale competities hebben wel moeten inkrimpen (minder replays, minder bekerrondes uit/thuis, minder nacompetitie uit/thuis enz)

En in Engeland heb je nu bv al een potentieel probleem net als in Italië dat een duel niet ingehaald kan worden als 1 van de 2 ploegen ver komt in Europa (Spurs en Juve/Napoli).
 

erka

Well-known member
Ik vroeg me af hoe ze die competitie gaan doen. Ik begrijp dat ze het "Zwitsers systeem" aangepast gaan doen.

Een echt Zwitsers systeem is wel leuk. Dan krijg je na gelote ronde 1 de nr1 tegen nr2, nr 3 tegen nr4. Die uitslagen verwerk je dan weer, maak je weer nieuwe ranglijst op en dan weer nr1 tegen nr2 enzo. Waarbij je maar 1x tegen elkaar mag spelen dus als 1 en 2 elkaar al getroffen hebben wordt het 1 tegen 3 enzovoorts. En dan zoveel mogelijk om en om thuis en uit (bij schaken wit en zwart). Dat werkt bij schaaktoernooien bijzonder goed. Na 9 ronden staat de sterkste altijd bovenaan en heb je prima ranglijst.

Maar een volledig geloot Zwitsers systeem is volledig oneerlijk.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik vroeg me af hoe ze die competitie gaan doen. Ik begrijp dat ze het "Zwitsers systeem" aangepast gaan doen.
Ze zullen alle speelrondes van te voren gaan loten lijkt me. Anders is het qua organisatie veel te lastig voor de clubs.
Er zullen waarschijnlijk gewoon een aantal (4?) potten gemaakt worden zoals nu, waarbij dan iedereen 2 of 3x tegen een club uit iedere pot zal spelen.
 

JMD

Well-known member
Elke club krijgt toch vijf tegenstanders waar tegen twee keer gespeeld wordt?
Nee, alle 36 ploegen worden gerangschikt. En dan gaat een computer het speelschema bepalen waarbij elke club 10 duels speelt, 5 thuis en 5 uit en waarbij iedereen ongeveer even sterke tegenstand heeft over die 10 duels.

Na 10 duels wordt een stand gemaakt en de beste 8 gaan direct door naar de laatste 16, de nummers 9 t/m 24 spelen een tussenronde.
In dit nieuwe systeem (dat naw ook voor de EL en ECL gebruikt gaat worden) verdwijnt de 'afstroom' naar de EL na de groepsfase.

De 4 extra plekken gaan o.a. naar 1 extra ticket voor Frankrijk, maar ook 1 ticket naar de beste ploeg op de UEFA Ranglijst die veroordeeld is tot voorronde spelen en ook een ticket naar de beste ploeg van die ranglijst die zich uberhaupt niet geplaatste heeft. De kans dat dat een Engels team is, is vrij groot, dus dan doet Engeland met 5 teams mee.
 

Forza AZ

Well-known member
Bovenaan