LB.Volgens VI is deze opzet rampzalig voor de Eredivisie.
Jep. Het gaat de NL clubs die mag deelnemen 70-90 miljoen(!!!!) opleveren. Dus dit gaat de nationale competities nog meer uit elkaar trekken... En aangezien de grote clubs nog meer gaan verdienen tov de NL club wordt dat gat natuurlijk nog groter tussen zeg Barcelona en Ajax.Schijtgeld.
Zo jammer.
Dat kan je idd op de vingers van 1 hand natellen...Volgens VI is deze opzet rampzalig voor de Eredivisie.
Wat meer info over de vernieuwde CL (die in die vorm tot 2033 zou lopen)The new Champions League format from 2024 onwards
The new format for the Champions League will be accepted and approved in March 2021. The new format will start in 2024 and will have 36 teams involved, respecting the national leawww.marca.com
De 4 extra plaatsen worden dus als volgt verdeeld:
2 via de UEFA Coëfficiënt rankings (of dit van tevoren is of na de kwalificatieronde staat er niet. ik denk dat ze de 2 hoogstgeplaatste ploegen op die lijst pakken die zich niet rechtstreeks geplaatst hebben, als dat bv 2 Engelse ploegen zijn dan doen er 6 Engelse ploegen mee) (en die kans is erg groot want er staan veel Engelse ploegen in de bovenkant van de coefficientenranglijst en maar 4 kunnen er natuurlijk de CL in)
1 extra ticket voor Frankrijk (die gaat naar 3)
1 voor de beste competitie zonder deelnemers (ook hier, of dit van tevoren is of na kwalificatie staat er niet)
Verder worden de duels van september tot en met januari gespeeld. Met op 4 speelrondes ook CL-duels op donderdag. Vraag me af wanneer ze dat doen, want de ECL en EL gaan ook naar dit schema. In januari dus ook speelrondes. Daar zullen de competities blij mee zijn, want veel nationale competities hebben dan 1 of meer competitierondes midweeks en sowieso bekerduels... Ben benieuwd hoe de competities dat gaan inlopen, en dat klopt dus ook niet met wat de UEFA wilde bereiken (volgens dit artikel) dat competities niet kleiner hoefden te worden...
Dat laatste kwam ik in een ander artikel tegen...Dat ticket is niet per se voor Frankrijk, maar voor het land wat 5e staat op de ranking. De kans is wel groot dat Frankrijk daar voorlopig blijft staan natuurlijk.
Ik neem aan dat ze clubs niet eerst kwalificatie laten spelen voordat ze bepalen welke extra clubs mogen meedoen, want anders kom je in de problemen met clubs die verliezen in de voorronde en verder gaan in de EL of CoL.
De 2 clubs met het hoogste coëfficient moeten waarschijnlijk wel geplaatst zijn voor de EL of CoL, zodat niet een club die in de nationale competitie ergens onderin eindigt alsnog CL kan gaan spelen.
Waar lees je dat de EL en CoL ook naar een groepsfase van 10 speelrondes gaan? Met 4x CL op donderdag lijkt het me juist logisch dat dat alleen op de 4 speeldagen is dat er geen EL en CoL is.
Nee, dat laatste was dat er tijdens de Europese duels absoluut geen andere duels ingepland mogen worden. Maar goed, die rgeel is nu ook al het geval (vandaar dat de inhaalduels in de eredivisie vandaag om 16.30 en 18.45 staan), alleen Engeland heeft daar schijt aan, die laten inhaalduels deze weken gewoon om 21.00 beginnen.Ik meen dat vorige week in de VI ook stond dat EL en CoL dezelfde opzet krijgen. Ook zouden vier exclusieve speeldagen ingepland worden. Op deze speeldagen mogen geen andere wedstrijden ingepland worden.
De UEFA is niet helemaal fout, want dit seizoen waren er vanaf september ook al 3 extra speelrondes in de CL en EL dan normaal. Dus in principe zou het nog allemaal net moeten passen. Maar dan is er wel nauwelijks ruimte meer om afgelaste wedstrijden in te halen.Overigens zijn de Nationale Bonden (en dan met name de competitieleiders) niet tevreden hier mee, die verliezen 4 speelrondes. De UEFA gaf aan dat dit nieuwe schema past in het huidige, maar de competitieleiders twijfelen daaraan.
Ja klopt. Maar dit is dan ook een uitzonderlijk seizoen... En de nationale competities hebben wel moeten inkrimpen (minder replays, minder bekerrondes uit/thuis, minder nacompetitie uit/thuis enz)De UEFA is niet helemaal fout, want dit seizoen waren er vanaf september ook al 3 extra speelrondes in de CL en EL dan normaal. Dus in principe zou het nog allemaal net moeten passen. Maar dan is er wel nauwelijks ruimte meer om afgelaste wedstrijden in te halen.
Ze zullen alle speelrondes van te voren gaan loten lijkt me. Anders is het qua organisatie veel te lastig voor de clubs.Ik vroeg me af hoe ze die competitie gaan doen. Ik begrijp dat ze het "Zwitsers systeem" aangepast gaan doen.
Nee, alle 36 ploegen worden gerangschikt. En dan gaat een computer het speelschema bepalen waarbij elke club 10 duels speelt, 5 thuis en 5 uit en waarbij iedereen ongeveer even sterke tegenstand heeft over die 10 duels.Elke club krijgt toch vijf tegenstanders waar tegen twee keer gespeeld wordt?
In de EL worden er waarschijnlijk 8 wedstrijden gespeeld volgens dit systeem en niet 10 zoals in de CL.Na 10 duels wordt een stand gemaakt en de beste 8 gaan direct door naar de laatste 16, de nummers 9 t/m 24 spelen een tussenronde.
In dit nieuwe systeem (dat naw ook voor de EL en ECL gebruikt gaat worden) verdwijnt de 'afstroom' naar de EL na de groepsfase.