Friesland
Well-known member
Ik vroeg me af hoe ze die competitie gaan doen. Ik begrijp dat ze het "Zwitsers systeem" aangepast gaan doen.
Een echt Zwitsers systeem is wel leuk. Dan krijg je na gelote ronde 1 de nr1 tegen nr2, nr 3 tegen nr4. Die uitslagen verwerk je dan weer, maak je weer nieuwe ranglijst op en dan weer nr1 tegen nr2 enzo. Waarbij je maar 1x tegen elkaar mag spelen dus als 1 en 2 elkaar al getroffen hebben wordt het 1 tegen 3 enzovoorts. En dan zoveel mogelijk om en om thuis en uit (bij schaken wit en zwart). Dat werkt bij schaaktoernooien bijzonder goed. Na 9 ronden staat de sterkste altijd bovenaan en heb je prima ranglijst.
Maar een volledig geloot Zwitsers systeem is volledig oneerlijk.
Ik ben benieuwd. Er wordt gesproken over "Zwitsers systeem" maar dat is onwaarschijnlijk omdat je dan pas na iedere speelronde weet wie de volgende tegenstander wordt. Daarnaast is het voor de competitie van belang dat alle clubs 5x thuis en 5x uit spelen. Zonder al teveel afbreuk aan het systeem te doen, kunnen ze het systeem dan aanpassen door de eerste twee wedstrijden te bepalen, na die twee de volgende twee wedstrijden, etc.
Als ze echter direct de 10 wedstrijden bepalen, zoals door velen wordt vermoed, dan moet geconcludeerd worden dat de term "Zwitsers systeem" is genoemd, maar dat er geen invulling aan is gegeven. Ik zou het systeem dan omschrijven als het "Amerikaanse systeem". Als ze het Amerikaanse systeem gebruiken vraag ik mij af waarom er voor 36 clubs is gekozen ipv 40 clubs. Die 40 kun je dan indelen in 5 potten van 8, laat dan iedere club tegen twee clubs uit iedere pot spelen en je komt ook uit op 10 wedstrijden. Zo heb je een min of meer gelijke tegenstanders voor alle teams zodat je ze redelijk goed kan vergelijken.
Ik weet niet wat een land met meer dan vier startplekken moet. Volgens mij zijn er maar vier tijdslotten, dus als je dan vijf startplekken hebt, dan kun je een van die vijf toch niet live zien.
Laatst bewerkt: