Toekomst Europese competities

Friesland

Well-known member
Ik vroeg me af hoe ze die competitie gaan doen. Ik begrijp dat ze het "Zwitsers systeem" aangepast gaan doen.

Een echt Zwitsers systeem is wel leuk. Dan krijg je na gelote ronde 1 de nr1 tegen nr2, nr 3 tegen nr4. Die uitslagen verwerk je dan weer, maak je weer nieuwe ranglijst op en dan weer nr1 tegen nr2 enzo. Waarbij je maar 1x tegen elkaar mag spelen dus als 1 en 2 elkaar al getroffen hebben wordt het 1 tegen 3 enzovoorts. En dan zoveel mogelijk om en om thuis en uit (bij schaken wit en zwart). Dat werkt bij schaaktoernooien bijzonder goed. Na 9 ronden staat de sterkste altijd bovenaan en heb je prima ranglijst.

Maar een volledig geloot Zwitsers systeem is volledig oneerlijk.

Ik ben benieuwd. Er wordt gesproken over "Zwitsers systeem" maar dat is onwaarschijnlijk omdat je dan pas na iedere speelronde weet wie de volgende tegenstander wordt. Daarnaast is het voor de competitie van belang dat alle clubs 5x thuis en 5x uit spelen. Zonder al teveel afbreuk aan het systeem te doen, kunnen ze het systeem dan aanpassen door de eerste twee wedstrijden te bepalen, na die twee de volgende twee wedstrijden, etc.

Als ze echter direct de 10 wedstrijden bepalen, zoals door velen wordt vermoed, dan moet geconcludeerd worden dat de term "Zwitsers systeem" is genoemd, maar dat er geen invulling aan is gegeven. Ik zou het systeem dan omschrijven als het "Amerikaanse systeem". Als ze het Amerikaanse systeem gebruiken vraag ik mij af waarom er voor 36 clubs is gekozen ipv 40 clubs. Die 40 kun je dan indelen in 5 potten van 8, laat dan iedere club tegen twee clubs uit iedere pot spelen en je komt ook uit op 10 wedstrijden. Zo heb je een min of meer gelijke tegenstanders voor alle teams zodat je ze redelijk goed kan vergelijken.

Ik weet niet wat een land met meer dan vier startplekken moet. Volgens mij zijn er maar vier tijdslotten, dus als je dan vijf startplekken hebt, dan kun je een van die vijf toch niet live zien.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Ik weet niet wat een land met meer dan vier startplekken moet. Volgens mij zijn er maar vier tijdslotten, dus als je dan vijf startplekken hebt, dan kun je een van die vijf toch niet live zien.
Op dit moment zijn de wedstrijden van de landen die 4 clubs hebben ook niet altijd op de 4 verschillende aanvangstijden.
 

JMD

Well-known member

JMD

Well-known member
Als dit er door komt (en dus 6 duels meer) mogen al deze clubs nooit meer klagen over drukke speelschema's.... 30 jaar terug waren 9 duels nodig om de CL (toen EC1) te winnen, nu zijn het er 13 (als je in de groepsfase instroomt), met deze wijziging worden dat er 19.

Plus dat ze elke zomer 3 weken de hele wereld over vliegen om allerlei vriendschappelijke duels om idiote bekers te spelen.
 

ALenstra

Well-known member
Tja topvoetbal kost geld. Dat moet ergens vandaan komen. De consument wil ook meer topvoetbal. Verder begreep ik dat deze opzet uitgevonden is door Edwin vd Sar.
 

Maasveld

Well-known member
Als dit er door komt (en dus 6 duels meer) mogen al deze clubs nooit meer klagen over drukke speelschema's.... 30 jaar terug waren 9 duels nodig om de CL (toen EC1) te winnen, nu zijn het er 13 (als je in de groepsfase instroomt), met deze wijziging worden dat er 19.

Plus dat ze elke zomer 3 weken de hele wereld over vliegen om allerlei vriendschappelijke duels om idiote bekers te spelen.
Dan zal je zien dat er druk wordt gezet om de nationale competities in te krimpen.
 

Makanaky

Well-known member
Tja topvoetbal kost geld. Dat moet ergens vandaan komen. De consument wil ook meer topvoetbal. Verder begreep ik dat deze opzet uitgevonden is door Edwin vd Sar.
Tuurlijk joh, bij 9 vd 10 topclubs voel ik geen enkele binding terwijl bij Twente of pak 'm beet VVV gelijk een gevoel naar boven komt. Geschiedenis en sentiment zijn niet te koop.
En Sar is een löl.
 

JMD

Well-known member
Tja topvoetbal kost geld. Dat moet ergens vandaan komen.
Ja, alleen blijkt keer op keer dat het rupsjenooitgenoeg ook met die nieuwe opzet weer in geldnood gaat komen. Want als ze meer binnenkrijgen geven ze gewoon meer uit... Een vicieuze cirkel

De consument wil ook meer topvoetbal. Verder begreep ik dat deze opzet uitgevonden is door Edwin vd Sar.
Nog meer topvoetbal? Er is al dagelijks topvoetbal op de buis op meerdere kanalen.

En ja, idd heeft Sar deze variant bedacht, slim omdat Ajax hierdoor de kans vergroot nooit meer naast CL-deelname te grijpen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Heerenveen heeft alvast gezegd dat ze de CL in welke vorm dan ook voorlopig gaan boycotten #trots
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member

Mooi filmpje over de vernieuwingen.
Dus Frankrijk + 1 plek
1 plek voor de beste club die voorrondes moet spelen (volgens de clubranking)
En dan naw dus de 2 overige extra plekken naar ploegen die hoog staan op die clubranking maar zich niet geplaatst hebben voor de CL. Maar die clubs moeten dan dus wel 5e - 7e zijn geëindigd in hun competitie én zo'n ticket gaat ten koste van een ander Europees ticket voor dat land.
Dat zou dus kunnen betekenen dat (omdat er ook 1 ticket naar de bekerwinnaar gaat) dat bv Man U 7e eindigt, zich niet plaatst voor Europa (want de beker gaat naar een club die bv 10e eindigt) dat dan de ploeg op plek 6 een Europees ticket verliest
 

Forza AZ

Well-known member
Dat zou dus kunnen betekenen dat (omdat er ook 1 ticket naar de bekerwinnaar gaat) dat bv Man U 7e eindigt, zich niet plaatst voor Europa (want de beker gaat naar een club die bv 10e eindigt) dat dan de ploeg op plek 6 een Europees ticket verliest
Ik denk dat de maker van dit filmpje voor het gemak even vergeten is de bekerwinnaars mee te nemen, en dat een club dus gewoon zich in eigen land geplaatst moet hebben voor de EL of CoL via competitie of beker, om in aanmerking te komen voor een Wild Card for de CL-GS.

In jouw voorbeeld zou Manchester United dan met z'n 7e plaats niet in aanmerking komen voor een Wild Card omdat ze zich helemaal niet voor Europees voetbal geplaatst hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member

Weer een stap dichterbij, de topclubs zijn akkoord... Tsja, dat viel te verwachten, die hebben dit opgesteld.
De top 8 plaatst zich dus direct voor de 1/8 finale.
Dus dat worden sowieso Barca, Real, Bayern, Juve, City, PSG. En als dat dan een keer niet gebeurt zullen deze clubs er ongetwijfeld voor pleiten dat zij 6 bonuspunten krijgen... :)
 

JMD

Well-known member
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member

Reactie UEFA en de competities
 

ALenstra

Well-known member
Namens diverse supportersverenigingen waaronder die van Ajax is er een open brief gestuurd naar de UEFA met daarin de wens om die nieuwe opzet te schrappen.
 

JMD

Well-known member
Dat nota bene de dag voordat de UEFA de nieuwe plannen bekend maakt (waarin nog meer 'gebukt' gaat worden naar de grote clubs) de grote clubs deze plannen bekend is gewoon een klap in het gezicht voor de UEFA. Ik hoop dat de UEFA nu gewoon eindelijk eens wakker wordt en ziet dat deze clubs nooit tevreden zijn. Dus gewoon nu eindelijk eens poot stijf houden en ze dan maar laten gaan. Gewoon zeggen: het gaat op onze manier of anders niet. Denk je het ergens anders beter te krijgen, dan ga je maar weg. Het zegt genoeg dat bv Bayern niet mee wil.

Want op deze manier gaan de grote clubs bij de hervorming in 2027 gegarandeerde CL-plekken eisen, en bij de hervorming in 2030 gegarandeerde plaatsen bij de laatste 16.
 
Bovenaan