Toekomst Europese competities

Satyr

Administrator
Forumleiding
Wat ik me afvraag he, hoeveel kampioenen speelden er nu in de EL de afgelopen jaren? Het zou zomaar kunnen dat er meer landskampioenen in de EL uitkomen dan in de CL.
 

Joost

Well-known member
Wat ik me afvraag he, hoeveel kampioenen speelden er nu in de EL de afgelopen jaren? Het zou zomaar kunnen dat er meer landskampioenen in de EL uitkomen dan in de CL.

Volgens mij kan dat niet.

Er zijn 11 kampioenen die zich rechtstreeks voor de CL plaatsen, en 4 via de voorronde. 15 dus.
In de EL is er een speciale voorronde voor kampioenen, daaruit komen 8 clubs. Plus de 4 verliezers van de PO Champions League, 12 dus.
 

Forza AZ

Well-known member
Wat ik me afvraag he, hoeveel kampioenen speelden er nu in de EL de afgelopen jaren? Het zou zomaar kunnen dat er meer landskampioenen in de EL uitkomen dan in de CL.

En in de nieuwe opzet vanaf 2021 blijven de kampioen ook (grotendeels) hun eigen voorrondes spelen. Alleen in de 4e voorronde EL worden ze gemengd met andere clubs (11 kampioenen en 9 niet kampioenen).

Dat levert het volgende aantal kampioenen op per toernooi:
CL: 15
EL: 5-14
ECL: 6-15

Totaal dus altijd 35 kampioenen in de groepsfases, omdat de 11 kampioenen die in de 4e voorronde EL gemengd zijn met andere clubs ofwel in de EL-groepsfase ofwel in de ECL-groepsfase terecht komen.
 

Mario

Well-known member
Gaat dat nieuwe toernooi nog invloed hebben op het aantal startbewijzen voor Nederland? Welke plaatsen geven nu recht op EL en welke op ECL?
 

Forza AZ

Well-known member
Gaat dat nieuwe toernooi nog invloed hebben op het aantal startbewijzen voor Nederland? Welke plaatsen geven nu recht op EL en welke op ECL?

Het aantal startbewijzen per positie op de ranking wijzigt inderdaad niet. Het aantal plekken in de EL nu wordt het totaal in de EL en ECL samen:
-landen 1-5 hebben 2 EL en 1 ECL
-landen 6-15 hebben 1 EL en 2 ECL
-landen 16-50 hebben 3 ECL
-landen 51-55 hebben 2 ECL

Nederland zal dus 1 plek in de EL hebben en 2 in de ECL. Er van uitgaande dat Nederland aan het eind van dit seizoen tussen plek 7-12 staat zijn dat dan 1x 4e voorronde EL, 1x 3e voorronde ECL en 1x 2e voorronde ECL.
 

JMD

Well-known member
El krijgt minder deelnemers in totaal dus?

Klopt.


Zie ook hieronder:

Ik heb het uitgeschreven, want het is nogal wat.
CL:
Kampioenen:
Prevoorronde: 4 ploegen, via 1/2 finale en finale (zoals nu) naar 1, afvallers naar EL2 Q2
Q1: 1 uit PR + 33 gepl. => 17 naar Q2 (afvallers naar EL2 Q2)
Q2: 17 uit Q1 + 3 gepl. => 10 naar Q3 (afvallers naar EL1 Q3)
Q3: 10 uit Q2 + 2 gepl. => 6 naar PO (afvallers naar EL1 PO)
PO: 6 uit Q3 + 2 gepl. => 4 naar GS (afvallers naar EL1 GS)
Nietkampioenen:
Q2: 6 gepl. => 3 naar Q3 (afvallers naar EL1 Q3)
Q3: 3 uit Q2 + 5 gepl. => 4 naar PO (afvallers naar EL1 GS)
PO: 4 uit Q3 => 2 naar GS (afvallers naar EL1 GS)

GS: 26 gepl. + 6 uit kwalificatie = 32


EL1:
Begint pas in Q3:
Nietkampioenen:
Q3: 3 uit CLQ2 (nietkamp.) + 3 gepl. => 3 naar PO (afvallers naar EL2 PO)
Kampioenen:
Q3: 10 uit CLQ2 (kamp) => 5 naar PO (afvallers naar EL2 PO)
Dan komt alles samen:
PO: 3 uit Q3 nietkamp. + 5 uit Q3 kamp. + 6 uit CL Q1 (kamp) + 6 gepl. => 10 naar GS (afvallers naar EL2 GS)

GS: 11 gepl. + 10 uit PO + 4 uit CLPO kamp + 4 uit CL Q3 niet kamp + 2 uit CL PO niet kamp + titelverdediger EL2


EL2:
Nietkampioenen:
Q1: 72 gepl. => 36 naar Q2
Q2: 36 uit Q1 + 54 gepl. => 45 naar Q3
Q3: 45 uit Q2 + 7 gepl. => 26 naar PO
PO: 26 uit Q3 + 3 uit EL Q3 (niet kamp.) + 5 gepl. => 17 naar GS
Kampioenen:
Q2: 20 uit CLQ1 (kamp) => 10 naar Q3
Q3: 10 uit Q2 => 5 naar PO
PO: 5 uit PO + 5 uit EL1 Q3 (kamp) => 5 naar GS

GS: 10 uit EL PO + 17 uit PO (niet kamp) + 5 uit PO (kamp) = 32


De nummer '7' van de toplanden hoeft dus nog maar 1 ronde door....
 
Bovenaan